CREAKS |
CREAKS |
Amanita, známa klasickými adventúrami ešte z flash éry, práve ponúkla svoju novú adventúrovú hry - Creaks. Znovu čakajte zvláštny dizajn, netradičný svet a teraz hlavne logické úlohy poprepájané príbehom, keďže sa viac pustili do puzzle štýlu.
Ak si pamätáte, firma začínala ešte s flash adventúrovými hrami a to so Samorostom, Rocketmanom, ale odvtedy už priniesli väčšie hry, ako napríklad Machinarium, Botanicula alebo Chuchel. Nedávno pridali aj zaujímavý a opäť trochu iný titul Pilgrims. Všetko 2D hry s netradičným štýlom spracovania, každá v inom dizajne a arte. Všetko sú to síce malé tituly, ale všetky sú pôsobivé.
Nemenej pôsobivý je aj Creaks, ktorý vám doslova zaparí hlavu so zaujímavými puzzle prvkami a to vo svete kníh, podivných stvorení nachádzajúci sa hneď za vašou stenou. Svet, ktorý vás chce vtiahnuť do svojich útrob a vy do neho dobrovoľne vstupujete. Nakoniec inú možnosť ani nemáte, ak si chcete zahrať.
V Creaks totiž hlavná postava hry objaví zvláštnu šachtu v stene svojej izby. Keďže nemá čo na práci, vydáva sa ju preskúmať, nachádza dlhý rebrík schádzajúci až do podzemia, kde sa nachádza temná budova v tvare hlavy. Asi by to už malo naznačovať, že to nebude práve správna cesta, ale naša postava je trochu ľahkomyselná a zrejme veľmi zvedavá, ale keď už sem zliezla, neostáva jej nič iné, ako to celé prejsť.
Čakajú ju, teda vás, desiatky miestností s puzzle úlohami, ktoré vždy musíte vyriešiť, aby ste sa dostali ďalej. Logické úlohy sú vždy v oddelených rôzne rozsiahlych miestnostiach, kde musíte prekonávať rôzne príšery, používať svetlá, tlačidlá a niekedy správne načasovania, vyváženia, posúvania, aby ste sa dostali k východu z miestnosti. Cestu vám totiž zahatajú železné psy, lietajúce medúzy a rôzne ďalšie postavičky. Každá s vlastným vzorcom správania, ktoré musíte pochopiť a využiť ho. Pritom nič v tomto svete nemá rado svetlo, pod svetlom sa mení na nábytok. Prečo nábytok? Lebo celý svet je tu divný, tak prečo nie.
Budete tak musieť napríklad prilákať železného psa, svetlom ho zmeniť na skriňu a tú posunúť napríklad na vypínač, ktorý vám zapne iné svetlo, ktoré zastaví iného psa, aby ste mohli prejsť k ďalšiemu psovi, toho odlákať preč od východu z miestnosti, obísť ho rebríkmi a konečne sa posunúť ďalej. To je príklad jednoduchšej miestnosti, niektoré budú mať množstvá rebríčkov, tlačidiel, svetiel a vy budete polhodinu rozmýšľať, ako tým prejsť. A keď už na to prídete, poviete si, prečo ste tak do očí bijúce riešenie nezbadali hneď.
Čakajte veľa chytákov a postupov, ktoré budete musieť nájsť a rozmýšľať nad daným levelom trochu inak. Žiadny nie je extra ťažký, ale niektoré zaberú čas, kým nájdete správny postup. Hlavne neskôr, keď sa k psom pridajú vznášajúce medúzy s vlastným postupom cez level, vedia pritom zatlačiť psov, ale rovnako sa boja svetla. Pribudnú aj drevené ovečky, ktoré sa rady pasú, stromové postavy, ktoré opakujú váš pohyb a pod svetlom sa menia na vešiaky.
Ale postupne, ako budete prechádzať svetom, budete sledovať postavičky, ktoré tu tomu vládnu a nebude chýbať ani finálny boss, ktorého budete musieť poraziť, aby ste sa nakoniec mohli vrátiť domov. Čaká vás približne 5-6 hodinová cesta týmto svetom, ktorý síce začne byť postupne stereotypný, nové prvky to ako tak vyvažujú. Aj keď až na finálne levely s bossom, tam hlavne v strede chýbalo väčšie oživenie.
Malým nepovinným doplnkom sú mechanické naťahovacie obrazy, z ktorých by sa niektoré uživili aj ako samostatné hry. Na obrazy sa totiž môžete pozrieť, spustiť ich a zatiaľ čo niektoré len ukážu animovanú scénu, iné sú hrateľné. Musíte napríklad preskákať prekážky, prejsť bludiskom, bojovať proti nepriateľovi a to všetko v štýlovom mechanickom dizajne.
Čo je zaujímavé, autori teraz použili priamy pohyb postavy a nie klikanie na objekty. Teda ovládate priamo postavičku, a teda dobre sa bude hrať aj gamepadom, keďže hra vychádza okrem PC aj na všetkých konzolách.
Dizajnovo je titul jedinečný, autori sa veľmi dobre pohrali s prepracovaním celého sveta, jeho témou, postupnou zmenou prostredí, ale aj jednotlivými prvkami, ktoré k sebe veľmi dobre pasujú. Možno trochu škoda, že zmena prostredí nie je razantnejšia a celé sa vám to zlieva a zdá rovnaké, až ku koncu levely s vodou sú takou citeľnou zmenou a samozrejme aj finálny boss. Ale čo sa týka umeleckého hľadiska, je to na jednotku. Zároveň vzhľadom na to, že je to menšia 2D hra, nemusíte sa báť záťaže a hra nakoniec funguje aj na mobiloch. Okrem grafiky si v ničom nezadá ani štýlová zvuková stránka, ktorá vás bude sprevádzať celou hrou.
Celkovo veľmi pôsobivá puzzle hra, kde Amanita ukázala svoj zmysel pre umelecké stvárnenie, ako aj veľmi dobre vymyslené puzzle prvky. Možno viac osvieženia by nebolo zlé, aby to v polovici nezačalo upadať, ale je to hra, ku ktorej sa môžete vracať postupne a vždy si dať jeden levelík a postúpiť ďalej.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Amanita Design / Amanita Design Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|