SOLASTA: CROWN OF THE MAGISTER |
SOLASTA: CROWN OF THE MAGISTER |
Keď som pred časom písal v dojmoch o tom, ako sa Solasta: Crown of the Magister tak trochu stratila pri ohlásení a vydaní Baldur’s Gate 3, netušil som ešte, že to bude nakoniec taká skvelá záležitosť. Hra od malého francúzskeho štúdia Tactical Adventures založená na Dungeons & Dragons SRD 5.1 pravidlách začala svoju púť vo fáze predbežného prístupu, postupne sa dočkala mnohých vylepšení a nakoniec len veľmi málo jej chýba k dokonalosti.
Ak ste čítali moje dojmy z hry ešte počas predbežného prístupu, tak viete, že jedna vec, ktorá mi vadila najviac, bola absencia nastavenia obťažnosti. Predsa len, prvok náhody v podobe hodu virtuálnou kockou pred každou akciou vám dokáže hru dostatočne skomplikovať. Môžete si už vybrať z prednastavených alebo si vytvoriť vlastnú náročnosť. Autori si dali mimoriadne záležať a dovolia vám upraviť si neskutočne veľa aspektov hry. Aj vďaka tomu je hra mimoriadne prístupná, a to aj pre tých, ktorým prvok náhody príliš nevonia.
Chcete, aby nepriatelia mali viac života? Alebo menej? Chcete mať výhody pri hode kockou? Chcete nepriateľov, ktorí budú častejšie využívať silnejšie útoky, respektíve sa budú snažiť doraziť hrdinov v bezvedomí? Chcete ľahšiu výrobu? Nechcete čeliť prepadom pri cestovaní po svete Solasty? Chcete zoslať kúzlo aj keď máte obe ruky obsadené? Chcete viac miesta v inventári? To všetko sa dá. A to je len niekoľko príkladov. Autori sú očividne fanúšikmi série Assassin’s Creed, keďže (takmer) všetko je tu dovolené. Nastavenia sa navyše dajú meniť aj v priebehu hry.
Čo už však počas hry nezmeníte, je vaša zostava hrdinov. Preto treba pri jej skladaní dobre vyberať. Najlepšie je vytvoriť si vlastné postavy. Editor ponúka veľa možností. Moju partiu tvoril horský trpaslík s triedou klerika, človek bojovník, vysoký elf ako čarodejník a močiarny hobit (polovičný) ako tulák. Okrem týchto je na výber ešte snežný trpaslík, sylvanský elf a ostrovný hobit čo sú podrasy a samostatná rasa polovičný elf. Medzi triedami je ešte k dispozícii palatín a hraničiar.
Nasleduje výber histórie a osobnosti, ktoré síce nemajú zásadný vplyv na hrateľnosť, ale s históriou (žoldnier, špeh, chudák, aristokrat, atď.) budú spojené špecifické vedľajšie úlohy pre každú postavu a osobnosť sa zas prejaví pri rozhovoroch a vystupovaní (autoritatívny egoista, chamtivý násilník, opatrný cynik a pod.). Potom si rozdelíte body do šiestich hlavných atribútov, ako sila, obratnosť, múdrosť a vedľajších podporných schopností, ako akrobacia, vnímanie, presviedčanie či história.
Niektoré triedy majú ešte aj ďalšie špecifické možnosti, ako napríklad voľba bojového štýlu pre bojovníka alebo náboženstva pre klerika. Upraviť si môžete aj výstroj, vzhľad a hlas postáv. Celkovo to je veľmi pekný počet kombinácií a rovnako dobre je spravený aj ďalší vývoj postáv po získaní vyšších levelov. Budete si môcť zvýšiť atribúty alebo pridať novú vedľajšiu schopnosť a neskôr aj ďalšie bonusy.
V závislosti od výberu triedy a aj schopností budú vaši hrdinovia môcť využívať širokú paletu zbraní, jedno aj obojručných, zbroje a podporných, obranných aj útočných kúzel. Nechýbajú meče, sekery, kladivo, luk, kuša, ľahké kožené a ťažké kovové brnenia. Nájdete ich ako korisť po nepriateľoch, dajú sa tiež kúpiť u obchodníkov, ale tie najlepšie a najkvalitnejšie, ktoré majú aj rôzne užitočné a magické bonusy, si vyrobíte sami. Samozrejme, až po získaní návodov a vzácnych ingrediencií. Okrem toho sa dajú vyrábať aj odvary, jedy, šípy a šípky (aj otrávené) a zvitky. U obchodníkov navyše nájdete aj ďalšie doplnky, ako amulety, prstene, opasky so silnými bonusmi a ďalšie.
Tie najlepšie dobrodružstvá nezačínajú nikde inde ako v krčme. Presne tak začína aj hlavný príbeh Solasty. Po krátkom úvode, ktorý slúži zároveň aj ako tutoriál, sa vydávate na vašu prvú misiu do neďalekej pevnosti, z ktorej už dlhší neprichádzajú žiadne správy. Máte tri možnosti rýchlosti, akou sa vaša partia bude pohybovať po svete a podľa toho bude počas cesty odpočívať. Vtedy pútnici postavia tábor, najedia sa (ak majú čoho), zahrajú karty, budú viesť politickú diskusiu, prípadne niečo ulovia. Počas dlhého odpočinku tiež prebieha postup na vyšší level. A popritom všetkom budete dúfať, že vás neprepadnú nepriatelia. V prípade, že ich zbadáte najskôr vy, máte možnosť prekvapivo zaútočiť alebo sa skryť.
Práve moment prekvapenia hrá veľmi dôležitú úlohu. Prekvapená strana totiž stráca možnosť konať v prvom kole. V bežnom prostredí, kde už budete hrdinov ovládať sami, je preto najlepšie využívať pomalý kradmý pohyb. Odhalíte tak aj pasce. Miesto, kam partiu pošlete, však treba vyberať opatrne a len na krátke vzdialenosti. AI nie je úplne ideálna a hoci pri narazení na pascu okamžite zastaví (niekedy aj zbytočne, keďže sa dá ľahko obísť), pri nepriateľoch to už neplatí a tak ľahko môžete prísť o moment prekvapenia. Okrem toho čakajte aj nenáročné hádanky s tlakovými doskami.
V ideálnom prípade budete chcieť začať boj prekvapivým útokom z výhodných pozícii. Dôležitú úlohu hrá aj vertikalita a osvetlenie. Na stenách nájdete fakle, ktoré sa budú dať zapáliť (aj na diaľku kúzlom) a prostredia ponúkajú rôzne pozície aj na výhodné útoky zvrchu. V samotnom boji má každá postava určitý počet pohybových bodov a tradičné možnosti útoku, zoslania kúzla, vypitie odvaru, zmena vybavenia, odstrčenie nepriateľa, ale aj bonusové možnosti, ktoré sa dajú využiť raz počas boja, napríklad na druhý útok.
V bojoch budete čeliť rôznym druhom nepriateľov, od ľudí, cez prerastené pavúky, vlky, kostlivcov, elementálov a na rad príde dokonca drak. Aj nepriatelia majú svoje triedy, schopnosti, slabiny a odolnosti. Všetky potrebné informácie získate ich zabíjaním a nájdete v samostatnej sekcii (v beštiári). Hlavným nepriateľom ale budú Sorakovia, jašteričie bytosti, ktoré sa snažia infiltrovať do sveta a získať mocnú korunu. Tú ale získate vy a povedie vás príbehom ďalej. Nie je to epický príbeh plný zvratov, dôležitých rozhodnutí a prípadne aj viacerých koncov, ale to vôbec nevadí.
Hlavný príbeh pekne dopĺňajú kratšie, ale nie nevyhnutne jednoduchšie vedľajšie úlohy. Párkrát vás zavedú aj do úplne nových lokalít, väčšinou sa ale budete vracať na staré známe miesta. V hre je aj niekoľko frakcií, pre ktoré budete môcť splniť nejaké tie úlohy, ale hlavne im budete predávať rôzne historicky cenné predmety. Získate tak peniaze aj reputáciu, vďaka ktorej získate zľavu na rôzne kvalitné a silné predmety. Výnimkou sú tzv. mrchožrúti, ktorých môžete poslať do vami vyčistenej lokality. Vezmú predmety, ktoré ste neodniesli a dajú vám podiel z predaja. Príjemná možnosť, ale záleží na tom, ako si nastavíte inventár a jeho kapacitu. Jeho manažment však trpí nedokonalosťami, ikony predmetov sú zbytočne veľké a chýba filtrovanie. Paradoxne, inventár obchodníkov túto funkciu má.
Určité námietky by sa dali vzniesť aj voči vizuálu. Hlavne postavám by sa zišlo viac „mejkapu“. Autori to však vyvážili rôznorodými atraktívnymi prostrediami, nepriateľmi a efektmi kúzel. Naviac pribalili aj nástroje na vytváranie vlastných levelov. Solasta: Crown of the Magister sa zaradí k jedným z najlepších hier roka a autori môžu byť právom hrdí. Je to skvelá ťahová RPG v populárnom a známom svete Dungeons & Dragons, ktorá je vhodná pre všetkých.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Tactical Adventures Štýl: RPG
| |||||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|