QUAKE 4

QUAKE 4

8.2

Vojna ľudí a Stroggov nekončí, víťazstvo v Quake 2 bolo len dočasné, treba previesť nový, silný a presný útok na domovskú planétu Stroggov.

Recenzia na PC verziu

Klasiky od id Softwaru sa postupne vracajú  a po pokračovaní Wolfensteina a Dooma tu máme nové pokračovanie ich Quake série. Pri tejto hre nebolo otázne či dokáže znovu zaujať len v príbehovej časti, ale či nadviaže aj na úspech multiplayerového Quake 3: Arena. Ťažká úloha skĺbiť toto všetko v jednej hre.  id Software preto dali hru do rúk firme Raven Software, ktorá má skúsenosti z ich grafickým enginom a majú za sebou aj pár zaujímavých a úspešných hier, ako napríklad Jedi Knight, Soldier of Fortune, alebo najnovšie X-Men Legends. Pozrime sa však, ako zvládli túto, ťažšiu a zodpovednejšiu úlohu.

Quake 4 vás zavedie do pokračovania príbehu z Quake 2, na konci ktorého ste zničili obranu planéty Stroggov. Vďaka tomu tam teraz ľudstvo plánuje inváziu, aby nepriateľov nadobro zastavili. Vy sa do boja dostávate ako  vojak Matthew Kane, člen elitnej jednotky Rhino, ktorá sa spolu s ostatnými jednotkami práve spúšťa na domovskú planétu Stroggov. Podobne ako v dvojke, aj tu ste zostrelení. No na rozdiel od minulej časti prežili aj ďalší členovia vášho tímu, s ktorými sa po prvých úvodných zákopových bojoch s nepriateľmi znovu  stretávate a začínate ofenzívu na najcitlivejšie centrá nepriateľov, ako aj na továreň, z ktorej vychádza stále viac a viac Stroggov. Zatiaľ to ešte netušíte, ale vy im vašim príchodom výrazne pridávate vodu na mlyn. Ľudskí vojaci totiž nielen umierajú, ale aj miznú a keď sa znovu objavujú, už to nie sú oni. Sú zmenení. Sú to Stroggovia a bojujú proti vám. Akoby to nestačilo, nepriatelia čoskoro chytia aj vás a presne ako ste si mysleli, nezabijú vás...

Pre tých, kto nepoznajú históriu predošlých dielov, Stroggovia sú biomechanická rasa, pripomínajúca Borgov zo Star Treku, len trochu viac agresívna. Využívajú biologické organizmy, ktoré následne mechanicky vylepšia a preprogramujú, aby bojovali za ich cieľ - kompletnú stroggofikáciu všetkých rás univerza a na prvom mieste v ich zozname stoja práve ľudia. Ľudia, na ktorých zaútočili v Quake 1, aby ste im odvetu odplatili v dvojke a teraz v štvorke ich dorazili. Stroggovia však majú jedno slabé miesto a to jedno inteligenčné jadro - Nexus, ktoré ich riadi. Miesto, kde sa Nexus nachádza je odrezané od zvyšku sveta a nikto sa k nemu nedostane. Žiadny človek.

Quake 4

uvítanie pri planéte Stroggov
Quake 4

tak chlapi, ideme na to
Quake 4

tento je trochu prerastený

Ak ste hrali FEAR, viete čo je to strach, ak si zahráte Quake 4, dozviete sa čo je to brutalita. Tešte sa, že už od začiatku budete neustále stretávať a zakopávať o mŕtvoly a to od úplného začiatku, kedy prilietate vesmírom a uvidíte, čo vás čaká. Vesmírom pláva množstvo mŕtvych ľudských tiel. Títo sú však ešte tie šťastnejšie obete vojny, ktoré sa neodstali do toho pekla dole. Dole na planéte, kam sa chystáte vy. Verte mi, čím hlbšie sa budete dostávať srdca planéty Stroggov, tým budete vidieť viac utrpenia, viac krvi a viac vás to bude povzbudzovať, aby ste ich už raz a navždy zastavili. Stroggovia totiž nie sú žiadny ľudomili a jediné o čo im ide, je skonvertovať všetkých na Stroggov, alebo vás detailne skúmať a to všetko najradšej pri plnom vedomí. Budete vidieť ľudí priviazaných na stenách s roztvorenými hrudníkmi, odrezanými hlavami, rukami a bude ich toľko, že sa vám budú zdať ako súčasť miestnej architektúry. Uvidíte ľudí vysiacich na hákoch, ťahajúcich ich do mlynčeka na mäso, alebo pripútaných a pripravených na konvertovanie. Toto nakoniec prežijete aj na vlastnej koži, kedy z vás  obzvlášť brutálnym spôsobom spravia Strogga. Vaši kolegovia vás našťastie pred úplnou konverziou vyslobodia, ale toto bola pre vás posledná kvapka, a to nepriatelia ešte ani nevedia, ako si tým priťažili. Naučili ste sa totiž ich reč, rozumiete im, viete ovládať ich stroje a odteraz sa stávate hlavnou figúrkou na bojovom poli. Pochopíte, že jediná cesta ako ich poraziť, je stať sa jedným z nich.

Spolu vám hra ponúkne 8 až 10 hodín zábavy v kampani s tým, že ako Strogg odohráte dve tretiny. Postupne prechádzate rozmanité levely, úvodné vonkajšie obranné komplexy, konvertovacie komplexy (prerábajú ľudí na Stroggov), bio komplexy (robia z nepotrebných ľudských častí potravu) a nájdu sa aj podzemné odpadové komplexy (v ktorých sa likviduje nepoužiteľný odpad). Nie všetci sa totiž hodia na stroggofikáciu a tí, väčšinou ešte živí, vyžraní rôznymi kyselinami, končia v odpade, kde čakajú na hocijakú potravu, napríklad aj na vás. Rozmanitosti v leveloch bude teda dosť, škoda, že herný štýl zaostáva a užijete si len priamočiaru akciu s jednou cestou, okorenenú niekoľkými nevýraznými misiami na vozidlách a neskôr aj trochu oživujúcimi puzzle úlohami, využívajúcimi množstvá displejov a počítačov, nachádzajúcich sa takmer všade.

Viac menej, každá z tridsiatky rôzne dlhých misií je len o jednom, prísť niekam a stlačiť tlačidlo, respektíve eskortovať vojaka, aby on stlačil nejaké tlačidlo, prípadne niekoho zachránil. Nie, že by to pre bežnú FPS akciu nestačilo, ale ako to hráte, nevidíte v tom žiadny cieľ, napriek množstvu krvi a mŕtvol nemáte motiváciu, nikto vás netlačí, ani nesúri. V tejto oblasti hre niečo chýba, niečo ako zložitejší rozvíjajúci sa príbeh, ktorý by vás vtiahol. A teda celá singleplayerová časť dopadne len, ako prestrieľavanie sa stále ďalej, pretože vám nič iné nezostáva. Veľmi krátke prestrihové animácie občas okoreňujúce hru vám tiež nič nenapovedia. Napríklad v Doomovi ste mali zápisníky vedcov, ktoré dotvárali celkový príbeh a viedli vás ďalej, tu máte len svoju zbraň a jednu cestu vedúcu cez stovky nepriateľov. 

Quake 4

aj tak si škaredý
Quake 4

ďalší čo mal smolu a nezomrel
Quake 4

uh, teraz si prajem aby som už nežil

Obyvateľstvo domovského sveta Stroggov sa od Quake 2 prakticky nezmenilo. Vidieť však výrazné skvalitnenie modelov a mierne rozšírenie plejády. Viac menej vás však celou hrou budú obťažovať len dve-tri základné modifikácie Stroggov, ku ktorým sa postupne v rôznych lokáciách pridávajú ďalší kolegovia s rôznymi zameraniami a výzbrojou. Budú na vás buď čakať, alebo sa vám náhle (skriptovo) objavovať pred nosom na štýl Dooma. Tých náhlych objavení je našťastie primerané množstvo a dokresľujú nebezpečenstvo, ktoré na vás číha za každou stenou.  Vo vonkajších oblastiach, vás budú zase otravovať obrovské mechanické pavúky, lode strieľajúce po vás torpéda a zhadzujúce automatické útočné veže. Najzaujímavejší a najvýraznejší sú v hre bossovia. Tých bude niekoľko a naozaj sa ich oplatí užiť. Sú to väčšinou prerastené, tučné kreatúry stroggifikované z nejakej neznámej planéty, vybavené arzenálom bohatším ako celé zvyšné osadenstvo sveta. Pre vás ich však nebude ťažké zničiť, stačí sa vedieť uhýbať a pri niektorých zistiť, čo presne ich zabíja.

Inteligencia celého stroggského sveta nie je vysoká, a aj keď nie je taká jednoduchá ako Doomovi, čakajte od nepriateľov len základný beh vpred a kedy-tedy streľba, prípadne pri niektorých typoch Stroggov aj snahu o skrývanie sa. Žiadne skoky, preskoky, taktizovanie, ako sme to naposledy videli vo FEARe. Trochu škoda, vidieť, že sa autori viac sústreďovali na pevné skriptovanie, nastavené postavenia nepriateľov a zdolávanie vás viac počtom, ako schopnosťami. Nakoniec, sú to všetko prakticky len riadení roboti, ovládaní skupinovou inteligenciou.

Na nepriateľov tu máte pekný výber arzenálu, väčšinou známeho z predošlých dielov hry. Teda nechýba pištoľka, brokovnica, samopal, poteší nail gun - teda klincovačka, rail gun, raketomet, granátomet, kocom hry príde aj anti-matter kanón. Nehľadajte na nich žiadne sekundárne funkcie, máximálne bližšie zameranie, ale prakticky všetky budú postupne v hre upgradované na silnejšie, rýchlejšie, alebo dostanú väčšie zásobníky. Napríklad klincovačka dostane automatický zameriavač, brokovnica clip zásobník, raketomet tri rakety atď. Najviac budete v hre používať samopal, ten okrem toho, že je rýchly, má zabudovanú aj baterku, potrebnú v temných miestnostiach. 

Oproti ostatným FPS hrám si pri Quake treba zvyknúť, že nepriatelia nezanechávajú zbrane ani náboje a všetko čo nájdete, je väčšinou nachystané pri centrále vášho tímu, alebo vám to môže dodať, niektorí z ľudí z tímu, kde nechýba medik alebo technik, ktorí vám podopĺňajú zdravie, pancier a aj náboje. Trochu sa to zmení potom, ako sa stanete Stroggom, tam už energiu môžete získavať aj z dobíjacích prístrojov umiestnených na stenách, pri ktorých som mal podozrenie, že sú spravené z ľudí a naplnené ich vyextraktovanými živinami. Ale to nevadí, im ich už aj tak netreba.

Po prejdení príbehovej časti sa určite dostanete aj k multiplayeru, ktorý teraz na rozdiel od Quake 3 Arena, zaberá len mizivú časť v hre a viac menej je určený len ako doplnok. Prakticky je v Quake 4 multiplayer najmenej rozsiahly z celej série. Trochu škoda, tých pár máp si zahráte za chvíľu. A aj keď remake máp z predošlých Quake hier poteší a zabaví, ale na dnešnú dobu to už nestačí. Autori spravili rovnakú chybu, ako sme videli pri Doomovi a spoliehali sa na starý klasický štýl. Nájdete tu len DM, TDM, CTF a 1on1 módy pre maximálne 16 hráčov. Možno keby mapy viac súviseli priamo s Quake 4 hrou, možno by to zaujalo viac. Tu sa však zdá, že sa to snažili podivne zlepiť a oživiť starú zašlú slávu.

Quake 4

hodina pitvania?
Quake 4

citadela stroggov, šéfe skočíme pred odletom na nákupy?
Quake 4

Jabba the Hutt je môj synovec

Grafika je v hre veľmi kvalitná, Doom 3 engine sa znovu ukázal a predviedol toho ešte viac ako minule. Užijete si hi-res textúry a podobne ako v Doomovi veľmi dobre sú využité tiene a svetlá, ale tu je to výrazne svetlejšie. Dostanete sa aj na rozsiahle vonkajšie lokácie, kde si zabojujete na niekoľkých bojových strojoch (ktorým však už kvalitnejšie prepracovanie určite chýbalo). Poteší aj väčšia rozmanitosť a rôzne štýly lokácií, ktoré tu nie sú také monotématické ako v Doomovi. Veľmi slušne sú zvládnuté animácie postáv vášho tímu, ako aj animácie metajúcich sa a kričiacich zajatcov. Jedine rozmanitosť animácií hlavne pri nepriateľoch mohla byť viac rozšírená.  Nakoniec je škoda, že v engine ešte neodstránili tie hranaté hlavy, ktoré budú znovu v detailných záberoch pôsobiť neprirodzene.

Nároky na hardware sú primerané dnešným najnáročnejším hrám, ale na rozdiel od FEAR tu vyzerá hra aj na minimálnych detailoch slušne a napríklad, ak nemáte 512 MB na grafickej karte na ultra hi-textúry, kľudne sa dá hrať aj na menších, ba dokonca minimálnych, ktoré sú stále dosť kvalitné. Samozrejme ak máte staršie karty, ako GF6600 a ATI9800, už si tie svetlá, tiene a efekty neužijete tak, ako majitelia novších kartiet. Na mojej zostave 2 GHz, 512 MB RAM a ATI9800 sa to pohybovalo pri zapnutých detailoch na maximum v 1024x768 slušne nad 25 fps, jedine antialiasing som radšej vypol a textúry znížil na medium, pretože pri mojich 512 MB RAM to vyššie detaily príliš cachovalo.

Fyzika je tu presne rovnaká a aj rovnako využitá ako v Doomovi, teda pohybovať môžete jedine menšími krabicami, prípadne pripravenými sudmi. Zvyšok je už fyzika využitá len na odhadzovanie nepriateľov, ragdoll pohyb tiel, a trochu jednoduchý neprirodzený pohyb vozidiel. Škoda, mohli toho aplikovať viac, síce fyzika nie je základ hry, ale dosť hry spestruje a zreálňuje (rozsiahlejšie bude D3 fyzika aplikovaná asi až v Prey).

Zvukovo je hra kvalitne zvládnutá, eliminovali sa problémy zo zvukom aké boli v Doomovi, všetko som počul v kvalitnom 3D. Zvuky zbraní a aj výbuchov sú slušné, ale skôr vás zaujmú kvalitné a prakticky neustále rozhovory vašich kolegov (ktoré však nemajú titulky), množstvo rádiových kontaktov a nakoniec aj hlasy nepriateľov, ktorým po stroggifikácii začnete rozumieť. Hudba je rovnako slušná, a aj keď len občas, dotvára atmosféru.

Celkovo je hra pôsobivá, hlavne svojimi brutálnymi scénami a prepracovaním stroggovského sveta, ktorý je postupne v hre stále desivejší. Škoda, že tomu autori neprispôsobili aj hrateľnosť, ktorá sa drží len starých základov akcií položených niekde v časoch Quake 1. Síce prítomnosť tímu dodá trochu života, ale stále tomu chýba hĺbka. Motivácie je síce dosť, ale nič osobné, nič čo by vás naozaj inšpirovalo a k čomu by sa snažili silou mocou prebojovať. V multiplayerovej časti autori viac-menej len naznačili, čo engine dokáže, ukázali ako na Doom 3 engine vyzerajú staré Quake mapy a to je asi všetko. Buď zvyšok nechali na modderov a dúfajú, že to rozbehnú ako pri Quake 2-3, alebo sa viac spoliehajú na prichádzajúce Quake Wars: Enemy Territory, ktorý bude čisto multiplayerovo zameraný.

Quake 4

sa nedivim, že si skončil medzi odpadom


Quake 4

ja, veľký zlý stroggočlovek


Quake 4

ja nie som žiadny Borg, ja som Strogg!



napísal saver 26.10.2005
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Quake 4 CZ intro
| QUAKE 4 CZ INTRO
[21.7.2006]
Quake 4  (gameplay - boss)
Quake IV trailer
| QUAKE IV TRAILER
[11.8.2005]
Quake 4 (gameplay indoor)
8.2
Ohodnotiť
QUAKE 4
+ kvalitná grafická stránka
+ pôsobivá zvuková stránka
+ všadeprítomná brutalita
- jednoduchá hrateľnosť
- obmedzený multiplayer
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Procesor 2 GHz, 512 MB RAM, grafická karta ATI9700 alebo GF3 Ti
Doporučená konfigurácia: Procesor 3 GHz, 1 GB RAM, grafická karta ATI9800 alebo GF 6600


RECENZIE HRÁČOV
Quake 4
8.4
LUK    21.8.2006
Klasiky od Id software všetci veľmi dobre poznáme. Sú to Doom, Wolfenstein a Quake. Teraz by som, al...prečítať celé
Quake 4
8.1
TRILOBITE    10.2.2006
Vela z vas, co citali moju recenziu na FEAR sa urcite zamyslelo, ze ako je mozne, aby som Q4 dal 81%...prečítať celé
Quake 4
7.8
MCROSS    16.12.2005
Nikdy som sa nepovažoval za fanúšika hier Quake. Iste, vedel som o nich, no nijako ma nelákali, zdal...prečítať celé
Quake 4
8.0
K@5T@N    13.11.2005
Klasika, Quake, první díl série byl bomba, spoustu zbraní, hromady nepřátel a zdrcující atmosféra. Q...prečítať celé
PC
Xbox 360

Vývoj: Activision / CD Projekt / Raven Software
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29312)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk