Aké herné vývojové štúdiá teraz má Sony? |
Sony nezaostáva v nakupovaniach za Microsoftom a za minulý rok popridávalo celú sériu štúdií, teraz pridalo najdrahšie doteraz a to Bungie.
Sony nezaostáva v nakupovaniach za Microsoftom (ten sme si zhrnuli minule) a za minulý rok popridávalo celú sériu štúdií a teraz pridalo najdrahšie doteraz a to Bungie. Nákupy nie sú také veľké ako u Microsoftu, ale Sony už malo svoj základ veľký a teraz ho rozširuje inými smermi. S Bungie ide hlavne do hier ako služieb, kde je firma doma, ale zároveň aj expandovať na ďalšie platformy. Nakoniec na to nakúpili minulý rok hneď niekoľko firiem. Idú hlavne na PC, ale úplne sa nevyhýbajú ani iným konzolám.
Pozrime sa na štúdiá z geografického rozloženia:
Japonsko
V Japonsku toho Sony už v hernej oblasti veľa nemá, zrušili Japan Studio a zostalo im Polyphony a Team Asobi.
Polyphony Digital - založené v roku 1994 / 300 zamestnancov
Polyphony je firma, ktorá sa venuje výlučne Gran Turismo hre, aj keď ešte vo svojich začiatkoch ako Polys Entertainment v roku 1994 začínala s Motor Toon Gran Prix a v roku 1999 spravili svoju jedinú akčnú hru Omega Boost. Následne už 23 rokov robia len Gran Turismo s jednou výnimkou a to motorkovým spin-offom Tourist Trophy.
Team Asobi - 2012
Team Asobi vzniklo ako súčasť pôvodného Japan Studia, aby sa v roku 2021 osamostantnilo a nahradilo Japan Studio. Robili len na Playroom alebo Astro Botovi.
Európa
Oproti Japonsku v Európe výrazne Sony nakupovalo, má tu ako menšie, tak aj väčšie štúdiá, nie tak silné ako v Amerike, ale postupne sa zlepšujú:
Guerrilla Games - založené v roku 2000 / 360 zamestnancov
Guerrilla začínala v roku 2000 ešte ako Lost Boys, následne sa spojila s Digital Infinity a Formula Game Development a vytvorili jednu veľkú firmu. Ešte v Lost Boys začínali s Gameboy hrami, aby v roku 2004 spravili Shellshock a a prvý Killzone. Následne ich odkúpilo Sony a 10 rokov robili len Killzone. Tie mali len taký striedavý úspech, ale hore ich posunula Horizon séria, v ktorej teraz pokračujú.
Firesprite - 2012 / 265 zamestnancov
Firesprite štúdio sa orientuje na viac zábavné veci ako Playroom alebo Run Sackboy Run pre mobily, ale potom sa preorientovali na VR, kde spravili Playroom vo VR alebo Persistence pre VR. Krátko robili aj na Star Citizen režime, ale potom ich odkúpilo Sony a teraz robia na VR hre do Horizon série.
Housemarque - 1995 / 80 zamestnancov
Housemarque je ďalšie štúdio, ktoré kúpilo Sony len minulý rok. Štúdio sa orientuje hlavne na arkádové a 360 stupňové strieľačky, ale minulý rok sa z tohto kruhy vymanili a skúsili niečo väčšie, priniesli Returnal.
London Studio - 2002
London studio je originálne založené Sony a bolo primárne určené pre Singstar hry a Eyetoy veci, ktorých sa drží doteraz. Aj keď nedávno prešli do VR oblasti a spravili PS VR Worlds a Blood and Truth. Teraz zrejme robia na hre k vydaniu PS VR 2.
Media Molecule - 2006 - 50 zamestnancov
Firma sa od vzniku zameriavala na malé skákačky, kde priniesla v roku 2008 LittleBigPlanet, aby ich Sony následne v roku 2010 odkúpilo. Odvtedy priniesli ďalšie hry do tejto série, pridali aj Tearaway a neskôr Dreams.
Nixxes Software - 2000 - 20 zamestnancov
Minulý rok odkúpili aj Nixxes Software, čo bola pobočka Eidosu, ktorá sa orientovala na PC porty. Od svojho vzniku pracovali na portoch Legacy of Kain, neskôr Tomb Raider, Hitman, Thief a naposledy riešili aj Avengerov pre PC.
XDev - 2000
Pomocné štúdio, ktoré pomáha ostatným PlayStation štúdiám vyvíjať hry a pomáhali napríklad Media Molecule, ale aj externým firmám ako Supermassive alebo Quantic Dreamu.
Amerika
V Amerike má Sony svoje najväčšie štúdiá a rovnako ich rozširuje ďalšími odkúpeniami.
Bend Studio - 1992 / 130 zamestnancov
Bend začínal ako Blank, Berlyn & Co, v roku 1995 sa premenoval na Editec, aby v roku 2000 po odkúpení Sony získal svoj finálny názov. Zo začiatku robili krížovkové hry pre Apple, spravili aj futbal, aby sa následne v roku 1999 dostali k Syphon Filter sérii, s ktorou vydržali do roku 2009. Aj keď už v roku 2006 ich Sony tlačilo na handheldy a prakticky až do nedávneho Days Gone robili len malé veci a pomáhali iným štúdiám. To však nedopadlo podľa predstáv a vrátili sa späť k pomocným veciam. Teraz by mali vyvíjať MIB hru, ale ešte to nebolo potvrdené.
Bluepoint Games - 2006 - 70 zamestnancov
Sony nedávno kúpilo aj portovačov z Bluepointu, ktorí doteraz spravili len jednu vlastnú hru a to 360 stupňovú strieľačku Blast Factor, bola to ich prvá a posledná hra, následne už robili len porty alebo remastre. Napríklad robili port Titanfallu, kolekciu God of War, MGS HD, Ico a Shadow of Collosuss, Uncharted, aj keď posledné roky zvýšili kvalitu a ponúkli Shadow of the Colossus alebo Demon's Souls s oveľa vyššou kvalitou grafiky.
Insomniac Games - 1994 / 400 zamestnancov
Rovnako nedávno odkúpili autorov Spider-mana - Insomniac Games, ktoré svojho času začínalo titulmi ako Disruptor alebo Spyro, ale už v roku 2002 začali s Ratchetom, ktorý si neskôr striedali s Resistance, aby v roku 2015 prešli na multiplatformy. Robili pre EA titul Fuse, Sunset Overdrive pre Microsoft alebo sériu VR titulov pre Oculus či dokonca dve hry pre Magic Leap One. To však už v roku 2018 začali so Spider-manom, ktorý ich priviedol k odkúpeniu Sony. Teraz robia na Spider-manovi dvojke a Wolverine.
Naughty Dog - 1984 - 550 zamestnancov
Naughty Dog bolo založené už v čase 8-bitov ako JAM Software, aby v roku 1989 dostal svoj aktuálny názov a v roku 2001 ho odkúpilo Sony. Začínali s titulmi ako Math Jam, Ski Crazed, aby v roku 1996 vytvorili Crasha a toho si neskôr vystriedali s Jakom a Dexterom, V roku 2007 sa však ich najväčšia sláva začala s Uncharted sériou, ktorú si neskôr doplnili o The Last of Us.
PixelOpus - 2014
PixelOpus je malé štúdio, ktoré založilo Sony v roku 2014 a doteraz spravilo len Entwined a Concrete Genie. Teraz pracujú na niečom spolu so Sony animation studios a zrejme to bude titul, ktorý vyjde spolu s niektorým animovaným filmom.
San Diego Studio - 2001
San Diego Studio vzniklo spojením Red Zone Interactive a 989 Sport štúdií. Robili hlavne na NBA, MLB a športových hrách, ale pridali aj Bowling, Sport Champions pre Move alebo LittleBigKarting a spolupracovali aj na iných menších tituloch. Posledných 5 rokov sa sústredia jedine na MLB, pričom minulý rok ju rozšírili na Xbox, teraz aj na Switch a uvidíme, či budúci rok pridajú aj PC.
Santa Monica Studio - 1999 - 250 zamestnancov
Santa Monica štúdio vzniklo v roku 1999 zamestnancom Sony, ktorý sa chcel odtrhnúť od korporátu, len preto, aby ho neskôr Sony znovu odkúpilo. Ako prvú spravili racingovku Kinetica, ale už v roku 2005 spravili prvý God of War, ktorý robia až doteraz. Tento rok vydajú God of War Ragnarok.
Sucker Punch Productions - 1997 - 160 zamestnancov
Vznik Sucker punchu vzhľadom na to, že ho v roku 2011 odkúpilo Sony, je zaujímavý, keďže ho založili traja zamestnanci Microsoftu. Tí najskôr spravili Rocket on wheels pre N64, aby následne v roku 2002 začali so Sly sériou pre PS2, neskôr Infamous pre PS3 a na koniec PS4 generácie priniesli Ghost of Tsushima. Teraz zrejme robia na Ghost of Tsushima 2.
Valkyrie Entertainment - 2002 - 50 zamestnancov
Ďalšia firma, ktorú Sony odkúpilo minulý rok je Valkyrie, čo bol podporná firma pre rôznych vydavateľov, kde pomáhala s Halo Infinite, Forzou, League of Legends, Bloodlines alebo teraz God of War Ragnarok.
Bungie - 1991 / 900 zamestnancov
Aktuálne preberajú Bungie, ktoré sa orientuje na hry ako služby a teraz čisto na Destiny 2. Tie im v Sony stále nejdú a chcú sa výrazne v tejto oblasti rozšíriť. Zároveň však nechajú Bungie väčšiu voľnosť ako svojim ostatným štúdiám, vydávať hry budú môcť aj multiplatformovo.
Bungie predtým robilo hlavne Halo pre Microsoft, ale vo svojich začiatkoch spravil Marathon a sériu menších hier pre Mac.
Z iných štúdií má Sony ešte AudioKinetic zameriavajúcu sa na zvukové systémy pre hry. SN Systems pre nich pripravuje vývojové nástroje a v Malajzii vytvorili ďalšie podporné štúdio, rovnako podporné je aj San Mateo štúdio. Čiastočne vlastnia aj Evo Championship, bojovkový turnaj.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové výpredaje spustené 33
- Desktopy od Aceru s RTX 5080 a RTX 5090 grafikami ukázali aj ceny 169
- Diablo 4 je zadarmo na zahranie až do nového roka 84
- Nvidia zrejme pripravuje neurálne renderovanie do RTX 50 grafík 83
- Ciri bude mať vo Witcher 4 zaujímavé a zmysluplné možnosti vzťahov 106
- Stalker 2 dostal veľký patch 1.1, vylepšuje A-life 112
- Black Desert je zadarmo na Steame 7
- Najpredávanejšie hry na Steame za rok 2024 13
- Steam spustil zimný výpredaj a hlasovanie o hru roka 61
- VIDEO : Superman - teaser trailer 101 zobraziť viac článkov >