Pohľad do kuchyne Keen Software House a GoodAI |
Boli sme na návšteve v nových unikátnych priestoroch štúdií Mareka Rosu a pozreli sme sa na to, čo tam pripravujú.
Situácia s koronavírusom sa vo svete pomaly zlepšila, a tak sme vyrazili nielen na konferencie, ale aj na stretnutia s vývojármi. V mnohých lokálnych štúdiách sa za posledné roky veľa zmenilo a skvelým príkladom sú Keen Software House a GoodAI. Oba tímy má v rukách Slovák Marek Rosa a v každom pracuje na niečom inom. KSH ďalej pracuje na megaúspešnom sandboxe Space Engineers, GoodAI zase pracuje na rozvoji technológií umelej inteligencie. Oba tímy získali nové unikátne priestory v podobe Oranžérie, takže sme nevyzvedali len o tom, na čom pracujú, ale aj ako sa im pracuje na takomto netradičnom mieste.
Zaujímavosťou je, ako sa im tu podarilo skĺbiť zdanlivo nezlučiteľné. Oranžéria stále pôsobí historicky, ale zároveň moderne a aj útulne. Doplnená je exotickou záhradou, kde sa tímy už teraz tešia na grilovačky a spoločné akcie či diskusie. Marek nám opisoval, ako už dlhšie hľadal v Prahe vlastné priestory, aby nestrácal peniaze platením nájmu. Chcel niečo, čo by bolo ich, no nájsť v Prahe budovu nie je jednoduché. Väčšina mu pripadá ako sklenené kocky a jeho predstava bola iná: "Oranžérie je 300 ročná budova, postavená v štýle baroka, a vyžaruje z nej niečo, čo moderné budovy nemajú - tie pôsobia chladne, neútulne, nedomácky. Keď sme videli Oranžériu, hneď sme vedeli, že to je ono!" Priznáva tiež, že ani nedúfal v bonus, akým je veľká záhrada, takže nemusia byť stále zavretí medzi štyrmi stenami.
Zaujímavosťou je, že štúdiá do nových priestorov prechádzali v dobe veľkej celosvetovej pandémie. Tá Marekovi otvorila oči a vo väčšej miere začal najímať ľudí z iných častí sveta, ktorí tak môžu zostať pracovať doma, mimo Českej republiky. Takých zamestnancov je teraz už 30%. Aj v Česku však stále veľa zamestnancov zostalo na home office, takže až tak veľa ľudí do Oranžérie zatiaľ nechodí. Marek ale dodáva: "Tí, ktorí tu chodia, sú radi z toho, aké pekné máme priestory, ako domácky to tam pôsobí. To bol aj náš zámer s interiérovým dizajnérom. Nechceli sme, aby to tam pôsobilo ako kancelária - biele steny, sivé závesy, nudné farby, low cost toalety a podobne. Chceli sme dosiahnuť pocit, že sa v Oranžérii cítime ako doma, prípadne ako v pekne zariadenom hoteli, ktorý je ale náš, takže je to domov."
Prešli sme si priestory, porozprávali sa o Space Engineers, medojedoch a iných veciach, no a nakoniec sme mali možnosť nazrieť aj na projekt, ktorý ešte veľa ľudí mimo GoodAI nevideli. Tento tím totiž pracuje na vlastnej hre a, ako inak, bude postavená na umelej inteligencii. Bude to žánrový mix adventúry a RPG, kde sa pohybujete po rozsiahlom svete, plníte úlohy a interagujete s postavami. V čom je rozdiel? NPC nemajú predpripravené reakcie, ale poháňa ich umelá inteligencia, ktorá sa rozhoduje autonómne.
Postavy tak majú vlastnú motiváciu, vedia s hráčom komunikovať prostredníctvom voľného textu, takže nevychádzajú len z predpripravených dialógov. Správajú sa na základe toho, ako by v danom kontexte reagoval človek, vedia jeho správanie napodobniť a učiť sa od hráča. "Technológia, ktorú sme vyvinuli, má veľa častí. Niektoré sú vyslovene naprogramované a iné sú natrénované na dátach. Konkrétne ten modul, ktorý emuluje to, čo by urobil človek, je založený na technológii large language models, čo je veľká neurónová sieť, ktorá bola trénovaná na obrovskom množstve textov, tak aby vedela dopĺňať chýbajúce časti textu, resp. aby v danom kontexte vedela predikovať ďalší text. Dá sa teda použiť aj na to, aby predikovala/emulovala, čo urobí človek. Ďalšie systémy sa potom postarajú o to, aby táto emulácia zapadla do limitov našej hry. Dnes má táto technológia ešte svoje limity, napr. je ťažké do tohto systému doplniť niečo ako krátkodobú alebo dlhodobú pamäť, takže sa môže stať, že agenti si niektoré udalosti alebo veci po čase nebudú presne pamätať," dodal k Marek k technológiám tejto zatiaľ nepomenovej hry.
Tá má ešte veľkú cestu pred sebou, ale už teraz vyzerá slušne a dokonca vie prekvapiť nečakanými situáciami, pod ktoré sa podpisuje hlavne umelá inteligencia a jej riešenie niektorých situácií či dialógov. Aj napriek tomu, že je vydanie hry ešte ďaleko a pred GoodAI tímom je kopa práce, Marek má s hrou smelé plány: "Ja som ale optimista. Verím, že ju budeme postupne vylepšovať, až jedného dňa by sme cez túto hru realizovali aj moju víziu o všeobecnej umelej inteligencii, teda takej, ktorá sa dokáže učiť graduálne, sama seba zlepšovať a pripravovať sa na budúce úlohy."
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 358
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 84
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67
- Filmová recenzia: Gladiátor II 55
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75 zobraziť viac článkov >