MIASMA CHRONICLES |
MIASMA CHRONICLES |
Ak to nie je pokazené, neopravuj to! Podobného hesla sa držia aj vývojári zo štúdia The Bearded Ladies, ktorí nám na tohtoročnom Gamescome predstavili tentokrát už tretiu iteráciu titulu kombinujúceho real-time prieskum a turn-based súboje. Po vydaní Mutant Year Zero: Road to Eden a Corruption 2029 nám v máji tohto roku odhalili ich úplne novú IP, ktorá je na prvý pohľad síce iba mierne poupravenou verziou predchádzajúcich hier, no má oproti svojim predchodcom veľkú výhodu. Tou je práve silný dôraz na príbehové putovanie, dvaja extrémne sympatickí protagonisti a v neposlednom rade aj unikátne neskrotná sila Miasma.
Na Gamescome som si vyskúšal nezanedbateľné množstvo titulov a každý jeden míting s vývojármi alebo PR manažérmi prišiel s vlastnou selekciou výziev a komplikácií. V stánku vydavateľa 505 Games som sa hneď zrána dostal ku sklamaniu s názvom Stray Blade, no a v tesnom závese za ním ma čakalo práve pohlcujúce dobrodružstvo Miasma Chronicles. Vzhľadom na to ako kvalitne a pútavo hra aj jej prezentácia pôsobila, bolo pre mňa aj prítomného vývojára skutočne absurdné, koľko technických problémov sa na začiatku tohto stretnutia na nás vyrojilo. Avermedia odmietala nahrávať, Steam vyhadzoval chyby (až napokon odhlásil účet), nahrávanie cez Xbox Game Bar či GeForce Experience zase rozbilo ovládanie hry a finálna nahrávka nemá audio... Skrátka hra mi akoby nebola súdená, no po nekonečnom nastavovaní som sa, našťastie, k jej ovládaniu aj skutočne dostal.
Nikto si už nepamätá, ako a kedy započala svoju rýchlo expandujúcu a ničivú existenciu podivne metalická, všade po svete roztrúsená energia zvaná Miasma, no všetci vedia o katastrofe pomenovanej The Great Colapse. Miasma zničila celú civilizáciu, uvrhla planétu do temnoty, zabíja život, ako ho poznáme a živí sa požieraním plastov. Príbeh v tejto post- apokliptickej, prírodou a tajomne-mocnou Miasmou ovládnutej krajine, vás vtesná do tela mladého príslušníka ľudskej rasy, ktorého meno je Elvis. Opustila ho matka už krátko po narodení a zverila ho, spolu so záhadnou rukavicou určenou práve na ovládnutie Miasmy, do robotických rúk jeho „staršieho brata“. Toto epické dobrodružstvo by nás tak malo previesť po stopách Elvisa a robota Diggsa, ktorí sa pokúsia nielen o ovládnutie rukavice, ale aj o nájdenie odpovedí na všetko, čo už tento svet dávno zabudol.
Preview, ktoré som mohol vyskúšať, ma zaviedlo priamo na začiatok hry, presnejšie do časového obdobia odohrávajúceho sa tesne po skončení traileru, ktorý nám hru v máji odhalil. Tu sa Elvis neúspešne pokúsil o prvotné ovládnutie obrovskej steny Miasmy, čoho jediným výsledkom bolo, žiaľ, iba zničenie darovanej rukavice. Preto sa aj spolu so svojím verným druhom vydáva naspäť do rodného mesta a práve túto krátku púť som si vyskúšal. Kamera z pohľadu z tretej osoby má fixný uhol, ale jej kruhové otáčanie máte k dispozícii neustále. Hneď na začiatku hra na mňa vyvalila všetky svoje dobré karty, a tak som bol po krátkej prestrihovej scéne, nasledovanej prieskumom niekoľkých rozpadnutých a Miasmou zaplavených budov, vhodený priamo do boja.
Taktické ťahové súboje sa tu hrajú presne tak, ako by ste čakali. Váš tím pozostávajúci z Elvisa a Diggsa má svoju výbavu a dostupné ťahy a podobne je na tom aj nepriateľské komando. Prvými nepriateľmi, ktorí sa mi postavili do rany, boli z rasy akýchsi humanoidných, inteligentných žabích mimozemšťanov, ktorí boli neznámou entitou aj pre mnou ovládaných protagonistov. Ich viaceré variácie sa objavili počas hrania. V súbojoch aj pri prieskume môžete hrať za Diggsa aj Elvisa, a preto dostane v boji každý z nich presne dve akcie v každom kole. Jeden som väčšinou využil na presun po súbojovej aréne a ďalší zase na útok. Okrem klasickej strelnej zbrane nechýba ani vrhanie granátov alebo aj stealth. Práve stealth je zaujímavou mechanikou, vďaka ktorej môžete plynule prejsť priamo do taktickej turn-based hrateľnosti, ktorá vám garantuje neobmedzený počet ťahov, až kým nezaútočíte alebo vás nepriateľ neodhalí. Prvý útok z utajenia vám zároveň zaručí kritický zásah, a tak môžete aj na jeden výpad eliminovať ťažších nepriateľov.
Po návrate do mesta smerujú zhrození hlavní protagonisti priamo za starostom (ten je iba hlavou plávajúcou v akejsi životné funkcie udržiavajúcej tekutine), aby mu oznámili, aké hrôzy sa skrývajú za bránami mesta. Ten ich rozprávanie zo začiatku považuje iba za naivné detské hry, avšak po správach o smrti inej rodiny vezme zodpovednosť do svojich mechanických rúk a vydá zákaz vychádzania, kým príde s riešením. Naši hrdinovia sa tak pokúsia o opravenie rukavice, čo, samozrejme, vyžaduje opätovné opustenie mesta, kde dochádza k stretnutiu s ďalšími príšerami. Takto som sa prebojoval dvoma po zuby ozbrojenými kempami a odskúšal som nielen veľmi zábavné súboje spolu so stealth technikami, ale som sa pozrel aj na sekcie obsahujúce sľubovaný prieskum.
Všade navôkol sa nachádza množstvo viacposchodových budov určených na objavovanie (hra inteligentne zobrazuje iba to poschodie, ktoré práve skúmate), taktiež tu ponachádzate vzácne plasty, ktoré sa stali po apokalypse platidlom a, samozrejme, natrafíte aj NPC postavy, ktoré vás zavedú k rôznym vedľajším úlohám. Prímestské lokácie aj mesto samotné pôsobia veľmi živo, majú takú tú post-apokalyptickú „Metro“ atmosféru a odhaľovať ich tajomstvá je veľmi zábavné. Práve atmosféru mala hra skutočne citeľne bohatú, a tak som sa v prírodou prerastenej a metalickými štruktúrami Miasmy zahalenej krajine skutočne ľahko strácal. Hlas stojaci za Elvisom je pre protagonistu vhodný a splní účel, no naopak taký Diggs, ktorého počuteľne nahovoril afroamerický herec, sa do svojej úlohy totálne vžil a jeho vtipné komentáre sveta aj situácie veľmi dobre odľahčili celú atmosféru.
Miasma Chronicles môžete na prvý pohľad naivne odsúdiť iba ako mierne upravenú kópiu predchádzajúcich titulov od vývojárov The Bearded Ladies. Takouto spontánnou myšlienkou by ste sa však iba ochudobnili o skutočne zaujímavý príbeh, charizmatické postavy a síce už aj dobre známu taktickú hrateľnosť, ktorá je však navyše obohatená aj o prieskum z pohľadu z tretej osoby, množstvo vedľajších úloh a zábavný obsah všeobecne. Hra vám zaberie približne 20 hodín času a mala by doraziť na platformy PC a konzoly niekedy v roku 2023. Osobne sa teším, ako nám tento pôsobivo znejúci svet priblíži plasty požierajúcu Miasmu a ktovie, možno sa podobného zázraku do vydania hry dočká aj naša plastovým odpadom zahltená spoločnosť...
PC
PS5 Xbox Series X|S Vývoj: 505 Games / The Bearded Ladies Štýl: RPG / Ťahová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|