HELL PIE |
HELL PIE |
Slovami skutočne iba ťažko vyjadrím svoj obdiv voči talentom zo štúdia Sluggerfly, ktoré si dali za cieľ nielen uraziť, ale aj zosmiešniť asi skutočne všetkých... Ich absurdne úžasná a veľmi prirodzená prezentácia detinského, geniálne odporného humoru v ich najnovšom titule Hell Pie vo mne vyvolala mnohokrát hysterické pokusy o nádych a asi aj preto vo mne vzbudila plamienok dôvery v modernú komédiu.
Rozhodne si však nezahráte iba nejaký primitívny chichotavý simulátor, ale ponoríte sa do poriadne premyslenej a komplexnej 3D platformovky, aplikujúcej vývojárske skúsenosti z prvého titulu štúdia - Ben and Ed. Nielenže si zaskáčete po kancelárskych priestoroch samotného pekla a ďalších štyroch groteskných svetoch, ale nasajete aj unikátne „zapáchajúcu” atmosféru titulu, ktorý si rozhodne neberie servítku pred ústa. Práve naopak, po tých nechutnostiach, čo v tomto „odpornom“ svete zažijete, zamierite s prevráteným žalúdkom asi priamo k záchodovej mise...
Plynatosť nad zlato a humor na každom diablovom rohu
Všetci sa asi zhodneme na tom, že únik plynov a akéhokoľvek odpadového materiálu z ľudského tela je záležitosťou poriadne vycibreného humoru (Pozn. redakcie: Nie, nezhodneme). Preto sa autori neboja práve prdenie, grganie, zvracanie a iné základné ľudské (tu skôr vyobrazené ako zvieracie) potreby neustále pichať hráčom pod nos a ak vám teda príde takýto detinský humor hlúpy alebo máte veľmi slabý žalúdok, hru rozhodne môžete preskočiť. Ak však nepatríte medzi konzervy a nezľaknete sa ani nepriateľov poskladaných z výkalov, tu sa rozhodne budete dobre baviť.
Ako som už spomínal, detinský, korporačný, ofenzívny, rasistický, diskriminačný a predovšetkým nechutný humor je extrémne dominantným prvkom celého dobrodružstva. Jeho hlavná zápletka je však podobne absurdná a znepokojivá a predstaví sa vám už priamo v názve hry. V drobnom telíčku démona ôsmeho smrteľného hriechu, teda zlého vkusu, sa po poverení Satanom vydáte na nebezpečnú misiu tvorby pekelného koláča.
Satan osobne kontaktuje vášho protagonistu, a tak je peklom opovrhovaný Nate vyslaný na misiu za surovinami, z ktorých sa upečie koláč na narodeniny jeho pekelnej výsosti. Ako ôsmy smrteľný hriech sa Nate, samozrejme, vždy na udalosť adekvátne so zlým vkusom aj nahodí. Preto budete môcť démonovi vyberať rôzne rohy pridávajúce unikátne schopnosti a, samozrejme, aj kadejaké podivné oblečky. Nahodíte tak protagonistu napríklad do BDSM popruhov, plastových obalov, ohyzdnej havajskej košele či plienky s plnofúzom, jasne imitujúcej ukrižovaného Ježiša. Úprav sa, samozrejme, nedočká iba Nate, ale aj jeho nedobrovoľne verný spoločník Nugget.
Nugget je obezitou trpiaci rozkošný anjelik (presnejšie cherubín), ktorý je k parohom nášho podobne chutného protagonistu neustále priviazaný reťazou. S morálnymi otázkami spútaného otroka si však hlavu trápiť rozhodne nemusíte, nakoľko v pekle sa dejú natoľko ohyzdné činy, že zlatovlasý Nugget pripojením k Natovi vlastne iba získal. Nugget je zároveň vďaka svojim drobným krídelkám nevyhnutnou súčasťou každej platformovej a puzzle sekcie. Toto neustále okolo poletujúce stvorenie sa tak stáva v podstate druhou hlavnou postavou, ktorá je okrem unikátnych mechaník naplnená aj poriadnym množstvom vtipných komentárov... a plynov. U špecializovaných obchodníkov si ho oblečiete do podobne absurdných outfitov ako vášho démona a rozhodne sa pripravte aj na to, že ani tu si vývojári ofenzívne narážky neodpustili. Hádam vám je už jasné, že túto obludu rozhodne šetriť nebudete, ale tak aspoň sa od nej dozviete veľa zaujímavého o svete a nebude chýbať ani občasná úvaha či reflexia.
Koláč upečený z poriadne rozmanitej zmesi
Nate je napriek svojmu atypickému vzhľadu veľmi typickým protagonistom pre tento žáner. Samozrejme, dokáže skákať, dokonca aj formou dvojskoku, utekať, loziť po vybraných stenách, vďaka šiestim odomknuteľným rohom disponuje rôznymi schopnosťami a s pomocou neustále prítomného Nuggeta zvláda aj základy boja či zložitejšie platformovanie. Šesť rôznych párov rohov budete odomykať, ak zozbierate v každom svete dostatok mladých kozliatok, brutálne im prostredníctvom QTE odtrhnete ich jeden roh a následne ich všetky obetujte na oltári. Ten sa vždy nachádza v každom svete a diabolským rituálom vás obdaruje novým párom rohoviny na vašu hlavu.
Základné Natove rohy sú určené na hľadanie predmetov vo svete, a teda v monochromatickom pohľade iba jasne zvýraznia miesta s ďalšími misiami pre zozbieranie ingrediencií. Niektoré rohy nie sú vôbec esenciálne pre pokračovanie, no narazíte aj na zopár bariér, ktoré od vás budú vyžadovať napríklad akési turbo rohy, vďaka ktorým získate poriadny kinetický moment, rohy s plamienkom pre osvetlenie tmavých oblastí či také baranie, určené na poriadny rozbeh rovno proti prekážke.
Nugget bude zase slúžiť na komplexnejšie platformovanie, nakoľko s jeho pomocou sa budete môcť ľubovoľne zhupnúť vo vzduchu a vyšvihnúť sa tak nielen ďalej, ale aj vyššie. Navyše si vďaka stromu schopností, ktorý má Nate k dispozícii, odomknete ešte viac dostupných zhupnutí (maximálne 4), dlhšie lozenie po stenách, jedno srdiečko navyše (z troch pôvodných) či efektívnejšie priťahovanie fialových jagavých kameňov, za ktoré sa kupujú kozmetické predmety. Schopnosti budete zasa sprístupňovať za konzervy s krmivom, ktoré Nugget do seba s radosťou hodí a ako poďakovanie si ešte aj rozkošne odgrgne.
Ako som spomínal Nugget dobre poslúži aj pri súbojoch, ale asi nie tak, ako by ste čakali. Nate totižto schmatne reťaz, na ktorej je Nugget pripútaný a v podstate ho oplieska o čokoľvek, čo sa medzi toto magické duo a jeho cieľ postaví. Jedno kombo tvoria tri útoky, teda pravý a ľavý úder, plus celé to zakončí šľahnutie Nuggeta o zem. Pri akomkoľvek väčšom údere do zeme alebo páde z väčšej výšky sa zároveň obaja protagonisti podobne ako napríklad Tom a Jerry rozlejú na placku a následne sa dezorientovane odlepia zo zeme.
A na čo sú vám vlastne akékoľvek útoky v 3D skákačke potrebné? No napríklad na to kvantum nepriateľov a hŕstku bossov, ktorá vás v hre čaká. Sem-tam rozbijete pre pár diamantov nejakú tú krabicu či nechutný vred, ale predovšetkým sa popasujete s obludami, ako sú zmutované muchy, zombie, podivné jaštery a desiatky iných nepriateľov, ktorí sa na vás budú valiť v každom z dostupných svetov. Čo sa týka bossov, tak tí sú podobne unikátni a každý si so sebou nesie nielen zopár jedinečných mechaník a bojových arén, ale zároveň vyžaduje fundamentálne odlišný prístup. Niekedy iba utekáte pred prerasteným, všade navôkol zvracajúcim démonom, inokedy zase aktívne udierate do obrovského výkalu s tampónom zaseknutým v oku, no a keď sa postavíte ruke samotného Boha, tak už dozaista pochopíte, že táto hra presne vie čo robí!
Pekelná púť za surovinami
Zozbieranie 23 surovín v štyroch rozmanitých svetoch, konkrétne v 16 menších oblastiach, je poriadna výzva aj pre diablovho poskoka. Poverený Satanom sa váš protagonista vydáva za extrémne sexuálnym šéfkuchárom celého podsvetia. Ten sa pre vás stane nielen hlavnou spojkou oboznamujúcou vás s misiami, ale zároveň vám postupne sprístupní každý zo štyroch svetov - teda rozhorúčené súostrovie Sashimi Bay, neónmi osvietené gastro centrum Flavor Peaks, husto obrastenú a grotesknosťou preplnenú Jungle, no a vysoko v oblakoch umiestnenú kolekciu nebeských hradov Pearly Gates.
Nakoľko začiatok aj koniec hry sa odohráva v absurdnom prostredí pekelných kancelárií a chodieb, môžeme v podstate hovoriť až o piatich rôznych svetoch. Do pekla sa budete vracať nielen za šéfkuchárom, ale taktiež tu viete utratiť svoje zozbierané diamanty za unikátne oblečenia, nájdete tu výťahy poskytujúce prístup ku každému zo svetov, ale nájde sa tu aj bonusový obsah pre preskúmavanie. Napríklad taká sieň Siedmych smrteľných hriechov, kde si za zozbierané Maneki Neko figúrky postupne odomykáte trezor samotnej Chamtivosti.
Nate bude mať kvôli častým presunom a lepšej orientácii vo svete neustále dostupných zopár pomôcok, ako je mapa každého sveta a zoznam všetkých hľadaných ingrediencií. V každom svete sa zároveň nachádza niekoľko teleportov pre jednoduchosť presunu a nakoľko načítavania sú extrémne krátke, niet nad čím premýšľať. S efektívnym presunom vám pomôžu aj spomínané turbo rohy či Nuggetove zhupnutia a vy tak nikdy nebudete mať pocit, že pohyb po svete je pomalý alebo nudný.
V každom svete nájdete teda fixný počet surovín pre pekelný koláč a je iba na vás, v akom poradí sa na ich hľadanie vrhnete. Každý zo svetov je v podstate akousi mini verziou otvoreného sveta, kde môžete voľne behať a zbierať kolekcie, ale zároveň vchádzať do menších bludísk zakončených buď bossom, alebo samotnou ingredienciou. Nájdenú prísadu si vždy Nate odškrtne zo zoznamu a hurá hľadať ostatné. Za určitý počet nájdených surovín vám šéfkuchár vždy otvorí ďalší svet, a tak bude časom na vás, v akom poradí zvyšné ingrediencie zozbierate.
Kreativita rozhodne mierila do dizajnu každého z levelov, aj keď v každom novom svete strávite menej a menej času. Niežeby dizajnovo posledné dva svety nejako zaostávali, ale z hľadiska rozsahu boli najprepracovanejšie práve prvé dva. Sashimi Bay vám hneď pri vstupe prilepí oči na najvyšší vrch lokácie, pretože sa tam nachádza obrovská ružová veľryba. Atmosféra Flavor Peaks vás pohltí hneď pri prvom pohľade na budovu, nápadne pripomínajúcu čosi od animačného štúdia Ghibli, no a jej jednotlivé časti ako bitúnok, pizzeria či reštaurácia zachytávajú konzumného ducha spoločnosti dokonale.
Džungľa ponúkne taký ten typický zelený level s množstvom skákania a v oblakoch zahalené Pearly Gates sú jednoducho nádherne mysterióznou pevnosťou, ktorej úlohou je hlavne zabŕdnuť do náboženstva. Nesmiem však vynechať Sin Inc., teda pekelnú korporáciu, v ktorej tiež strávite zopár desiatok minút. Tu s vám predstavia krvavé a nechutné výjavy, pozriete sa na 7 smrteľných hriechov, obrovské nákupné centrum, obdivujete zadok sexy šéfkuchára a, samozrejme, celé to tu zakončíte poriadne absurdným bossfightom.
Určite stojí za zmienku aj zopár drobnejších no unikátnych akoby bludísk, ako je napríklad v prvom leveli prítomná kanalizácia. Tu sa postavíte spomínaným, žijúcim splaškom a za odmenu si odnesiet os***ý tampón... Rozhodne musím spomenúť aj ružovú veľrybu, ktorá je vlastne zvnútra premenená na sushi reštauráciu, a to aj napriek tomu, že tento tvor vyhodený na súš ešte stále žije. Postupne zvnútra osekávané mäso je spracovávané a hostia sa v tráviacom trakte so smiechom napchávajú. Unikátne IT oddelenie v samotnom pekle je zase plné neustále glitchujúcich počítačových obvodov, množstva serverov a ešte stále nedigitalizovanej, papierovej dokumentácie.
Dizajnovo zaujímavých a mechanikami jedinečných svetov nájdete skutočne v hre kvantum. Niekedy vám hra zverí do ruky samopal či brokovnicu a z platformovky je zrazu TPS. Inokedy sa zase iba skĺznete po nekonečných šmykľavkách vysoko v oblakoch alebo naopak, budete skákať a utekať pred lasermi, až kým nebudete mať kŕče v prstoch. Rozhodne nesmiem zabudnúť aj na veľmi príjemné hudobné podmazy, ktoré určite dodajú každému svetu tú správnu atmosféru (výťahová hudba nechýba tiež) a osobne ma prekvapilo aj veľké množstvo v každom svete prítomných NPC postáv, z ktorých viaceré ponúkajú aj nejakú úlohu.
Diabolská jazda, ktorá sa oplatí
Ak nie ste ťažko konzervatívni veriaci a máte dobrú znalosť angličtiny, nutnú pre mnoho situačného humoru spojeného s rôznymi slovnými hračkami, rozhodne nie je nad čím uvažovať. Hell Pie poskytne nielen perfektne optimalizovanú a intuitívnu hrateľnosť, ale zároveň vás skutočne prinúti rehotať sa nad jeho absurdným, nechutným a ofenzívnym humorom. Vždy, keď si totiž poviete, že toto je už trochu priveľa, hra príde s niečím ešte o latku hrozivejším.
S novou hernou zostavou som sa potešil, že som si mohol v hre odkliknúť aj možnosť Ray-tracingu, ale myslím si, že práve toto nie je titul, pri ktorom si takéto nastavenie nejako výrazne všimnete. Hra vyzerá aj beží skutočne dobre a tento kreslený rozprávkový vizuál jej myšlienky veľmi komplimentuje. Občas máte pocit, že hra sa snaží predať aj nejakú koherentnejšiu a zmysluplnú myšlienku, avšak ťažko povedať či bol práve toto zámer vývojárov. 99% herného času totižto budete presvedčení, že vývojári skutočne nenávidia všetko a všetkých. Nech teda vládne chaos, absurdita, nezmyselnosť všetkého a predovšetkým sarkazmus!
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Headup / Sluggerfly Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|