SPIDERSAURS |
SPIDERSAURS |
Mám rád 2D skákačky. Je to jeden zo žánrov, na ktorých som vyrastal, strávil som s ním veľkú časť života a dodnes je to žáner, ktorý dokáže nielen baviť, ale neraz aj prekvapiť. Veľké vydavateľstvá, indie alebo aj úplní amatéri – 2D skákačky dokáže priniesť naozaj každý a to žáner posúva dopredu, prináša novinky a aj experimenty. Navyše je niekoľko tak zabehnutých štúdií v žánri, že ich považujeme za stávku na istotu. Chcete si zahrať niečo kvalitné? Choďte do hry od WayForward. Shantae, Mighty Switch Force, River City Girls a ďalšie sú kvality. Ale zdá sa, že aj majster tesár sa raz utne.
Spidersaurs nie je úplná novinka. Hra vyšla na Apple Arcade v roku 2019 a chvíľku jej trvalo, kým sa dostala aj na iné platformy. Minulý rok sme sa jej dočkali na PC a konzolách, teraz hra vychádza dokonca v retail edíciách pre vybrané konzoly. Ale oplatí sa do nej ísť? Asi ste sa podľa známy vyššie už stihli dovtípiť, že to nedopadlo práve najlepšie. Pritom ale nemôžem povedať, že by Spidersaurs bola zlá hra. Akurát nie je ani veľmi dobrá. Respektíve nie je tak dobrá, aké sme od štúdia WayForward zvyknutí.
Niektoré veci tu fungujú, iné už menej. Napríklad príbeh je fajn. Ja viem, že o to v skákačkách nikdy veľmi nejde, ale poteší, keď príbeh funguje alebo aspoň zabaví. A tu rozhodne zabaví. Neberie sa príliš vážne a zároveň dáva netradičný návod na to, ako skoncovať s hladomorom – pomôže nám genetické inžinierstvo. Predstavte si, že by sme zmiešali pavúky s hydinou, to je 8 kuracích stehienok! Tie sú ale stále pomerne malé a nemusí to úplne stačiť. Čo tak teda pavúky skrížiť s predchodcami kurčiat, s dinosaurami. Tak získame veľa stehienok a navyše poriadne veľkých.
Ako to však v prípade podobných experimentov býva, nie všetko vyjde podľa plánov. Tie stehienka teda vyjdú a sú dosť veľké. Avšak hybridy utiekli do sveta a ohrozujú ho. Je teda na dvojici odvážnych hrdinov, aby zahodili svoje nudné životy za hlavu a keďže boli súčasťou špeciálnej testovacej skupiny, musia zachrániť svet. Akej testovacej skupiny? No takej, na ktorej boli tieto hybridné lahôdky testované. Nemajú tak len plné priehrštia odvahy, ale vedia si postupne odomknúť rôzne špeciálne schopnosti vďaka tomu, že sa dostatočne kŕmili týmito netradičnými GMO. Hre tak nechýba vtip a nadhľad. Bohužiaľ, chýbajú jej iné veci.
Napríklad obsah. Ten tu chýba pomerne dosť. Spidersaurs totiž ponúka len 8 misií a to rátam aj krátky prológ a epilóg a nultú misiu, teda vlastne akýsi tutoriál. A to je dosť málo, ak si uvedomíte, že niektoré misie prejdete aj pod 5 minút. Síce nie na prvý pokus, keďže tu budete tu a tam zomierať, ale keď sa naučíte pár problematických pasáží, misie dáte naozaj pod 5 minút. Celková herná dĺžka je tak asi hodinu a trištvrte a to je veľmi málo. WayForward síce nie sú známi práve dlhými hrami, ale ešte aj River City Girls Zero bola na nejaké 3 hodiny a Shantae tak na 5. túto hru tak prejdete za jeden večer a to je dosť málo.
Možno by to stačilo, ak by Spidersaurs vedela ponúknuť nejakú znovuharteľnosť, dodatočný obsah, pridanú hodnotu alebo niečo iné, ale to tu nenájdete. Ani to však nie je ten najväčší problém. Čo tu totiž hlavne nenájdete, je chuť sa do hry znova pustiť. Už prvý raz ju prejdete len s tým, že sa do toho občas budete musieť nútiť. Opäť, hra nie je zlá. Ale ani nijako zvlášť dobrá. Ak si ju chcete užiť čo najlepšie, pustite sa do nej vo dvojici kooperačne na jednej obrazovke, kde si každý z vás preberie jednu z dvoch herných postáv. Poznáte to, vo dvojici je každá hra o niečo lepšia zábava.
Ťažko identifikovať, čo je vlastne chybou hry. Každý level je tu iný, čo je presne vec, ktorú od takejto hry čakáte. Narazíte tu na rôznych hybridných nepriateľov, ktorých musíte rozstrieľať na márne kúsky. Budete veľa skákať, strieľať, prekonávať prekážky a porážať aj bossov. Každý level má nejakého na záver, ale niekde narazíte aj na menšieho bossa v strede. Levely sa tu a tam navyše snažia aj mierne obmeniť hrateľnosť. Ale nestačí to. Nenájdete tu nič, čo by nebolo už v iných hrách predtým. A navyše lepšie. Naozaj hra vyniká len témou a grafikou a ostatné je priemer.
Nepomáhajú power-upy, ktoré v štýle napríklad klasickej Contry menia projektily. Pritom by to v lepšie dotiahnutej hre bola pekná mechanika, keďže máte dva sloty na zbrane a v každom môžete mať zbraň s iným power-upom. Nepomáhajú ani postupne odomknuté schopnosti. Najskôr to je len lozenie po stenách a dvojskok, ale neskôr sa pridajú aj ďalšie, ktoré vám pomôžu prekonať čoraz nebezpečnejšie nástrahy. Nemáte úplne dojem, že vám to v niečom pomáha. Nepripadáte si lepšie, hra nie je zábavnejšia. Časom tieto schopnosti začnete využívať na to, aby ste sa nepriateľom skôr vyhli a levelom chcete prebehnúť.
Toto nie je pocit, aký chcete pri hre zažívať. No a ani tých bossov, aj keď sú vizuálne spracovaní parádne, si z hľadiska hrateľnosti až tak neužijete. Bol to tuším štvrtý plnohodnotný level, kde som hru začal hrať už tým štýlom, že som chcel čo najskôr prebehnúť do polovice levelu, tam je checkpoint, a potom mi už bolo jedno, či zomriem. Od polovice som potom začal znova po smrti s plným životom a išiel som čo najefektívnejšou cestou na bossa. Takto sa hry hrať nemajú. A to ani v prípade, že vám ich hranie zarába peniaze. Hry si chcete užiť, skúmať, objavovať. Tu to ale nechcete.
Pritom by ste veľmi chceli, aby sa vám hra hrala lepšie a bavila vás viac. Len sa pozrite na zábery okolo. Spidersaurs je krásna hra, ručná kresba postáv aj prostredí je očarujúca, je to celé skvele rozanimované a celkovo je radosť na hru pozerať. Dokonca by som povedal, že to je jedna z vôbec najkrajších hier od WayForward. Naozaj je obrovská škoda, že ju nie je rovnaká radosť aj hrať. Rovnako musím pochváliť dabing a aj hudbu. To všetko ku hre veľmi pekne sadne a to sú veci, ktoré vás tu naozaj bavia. Forma však bohužiaľ prevyšuje obsah.
Spidersaurs nedosahuje štandard kvality, na aký sme pri hrách od WayForward zvyknutí. A aj keď hra nie je priamo zlá a nemá nejaké veľké chyby, je veľmi krátka a hrateľnosť nie je taká dotiahnutá a vyšperkovaná, aby ste sa pri hraní bavili. Minimálne nie v sólo režime. Ak si k sebe zavoláte nejakého parťáka na lokálne hranie, je to o niečo lepšie, ale stále to nie je tak zábavná hra, akú by ste chceli. Ak teda hľadáte zábavnú 2D skákačku, pozrite sa po nej radšej niekde inde. Ideálne sa zamerajte na iné hry z produkcie tohto štúdia.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: WayForward Štýl: Akcia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|