PATHOLOGIC |
PATHOLOGIC |
Zmätok a otázniky vyvoláva Pathologic, projekt ruského štúdia Ice-Pick Lodge. Hra bola niekoľkokrát odložená, vedú sa diskusie o žánrovom zaradení a ani nedávno uvoľnená rozsiahla hrateľná ukážka neponúkla uspokojivé odpovede. Namiesto nich ešte viacej prehlbuje tajomno obklopujúce nielen mesto v ruskej stepi, ale aj hru samotnú. Pathologic je Čiernym Petrom a až finálna verzia predvedie všetky esá skryté v rukávoch neskúseného autorského tímu, ktorý bol v Rusku za práve túto hru ocenený nejednou cenou.
Každý pokus zaškatuľkovať Pathologic do existujúceho žánra končí ich vzájomnou kombináciou. Zvolený pohľad z vlastných očí a používanie zbraní pripomína FPS akcie, vedľajšie úlohy a štatistiky hrdinu zase RPG, tajomná atmosféra neznámeho prostredia survival horor a taká manipulácia s predmetmi a košaté dialógy majú zase najbližšie k adventúram. Všetky tieto prvky sa premiešavajú a vhodne dopĺňajú. Silné koncentrovanie sa na vyšetrovanie a rozhovory s početnými postavami v meste, kde sa zastavil čas, však robia z Pathologic survival adventúru.
Násilie je neakceptovateľné, smrť nekompromisne trestaná
Počas hrania narazíte na mnohé zbrane (v deme sa môžete dostať k extrémne účinnej brokovnici), ich existenciu si neužijete k maximálnej spokojnosti z troch dôvodov. Prvým je nedostatok munície, ktorej je žalostne málo. Zabudnite, že pri prehľadávaní domov nájdete celé zásobníky. Nazhromaždiť desať nábojov vás bude stáť veľa námahy (prehľadávanie domov, obchodovanie s obyvateľmi). Tým druhým a najhlavnejším dôvodom, je trestanie násilia.
Bezdôvodné zabitie je trestané zníženou reputáciou. Ak príliš klesne, ľudia budú vo vás vidieť vraha a stráže si vás podajú na každom rohu. Prežiť útok, čo i len malého dieťaťa, sa stáva lotériou. Súbojový systém je spomalený, skôr než stihnete vytasiť päste alebo zbraň, padáte na zem pod troma údermi. Boje v hre strácajú zmysel aj z tretieho dôvodu. Existuje tu iba jediný skutočný nepriateľ – neznámy vírus (Piesková nemoc) pustošiaci mesto.
|
|
|
Tri ciele, tri postavy, tri príbehy
Pathologic sa odohráva v meste vystavaného okolo bitúnkov uprostred ruskej stepi. Práve sem osud zavedie trojicu hrdinov – bakalára medicíny, mladú dievčinu a šarlatána Artemiya Burakha, ktorého budete ovládať aj v deme. Trojica prichádza do mesta naraz, ale každá z postáv má svoje vlastné ciele a neváha použiť všetky dostupné prostriedky, aby sa k nemu dostala, to znamená aj vzájomné intrigovanie. Hranie za každú postavu bude odlišné, budú to prakticky tri kampane. Navzájom sa budú prelínať a doplňovať, odlišovať sa budú iba sadou úloh, dialógmi a cestami k cieľu. Hra bude zakaždým iná aj vďaka nelinearite a faktu, že čas v hre plynie nezávisle na vašich činoch (1 sekunda = 1 minúta v hre).
Príbeh z očí bakalára bude podávaný z racionálneho hľadiska, jeho cieľom je vypátrať vraha Simona Kaina, kedysi žijúceho dôkazu, ktorým môže podložiť teórie o víťazstve nad smrťou. Bakalárovi hrozia autority zatvorením labáku a pokiaľ nenájde hmatateľné dôkazy, môže sa rozlúčiť aj s experimentami. Ciele dievčiny sú zastrené neznámom, rovnako ako jej minulosť, ktorá ju prenasleduje. Vráťme sa však k nášmu hrdinovi z dema. Artemiy prišiel do mesta za zomierajúcim otcom s cieľom zdediť nejaký peniaz. Krátko po príchode je jeho uvítaním nakladačka od miestnych buranov. Vyjde z nej s niekoľkými krvavými škrabancami, ale jeho reputácia je už poznačená – nesie meno zabijak. Miestni obyvatelia sa domnievajú, že práve Artemiy je zodpovedný za vraždu Simona! Prvé dni nezačínajú práve najlepšie, avšak už štvrtý deň, kedy začína aj demo, je meno čiastočne očistené a obnovuje sa aj dôvera v osobu Artemiya.
Kde čas zastal a zobral z ulíc život
Prvá úloha na seba nenechá dlho čakať, musíte sa dostať cez Laru k osobe menom Rubin, ktorá má poznatky o možnej vakcíne proti záhadnej chorobe. Čo si už od prvých minút hrania všimnete, je množstvo rozhovorov a zarazí vás rozloha sveta. Obavy zo stratenia sú na mieste, pretože nelinearita dovoľuje napríklad rabovať domy a obchodovať, ale iba hlavné úlohy vás budú ťahať vpred. Tie sú prehľadne zaznačené na detailnej mape a vybrané možno vyriešiť viacerými spôsobmi, čo priamo ovplyvňuje zakončenie hry.
Náplň úloh je rozmanitá. Napríklad na začiatku dema sa budete snažiť zmierniť bolesť trpiacim pomocou medikamentov. Keďže tieto majú v hre vysokú cenu, začnete prehľadávať domy v karanténnej oblasti, kde sa chorí vyskytujú. Rabovaním sa ale vystavujete riziku, že sa nakazíte aj vy a bez poriadneho oblečenia a posilnenia imunity si po prezretí jedného poschodia isto odnesiete okrem morfia aj infekciu. Tu sa k slovu dostávajú spomínané RPG prvky.
|
|
|
Postavu definuje niekoľko vlastností, ako únava, hlad, imunita, infekcia a zdravie. Popri týchto je tu aj reputácia a odolnosť voči vonkajším vplyvom (oheň, údery atď). Hlavné vlastnosti sa navzájom ovplyvňujú a ak necháte postavu hladovať, začne ubúdať zdravie, to isté platí, aj pri požití dávky antibiotík a antitoxínov. Na jednej strane zvýšite imunitu a znížite infekciu, ale pri veľkých dávkach hrozí smrť. S medikamentami preto opatrne! Väčšina piluliek má vedľajšie účinky, ktoré sa okamžite prejavia na deformácii obrazu.
Uvidieť slnko, znamená prežiť
Mesto v hre si žije vlastným životom. Je odrazom pochmúrnej atmosféry a ťarchy, čo leží na vašich pleciach. Ľudia sa pomaly šuchcú ulicami a cítiť medzi nimi nenávisť. Nájdete tu sklesnutých otcov, čo márne zháňajú peniaze (paradoxne vám stačí prejsť po ulici a ako magnetky vám prachy budú skákať do mešca). Ďalej sú tu ženy hľadajúce ošatenie, stráže strážiace infikované miesta a deti, čo potrebujú obväzy. Ak im pomôžete, vylepšíte si prakticky zadarmo reputáciu. So všetkými postavami možno obchodovať, buď za hotové alebo formou barteru (tovar za tovar). Deti netreba podceňovať, neraz majú cenné predmety. Horšie je, že pri barterovom obchodovaní neviete, čo chcú od vás na výmenu.
Prežiť deň v Pathologic je neustály boj. A vy prežiť budete musieť, ak chcete do 12 (herných) dní vyriešiť záhadu choroby a celého mesta. Tu si dovolím malú poznámku, že iba jednej z postáv sa podarí nájsť skutočný liek na nemoc. Epidémia sa postupne rozširuje, ulice zaplňujú malomocní a oblaky choroby (dá sa im vyhnúť, medzi štyrmi stenami je to horšie). Na jeden deň v hre budete potrebovať približne 3 hodiny čistého herného času, čo dáva dokopy pri všetkých postavách viac ako 100 hodín! Nič nie je také ružové ako sa na prvý pohľad zdá. Väčšinu času medzi úlohami buď zabijete blúdením (zlá navigácia), zbieraním medikamentov a iných potrebných predmetov, alebo cestovaním z jedného konca mapy na druhý. Pohyb postavy je vzhľadom na veľkosť mapy značne pomalý. Také pridanie šprintu aj za cenu ubúdajúcej staminy, by nebolo na škodu.
Čo sa vymyká zdravému rozumu, je morbídne
Atmosféra Pathologic je výborne zahusťovaná neustálou hrozbou nemoci, rôznymi experimentami, osobami (celkovo bude v hre 27 hlavných NPC postáv), praktikami (deti pochovávajú bábiku v intre) a rôznymi profesiami. Napríklad Haruspicus (je ním aj Artemiy) dokáže veštiť budúcnosť z vnútorností. Môže ich bez postihu vybrať z obetí (srdce, obličky, pečeň) a predať ich. Nad vybranými úlohami takisto zostáva rozum stáť. Napríklad budete presviedčať tanečnicu, aby vám podarovala srdce pre dobro veci a pred kolegami ju zapichnete. Pathologic však nie je hororom. Je to jedna veľká dráma o osude jedného zabudnutého mesta.
|
|
|
Pathologic, ako hra zakladajúca si na dialógoch, nepotrebuje next-gen grafiku. Ako hovoria autori, nie je to strieľačka, ale adventúra. Ja ku grafike nemám výhrad, tie sa skôr týkajú dizajnu mesta. Oplotenia sú na mnohých miestach zle zvolené a ste donútení obchádzať celé bloky. Do očí bijúce sú rovnaké fasády budov, interiéry a tváre obyvateľov. Najviac mi vadil prilepený nábytok o podlahy, nemožno ho svojou váhou odtlačiť, čo vás pri obrannom manévri pred oblakom choroby bude stáť infekciu. Aplikovanie ľahkej fyziky na objekty by som uvítal viacej ako tiene a iné pokročilé efekty. Čo sa týka ozvučenia, vyčnieva akurát hudobný podmaz, ktorý zakrýva aj rozhovory bez dabingu (chýbajúce hovorené slovo môže byť v plnej verzii doplnené) a nie veľmi autentické zvuky.
Ice-Pick Lodge si možno zobrali na seba príliš veľa (vo finálnej verzii mala byť iba jedna dejová linka a jedna hlavná postava). Tu bude niečo v hre chýbať a tu zase prečnievať. To však nič nezmení na tom, že Pathologic bude ponúkať výborný príbeh plný experimentov, morbídnosti a jednu epidémiu, ktorá bude na vás čakať v meste kdesi v stepi.
|
|
|
PC
Vývoj: Buka / Ice-Pick Lodge Štýl: Adventúra / Survival Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|