THE SETTLERS: NEW ALLIES |
THE SETTLERS: NEW ALLIES |
Osadníci sú s nami už neuveriteľných 30 rokov. Odkedy ich však má v rukách Ubisoft, už to nie je, čo bývalo. Aj napriek tomu vzbudilo ohlásenie novej hry v sérii veľkú pozornosť. A potom prišla beta a rozčarovanie a sľuby, že to v kompletnej verzii bude lepšie. A teraz tu teda máme výsledný produkt a vidíte sami, ako to napokon dopadlo.
Našinci, hlavne tí menej jazykovo zdatní, jasajte, New Alies je aj v češtine. To padne celkom vhod hlavne pri sledovaní pekným prestrihových scén v príbehu kampane. Ale je fajn aj rozoznávať jednotlivé budovy a nejaké ďalšie popisy s českými textami. Ťaženie sa zameriava na osadníkov- utečencov, ktorí boli nútení opustiť na lodi svoju domovinu vystavenú útokom prisilného agresora. Ocitnú sa na neznámom ostrove, kde spoznávajú jeho pôvodných obyvateľov – priateľský národ .... a nepriateľských banditov. Privandrovalci začnú s výstavbou novej osady, ale aj verbovaním jednotiek a zisťujú, že ich púť tu zďaleka nekončí a majú pred sebou veľké výzvy a skúšky.
Odhliadnuc od toho, že je príbeh tradičné klišé, kampaň vás zrejme prestane baviť dosť rýchlo. Skutočnosť, že New Alies dáva väčší priestor bojom, si uvedomíte už v prvých misiách. Pôvodne predovšetkým budovateľská stratégia teraz dáva do popredia bitky a je to na úkor komplexnosti výstavby. Niežeby nebola stále dôležitá, ale je zjednodušená a nejde do takej hĺbky ako jej úspešnejší predchodcovia. A samotný systém stavania je taký nemastný-neslaný.
Základom osídlenia je sklad a osadníci s tromi zameraniami. Nosiči prenášajú získané suroviny, automaticky pracujú v úžitkových budovách a vytvárajú sa z nich ďalšie dve sorty obyvateľov. Stavitelia skonštruujú budovy a cesty, ktorými musí byť všetko poprepájané, pričom po kamenných sa chodí rýchlejšie a s oslíkmi a vozíkmi je to ešte svižnejšie. Stavitelia ale majú aj iné úlohy. Rozširujú vaše teritórium a posúvajú hranice na miestach, kam ich pošlete. Okrem toho vedia zistiť, aké suroviny sa nachádzajú v podzemí, aby ste tam mohli postaviť bane na kameň, uhlie, železo, zlato a drahokamy. A k tomu prenášajú do skladov odmeny umiestnené v teréne a získané za splnenie úloh a obsadenie neutrálnych budov. Poslednou skupinou osadníkov sú vojaci.
V hre fungujú tradičné výrobné reťazce. Vyberáte si budovy z menu výstavby, ktoré otvoríte kliknutím na ikonu umiestnenú v strede na dolnom okraji obrazovky. Zobrazia sa vám jednotlivé sekcie a v nich konkrétne stavby. Základom je tábor pre drevorubača, píla a kameňolom, budova pre výrobcu nástrojov a cechová hala, kde vytvárate staviteľov a dobrodruhov – prieskumníkov. Na zvýšenie populácie sú obytné domy.
Potom sú na rade spomínané bane, ďalej vyhňa na spracovanie kovov a kováčska dielňa na výrobu troch zbraní, ktoré si prepínate a potrebujete ich na cvičisku na verbovanie niekoľkých druhov vojakov. V pokročilých budovách produkujete ďalšie vojenské jednotky za drahokamy alebo zlato spracované v mincovni na peniaze. Na obranu slúžia dva druhy veží – jedna je primárne útočná a páli na nepriateľov v dávkach na všetky strany, druhá predovšetkým lieči spojencov.
Jedlo tentoraz nie je až také dôležité, hoci má určitý význam. Nemusíte sa báť, že vaši obyvatelia pokapú od hladu alebo sa budú dožadovať väčších porcií. Potrava slúži len na posilnenie a urýchlenie výrobných procesov v budovách. Napríklad kováčska dielňa lepšie funguje s prídelmi mäsa získaného lovom, v kameňolome sa svižnejšie maká, keď ho zásobujete rybami od rybára na pobreží, výrobcu nástrojov povzbudia nazbierané bobule. No a bežným osadníkom do príbytkov môžete dodať aspoň chlieb. Ten získate z reťazca obilná farma –mlyn – pekáreň. Trochu šťavy do toho pridáva výskum s akademickými cechmi v troch kategóriách (ochrana, výroba a voliteľná), kde za suroviny a nástroje vylepšujete útoky vojakov, rýchlosť osadníkov, výdrž budov a podobne.
Umiestnenie budov pri zadaní výstavby je zvláštne. Zobrazí sa vám mriežka s hexagónovými poliami, do ktorej musíte vložiť stavbu, čo je neraz ťažkopádne, lebo vám bežne niečo prekáža a hlavne do zaplneného osídlenia sa ťažko napasuje niečo ďalšie. Potom treba k vyznačenému vstupu do budovy potiahnuť cestu, pričom tá sa automaticky doplní, keď ju chcete spojiť s ostatnými úsekmi. Niekedy sa pritom neprirodzene zatočí a vytvorí obchádzku, hoci vy by ste to manuálne vedeli vyriešiť trochu inak a uspokojivejšie.
Všetko to napokon vedie k funkčnému hospodárstvu, ale bez detailnejších nastavení a len so strohým manažmentom, ktorý vyvrcholí produkciou vojakov. Tých následne posielate proti nepriateľom, pričom ich môžete priamo ovládať, či už ako jednotlivcov alebo skupinky. Viete využiť nejaké jednoduché pokyny, ale hoci sú boje veľmi frekventované, neponúkajú pokročilejšie taktické možnosti. Vyhráte skrátka tým, že pošlete presilu a tá umláti protivníkov a hádže zapálené fakle na ich budovy.
Okrem kampane môžete hrať šarvátku, ktorá obsahuje obmedzené mapy pre PvP, ďalej takzvaný pohodový režim, kde hráte proti AI protivníkovi jeden na jedného, alebo spolupracujete s ďalšími hráčmi proti počítačovým súperom v režimoch 2v2 a 4v4. Hardcore pridáva náročnejšie výzvy napríklad aj s obmedzeným časom na porazenie nepriateľa. V šarvátke sú na výber tri frakcie, ktoré sa líšia hlavne dizajnom budov, vybranými jednotkami a menšími bonusmi. Najskôr rozbehnete výstavbu základne a vrcholí to bojmi, pričom treba zničiť hlavné budovy - sklady nepriateľa. Počiatočnú ochranu niekedy zvyšujú brány, ktoré blokujú prechody dovtedy, kým tam vaši stavitelia nenanosia dostatok rýb, prípadne iných požadovaných surovín. V okolí sa nachádzajú aj malé neutrálne tábory, bežne chránené skupinkami bojovníkov a po vyčistení tam dostanete nejaké menšie odmeny vo forme surovín.
Šarvátka je síce zábavnejšia ako kampaň, ale všade cítite, že výstavba osídlenia je len nevyhnutná príprava na boje. Po vytvorení základných produkčných reťazcov už sa mestečku nemusíte takmer vôbec venovať a len chrlíte vojenské jednotky (medzi ktorými nenájdete jazdu ani obliehacie zbrane) dovtedy, kým hrubou silou úplne nezdecimujete nepriateľa. Výsledkom teda napokon je síce funkčná, ale pomerne plytká výstavba a síce účinné, ale dosť primitívne boje. Je možné, že príčinou je plánované vydanie na konzolách, ktorému je prispôsobená celková hrateľnosť, keďže nemajú optimálne parametre na komplexné strategické hry.
Tento mix je ľahko zvládnuteľný a môže byť zaujímavý pre nováčikov, príležitostných a nenáročných hráčov, ale nie pre veteránov, ktorí rozhodne očakávajú viac. A nič na tom nezmenia doplnkové súčasti hry, ako je avatar hráča s rastom skúseností a levelov, ako aj celkovými štatistikami a získavaním bonusov vo forme alternatívnych skinov budov, jednotiek a iných súčastí. A tiež nakupovanie doplnkov a posilňovačov v in-game obchode.
Hrateľnosť je teda vlažná a zdá sa, že tvorcovia stavili viac na vizuál. New Alies vyzerá naozaj veľmi pekne. Terén sa dá otáčať, domy a obydlia majú príjemný dizajn a štýl. Môžete ich sledovať z výšky alebo si ich výrazne priblížiť a sledovať pobehujúcich človiečikov s nákladom, ktorým nad hlavou poletujú vtáky, je príjemné. Dobre napasované prestrihové scény v kampani, ktoré sa spúšťajú poklikaním na ikony s prehraním scény, sme už spomenuli. Zvuky sú v poriadku, hudba príjemná, zaznie aj slušný dabing, tam nie je veľmi čo vytýkať.
Naproti tomu je užívateľské rozhranie jednoduché a fádne – monotónne okná a okienka bez príkras, so základnými popismi, ikonkami a to je všetko. V hornej časti obrazovky sú okrem užitočných ukazovateľov obyvateľstva s rýchlym vyvolaním tých čo, nemajú čo robiť, prehľadu niektorých surovín a zbraní, ešte ikony na vojenské skupiny. Sú tam aj vtedy, keď ešte žiadnych vojakov nemáte (aj keď môžete vytvárať aj skupiny nosičov, ale to nemá veľký význam) a opäť to len smutne naznačuje, že tvorcovia v tejto časti hry inklinujú viac k vojenskej zložke. Namiesto toho tam mohol byť zobrazený stav nielen základných, ale aj pokročilých surovín, ktoré si inak môžete sledovať v skladoch. Pri rozoznávaní vojačikov a civilistov má pomáhať podržanie patričných klávesov.
Problémom hry, minimálne v prvých dňoch po vydaní, sú technické nedostatky, ktoré sa prejavujú rôznymi kazmi. New Allies chce spájať hráčov a vyzývať ich k spoločným zážitkom a predvádzať sa profilmi s dosiahnutými úspechmi, k čomu využíva online progres. Ale stalo sa mi, že na konci misie mi hra nevedela načítať záverečnú obrazovku a a vyhlásila, že pri vyhodnocovaní a rozdávaní odmien (väčšinou skúsenosti a kryštály) došlo k chybe, takže nič nedostanem. Inokedy po príkaze na odchod z hry a návrat do Windows mi hra zostala visieť na záverečnej obrazovke a musel som ju natvrdo ukončiť cez správcu úloh. Alebo v režime šarvátky sa mi hra zosypala už pri jej vytváraní. Pravdepodobným zdrojom týchto problémov je služba Ubisoft Connect. V kombinácii so slabšou hrateľnosťou to dosť rapídne devalvuje hru.
The Settlers: New Allies síce skromnejším hráčom môže ponúknuť obstojnú zábavu, ale nie je to pokračovanie osadníkov, aké si priaznivci série žiadajú. Aj keď vizuálne je to príjemné. Výstavba osídlenia je ľahko zvládnuteľná, no chýba jej väčšia hĺbka a podobne je to vlastne aj s bojmi. Ani jedna zložka nie je natoľko prepracovaná, aby vzbudila väčší záujem. Kampaň sa rýchlo stáva nudnou a len o niečo dlhšie dokážu upútať šarvátky s multiplayerom. Napokon pochybnosti o kvalitách hry ešte prehĺbia technické chyby.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Switch Vývoj: Ubisoft / Blue Byte Štýl: Stratégia / Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|