REDFALL

REDFALL

Upírsky Left4Dead? Ale kdeže!

Je zaujímavé, ako sa môže po vyskúšaní hry razom o 180° zmeniť názor na ňu. Hry od Arkane síce pravidelne vo veľkom nehrávam, ale všetky sú podľa mňa zaujímavé, s unikátnymi svetmi, zaujímavými postavami, zábavnými mechanikami. Najviac som si osobne užil asi Prey, ale aj ostatné majú niečo do seba. Kooperačnej hre Redfall som však nevedel prísť na chuť. Aj napriek tomu, že je pozadie hry vynikajúce. Na hre pracuje skúsený tím a vedie ho Harvey Smith, ktorý má za sebou System Shock, Thief: Deadly Shadows, Deus Ex, všetky tri Dishonored hry alebo aj Prey. Jednoducho ma hra nelákala a musím sa priznať, že sa mi zo začiatku veľmi nechcelo ísť do Varšavy na vyskúšanie dema.

Teraz som ale rád, že som šiel. Razom sa mi totiž zmenil pohľad na hru a ja som si našiel nového čierneho koňa tohto roka. Redfall mi pri hraní príjemne prekvapil. Možno aj vy od hry očakávate Left 4 Dead, ale nie je to úplne tak. Áno, hra síce ponúka kooperáciu pre štyroch hráčov, ktorý budú spoločne plniť úlohy a prechádzať príbehom, ale autori nám vo Varšave chceli ukázať, že je to v prvom rade ďalší tradičný Arkane zážitok s hlbokým príbehom, ktorý si dokážeme užiť aj sami. Preto nás síce nahnali na demo až osem, ale každý hral sám. Po oznámení to bolo trochu sklamanie, ale musím uznať, že to malo svoj zmysel.

Predtým som si napríklad nemyslel, že bude hra naozaj stavať na príbehu. Čakal som, že tu bude akurát nejaké pozadie, ktoré to celé dá do pohybu a potom to bude už len o spoločnom zabíjaní upírov. Ale nie je to tak. Bohužiaľ, úvod do príbehu úplne rozpísať neviem, keďže sme mali k dispozícii neskoršiu pasáž z hry. Ale už nejakú dobu vieme, že nás hra zavedie do ostrovného mestečka Redfall, ktoré po nešťastnom vedeckom experimente padlo do rúk hordám upírov. Tým sa podarilo zatieniť slnko, takže mesto celé ovládajú prežilo len niekoľko ľudí, ktorí sa obrnili v hasičskej zbrojnici. No a vy ste medzi nimi.


Kto ste? Na výber je štvorica postáv - Devinder Crousley, Layla Ellison, Remi de la Rosa a Jacob Boyer. Každá postava má nielen svojský charakter, ale aj unikátne schopnosti. Ide o to, aby ste sa v boji vedeli vhodne dopĺňať a zároveň ste si našli herný štýl, ktorý vám najviac vyhovuje. Každá postava má vlastný štýl boja a aj vlastné špeciálne vlastnosti. Každú postavu ďalej môžete levelovať, aby ste svoju postavu ešte viac špecializovali. Devinder má napríklad UV svetlo, Layla ovláda telekinézu, Remi má po boku verného robota ako od Boston Dynamics a Jacob je sniper s havranom prieskumníkom. Ja som si vyskúšal Devindera aj Remi, za obe postavy sa mi hralo dobre, ale pri Remi mi dlhšie trvalo osvojiť si jej schopnosti.

Mohli sme prejsť niekoľko príbehových misií a hra ponúklo aj vedľajšie úlohy. Pritom pri príbehových misiách máte na výber, kam sa chcete vydať. Nakoniec môžete splniť všetky, ale je na vás, ako sa v niektorých bodoch rozhodnete. Pritom hlavné misie ďalej rozvíjajú príbeh hry a osobne ma naozaj zaujal smer, akým sa autori pobrali v zobrazení upírskej invázie. Zdá sa, že bude mať tragické a osobné pozadie, ktoré budete postupne rozpletať a to napríklad aj návštevou vreckovej dimenzie, kde sa dozviete viac. Asi si príbeh nezíska všetkých, ale to máličko, čo som mal možnosť objaviť, ma naozaj dosť láka.

Okrem toho tu budú aj iné menšie príbehy, ktoré si prejdete vo vedľajších úlohách. Čaká na vás otvorené prostredie mestečka Redfall a nielen to. Hra nás údajne zavedie aj na nejaké iné miesto, takže uvidíme, kam nás autori ešte zavedú a ako lokality odlíšia. Mesto samotné ale nie je malé. Pôsobí tak filmovo archetypálne, zaspaté mestečko na malom ostrove. Nájdete tu tak rôzne druhy zástavby, do domov môžete vliezť a vylúpiť ich, ale sú tu aj kopce, kostol a ďalšie zaujímavé časti. Pričom nejaké tie lokality sú aj pod povrchom mesta. Nemusíte len plniť hlavné a vedľajšie misie, čakajú vás tu aj výzvy či náhodné boje, keď narazíte na upírov alebo ich ľudských stúpencov.

V Redfall bude fungovať denný cyklus, ktorý ovplyvní hrateľnosť. Aj keď je slnko zakryté, stále je rozdiel medzi dňom a nocou. V rozdielnu dennú dobu narazíte na iných nepriateľov a mení sa aj ich správanie. Cez deň budete čeliť hlavne členom upírskeho kultu z radu ľudí. V noci na vás budú útočiť upíri a to aj vo väčších hordách. Niektoré časti mesta budú nedostupné kvôli „toxickému“ oparu, ktorý vám okamžite začne uberať zo života. Pri hraní sme však nezistili, čo to bolo a ako to vzniklo. Musíte ich tak obchádzať a hľadať si iné cesty. Ako budete plniť úlohy, môžu sa na vás nahnevať upírski bohovia a zoslať na vás hromy a blesky, prípadne vás prekvapia nejakým extrémne silným a vytrvalým bossom.

Vašim hraním tak ovplyvňujete to, ako na vás svet reaguje. Či sa stáva nebezpečnejším alebo naopak v ňom vytvoríte zóny, kde si môžete vydýchnuť. Dôležité bude hľadať a oslobodzovať bezpečné úkryty. Okolo nich často hliadkujú nepriatelia a musíte do nich dostať energiu. Obe tieto veci si vyžadujú nielen silu, ale občas aj pohnúť hlavou. Ale oplatí sa vám úkryty získavať, aby ste mali jednoduchší presun po meste, mali kde doplniť zásoby, prípadne vám úkryty prinesú aj ďalšie misie, ktoré môžete plniť.

Rovnako by ste mali čistiť hniezda upírov, ktoré posilňujú ich vplyv v danej oblasti. Najskôr hniezdo musíte nájsť, vchod vás následne prenesie v zásade do dungeonu. Ten je síce lineárny, ale môže byť aj slušne dlhý. Pripomína pokrútenú verziu reálneho sveta, kde je ale plno prekážok a vždy aj nejaké hliadky. Závisí potom od vašich postáv, ako sa s nimi vysporiadate. V týchto bludiskách môžu byť aj nejaké výzvy, no hlavne je na konci srdce. Musíte na ňom zničiť jeho slabé body a vtedy sa celá štruktúra okolo vás začne rúcať. Máte obmedzený čas na to, aby ste našli správny východ a dostali sa von. Nezabúdajte však ani na korisť, aby ste si odniesli čo najviac vecí.


Akčnou hrateľnosťou mi Redfall trochu pripomína starší Evolve a to nie je vôbec na škodu. Evolve síce nakoniec nedopadla ako úspech, ale akcia bola hlavne zábavná. Rovnako je to aj tu. Strieľate, kombinujete to s útokmi nablízko, do toho využívate vedľajšie schopnosti a čakáte, kým bude správny moment na využitie ultimátnej schopnosti. Presne si postavu upravíte na svoj herný štýl, aby reflektovala to, ako chcete hrať. Navyše zbrane sú zábavné a rôznorodé. Okrem tradičných je tu aj kopa netradičných. Napríklad zbraň, ktorá strieľa výboj UV svetla, ktorý premení upírov na kameň. Potom stačí už len jeden úder päsťou a sú na prach. Aj napriek obrovskej palete palebnej sily som si túto zbraň užil asi najviac.

Celé to zbieranie koristi, hľadanie zbraní, vylepšovanie postavy a ďalšie aspekty možno trochu pripomínajú Diablo alebo lepšie Borderlands, s ktorým Redfall zdieľa FPS perspektívu. Budete tak sledovať štatistiky získaných zbraní, porovnávať ich, brať si so sebou len tie najvhodnejšie. Pritom môžete mať naraz len tri, medzi ktorými si viete rýchlo prepnúť. Nikdy neviete, čo vás čaká, takže majte po ruke niečo z každého rožka, aby ste boli pripravení na každú situáciu. RPG prvky tu sú a nie sú tu len povrchné, aj keď nejaký hlboký roleplay tu tiež nehľadajte. Hra ale pôsobí dobre vyvážená a zdá sa, že bude pekne fungovať aj dojem progresu.

Niektorí vývojári ma nemajú radi a ľudia z Arkane, Bethesdy a Microsoftu sa medzi nich asi zaradia tiež. Mám talent rozbíjať hry a nachádzať neraz a bugy, ktoré ešte nikto nemal. To sa mi stalo aj tu a počas tých pár hodín s hrou som mal dva, ktoré boli dosť nepríjemné. Po vstupe do hniezda mi nedokázala zmiznúť tabuľka s inštrukciami a prestal fungovať aj všetky interakcie, pričom východiskom bolo len reštartovanie hry. Druhý bug zase znemožnil dokončiť quest, keď sa mi nenaspawnoval upír, ktorého som mal na konci úlohy zabiť. Sú to nepríjemné chyby, ale teraz, keď som ich už vývojárom našiel, ich snáď do vydania odstránia, aby sme dostali čo najhladší zážitok.

Hry od Arkane mali vždy zaujímavé vizuálne spracovanie, ktoré kombinovalo snahu o realistické zobrazenie so štylizáciou, čo im dalo taký trochu iný nádych. Podobne je na tom aj tento nadchádzajúci kúsok a nevyzerá vôbec zle, aj keď treba dodať, že technické kvality už asi aj trochu zaostávajú za dnešnou špičkou. Nepredpokladám, že sa do finálneho vydania niečo výrazne zlepší. Je tu však ale šanca, že hra pobeží hladko aj na slabších zostavách. Zvukovo to tiež nebolo zlé, aj keď nemali sme k dispozícii veľa scén, kde by sme si mohli vypočuť nejakú výraznejšiu hudbu. Na druhú stranu, dabingu sme si mohli užiť dosť a naozaj nebol vôbec zlý.

Cesta do Varšavy nie je krátka, ale nakoniec som rád, že som sa tam vybral. Presvedčila ma totiž o dvoch veciach, o ktorých som dovtedy pochyboval – že ma Redfall naozaj bude baviť a že bude dávať zmysel hru hrať aj sólo. Môže to byť ďalší príbehový a hlboký zážitok od Arkane s vycibrenou hrateľnosťou, kopou možností postupu ďalej a teraz si ho navyše môžete užiť spoločne s priateľmi v kooperácii. Štyri hlavné postavy sú dostatočne rozdielne, ešte viac ich dokážete diferencovať pomocou skúsenostného stromu, aby ste si našli hrateľnosť, ktorá bude presne pre vás na mieru. To je mix, ktorý si určite získa mnohých hráčov.


napísal matus_ace 22.3.2023
Páči sa mi! (+9)
REDFALL


PC
Xbox Series X|S

Vývoj: Microsoft / Arkane
Štýl: Akcia / Co-op
Dátum vydania: 2. máj 2023
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Forza horizon 5 (8)
Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli tato hra bu...
|Predam zaklad pc (cpu, mb, ram... (0)
po upgrade ponukam na predaj zaklad pc: intel i5 ...
|Black ops 6 (2)
Ako sa zbavím farebného rozlíšenia postáv v kampan...
|Nový pc - intel ultra 7 (28)
Dobry den, cely život som na počitačoch s Intel. V...
|Účet na steam (4)
Potrebujem poradiť, súrne! Predala som hru, ktorú...
|Svet, ukrajina, vojny ... (28218)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk