BORDERLANDS |
BORDERLANDS |
Len raz za dvesto rokov sa na pustej, nehostinnej planéte Pandora otvoria dvere vedúce do tajomstvami opradeného Vaultu. Len raz za dvesto rokov sa najhrdinskejší z hrdinov bude môcť prebojovať až k jeho legendárnym dverám a siahne na poklad, ktorý z neho podľa povestí urobí boháča s neobmedzenou mocou. 200-ročný cyklus sa práve uzatvára, Pandora čaká aj na vás v Borderlands.
Pandora je takmer opustená planéta, ktorá ako keby vypadla z filmov o šialenom Maxovi. Pieskové duny, trávnaté stepy a kde tu malá dedinka, westernové mestečko alebo archeologická základňa. K tomu si pripočítajte tonu banditov, cestných pirátov, mimozemských chrobákov, otravných poletujúcich rakkov, zdivočených „psov“ a podobnej hávede a dostanete sa k predstave, akým turistickým rajom táto planéta je. Na Pandoru s vidinou získania obsahu Vaultu prichádza aj štvorica dobrodruhov – ťažký obrnenec Brick, vojak Roland, lovec Mordecai a siréna Lilith. Voľba jedného z nich vo veľkej miere ovplyvní štýl vášho hrania, resp. opačne. Podľa toho, aký štýl vám je najbližší, by ste si mali zvoliť svoju postavu. Borderlands sa síce na prvý pohľad tvári ako obyčajná FPS, ale sľubované RPG parametre skutočne hrajú podstatnú úlohu.
Brick sa špecializuje na súboje holými rukami a jeho špecialitou je berserker mód. Mordecai väčšinou likviduje nepriateľov z diaľky a jeho verným spoločníkom je dravý vták Bloodwing. Špeciálnou schopnosťou Lilith je teleportácia, čo jej umožňuje v okamihu sa preniesť do stredu nepriateľského tábora a šokovou vlnou sa postarať o vyriešenie konfliktnej situácie. Posledným na zozname je vojak Roland a jeho automatická vežička, ktorá si získala aj moje sympatie.
Ako sme to už naznačili a ako to stále dookola zdôrazňovali vývojári z Gearbox, Borderlands je naozaj kombináciou dvoch mimoriadne obľúbených žánrov – strieľačiek z vlastného pohľadu a RPG. Z každého si požičiava to najlepšie, aby vo finálne ponúkla naozaj skvelú kombináciu. Ale poďme pekne postupne. FPS prvky v prvom rade zastupuje pohľad na hernú scénu a gameplay ako taký. Pandora pred vami postupne rozvinie nielen primárny príbeh o Vaulte, ale zistíte, že v zdanlivo opustených chatrčiach sa občas vyskytujú ľudia s prácičkou, ktorá vám môže hodiť pár dolárov alebo nejaké to vybavenie navyše. Získané questy zväčša zhŕňajú odstránenie nepohodlnej konkurencie, prieskum oblasti, nájdenie strateného predmetu či podobné klasiky, ich náplň je teda akčná a veľmi sa podobá na náhodne vybratý level z ľubovoľnej (kvalitnej) akčnej strieľačky.
Divoké prestrelky na blízko, taktické ostreľovanie z diaľky, guľovačka s granátmi, pištoľové súboje i raketové bitky, Borderlands jednoducho prináša kompletnú a komplexnú dávku akcie. Budete sa skrývať na horských chodníkoch pred nepriateľskými patrolami, budete infiltrovať základne banditov, budete zabíjať megabossov a ich prisluhovačov. Keďže hra neponúka ani autoheal, ani nekonečný počet nábojov, opatrný prístup, doliečovanie, zbieranie nábojov a vypadnutých zbraní sú na dennom poriadku.
Tak ako vo WoW, Baldurs Gate či Mass Effect, aj v Borderlands budete za pomoc druhým odmeňovaní. Finančné a materiálne odmeny určite potešia, no získavanie skúsenostných bodov a levelovanie postavičky majú ďaleko vyššiu cenu. Hra plne uspokojí každého „upgradovača“, teda hráča, ktorý sa so svojou postavou skutočne zžije a chce si ju čo najviac vypiplať. Samotné levelovanie má za následok zvyšovanie zdravia postavy a tiež pridelenie jedného skill pointu. Ten je možné následne investovať do schopností, ktoré sú unikátne pre každú postavu. Vojak Roland môže napríklad pomocou skill bodov zmeniť svoju vežičku na doliečovaciu stanicu, môže ju rozšíriť o odpaľovač rakiet atď. Schopnosti sú zoradené v strome rozdelenom na tri sekcie (ako napríklad vo World of Warcraft) a tie lepšie sú uzamknuté až na ich koncoch = veľa hrania, veľa levelovania a veľa investovaných skill pointov.
Tým však možnosti vylepšovania postáv nekončia. Podľa frekvencie používania jednotlivých typov zbraní sa zvyšuje efektivita ich používania, takže časté používania snajperky z vás spraví druhého Vasiliho Zajceva, pištoľové súboje zas Jasseho Jamesa. Voľba vybavenia vplýva na váš energetický štít a tiež zásadne mení vlastnosti granátov (odrážajúce sa od stien, priľnavé, kradnúce zdravie). Vylepšuje sa aj primárny skill, teda u Rolanda stacionárna vežička. Môžete ju osadiť jedným z elementálnych modulov: elektrickým, výbušným, ohňovým alebo korodujúcim. Ako to už v správnej RPG býva, niektorí priatelia sú na jeden typ imúnni a naopak na ďalší citliví, takže práca s inventárom, nakupovanie, predávanie vecí v automatoch a správna voľba výzbroje budú často znamenať rozdiel medzi životom a smrťou.
Smrť ako taká nemusí znamenať potupný návrat k poslednému checkopintu za cenu zaplatenia mastnej pokuty. Nešikovní hráči dostanú po svojom zložení na zem možnosť ešte pár sekúnd na kolenách bojovať o život a keď sa im to podarí, dostanú od Pandory ďalšiu šanciu na prežitie. Takéto nešťastné udalosti sa väčšinou stávajú v prípadoch, kedy sa dobrodruhovia s nižšími levelmi rozhodnú skúsiť svoje šťastie na ťažších questoch, prípadne ak narazia na elitných nepriateľov s označením "badass". Pri plnení všetkých bočných úloh a používaní kvalitného vybavenia je ale obtiažnosť navrhnutá veľmi korektne, ba možno by sme dokonca privítali aj trochu tvrdšie podmienky.
Možno ani neviete, že pôvodne mala byť Pandora a všetci jej obyvatelia vykreslení v úplne inom svetle, čím nemyslíme ten často používaný rečnícky obrat. Až zhruba pol roka pred začiatkom predaja vývojári ohlásili, že pôvodný „snažíme sa o realitu“ grafický štýl nahradí „je to čistý celshade, ale my tvrdíme, že to celshade v žiadnom prípade nie je“. Komiksová grafika priniesla originalitu a jasne rozpoznateľné znaky, vďaka ktorým na prvý pohľad viete povedať – toto je Borderlands a nie iná Unreal 3 engine hra. Svojský štýl vizuálneho podania s citom pre detail, kvalitnými textúrami, rôznorodými efektmi skvele dopĺňa ďalšie atribúty hrateľnosti. Hudba, hoci sa jej dostalo menej priestoru, navodzuje správnu atmosféru a zvuky, najmä však dabing, tvoria kapitolu samu o sebe. Zúrivé výkriky trpasličích mutantov sú toho najlepším dôkazom.
Keď si nakoniec zo všetkých týchto kociek stavebnicu s názvom Borderlands postavíte, zistíte, že sa jedna takmer o nový architektonický div sveta. Skvelá akčná náplň, rozsiahle a fungujúce RPG atribúty, výborná grafika, hustá atmosféra. Stále sme sa však nedostali k povestnej čerešničke na torte, ktorou je v tomto prípade kooperatívny multiplayer. Pandoru môžete na autíčkach i peši objavovať až s trojicou kamarátov. Do koopu sa pripájate s postavičkou zo singleplayeru a tak do partie prinášate všetky svoje skúsenosti i zbrane, po odchode vám naopak ostávajú všetky získané expy i nové predmety. Viac hráčov v koope znamená silnejšie príšerky, silnejšie príšerky znamenajú bohatšie a exkluzívnejšie predmety a všetko spolu to znamená ešte viac zábavy (a nechýba ani zjednodušený PvP). Ale aj v koži vlnka samotára patrí hra do kategórie vysoko nadpriemerných. Škoda len ku koncu sa už opakujúcich questov a málo variabilného prostredia. Hoci je Pandora, čo sa týka rozlohy, veľká, jednotlivé územia sa až na pár výnimiek pomerne dosť podobajú. Z technických nedostatkov zamrzí absencia výseku mapy priamo na HUDe, na neustále prepínanie do menu sa dá zvýknuť, ale dalo sa to určite vyriešiť aj elegantnejšie.
RECENZIE HRÁČOV |
8.0
|
8.5
LIFE28
10.11.2009
Borderlands je...Borderlands je kooperatívna postapokalyptická stieľačka s pohľadu prvej oso...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Take Two / CENEGA / Gearbox Software Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|