LEFT 4 DEAD |
LEFT 4 DEAD |
Začalo to pred dvoma týždňami a nikto nevie ako. Sprvoti boli príznaky podobné chrípke, no keď sa začali prejavovať známky agresie u napadnutých a odumieranie tkaniny, ľudstvo bolo v šoku. Nákaza sa rozmáhala po celom svete rýchlosťou svetla a zrušenie medzištátnych letov či uzatvorenie hraníc prišlo neskoro. Po niekoľkých dňoch pacienti umierali v strašných agóniách, no nezomreli úplne ako sme si mysleli. Vstávali z lôžok a šírili nákazu ďalej. Zostali sme tu už len štyria a toto je môj posledný záznam. Máme správy, že na letisku pristane vojenské lietadlo pre preživších, no vonku čakajú stovky, ak nie tisíce nakazených a nás čaká dlhá cesta. Dúfam, že to zvládneme. Zoey, koniec.
Po je2ryho návšteve na hernej výstave, kde si mal možnosť zahrať a nám zreprodukovať kvality Left 4 Dead som videl osud hry neveľmi pozitívne. Veď sa stane, že aj majster tesár sa utne a Valve mohlo vstúpiť do slepej uličky. Nestalo sa. Hra sa podarila a je to trhák. Predom treba podotknúť, že ak mienite hrať L4D čisto ako singleplayer bez živej duše z internetu (rozumej, hru ste si ukradli a nemôžete hrať online, resp. bývate na lazoch s dial-upom), kľudne si odrátajte 2 body z výsledného hodnotenia, pretože bez živých spoluhráčov stráca hra svoje čaro.
Už by som sa aj mohol vymáčknuť o čo ide. Je to jednoduché. L4D je survival FPS najhrubšieho zrna, pred ktorou aj Resi vyzerá ako vyľudnená krajina. Hráte za jedného zo štyroch preživších (krehká Zoey, veterán z Vietnamu Bill, barový bitkár Francis a čierny IT špecialista Louis) a úlohou je prežiť. Hra je tematicky rozdelená na štyri časti, každá po piatich úrovniach. V každej sa nachádza tzv. safe house, ktorý treba lokalizovať a z ktorého pokračujete do ďalšej úrovne a na konci posledných levelov sa nachádza vytúžená záchrana.
28 Days After, 28 Weeks After, Evil Dead, Dawn of the Dead, to je len hŕstka filmov, ktoré ma hneď napadli pri hraní L4D. Úžasná atmosféra týchto filmov sa zhmotní na vašich monitoroch a poniektorým aj v gatiach. Narazíte na vybrakované a opustené (ale nie až tak veľmi :-)) ulice s nabúranými alebo len tak opustenými autami, krvavé šmuhy tiahnuce sa smerom k tmavým rohom, lesné čistinky so smutnými stromami bez lístia a hmlou sledujúcou svetlo z neďalekého zrubu, zabarikádované priestory posledného odporu ľudí a groteskne poskrúcané torzá tiel bez údov ležiace v kalužiach krvi. Odporné už na prvý pohľad. A to sme si ešte ani nepredstavili hlavných protagonistov. Poprosím pol kila mozočkov.
Horda sa stáva hlavným nepriateľom, čo sú vlastne bežní zombíci. Sú všade a je ich veľa. Slovo horda nie je bezúčelné. Niekoľko krát počas hrania úrovne dostanete hlášku, že sa blíži a treba sa náležito pripraviť. Desiatky a niekedy aj stovka hladných duší sa na vás vrhne zo všetkých strán, že nebudete vedieť, kam skôr vystreliť. Horda pôsobí ako príval tsunami a pokiaľ nenájdete výhodu vyššieho miesta alebo možnosť ako sa zabarikádovať a opevniť v uličke, hravo vás obkolesia a trhajú na kusy. Ak sa k tomu pridajú špeciálne jednotky typu Smoker, Hunter, Boomer alebo Tank, tak máte po srande. Smoker dokáže svojím jazykom pritiahnuť aj na dlhú vzdialenosť jedného z preživších a pomaličky, ak si to nevšimne skupina, ho tak udusiť.
Hunter najradšej skáče odzadu na nepozorných členov a rýchlosťou šelmy ich začne trhať na kusy, pričom bez asistencie kolegov platí to isté ako v prvom prípade. Boomer zasa s radosťou zvracia na okoloidúcich žlč, čo im zhoršuje videnie a pre hordu pôsobia jeho zvratky ako feromóny, takže sa okolo obete rýchlo postavia dookola ako medvede okolo úľu. Boomer po zásahu nepríjemne exploduje a rozoseje tak zvyšok žalúdka po okolí. Odporúča sa teda odpal na diaľku. Tank je monštrum, ktorým sa chtiac nechtiac musí zaoberať celá skupina preživších naraz, pretože množstvom hit pointov a silou rádovo prekračuje všetky zombie štatistiky. Posledným do partie je The Witch, ktorá sedí v tmavých kútoch a plače. No nedaj bože na ňu zasvietite baterkou alebo jej stúpite na otlak. Šťastlivec, ktorý tak učinil je razom v hlbokých... problémoch. Ak je niekto zo skupiny knokautovaný, chytený hunterom alebo smokerom, či len šliapol mimo a visí nohami do prázdna držiac sa len rukou, hodí sa mu pomoc parťáka, ktorý ho dokáže zo šlamastiky vysekať, na čo má však len určitý čas. Ak pomoc nepríde, definitívne zomiera a skupina tak má menšiu šancu na prežitie.
Preživší našťastie nie sú úplne bezbranní, ako sa nám to snažia ukázať filmy. Začínať len s pištoľkou, široko rozptylovou uzi či pomalou brokovnicou nie je síce mozgy lízať, no väčšinou už v druhej úrovni príde na M16-ky, rýchlopalné brokovnice a snajperky. Náboje sú sporadicky kde tu roztrúsené a hlavne na vyšších obtiažnostiach treba pomaly rátať každý výstrel. Keď už skutočne tečie (krv) do topánok, dá sa použiť trubková bomba, ktorá krásne bliká a každý z hordy ju chce mať pre seba. Odpútate tak pozornosť od seba a môžete si na pár sekúnd vydýchnuť, plus výbuch rozmetá po okolí väčšinu tých, ktorí sa o ňu bili. Posledným tromfom a záchranou pred lobotómiou je molotov, ktorý dokáže zapáliť veľkú plochu a horda sa veľmi rada vypeká, čiže než prebehnú na druhú stranu k vám, vyzerajú ako pražené (a tento krát už skutočne mŕtve) kuriatka.
Zaujali vás možnosti nemŕtvej strany? To by bolo si to tak skúsiť za nich a vybrať vlastnoručne Jožovi/Ferovi/Andrému/Esmeralde mozog z hlavy. Nech sa páči! V špeciálnom móde Versus si zahráte 4 preživší vs 4 zombie. Podmienkou je poznať dokonalo úrovne a vlastnosti zombíkov, pretože veľa nevydržia a ich výhodou, tak isto ako preživších, je v kooperácii. Horda útočí automaticky a vy môžete zobrať pod kontrolu niektorého zo špeciálnych nemŕtvych a respawnúť sa, kam chcete. Po zabití je sa (na rozdiel od ľudí) do niekoľkých sekúnd objavíte znova a podmienkou je zabrániť, aby sa zachránili.
Už som spomínal, že základom je hrať so živými hráčmi. S umelou inteligenciou to nie je až taká prča, aj keď sa správajú veľmi disciplinovane, priam strojovo. Pri každom prechádzaní úrovne zvolí počítač pre hordu vždy iný vzorec útokov a tak je každá hra vždy iná, rozmiestnenie a počet útočiacich iné (AI Director). Aj keď sú úrovne navrhnuté štýlovo a prázdneho miesta v nich prakticky nenájdete (keďže ide v podstate o koridorovku bez vážnejších odbočiek), ich dĺžka je tak trocha smutná. Všetky štyri kapitoly preletíte za ani nie štyri hodinky a singleplayer je v podstate len tréningom. Po určitom čase môžu ale aj online dobrodružstvá trochu stratiť na zábave a vy zatúžite po nových úrovniach. Tu dostaneme v budúcnosti minimálne podporu z moderskej komunity, no Valve sa mohli trocha viacej pochlapiť a prilepiť ešte aspoň jednu či dve kampane.
Engine Source už je trocha bradatý, no stále to vyzerá veľmi pekne a sú implementované nové prvky. Uspokojivo L4D rozbehnete aj na sociálnych (veľmi lacných) PC a ani nemusíte s upgradom čakať na Vianoce. S interaktivitou prostredia je to trocha horšie, no nie je vo frenetickej akcii až taká podstatná. Do rúk môžete zobrať kanistre alebo plynové bomby a v správny čas ich guľkou vznietiť, niektoré predmety sa dajú odstreliť z políc na zem, no žiarovku alebo svetlo na aute neustrelíte. Trocha ma mrzí, že svetlo z baterky vidíte len vlastné, kolega vám teda neposvieti do tmavého kúta, čo autori odôvodňujú potrebným vysokým výpočtovým výkonom a malou použiteľnosťou v praxi.
Valve, Valve, na čo siahnete, to sa podarí. Akokoľvek priblblý sa zdal nápad urobiť FPS-ku so zombíkmi, vy dokážete vždy neveriacich vyviesť z omylu.
RECENZIE HRÁČOV |
10
KAIBA
6.8.2009
A je tu ďalší trhák od Valve menom Left 4 Dead. Nič iné ako prvotriednu kvalitu sme od nich ani neča...prečítať celé
|
9.0
EDUARDO
5.8.2009
Keď sa povie slovo "Valve", prvé čo každého napadne je Half-Life. Hra, ktorá navždy zmenila FPS žáne...prečítať celé
|
9.0
PATRIK DEE
23.4.2009
Valve a jeho ďalší zásah do čierneho. Bude sa zabíjať. Bude sa zomierať. A nebude to rovný boj......prečítať celé
|
PC
Xbox 360 Vývoj: Valve / EA Czech / Turtle Rock Studios Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|