Ako to bolo s reakciou Sony na odkúpenie Activisionu? Ako Activision vydieral Microsoft? |
Najskôr Jim Ryan nemal žiadny problém s odkúpením a neskôr sa ho snažil za každú cenu zastaviť.
Podľa aktuálnych výpovedí na súde s FTC v Amerike prechádzalo odkúpenie Activisionu v Sony rôznymi fázami. Podľa emailov najskôr Jim Ryan nemal žiadny problém s odkúpením a neskôr sa ho snažil za každú cenu zastaviť a lietal po celom svete, pričom teraz už ani neprišiel na súd.
Microsoft na súde ukázal email, v ktorom Jim Ryan rovno vedeniu Sony odkázal:
"Vôbec nejde o exkluzivitu pre Xbox,“ napísal Ryan v e-maile, „uvažujú nad tým a majú peniaze na takéto kroky. Za posledný deň som strávil dosť času s Philom a Bobbym. Som si celkom istý, že COD budeme na PS vidieť ešte mnoho rokov.
Pripravujem dobré veci. Majte oči otvorené. Nie som spokojný a bol by som radšej, keby sa to nestalo, ale budeme v poriadku, viac ako v poriadku.“
Telefonovali vtedy spolu s Microsoftom a Activisionom, boli v pohode. Microsoftu sa tiež zdalo, že to Sony pochopilo a nemá s tým problém. Jim Ryan si tiež nerobil veľké starosti..., ale potom sa niečo zmenilo.
Microsoft to na súde zhrnul nasledovne:
"Dnes sa ukázalo, že spoločnosť Sony celý čas vedela, že dodržíme svoj sľub, že ponecháme hry na ich platforme, a objasnila, že jej úlohou lobovať proti dohode je len chrániť svoje dominantné postavenie na trhu."
Možno Jim Ryan dostal od vedenia za úlohu zastaviť to napriek tomu, že vedeli, že im Call of Duty zostane, alebo sa rozhodol takto postupovať sám. Následne totiž Jim Ryan išiel iným smerom a priebežne stupňoval svoju rétoriku. Najskôr označil ponuky Microsoftu za nedostatočné a uzavrel to tým, že na EU úradoch povedal:
"Nechcem novú dohodu Call of Duty. Chcem len zablokovať vaše zlúčenie.“
Samozrejme pre Sony by bolo logické snažiť sa o zastavenie odkúpenia a zafixovanie si svojej pozície na trhu. Ale bolo to už len za cenu toho, že si už museli vymýšľať dôvody, ako to, že im Call of Duty zoberú, alebo ako bude mať Microsoft exkluzívne veci. Regulátorov totiž nepresvedčia tým, že nechcú silnejšiu konkurenciu.
Nakoniec preto zrejme aj neprišiel Jim Ryan priamo na súd, keďže by to veľmi ťažko vysvetľoval. Na súde bude jeho video a sudkyňa sa ho tak nebude môcť nič spýtať. Je možné, že sa už Sony vzdalo snáh o zastavenie a nejde už na to míňať viac peňazí. Už tam minuli milióny. Na súde má len jedného mid-level právnika.
To je jedna zaujímavá vec zo súdu. Druhá je správanie sa Activisionu voči Microsoftu. Je až prekvapivé, že ako išli proti nemu a ako využívali pozíciu Sony na trhu. Totiž podľa včerajších výpovedí sa dohodli so Sony na exkluzivitách a marketingu. Potom išli za Microsoftom, ale ten marketing odmietol, keďže vedeli, že Sony má exkluzivitu. Preto následne nemohli zverejňovať videá a propagovať Call of Duty pre Xbox.
K tomu ich vydierali aj s percentami podielu z predaja. Hovorili, že ak neklesnú z bežných 30%, tak nevydajú Call of Duty na Xbox Series XS konzolách a odmietli aj Xbox Series XS devkity. Microsoft tak nakoniec znížil percentá na 20% pre Call of Duty, aj keď za to nič naviac nedostal.
Padla aj ďalšia informácia a čo sa týka streamingu, Call of Duty pre aktuálne zmluvy so Sony príde do Game Passu a Geforce Now najskôr v roku 2025.
Dnes bude súd pokračovať a ako svedkovia budú Phil Spencer, Jamie Lawver, Dov Zimring a spomínané video Jima Ryana.
Čo sa týka dnešného pojednávania, súhrn nájdete tu.
- Prvých 45 minút vypovedá Jamie Lawvey ohľadom finančných záležitostí a miestnosť je pre verejnosť uzavretá
- Nasleduje Phil Spencer, ktorý na otázky FTC ohľadom Call of Duty na Switch hovorí napríklad, že Activision ho tam nedalo, lebo si mysleli, že to nepreplatí ani náklady na vývoj.
- FTC sa snaží Phila presvedčiť, že Switch nie je konzola, ktorá konkuruje PS a Xboxu. On im povedal, že aj keď je konzola menej výkonná, neznamená to, že nie je súčasťou daného trhu. Snažia sa totiž odstrániť Switch z definície trhu, aby nemuseli priznávať, že tá konzola nikdy nepotrebovala Call of Duty na svoje prežitie a ukázať, ako ho potrebuje PlayStation. Phil im hovorí, že pracujú s trhom so všetkými tromi konzolami a aj on dostáva reporty každý týždeň o všetkých troch konzolách. Nevie, čo tým chce FTC povedať.
- Phil FTC na otázku konzolových vojen povedal, že je to sociálny konštrukt. PS platforma je však nepriateľská k prežitiu Xboxu. Xbox vydáva hry na PS a "PlayStation používa peniaze, ktoré zarobia z Xbox hier na PS5, na zaplatenie iných hier, ktoré budú zablokované pre platformu Xbox."
- Za 30 rokov Microsoft nedokázal efektívne bojovať so Sony
- Phil Spencer povedal, že uskutočnili akvizície, pretože Sony uzatvára dohody tretích strán na zablokovanie vydaní na Xbox pre určité hry a hovorí, že na trhu „nemohli ďalej zaostávať“
- Hovorí aj to, že „hlavným“ dôvodom, prečo Microsoft kúpil Bethesdu v roku 2020, bolo to, že Microsoft počul, že Sony sa potenciálne snaží urobiť zo Starfield exkluzivitu pre PS konzoly.
- Microsoft uvažoval nad tým nedať Minecraft Dungeons na PS a Switch, ale nakoniec ho dal všade.
- Phil hovorí aj to, že Sony sa zdráhalo poslať PS5 devkity Minecraft tímu, poslali ich až neskôr. Negatívne to ovplyvnilo vývoj na túto platformu. Aj preto je tam PS4 verzia hry, zároveň však nie je natívna verzia ani na Xbox Series XS. Minecraft Dungeons je už natívne PS5.
- FTC chcelo vedieť napríklad aj to, či COD na Switchi bude vyzerať rovnako ako na Xboxe. Chce nejakým spôsobom dokázať, že vydanie COD na Switchi nedáva zmysel.
- Phil FTC vysvetľuje, že exkluzivít má PlayStation a aj Switch oveľa viac ako Xbox. Aj preto s Bethesdou riešia exkluzivity. FTC sa snaží získať z Phila viac, ale vždy sa vrátili k tomu, že sa vždy rozhoduje podľa titulu.
- Phil potvrdil, že dodržujú všetky zmluvy, ktoré boli pri odkúpení ako pri Ghostwire a Deathloop, pri Starfield a Redfall neboli. Hovorí, že pre hry, ktoré sú príliš ďaleko, je zatiaľ ťažko povedať, na aké platformy vyjdú, to je prípad Elder Scrolls.
- Phil vysvetľuje, ako to bolo s exkluzivitou Indiana Jonesa - "Disney má Spider-Mana iba na PlayStation a chcel slávnu značku spojenú s Xboxom."
- Sudkyňa sa Phila spýtala, či majú svoje značky na PlayStation. Ten vysvetľuje, že veľké značky ako Minecraft, ktoré dosahujú veľké tržby, vydávajú na všetky platformy. Hovorí k tomu "Ak už zákazníci na platforme nejakú hru milujú, chcú ju ďalej rozvíjať na tejto platforme. Pri vytváraní novej hry, ktorá dnes nemá žiadnych zákazníkov, myslite na maximalizáciu kreatívnych schopností a zároveň minimalizovanie výrobných nákladov."
- Právnik hovorí, že pre Microsoft by nemalo zmysel zrušiť Call of Duty z PlayStationu.
- Zaujímavé tvrdenie od FTC -„Ak budete vlastniť Activision, nemusíte platiť navyše za zachovanie Call of Duty na Xboxe.“ Phil Spencer: "Uhm, my platíme výplaty zamestnancom"
- Sudkyňa chcela, aby Phil prisahal, že ďalšie verzie Call of Duty budú dostupné aj na PS konzolách. Ten povedal: "Samozrejme, so zdvihnutou rukou môžem povedať, že mojím záväzkom je pokračovať v distribúcii Call of Duty na Playstation, ak to Sony dovolí."
- Zdá sa, že sudkyňa sa v tomto bode už rozhodla (ešte bude dôležitý cloud). FTC je dnes ešte slabšie pripravené ako včera. Je to rovnaká situácia ako pri prvých CMA výsluchoch, akoby len z princípu chceli zastaviť odkúpenie, ale reálne sa na súd ani nepripravia. Po prestávke budú výsluchy pokračovať.
- Pokračujú s videom Jima Ryana, ale bude to za zatvorenými dverami bez verejnosti.
- Znovu je na vypočúvaní Phil, tentoraz svojím právnikom, ktorému vysvetľuje xCloud, ktorý spravili s cieľom streamovať hry hlavne na mobily
- Phil Spencer potvrdil, že Sony sa pokúsilo urobiť zo Starfieldu PlayStation exkluzivitu a zaplatila za to, že Final Fantasy XVI nebude na Xboxe. Agresívne platia za to, aby hry tretích strán nevyšli a pokúsili sa urobiť Call of Duty exkluzívne pre PlayStation.
- Phil hovorí, že mobily sú dôležité pre ich rast, bez mobilov sa relevancia ich herného biznisu zmenší. Mobily sú dierou v ich portfóliu a práve Activision je najväčším mobilným distribútorom mimo Číny. Pre zaujímavosť, Microsoft sa v tejto oblasti najskôr zaujímal o Zyngu a skúšal ju kúpiť niekoľkokrát. Nakoniec ju nedávno kúpilo Take 2.
- Mobily sú jediná z oblastí herného biznisu, ktorý rastie. Na mobiloch chce Microsoft vytvoriť aj svoj vlastný obchod a konkurovať Google a Apple. Obe firmy s nimi bojujú, Apple nechce ani ich streamovaciu aplikáciu v store. Store je základ ich stratégie a je to aj veľké riziko.
- Phil sa rozprával ohľadom odkúpenia aj so Sony CEO a vysvetlil, že chcú zostať partnermi v dodávaní hier na ich platformu. CEO reagoval pozitívne. Rozhovor s Jimom Ryanom bol dlhší, ale tiež to pochopil (stále tak nie je jasné, kto nakoniec rozhodol, že budú bojovať proti odkúpeniu)
- Sudkyňa sa pýtala Phila, prečo dávajú svoje hry aj do predplatených služieb Sony. Ten jej odpovedal, že je to ďalšia možnosť monetizácie
- Doplnil, že Call of Duty zostane na PS5 a plánujú dávať COD hry aj na ďalšie PlayStation konzoly.
- Phil hovorí, že aj Sony odkupuje štúdiá a nedávno kúpilo Bungie, ale platí si veľa exkluzivít od tretích strán ako aktuálne Final Fantasy XVI
- FTC chce, aby Phil potvrdil, že všetky COD v nasledujúcich 10-tich rokov vyjdú na PS konzole. Povedal im len, že je ich cieľom dostať tam všetky budúce verzie hier, ale nemôže potvrdiť, či ďalšie verzie budú. Záleží to vždy aj od Sony a zmlúv. FTC pri týchto otázkach akoby vyjednávalo za Sony.
- Phil povedal zaujímavosť a to, že kupovanie exkluzivít tretích strán je pre Microsoft drahšie ako pre Sony, keďže majú menší podiel na trhu.
- Právnik z FTC práve povedal, že si to protirečí, keď kupujú 70 miliardové Activsion. Čo je najpodivnejšie prirovnanie doteraz. Phil mu povedal, že to prirovnanie nedáva zmysel a mieša dve rôzne veci. Jedno je len výdavok, druhé je nákup aktív.
- FTC dokonca chcelo, aby Phil prisahal, že všetky COD hry pôjdu do cloudu. To už sudkyňa zastavila a povedala, že to nie je potrebné. Znela nahnevane.
- FTC predvolalo svedka z Google zo Stadie, chcel im pomôcť, ale nepomohol. Povedal, že Stadia konkurovala Xboxu. Čo FTC nepomohlo, keďže samostatný cloud market pre nich neexistoval, konkurovali konzolám a PC.
- To bol koniec dnešného pojednávania
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Dragon Age: The Veilguard 226
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 44
- RECENZIA: Call of Duty: Black Ops 6 101
- Za akú cenu poskladáte herné PC s novými Intel Ultra procesorom? 159
- Novembrové hry 27
- Aké boli najpredávanejšie hry v USA za posledných zhruba 20 rokov? 89
- DOJMY: Indiana Jones and The Great Circle 42
- Google dostalo v Rusku pokutu väčšiu ako celosvetové HDP 88
- Očakávaný procesor Ryzen 7 9800X3D bol oficiálne predstavený 185
- GTA San Andreas má 20 rokov, technický riaditeľ spomína na pôvodné plány hry 101 zobraziť viac článkov >