EXOPRIMAL |
EXOPRIMAL |
Capcom dozaista vie ako tvoriť nielen nočné mory vyvolávajúce horory, emóciami sršiace adventúry, precízne cieľovú skupinu zasahujúce bojovky, ale všeobecne aj jednoducho zábavné hry. Pri jeho bohatej knižnici certifikovaných titulov, ktorú posledné roky zdobia najmä úspešné remaky a pokračovania hororovej série Resident Evil, by mnohým pri zmienke o japonských dinosauroch napadol práve roky očakávaný návrat série Dino Crisis. Namiesto nej nám však naservírovali prvoplánovo pôsobiacu live-service kooperačnú akciu Exoprimal a my sme teraz všetci sklamaní, lamentujeme a preklíname titul, ktorým si Capcom aktívne kopal vlastný hrob!
Tu však prichádza pre herný biznis nečakaný zvrat v príbehu, kedy si autori spokojne prekrížia ruky a potmehúdsky sa pochechtávajú na našej hlúposti. Exoprimal totižto nie je iba narýchlo polepeným cashgrabom, ale inteligentným titulom, ktorý srší nielen zábavnou hrateľnosťou, ale obsahuje aj jeden z najkreatívnejších herných dizajnov skúmania príbehu za posledné roky. S množstvom meta otázok, paralel s naším skutočným svetom či častokrát aj humornou analýzou problémových tematík som častokrát premýšľal, nakoľko boli tieto moje pozorovania skutočným zámerov autorov o vyobrazenie tuctových herných trópov a nakoľko bol titul jednoducho relevantným pre súčasných hráčov. Tento prekomplikovaný proces rozboru vám však jednoznačne odporúčam zažiť práve z pohľadu vašej vlastnej osoby, nakoľko ja som našiel v hre moje prekvapenie roka, ku ktorému sa dozaista budem vracať!
Ľudstvo siahajúce po dominancii spôsobuje katastrofy
Všetko sa to začalo v roku 2040, keď mysteriózne portály zaplnili pozemskú oblohu a začali chrliť do sveta tisíce zúrivých dinosaurov. Spoločnosť s poprednými technológiami Aibius Corp., ktorá sa snažila spolu so svojou pokročilou AI technológiou Leviathan o vytvorenie vesmírneho výťahu, známeho ako Stratovator, prekonvertovala geniálnu AI pre účely predpovedania výskytu týchto dinosaurích portálov (večerné správy tak organicky a doslovne doplnila sekcia s dinosaurím počasím). Zároveň vďaka tomu mohli vyslať do zasiahnutých alebo pravdepodobne zasiahnutých oblastí Exo-bojovníkov, teda profesionálov trénovaných v používaní futuristických exoskeleton mecha oblekov, ktorí sa tak stávajú poslednou nádejou zúfalého ľudstva.
Príbeh nášho vlastného exo-bojovníka sa však začína až o tri roky neskôr, kedy sa posádka letového prieskumníka zrúti na ostrov Bikitoa, príhodne izolovaný od zvyšku sveta. Ten sa kedysi stal nielen primárnou základňou pre pokrokové výskumy spoločnosti Aibius Corp., ale aj lokáciou pre existenciu spomínanej AI technológie. Geniálne pomätený Leviathan, nanešťastie, nad týmto ostrovom prevzal kontrolu a začal si tvoriť vlastné pokusy, v ktorých premiestňuje exo-pilotov naspäť do roku 2040 a necháva ich súperiť nielen proti hordám dinosaurov, ale aj medzi sebou navzájom v akýchsi šialených hrách o život. Piloti sú zo súčasnosti pravidelne premiestňovaní do epicentier dinosaurej invázie, plnia zdanlivo banálne úlohy, zatiaľ čo bojujú s návalmi dinosaurích vĺn. Maniacka AI sleduje výkon dvoch tímov, nabáda na entuziastický prístup a niekde na pozadí kuje pikle...
Kladivohlaví žraloci sa ničoho nezľaknú!
Náš stroskotaný tím prieskumníkov si adoptoval meno Hammerheads a jeho variabilné zloženie nielen zabaví, ale aj ukáže nejaké tie dojemné príbehy. Skladá sa z rozvážneho veliteľa a mechanika Lorenza, sympatického vtipkára s mechanickou rukou, teda inžiniera Aldersa, jednej z najlepších, no impulzívnych pilotiek exo-obleku Majesty (drsňáčky s pravým menom Viktoria), taktiež nechýba ani asistujúca a vlastnú osobnosť pomaly si tvoriaci android Sandy a, samozrejme, exo-pilot nováčik Ace, stávajúci/-a sa naším/-ou protagonistom/-tkou. Ace si hneď na začiatku hry vo veľmi obmedzenom editore prispôsobíte takmer podľa vašich preferencií, no nakoľko väčšinou uvidíte túto tichú protagonistku (naďalej budeme používať ženský ekvivalent) iba s maskou na hlave alebo v exo-skeletone, asi viac ani netreba...
Akokoľvek sa však vývojári snažia Ace humanizovať a retrospektívne obohacovať jej príbeh o zručnosti a spomienky s tímom, nikdy nemáte z tejto postavy pocit, že úplne zapadá. Jej mlčanlivosť nie je nijako vysvetlená, gestikulácia nie vždy funguje, no a ostatné postavy sú jednoducho výrazne zaujímavejšie. Osobne by som preferoval, keby sme dostali buď kompletne vytvorenú osobnosť alebo aspoň možnosť byť v príbehu akýmsi nekomunikujúcim first-person protagonistom. Aj napriek tejto drobnej sťažnosti je však príbehová časť hry aj s jej hlavnými a vedľajšími postavami veľmi zábavnou a originálnou časťou, ktorá si zaslúži pozornosť.
Tímový multiplayer s unikátnym zvratom
Sama osebe je príbehová linka Exoprimal už aj tak pomerne zaujímavá a je možné v nej nájsť paralely so svetom súčasného storočia. To ako sa niektoré nemenované veľké korporácie zúfalo snažia dobyť vesmír, ako veľmi sa začíname spoliehať na AI, čo by sa nám v budúcnosti nemuselo vyplatiť, či dokonca ako sa podobne ako divoké masy dinosaurov ženieme za progresom a blýskavou technológiou. Boli všetky moje postrehy z hrania hry pravým zámerom autorov? Dozaista nie, predsa len by to bola kritika, ktorej chýba dávka sebareflexie, nakoľko aj sám Capcom prispieva k tomu, ako sa dnes hry hrajú a predávajú. No rozhodne sú tu myšlienky podávajúce zaujímavú perspektívu...
Čo však Exoprimal bez akéhokoľvek dohadovania jednoznačne má, to je unikátny herný dizajn. Hru označujú vývojári ako čisto online multiplayerový hero-shooter titul, v ktorom sa postavíte v tíme piatich hráčov v PvE alebo PvP zápasoch proti hordám dinosaurov alebo tímu ďalších piatich hráčov (priamo alebo nepriamo, no dokonca niekedy aj spolupracujete), s ktorými váš celkový výkon Leviathan porovnáva. Nik vám však priamo nepovie, že hra obsahuje aj spomínanú kvalitnú príbehovú kampaň, ktorá je rozprávaná neštandardne a nesie so sebou aj dávku mysterióznej detektívnej práce.
Pre úplné porozumenie je spočiatku nutné vysvetliť, ako je hlavné menu v hre neoddeliteľne previazané s príbehom, nakoľko ním vlastne cestujete zároveň aj po palube vašej stroskotanej lode. Každý z členov posádky akoby dozeral na vlastnú sekciu. Nachádza sa tu domovská stránka s výberom hry a nejakými tými notifikáciami či rýchlymi odkazmi do obchodu, výber herného módu (kde je teda dostupný až jeden), hangár na výber a úpravu oblekov aj protagonistu, kariérna sekcia s vaším progresom, no a pre príbeh najdôležitejšia záložka databázy. Tá tvorí akúsi myšlienkovú kruhovú mapu, do jadra ktorej sa pokúšate hraním hry dostať a naplniť tak cieľ úteku z ostrova. Každých zopár hier ste odmenení nejakou hlavnú líniu rozvíjanou prestrihovou scénou, čo by priemernému hráčovi asi aj stačilo.
Tento koncept je však zaobalený v ďalšej vrstve kreatívneho dizajnu. Každou hrou získavate akési čiastkové a útržkové informácie, postupne vypĺňajúce obvod myšlienkovej mapy. Tie sa ako pavučina vedomostí napájajú na väčšie ciele, ktorých epicentrom je útek. Každý záznam viete roztvoriť a dostať sa do akéhosi sériou Metal Gear inšpirovaného dialógu, ktorý však nijako hráč neovplyvní, no aj tak to dokonale plní úlohu hry na detektíva. V dialógoch obsiahnuté príbehy sú niekedy zopársekundové a inokedy sa roztiahnu aj na minúty. Väčšinou sú to stopy vedúce k ďalšej prestrihovej scéne, no inokedy je to aj absurdne vtipná doťahovačka o najlepší skrutkovač na lodi. Takéto dialógy dodávajú až prekvapivú ľudskosť a uveriteľnosť tímu Hammerheads a donútia vás do nich investovať váš záujem. Je to prvok, ktorý by sa dal ignoranciou myšlienkovej mapy ľahko opomenúť, no práve v ňom leží jedna z veľkých predností Exoprimal!
Dinosauria predpoveď hlási časté prehánky
Pri povrchnom pohľade nenájdete v Exoprimal veľa variability, predsa len titul obsahuje iba jeden základný mód a pri hľadaní hry si maximálne zvolíte, či preferujete PvP, PvE alebo vám to je jedno. Opäť ste však spravili príliš rýchly úsudok a odsúdili veľmi inovatívny prístup k herným módom. Leviathan vám totižto vzhľadom na váš progres ušije hru doslova na mieru, ale to predbieham.
Každý, pomerne dlhý zápas (pohybujúc sa v rozmedzí 15 – 30 minút), je zložený z dvoch fáz, v ktorých je spočiatku nepriamo, ale neskôr aj priamo porovnávaný váš progres z nepriateľským tímom. Jediný dostupný mód pomenovaný Dino Survival sa tak stáva akýmisi pretekmi o prežitie. Hra sa začína uvítaním od Leviathana v akejsi astrálnej rovine Matrixu, kde má váš päťčlenný tím možnosť okukovať ten nepriateľský. Krátko na to ste premiestnení do počiatkov invázie dinosaurov na ostrove. Prvá fáza v jednom z piatich rôznych cieľov (v podstate módov) porovnáva vaše tempo vzhľadom na nepriateľský tím a občas tak dostanete možnosť zahliadnuť holografické podobizne protivníkov súperiace s rovnakými výzvami, akým čelíte aj vy.
Medzi ciele prvej fázy patria Dinosaur Cull, kde eliminujete špecifický počet aj druh dinosaurov naprieč viacerými lokáciami na mape, Escort misia, v ktorej chránite NPC postavu vykonávajúcu prieskum naprieč mapou, v Area Defense je potrebné až do naplnenia ukazovateľa ochraňovať viaceré zariadenia vo vyhradenej oblasti, Vtol Defense strieda zariadenie za ochranu vzdušného plavidla a v neposlednom rade Vortex Sabotage, v ktorom zase ničíte zariadenie vyvolávajúce dinosaury. Druhá fáza každej hry sa nazýva Final Mission, kde sa už môžete, ale aj nemusíte, priamo stretnúť aj s nepriateľským tímom. Natrafíte tu na misie, ako Data Key Security, kedy už typicky tlačíte vozík cez mapu až do cieľa, Uplink Control v ktorom sa predbiehate v udržaní kontroly na troma bodmi, v Omega Charge zabíjaním dinosaurov nabíjate veľké kladivo, ktorým následne ničíte ciele a v poslednej misii Enrgy Taker zbierate po mape roztrúsenú energiu alebo ju kradnete nepriateľom.
To akú kombináciu dvoch fáz dostanete, je v podstate úplne náhodné, avšak vzhľadom na váš progres v príbehu sú isté veci garantované a zároveň sa čo-to aj mení. Za zmienku stojí rozsiahla misia uprostred príbehu, v ktorej je pre porazenie obrovskej hordy dinosaurov aj jedného bossa nutná spolupráca s nepriateľským tímom. Rozhodne však netreba zabudnúť aj na to, že Leviathan vás v priebehu celého zápasu hodností, zbiera dáta a analyzuje bojové stratégie (aj keď ide asi iba o ploché hlášky). Viackrát sa však pokúsi vyrovnať skóre medzi tímami napríklad odomknutím takzvaného Dominátora, teda obrovského dinosaura, ktorého môžu hráči krátkodobo (až do zabitia nepriateľským tímom) ovládať. Jeho cieľom je spôsobiť s pomerne limitovaným arzenálom rýchlo a agresívne rozsiahle škody nepriateľom, ktorých tak vďaka tomu s tímom doženiete.
Zo začiatku sa vám hra môže zdať rozhodne priveľmi repetitívna, avšak keď sa cez úvodné hodiny prebojujete, začnete si všímať úžasné veci. Leviathanove hlášky sa začnú meniť, uvidíte nové tipy dinosaurov, dostanete sa na nové mapy, dinosaury budú postupne mutovať a zahráte si dokonca aj úplne unikátne herné módy. Pravdepodobnosť niektorých zmien je skutočne pomerne malá, ale o to vzrušujúcejšia je hra, ak na zmenu narazíte tam, kde ste ju dovtedy nevideli...
Desiatka technologicky dokonalých vrahov
Rozmanitých desať oblekov pre desiatich hráčov ponúkne v každej hre rozhodne dostatok variability. Exoprimal si zároveň vypožičal zopár trikov od Overwatchu, a tak si exo-obleky môžete zameniť kedykoľvek uprostred hry, navyše aj kdekoľvek na mape a taktiež ich duplikovať v tíme. Avšak aj napriek ich kreatívnym a rozmanitým dizajnom, obohateným o unikátnu hrateľnosť, nepamätám si ani jedno z ich mien...
Obleky sa klasicky delia na tri triedy, teda útočné – Deadeye, Zephyr, Barrage, Vigilan; tankov – Roadblock, Krieger, Murasanme a support – Witchdoctor, Skywawe, Nimbus. Každý oblek má k dispozícii vlastný set piatich schopností, z ktorých jedna plní úlohu základného útoku, druhá špeciálnej, postupne nabíjajúcej sa ultimátnej schopnosti, dve doplňujúce akcie a poslednou je výzbrojná súprava, kam si hráč vloží jeden zo šiestich dostupných modulov. Výzbrojná súprava môže byť napríklad krátkodobý štít, silné laserové delo či osobné pole doplňujúce zdravie. Okrem schopností viete každému obleku prideliť aj tri rozličné moduly vylepšujúce nejaké všeobecné vlastnosti alebo po vylevelovaní exo-obleku aj nejaký ten jeho arzenál vylepšujúci modul.
Útočné obleky disponujú buď akýmsi futuristickým samopalom, snajperkou, kušou s granátmi, alebo dvomi tonfami. Sú väčšinou pomerne mobilné, poriadne vyzbrojené a ich hlavným cieľom je tak čo najefektívnejšia eliminácia dinosaurov. Tanky sú zase mohutnejšími oblekmi s väčším množstvom životov, jeden má dokonca energetický štít, ďalší katanu a posledný sa s tým nes**** a zobral rovno guľomet! Support toho, samozrejme vydrží v boji najmenej, no na oplátku má zas schopnosť pre udržanie si odstupu od nepriateľov a, samozrejme, udržanie tímu nažive. Mojimi osobnými favoritmi sa stali granáty vystreľujúci Barrage, nakoľko mi veľmi pripomínal milovaného Junkrata z Overwatchu, Krieger pre jeho dobrý crowd-control a vo vzduchu poletujúca Skywave, s ktorou sa skóre zvyšovalo veľmi ľahko.
Nakoľko sa bavíme o live-service hre, prirodzene sa tu nachádza aj kopa prvkov na upravenie pre každý oblek, no, našťastie, sú všetky mikrotransakcie čisto kozmetické. Ak si teda skutočne obľúbite nejaký z exoskeletonov, rozhodne stojí za to si ho vylevelovať a možno teda zvážite po odomknutí všetkého voľného progresu aj nejaké tie doplnky s možnosťami kúpy z Premium Survival Passu. V hre tak nechýbajú skiny, emotikony, nálepky a prívesky na oblek či iné komunikačné znamenia priamo do hry. Zároveň by som rád vyzdvihol aj možnosť zbierania výrobných objektov z padlých dinosaurov, ktoré sa pretransformujú buď na obrannú stenu zo silového poľa, levitujúcu platformu pre strategický rozhľad na bojisku, alebo obranné, rytmicky vystreľujúce delo.
Blast from the Past alebo dinosaury vracajú úder
Čo viac povedať ako to, že po stránke hrateľnosti je Exoprimal jednoducho fantastický úder z minulosti! (to akože kvôli tým dinosaurom a cestovaniu do minulosti) Ovládanie je responzívne, snímky stabilné a graficky to až na výnimky vôbec nevyzerá zle. Rôznorodé druhy dinosaurov sú skutočne detailne vymodelované a s rozličnými mutáciami sa je vždy na čo pozerať. Podobne sú na tom aj prostredia máp, do ktorých vás často Leviathan hodí z iného uhla alebo zavedie k ďalšej úlohe novou cestou, a tak sa pocit z repetitívnosti neobjavuje tak často, ako by sa mnohí domnievali. Veď koľko hier funguje už roky na jednej a tej istej mape a nik sa nesťažuje...
Ak narazíte na dobrý tím, o ktorý aj vďaka možnostiam cross-play nie je veľmi núdza, zahráte si skutočne dobre. Samozrejme, dá sa to jedine v online režime, a tak si budete musieť založiť Capcom ID. Exoprimal bol pre mňa zároveň v porovnaní s nedávno mnou recenzovaným Crash Team Rumble titulom, ku ktorému som sa rád vracal nielen za zábavnou hrateľnosťou, ale aj za neskutočne naplňujúcim postupným skladaním príbehu a tak endorfínmi zásoboval moju hemisféru malého detektíva. Pre entuziastov multiplayeroviek navyše hra sľubuje aj množstvo obsahu na najbližší rok od vydania, takže po zakúpení budete mať opäť o starosť menej. Teraz už len dúfať
Drobné mutačné nedokonalosti vzoriek
Môj primárny problém s hrou spočíval v občasnom vypadávaní pripojenia na server, a to aj napriek stabilnému internetu na mojej strane. V dôsledku toho som stratil pol dňa hraním zápasov, ktoré sa vlastne ani nezarátali, čo vyústilo v môj ragequit. Lagovanie sa v dňoch, kedy pripojenie nebolo možné, zároveň dostalo na nezvládateľnú úroveň, takže pevne verím, že na stabilite serverov Capcom zamaká. Ďalšou drobnosťou sú pomerne dlhé načítavania po nájdení hry. Celkovo je tých načítavaní v hre pomerne dosť, nakoľko čakáte na nájdenie hry, čakáte na pripojenie do lobby, v lobby čakajú oba tímy na začiatok hry a ešte aj priamo v hre vás to stopne na zopár sekúnd. Prechádzanie medzi dvoma fázami tiež čosi trvá a hra sa razom predĺži o nejaké tie minúty.
Podobne ako som spomínal v mojom preview, isté grafické prvky ako particle efekty alebo simulácie tekutín vyzerajú už zaostalejšie, čo sme si s RE enginom mohli všimnúť už aj pri poslednom Resident Evil titule. Môj problém s protagonistom som vysvetlil v úvode, avšak toto je už asi čiastočne otázka aj osobnej preferencie. Rozmanitosť herných módov sa môže zdať ako ďalšia oblasť pre vylepšenie, ale osobne som so selekciou spokojný. Čo by som však ocenil, je možnosť podrobnejšieho výberu nastavení pred hľadaním hry alebo možnosť tvorby custom hier. V súčasnej podobe hry sa rozhodne ukázalo viacero favoritov z dostupných oblekov, a tak zostáva s príchodom nových stratégií otázkou možno iba ich správne vybalansovanie. Zatiaľ sa však hra drží celkom dobre a aj keď budú nové obleky vítané, asi by hre pomohla skôr väčšia variabilita máp, nakoľko tie najčastejšie hrané tri poznám skutočne už veľmi dobre...
Prehistorické legendárne vojny sa môžu začať!
Odporúčam všetkými desiatimi, aj keď to abstraktné a veľa nehovoriace skóre priraďujem o trochu nižšie. Exoprimal je kvalitná multiplayerová jazda, ktorá poteší nielen fanúšikov žánru, sci-fi nerdov alebo mecha nadšencov. Je to inteligentne zostavené dielo, v ktorom je badateľný jeden z tých vzácnych momentov, keď nápad na hru prišiel skôr, než vidina zisku za implementovaným obchodom s mikrotransakciami. Dej je pohlcujúci, ale miestami musíte rátať s typickými hernými trópmi a trápnosťou mileniálskeho humoru. Osobne si však stojím za tým, že na Dino Crisic remake si veľmi rád ešte počkám, nakoľko Exoprimal je nápaditým zábavným titulom so skutočne inovatívnymi komponentami. Preto si aj napriek jeho absolútne absurdnej premise obsahujúcej mecha obleky bojujúce s dinosaurami naďalej stojím za tým, že hádka dospelej päťčlennej posádky drsňákov o najlepší šrobovák na palube plavidla je najoriginálnejším a najzábavnejším kusom digitálneho média, ktoré som v tomto roku mal možnosť zatiaľ hrať!