LAST TRAIN HOME |
LAST TRAIN HOME |
Som Čechoslovák. Narodil som sa a žil v Československu, som na to hrdý a dodnes ma mrzí, že sa dva bratské národy rozdelili – našťastie, blízke kontakty a spoločné záujmy nám zostali. Píšem to, pretože Last Train Home od štúdia Ashborne Games z Brna je hra o Čechoch aj Slovákoch, presnejšie o československých legionároch, ktorí sa po skončení prvej svetovej vojny chcú vrátiť z Ruska spať do svojho rodiska. A na to im poslúži obrnený vlak. Posledný vlak, ktorý ich môže priviezť domov.
Podstatu hry už teda poznáte, len spresním, že vlak má konečnú stanicu vo Vladivostoku, odkiaľ sa preživší vojaci majú z prístavu dostať do novovzniknutého Československa loďou. Ak sa im to však podarí. Je to totiž veľmi dlhá a strastiplná cesta, ktorá môže potrvať aj 40 hodín reálneho času. Záleží na tom, ako si poradíte s nástrahami, ako často budete zastavovať, bojovať, hľadať zásoby. Nebude to priama cesta, pretože vaša posádka je po celý čas zviazaná z vlakom, ktorý sa musí presúvať po koľajniciach. Ocitnete sa tak aj v Moskve, odkiaľ zamierite na mrazivú Sibír. Celá výprava je pritom rozdelená na niekoľko kapitol a každá z nich obsahuje určitú časť trasy na samostatnej mape s cieľovým mestom.
Hra obsahuje hneď niekoľko zložiek, pričom všetko sa odohráva v dvoch rovinách – pri cestovaní vlakom a v bojových misiách. Kde začať skôr? Asi najlepšie na koľajniciach, ktoré sú základným mechanizmom hry. Stanete sa veliteľom vlaku, ktorý ovládate na predurčenej trase lemovanej rôznymi záujmovými bodmi. Pozeráte sa z veľkej výšky na pomerne detailnú krajinu na mape, kde môžete zvoliť dve rôzne rýchlosti vlaku alebo ho zastaviť podľa potreby. Pri zoome sa však plynulo zmení pohľad a svoj konvoj tak vidíte pekne zblízka. Dokonca môžete vidieť aj do útrob každého vagónu. Celková rýchlosť závisí od lokomotívy, ktorú občas máte možnosť vymeniť za inú, s odlišnými parametrami a výkonom.
Keď idete vlakom na maximum, na jednej strane sa svižnejšie presúvate, čo je niekedy nutnosťou, lebo sa stáva, že máte limit, do kedy musíte byť v istom meste. Na druhej strane sa ale pritom spotrebuje viac paliva a čoskoro zistíte, že ním nemôžete plytvať. To je ale iba jedna zo surovín, ktoré sú nevyhnutné, aby vlak mohol ísť ďalej a jeho posádka prežila. Ľudia potrebujú jesť, takže dôležitá je aj potrava. Kovy, látky, drevo, pušný prach a byliny sú väčšinou potrebné na výrobu rôznych vecí a doplnkov, ako aj vylepšovanie. V krajnom prípade sa väčšina z toho dá rozobrať a získate tak napríklad aj chýbajúce palivo. Ale základný spôsob, ako toto všetko nadobudnúť, sú výpravy v okolí železničnej trate. Kedykoľvek môžete zastaviť vlak a poslať vojenské čaty na prehľadanie miest, staníc (tam sa pristavíte automaticky), opustených osád, ťažobných lokalít v lese, poľovných posedov či jazier.
Vojakom chvíľu trvá, kým sa dostanú tam a späť a aj samotný prieskum zaberie pár minút. Výsledkom môžu byť nejaké suroviny podľa zvoleného objektu, ktorých množstvo ovplyvňujú aj črty prieskumníkov, ako je lupič alebo zálesák. No stáva sa, že niekto pritom utrpí úraz alebo ochorie, napríklad kvôli veľkej zime, čo ovplyvní fyzický aj duševný stav postihnutého, ale často aj ostatných. Vlak môžu zastaviť aj barikády na trati, ktoré je možné odstrániť, čo síce chvíľu trvá, ale aspoň je z toho nejaké drevo, alebo sa dajú preraziť. Vtedy sa ale bežne poškodí lokomotíva, prípadne aj vozne. V mestách a osadách býva obchodník, s ktorým môžete urobiť výmenný obchod alebo použiť peniaze. Niekedy aj doktor, ktorý za financie ošetrí vašich vojakov. Dá sa tam využiť aj možnosť preskupiť vagóny, ojedinele i prikúpiť nové.
Vlak môže mať šesť druhov vagónov a ich celkové množstvo závisí od výkonu lokomotívy. Pechotný vagón preváža vojakov a určuje ich maximálny počet, ktorý môžete mať. Keďže priebežne sa k vám chcú pridať aj noví ľudia, je dobré myslieť na rezervný priestor, inak budete musieť niekoho zanechať na mieste. Či už nových záujemcov, alebo niekoho z pôvodnej zostavy, ktorého vymeníte. Skladový vagón určuje kapacitu surovín a vecí, ktoré môžete prevážať. Dielenský vagón umožňuje výrobu rôznych vecí a vylepšení, predovšetkým munície, úpravy zbraní, ale napríklad aj odomknutie dôležitého zimného oblečenia. V kuchynskom vagóne sa, prekvapivo, varí. Avšak základné potraviny stačí vyzbierať, tu zhotovíte bonusové, ktoré majú extra účinky a spravidla ich potom individuálne ponúkate jednotlivým vojakom, aby ste im zvýšili výdrž, morálku a efektívnosť práce. Pečené ryby, vodka a kaviár vedia povzbudiť. Zdravotnícky vagón je dôležitý na liečenie zranených z boja alebo chorých a pridáva možnosť výroby zdravotníckeho materiálu. Napokon delostrelecký vagón poskytuje palebnú podporu počas vojenských misií.
Každý vagón, ako aj lokomotíva, vyžaduje na svoju prevádzku priradený personál, teda robotníkov a technikov, ktorých nastavujete na dennú aj nočnú zmenu. Ďalej sa každý vagón dá vylepšovať a upravovať, a to hneď niekoľkými spôsobmi. Na to treba suroviny a tiež pracovníkov a možnosti sú veľmi bohaté. Rozhodne je dôležité viacnásobné zateplenie jednotlivých vagónov a prikurovanie, čo by malo patriť medzi prvé vylepšenia. Prechladnutí vojaci totiž chorľavejú, zhoršujú sa ich vlastnosti a niekedy môžu aj umrieť. Potom je to zlepšenie odolnosti vozňa, ako aj samotná oprava, v skladovom voze napríklad aj pasce na potkany, ktoré požierajú jedlo. Rušeň sa dá pekne vylepšiť po každej stránke, aby bol odolnejší, rýchlejší, vyžadoval menej paliva a aby sa stávalo menej pracovných úrazov pri jeho prevádzke. Naozaj veľká paráda a mnoho spôsobov realizácie.
Okrajovo ste sa už z predošlých informácií mohli dovtípiť, že prakticky pri všetkých činnostiach je nevyhnutná posádka. Je to tak. Všetko majú na starosti ľudia, ktorých prevážate, pričom každý môže mať priradených hneď niekoľko povolaní - rolí. Tie sa delia na bojové a pracovné a čo je zaujímavé, hocikto môže zvládať súčasne oboje. Takže každý člen posádky môže byť nasadený do vojenskej misie so zbraňou v ruke a po návrate do vlaku ho priradíte ku kotlu, do ošetrovne, na výskum či opravy.
Jednotlivé povolania však postavám môžete priradiť len vtedy, keď spĺňajú základné požiadavky. Najčastejšie sú to určité atribúty na požadovanej úrovni. Ľudia pritom získavajú skúsenosti v boji, počas výsadkov a prieskumu záujmových bodov, ako aj priamo pri vykonávaní pracovných činností. Levely prinášajú automaticky zlepšené schopnosti v práve vykonávanom povolaní, ale aj body na vylepšenie atribútov a možnosť odomknúť nové povolania. Vojakom často nasadeným v boji je vhodné vylepšiť hlavne konštitúciu, ktorá im zvyšuje zdravie, ako aj obratnosť, aby okrem iného rýchlejšie nabíjali zbrane. Lekárom a technikom prospieva inteligencia a môžete zvyšovať aj odhodlanie a charizmu.
Na prevádzku vlaku sú potrebné povolania technik a robotník, určite je dobré mať aj doktorov a môže sa hodiť kuchár, ktorý ale nie je až taký kľúčový. K vojenským povolaniam patrí strelec, granátnik, guľometčík, zdravotník a prieskumník. V každom povolaní je možné dosiahnuť maximálne piaty level, čo býva hlavne u vojakov spojené aj s novými schopnosťami. Strelec vyzbrojený puškou je základom pechoty a k jeho prvým schopnostiam patrí výpad s bodákom, čo je veľmi efektívny spôsob likvidovania hliadok. Granátnik hádže výbušniny, neskôr aj kladie míny. Guľometčík je skvelá podpora, hlavne keď rozloží svoj guľomet a páli po všetkom, čo vidí v nastavenom uhle. Zdravotník lieči na bojisku lekárničkami. Ale je to vlastne len dočasné povzbudenie vojaka, ktorému to síce pridá život, ale po misii ho treba dať do zdravotníckeho vozňa na lôžko do opatery doktorov.
Prieskumník je azda najdôležitejším vojenským povolaním. Jeho základnou vlastnosťou je totiž odhaľovanie zakrytého územia (fog of war), a to kedykoľvek aj na väčšie vzdialenosti, takže vidíte včas hrozby a viete sa na ne pripraviť. V pokročilom štádiu je z prieskumníka skvelý snajper, po rozložení zbrane s veľkým dostrelom a smrtiacim zásahom. Kombinovanie vojenských povolaní je veľmi dôležité v boji. Pritom treba myslieť na to, že majú rôzne zbrane, ktoré vyžadujú muníciu a ak sa im minie, nie sú v misiách schopní streľby. Rovnako musíte mať (uloženú vo vlaku) zásobu granátov, lekárničiek a surovín, aby ste ich mohli používať aj v boji.
Tým už sme sa teda dostali k vojenským misiám, ktoré nastanú vtedy, keď sa spustí nejaká udalosť. Najčastejšie v mestách. Hlavné misie sú nevyhnutné, vedľajšie dobrovoľné, ale oplatí sa ísť aj do tých. Získate za ne totiž často užitočné odmeny alebo zabránite napríklad bombardovaniu vlaku. Navyše aj v misiách sa dajú získať suroviny. A dokonca viac a ľahšie ako pri prieskume popri jazde vlakom. Na bojovej mape sú totiž bežne poukladané na rôznych miestach a stačí ich zobrať vojakmi. Prípadne niekedy sú za zamknutou bránou, ku ktorej treba získať kľúč napríklad zo zabitého nepriateľského dôstojníka. Kľúčov ale býva viac, takže je viac spôsobov, ako sa k nim dá dostať. Takéto suroviny vidíte na odhalených miestach pekne poblikávať do biela a rovnako ich vidíte ako biele bodky na minimape.
Najdôležitejšie v misiách je ale splnenie hlavných, prípadne vedľajších úloh. Zadania sú pritom veľmi rozmanité a protivníkmi najčastejšie vojaci červenej armády, ktorí sú neľudskí k civilistom. S bielou - cárskou armádou neraz aj spolupracujete, hoci je tiež nevyspytateľná. Prakticky som nenarazil na dve misie, ktoré by nemali aspoň trochu odlišnú náplň a priebeh. Treba obsadiť a udržať stanicu, odraziť útoky a pripraviť obranu, zachrániť civilistov, spáliť jedovaté zásoby, opravovať železnicu a odstrániť sabotérov v okolí, sprevádzať konvoj. Občas pri tom môžete mať aj nejakých spojencov, ktorí vypomôžu. Neraz je možnosť použiť tam stacionárny guľomet, delo, či vozidlo. Opustené obrnené auto alebo tank si spravidla privlastníte, keď nájdete objekt s palivom a prinesiete ho k vozu. Potom použijete vojakov ako posádku. Vozidlá sú veľká pomoc, aj keď niektoré sú dosť pomalé. Na strane nepriateľov sú ale veľmi nepríjemné. Dajú sa pomaly zničiť bežnou streľbou, ale lepšie je to granátmi, mínami alebo delom. Skvelá vec je možnosť využitia delostreleckej podpory priamo z vlaku. Ak máte v krajine delostrelecký vagón s posádkou a aj muníciu, v misiách viete na určené miesto privolať malé bombardovanie, aj keď v obmedzenom počte.
Niekedy je vhodnejšie na misii nerobiť hluk a nevzbudzovať pozornosť. Inak protivníci napríklad zabijú rukojemníkov alebo zavolajú posily, čo robia hlavne použitím výstražných zvonov s alarmom. Vojakom môžete dať jediným kliknutím pokyn na tichý režim. Potom až do odvolania nestrieľajú a navyše sa tichšie pohybujú. Takže ich nepriateľ horšie spozoruje. Okrem toho vtedy vedia pekne nožom odzadu podrezať nič netušiacich protivníkov. Je to pekne zapracovaný stealth systém, ktorý dopĺňa ukrývanie sa v poliach, ako aj zobrazenie uhla pohľadu nepriateľov, keď ich označíte kurzorom. Takže viete, aký majú dohľad a kadiaľ ich obísť. Zaujímavým detailom je, že vojaci sa bežne rozprávajú nahlas, ale keď im zvolíte tichý režim, šepkajú. A aby som nezabudol, hoci postup prebieha v reálnom čase, viete použiť taktický mód, hru zapauzovať a udeliť jednotlivým vojakom pokyny, ktoré potom súčasne vykonajú. Vhodné napríklad pri podrezaní niekoľkých členov hliadky súčasne. Vojenské misie majú celkovo nádych a prvky populárnych vojnových RTS, ako je Commandos, Company of Heroes či Men of War, ale vývojári pridali aj niečo svoje, čo ich robí osobitými.
Celú výpravu sprevádzajú početné rozhovory a udalosti najčastejšie prezentované formou obrazoviek s textami a dialógmi. Dozvedáte sa z nich o tom, ako dopadli výpravy, čo sa deje v Rusku, ale aj doma, aké je neľahké zachovať si neutralitu v cudzej krajine a takmer nemožné vyhnúť sa aspoň príležitostným konfliktom. Spoznávate pritom kľúčové postavy a veliteľov legionárov, ale aj lokálnych dôstojníkov, občas aj zvolíte možnosť, ktorá mierne pozmení udalosti. Zahrňuje to aj konanie a reakcie vojakov, ktorí majú rôzne črty a vyznávajú rôzne hodnoty. Alkoholik môže vzbudiť pohoršenie vo vlaku, keď sa spije ako doga, agresívny vojak je nevyspytateľný. Niektorí z vašich vojakov sú veriaci, ktosi zarytý komunista, iný fandí cárovi a bielym. Na základe zadaní misií a vašich pokynov sa môže zlepšiť alebo zhoršiť ich morálka, ak sa s niečím stotožňujú alebo naopak. Veľkí nespokojenci dezertujú.
Okrem toho tvorcovia pridali do hry maľby s výjavmi vtedajšej doby a vojny, ktoré všetko pekne dotvárajú. Slúžia hlavne ako predelové obrazovky. No najväčšia pochvala patrí za filmové videá so živými hercami, ktoré vyzerajú veľmi autenticky. Takéto predelové scény sú veľmi pôsobivé. Čo ale na našincov zrejme zapôsobí najviac, je, že okrem zvolenej témy, ktorá môže vzbudzovať hrdosť v našom regióne u oboch národov, hra obsahuje kompletný český aj slovenský dabing. V tomto smere autori ponúkajú šalamúnske riešenie. Na výber je nemčina, angličtina, francúzština alebo ako to autori nazvali autentický dabing. Ten síce nie je tak celkom autentický, pretože Rusi hovoria po česky s prispôsobeným prízvukom, ale v radoch vojakov počujete peknú češtinu aj slovenčinu, podľa národnosti postáv. Český dabing je výborný, slovenský mi pripadal trochu slabší. Mal som totiž dojem, že niektoré osoby skúšali nadabovať po slovensky českí protagonisti a bolo to skrátka trochu počuť. Neskôr som si to už ale veľmi nevšímal. A napriek tomu to chválim, veď kedy naposledy ste počuli rodnú slovenčinu v hre? K tomu doplním, že texty už sú (okrem zahraničných) pre náš región všetky iba české, ale to rozhodne nemáme tvorcom za zlé.
Nadviažeme hudbou a grafikou. Melódie znejúce v pozadí pekne vystihujú zvolené obdobie a všetko pekne dotvárajú. Grafika je naozaj pekná a dynamická, čo znamená plynulé prechody na mape s vlakom s pohľadom zhora až po zoom s detailným pohľadom na vagóny a ich vnútro. Čo sme už aj spomínali. Dobre sa pozerá aj na bojiská v misiách, ktoré si tiež môžete zoomovať, otáčať. Je to tam prehľadné, plné objektov a detailov, s praktickým označením vojakov symbolmi podľa ich povolania. Oblasti misií sú ohraničené, ale umožňujú voľný pohyb a priebežne sa rozširujú. Je tam teda možnosť taktizovať, voliť alternatívne cestičky a robiť veci rôznymi spôsobmi. Užívateľské rozhranie je praktické a všetko je dostatočne prehľadné. Progres sa ukladá automaticky, ale vy si ho môžete ukladať aj manuálne prakticky kedykoľvek, čo je fajn hlavne vo vojenských misiách.
Hru dopĺňa encyklopédia s historickými faktami, stručnými popismi a obrázkami zbraní, vozidiel, príbehového pozadia, vlaku a vojakov. Plus sprievodca, čo sú doplnkové obrazovky s výukou rôznych činností v hre. Nastavenia hry sú slušné. Dabing a texty sme už spomenuli. Grafika zahrňuje podporu DLSS a AMD FSR, V-Sync a bežné úpravy detailov a rozlíšenia. Viete si zmeniť klávesy pri ovládaní, aj keď na väčšinu činností vám postačí myš. Dá sa priebežne meniť náročnosť, pričom autori odporúčajú tú najvyššiu z piatich, označenú ako veliteľ. Tá poskytuje skutočne najlepší zážitok so všetkým, čo k tomu patrí. Vyžaduje síce od hráča značnú precíznosť a dobrý manažment, ale nie je drasticky ťažká. Pre skúsených hráčov je ideálna. Nováčikovia môžu pokojne ubrať.
Pred finálnym verdiktom ešte spomeniem menšie neduhy, ktorým sa hra síce nevyhla, ale, našťastie, veľmi ju nepoznačili a kvalita prevláda na plnej čiare. Čo sa týka technických vecí, hra v recenzentskej verzii fungovala takmer bezchybne, s výnimkou jedného pádu, čo sa pri štyridsiatich hodinách hrania dá odpustiť. Trochu iritujúce je zdĺhavé nahrávanie pri vstupe do misií alebo pri použití uložených pozícií. Z nejakého dôvodu sa tam pritom vždy objavia dve nahrávacie obrazovky za sebou – začne najskôr jedna, potom preskočí druhá a ťahá údaje odznova. Pre mňa mierne iritujúce, ale predpokladám, že by sa tento problém mohol odstrániť záplatami.
Čo sa týka samotnej hrateľnosti, sú to nejaké drobné kazy na bojisku, ako je občasné zaseknutie postáv alebo sem-tam ich nelogické správanie. Protivníci niekedy nepočujú blízku streľbu, ale inokedy zareagujú aj na jemný vzdialený šuchot a už idú po vás a vyvolajú poplach. Inak si ale celkovo treba dávať na nepriateľov pozor, lebo sú dosť obozretní a vedia prekvapiť a zaskočiť.
Sklamal ma efekt ukazovateľa hrozby, čo je inak zaujímavý prvok, ktorý má vyvolať u hráča stres počas zastávok vlaku. Keď totiž v pokročilej fáze hry vlak nie je v pohybe, začne stúpať spomínaný ukazovateľ s výstražnou červenou líniou. Tá sa začne znižovať, keď sa dá rušeň znovu do pohybu. Dôsledkom vysokej úrovne hrozby má byť zvýšená aktivita nepriateľov a ich reakcia na tomto mieste. Mne sa tomu podarilo vždy úspešne vyhnúť, ale kvôli úplnosti som si takúto situáciu vyskúšal. Očakával som vojenskú misiu, kde bude treba priamo v boji odraziť nepriateľov v blízkosti vlaku, pričom by sa dal pekne využiť delostrelecký vagón s delom aj guľometom. Bohužiaľ, namiesto toho prišla vždy len vlažná reakcia - oznámenie o bombardovaní s poškodeným vagónom alebo krádež zásob. Potom zostal ukazovateľ naďalej na maxime, ale už sa nič zásadné neudialo. Toto by mohli tvorcovia v budúcnosti dopracovať.
No a napokon by som ešte tvorcom odporúčal trochu doplniť finálne štatistiky s výpravou. Tie síce zahrňujú základný prehľad s údajmi o dĺžke výpravy, spotrebovaných predmetoch, splnených úlohách a misiách aj preživších vojakoch, ale ešte by to chcelo niečo navyše. Konkrétne celkové ohodnotenie, napríklad, že výprava bola veľmi úspešná, lebo straty boli malé a dosiahnutý čas rekordne krátky. Alebo niečo podobné. Pokojne aj s medailou, ak už aj nie s celkovo vyjadreným skóre, ktoré by bolo možné pri ďalšej výprave prekonať, ale tiež tu nie je. Dobre, tých pripomienok je tu možno uvedených dosť, ale skutočne sú skôr menšieho rázu a kvalita veľmi výrazne prevláda. Až natoľko, že môžem na záver vyhlásiť nasledovné...
Last Train Home je prekvapením roka a pre mňa osobne aj hrou roka. Českí vývojári priniesli jedinečnú kombináciu žánrov, ktorá skvele funguje. Manažmentová jazda vlakom spojená s vojenskými strategickými misiami, RPG vývojom a survival prvkami je jedinečná a nesmierne komplexná. K tomu autori dobre zachytili neokukané obdobie a málo známu etapu československých dejín. A aby sa nikto z našincov necítil o niečo ukrátený, autori použili český aj slovenský dabing. Chválim, tlieskam, snímam pred vývojármi z Ashborne Games klobúk a hru vrelo odporúčam.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: THQ Nordic / Ashborne Games Štýl: Stratégia / Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|