Microsoft síce má plány na mobilný store, ale firmy sa snažia zabrániť akejkoľvek konkurencii. Špeciálne Apple, ktoré obchádza zákony ako sa dá a najnovšie namiesto toho svoj systém ešte viac obmedzuje. Najnovšie ruší PWA podporu a síce povolilo aplikáciu na cloud streaming na store, firmám sa tam neoplatí dávať svoje aplikácie. Rovnako to zatiaľ vyzerá aj pri Store, kde s aktuálnymi podmienkami sa to oplatí len pri špecifických hrách.
V interview k tomu Phil Spencer povedal viac:
Čo sa týka mobilných zariadení, hovorili ste aj o Xbox store pre mobilné zariadenia a jeho potenciáli. Deje sa tak aj tento rok, aký je stav?
Toto má tri strany. Je tam práca regulátorov, ktorá otvára možnosť inštalovať ďalší obchod na Android alebo iPhone. Ešte to však nie je hotové. Aktívne sa zapájame do zákona o digitálnych trhoch a do práce, ktorá musí byť vykonaná, aby to bolo možné.
Potom sme tu my, ktorí budujeme obchod. Máme tam istú históriu v tom, že sme v minulosti mali vlastný mobilný obchod. Takže vieme, ako na to.
A potom sú tu diskusie s našimi first party firmami a partnermi o tejto biznisovej príležitosti. Je tu veľa vzrušenia pre alternatívne Stores na mobilných zariadeniach, ktoré môžu ponúknuť lepšiu ekonomiku a sú tu na prvom mieste pre hráčov, pretože to bude Xbox Store, ktorý tam umiestnime. Dokážeme zvýšiť záujem o tento obchod, pretože sme teraz jedným z najväčších mobilných vydavateľov s Candy Crush, Call of Duty mobile, Diablo Immortal a Minecraft. Takže tieto hry môžeme použiť na zvýšenie záujmu o náš obchod, z čoho môžu mať úžitok aj tretie strany.
Niektoré z týchto regulačných prác sa nevykonávajú tak, ako by mali, takže čo si myslíte o zmenách spoločnosti Apple pre DMA? A je teraz miesto pre Xbox Cloud Gaming na iOS?
Momentálne nemáme priestor na monetizáciu Xbox Cloud Gaming na iOS. Myslím si, že návrh, ktorý Apple predložil – a myslel som si, že komentáre Sarah Bondovej k tomu boli správne – nezachádza dostatočne ďaleko na to, aby sa systém otvoril. V skutočnosti by ste dokonca mohli povedať, že idú istým spôsobom opačným smerom, no rozhodne nezachádzajú dostatočne ďaleko, aby umožnili konkurenciu na najväčšej hernej platforme sveta.
Budeme pokračovať v spolupráci s regulačnými orgánmi a spoločnosťami Apple a Google, aby sme vytvorili priestor pre alternatívne Stores. Som veľkým fanúšikom toho, ako Windows funguje, a na Windowse máte Microsoft Store, máte Steam, máte Epic Games Store, máte GOG. Máte alternatívy a myslím si, že alternatívne spôsoby, ako môžu ľudia nakupovať veci, vytvárajú dobré podmienky pre zákazníkov a tvorcov. Myslím si, že to isté by mala mať aj najväčšia platforma pre hráčov, ktorá je na mobiloch.
Najnovšie ako Apple skôr veci ruší a zhoršuje vidieť, že EU zákon o mobilných obchodoch a všeobecne celá DMA smernica je slabá. Zároveň sa nezdá, že by EU mala toľko snahy, aby skutočne zatlačila na Apple. Uvidíme, či ju k tomu dotlačia firmy alebo či to zostane len tak, aby sa nepovedalo, že nič nerobia.
Aktuálne ešte EU pripravuje 500 miliónovú pokutu pre Apple ešte zo sťažnosti Spotify z roku 2019.