Bývalý šéf Playstationu, Shawn Layden hovorí, že exkluzivity sú achillovou pätou firiem |
Pri 200 miliónových rozpočtoch hry potrebujú ďalšie platformy.
Už včera bývalý šéf Xboxu hovoril, ako sa rozdiely medzi first party a third party titulmi zmazávajú. Teraz sa k tomu pridal aj bývalý šéf PlayStation, ktorý rovno hovorí, že exkluzivity sú achillovou pätou firiem. Konzolový trh nerastie, nedá sa nafúknuť a pri dnešných nákladoch firmy musia ísť s hrami aj na ďalšie platformy.
Primárne v interview spomína blockchain hry a ich problémy, ako aj mobilnú sféru, ktorá sa postupne otvára, kde hovorí, že Apple nebude môcť na iOS škrtiť trh navždy. Ale čo sa týka konzol, na otázku ohľadom problémov s rastom trhu a napríklad aj aktuálneho presunu Xbox hier na PS hovorí:
"Keď vaše náklady na hru presiahnu 200 miliónov dolárov, exkluzivita je vašou achillovou pätou. Znižuje váš adresný trh. Najmä keď sa nachádzate vo svete live hier alebo free-to-play. Iná platforma je len ďalším spôsobom, ako otvoriť lievik, dostať viac ľudí. Ako vieme, 95 % týchto ľudí vo svete free-to-play hier neminie ani nikel. Celý biznis je o konverzii. Musíte zlepšiť svoje šance otvorením lievika. Helldivers 2 to ukázal aj pre PlayStation, ktorý zároveň vychádza aj na PC. Opäť získate širší lievik. Dostanete viac ľudí.
Pre singleplayer hry to nie je rovnaká požiadavka. Ak však míňate 250 miliónov dolárov, chcete ich predať čo najväčšiemu počtu ľudí, aj keď je to len o 10 % viac. Globálna nainštalovaná základňa pre konzoly – ak sa vrátite k PS1 a všetkému ostatnému naskladanému, nech sa na to pozriete kdekoľvek, kumulatívny počet konzol nikdy neprekročí 250 miliónov. Jednoducho nie. Doláre postupom času išli hore. Ale pozerám sa na to a vidím, že len berieme viac peňazí od tých istých ľudí. Stalo sa tak aj počas pandémie, ktorá spôsobila, že mnohé spoločnosti následne preinvestovali. Hovorili si: Pozrite sa, ako naše čísla stúpajú! Musíme tú raketu nasledovať!
Nerobíme dosť pre to, aby sme doteraz nekonzolových ľudí dostali do konzolového hrania. Nebudeme ich priťahovať tým, že budeme robiť viac rovnakých sračiek, ktoré robíme teraz. Ak 95 % sveta nechce hrať Call of Duty, Fortnite a Grand Theft Auto, budete tlačiť do tejto oblasti ďalšie Call of Duty, Fortnite a Grand Theft Auto hry? To vám nikoho iného nezíska."
Už tam spomenul aj to, ako cez pandémiu firmy preinvestovali a mali veľké oči a najímali veľa ľudí. Zároveň s tým prichádza AI. A ako to teraz súvisí s prepúšťaním?
"AI je pohodlná línia na jedno použitie. Myslím, že to vôbec nesúvisí s tým, čo sa deje. Možno okrajovo, okolo miest, kde súkromný kapitál začína byť nervózny a nechce investovať, pretože nevie, ako to bude s AI. Ale hlboko v spoločnostiach, ktoré už desaťročia zažívajú prepúšťanie, to nie je záležitosť AI. Je to len: "Prijali sme veľa ľudí, pretože sme si mysleli, že všetky tieto veci postavíme pre publikum, ktorá uviazlo vo svojich obývačkách." Potom, keď sa svet vrátil do normálu, krivka rastu klesla.
Pozrite sa na live hry. Neviem si predstaviť herný priemysel, kde máte 20 live hier a všetky sú neuveriteľne úspešné. Pamätáte si na časy, keď sme hrali Ultimu? Potom prišiel Everquest a všetci opustili Ultimu, aby si zahrali Everquest. Potom všetci opustili Everquest pre World of Warcraft. Je ťažké, aby viaceré tituly boli v live službe alebo v perzistentných svetoch úspešné."
Vždy sú publiká určitých žánrov hier obmedzené a ak niektorá hra narastie, iná klesá a to stále dookola. Ale čo spomenul súkromný kapitál, ten je veľmi dôležitý pre firmy na ďalší vývoj a už od minulého roka firmy hovoria, že investície z hier odišli. Layden to aj konkretizoval a napríklad investori tento rok investujú o 75% menej ako minulý rok. Oni reagujú hlavne na neistoty, či už okolo prepúšťania alebo teraz aj okolo spomínaného AI.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 323
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 81
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >