Ako s grafickými kartami NVIDIA GeForce RTX dostať z hier maximum? |
Vyznáte sa v technológiách NVIDIA? Viete, ako ich môžete v hrách využiť pre dosiahnutie vyššieho výkonu či vyššej kvality a aké novinky ponúkla NVIDIA majiteľom GeForce v posledných mesiacoch?
Pri hraní čerstvo uvedených hier je dobré začať aktualizáciou ovládačov grafickej karty. NVIDIA vyvíja dve vetvy ovládačov – Game Ready a Studio. Ovládače Game Ready prinášajú optimalizácie pre nové významné herné tituly a vychádzajú obvykle pri ich uvedení. Aké optimalizácie obsahujú, zistíte v poznámkach k vydaniu. Ak GeForce často využívate aj na akceleráciu výkonu v aplikáciách, zvážte druhú vetvu ovládačov Studio. Ovládače z tejto vetvy pred vydaním prechádzajú rozšírenou sadou aplikačných testov na overenie stability. Majú však dlhší cyklus aktualizácií a s podporou nových hier môžu byť oproti ovládačom Game Ready pozadu. Ovládače môžete aktualizovať priamo z GeForce Experience alebo z novej aplikácie, ktorú NVIDIA pripravuje. NVIDIA App si zatiaľ môžete vyskúšať v betaverzii, časom by mala nahradiť klasický ovládací panel. Postupne v nej pribúdajú funkcie z ovládacieho panelu GeForceExperience aj niečo navyše.
Aplikáciu nainštalujete na pár kliknutí. Pri nastavení po inštalácii sledujte stav zelených prepínačov, ktoré je možné ľahko prehliadnuť. V predvolenom nastavení je aktívna automatická optimalizácia nastavení hier a prekrytie NVIDIA.
S automatickou optimalizáciou aplikácia u rozpoznaných hier sama zvolí ideálne nastavenie podľa konfigurácie vášho PC. Ak optimalizáciu pri inštalácii vypnete, môžete ju kedykoľvek zapnúť alebo môžete hry optimalizovať individuálne aj s vlastným nastavením podľa toho, či preferujete výkon alebo vyššiu kvalitu obrazu.
Priamo v hre môžete otvoriť prekryvné okno aplikácie a zachytávať snímky či videá pomocou NVIDIA ShadowPlay, zobraziť aktuálny výkon a ďalšie metriky, vylepšiť obraz pomocou prídavných filtrov NVIDIA Freestyle alebo skúsiť pretaktovanie.
DLSS pre vyšší výkon v obdobnej kvalite
U lacnejších kariet sa v minulosti pri nízkych snímkových frekvenciách dalo dosiahnuť vyšší výkon buď cestou znižovania detailov, alebo znížením rozlíšenia. Ani jedno nebolo ideálne. Zníženie kvality najnáročnejších efektov, ako je nasvietenie scény, vzdialenosť vykresľovania objektov, kvalita tieňov, ambientocclusion či odrazov, sa negatívne podpíše na realistickosti prostredia. Po znížení rozlíšenia pod natívne rozlíšenie displeja býval zase obraz kvôli interpolácii neostrý.
Dnes už je možné vo väčšine nových hier využiť technológiu NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling). Kombinuje rýchlejší rendering v nižšom rozlíšení s možnosťou rekonštruovať obraz pomocou umelej inteligencie na natívne rozlíšenie displeja. Na rozdiel od klasickej interpolácie nedochádza k významnej strate detailov, pretože DLSS pri rekonštrukcii obrazu využíva dáta z niekoľkých mierne posunutých snímok a rozšírené informácie z hry. Získava tým viac vzoriek a výsledný snímok má podobnú kvalitu ako rendering v natívnom rozlíšení. Vďaka skladaniu dát z viacerých snímok ponúkne aj lepšiu stabilitu obrazu. Pre rozlíšenie 1920 × 1080 bodov je odporúčaný režim DLSS Quality (kvalita), pre 2560 × 1440 režim DLSS Balanced (vyvážený) a pre 3840 × 2160 režim DLSS Performance (výkon).
DLSS FrameGeneration: snímok navyše vďaka AI
Významnou novinkou kariet z najnovšej rodiny NVIDIA GeForce RTX 40 je DLSS Frame Generation. Zatiaľ čo DLSS rekonštruuje obraz z nižšieho rozlíšenia, Frame Generation využíva AI na vytvorenie ďalšieho snímku navyše medzi dvoma vyrenderovanými snímkami. Aby bolo hranie komfortné, musí byť základná frekvencia dosť vysoká na to, aby nebol cítiť výrazný inputlag. Moderné hry bývajú pri nízkych snímkových frekvenciách lenivé. Nepredstavujte si, že Frame Generation vyrobí zo základných 20 snímok hrateľných 35 fps. Snímková frekvencia sa síce zvýši, ale podobné oneskorenie ako pri 20 fps zostane, aj keď odozvu skráti NVIDIA Reflex. U moderných hier potrebujete na príjemné hranie minimálnu základnú snímkovú frekvenciu 30–45 fps. S tým vám pomôže DLSS a následne už sa s framegeneration môžete dostať nad plynulých 60 snímok za sekundu.
Platí, že čím vyššia je základná frekvencia, tým lepší výsledok dostanete. Ideálny scenár pre Frame Generation je preto hranie na monitoroch s vysokou obnovovacou frekvenciou. V niektorých hrách rýchle monitory poriadne nevyužijete preto, že grafika nestíha alebo preto, že ju brzdí výkon procesora a na vyššie snímkové frekvencie sa nedostanete ani znižovaním detailov. V oboch situáciách môže generovanie snímkov pomôcť k výrazne vyšším snímkovým frekvenciám.
Technológiu NVIDIA Reflex, ktorá slúži na skrátenie odozvy systému v hrách a je neoddeliteľnou súčasťou Frame Generation, môžete využiť aj na starších GeForce RTX. Uplatnenie nájde najmä v kompetitívnych hrách, kde pomáha zrýchliť reakcie na dianie na scéne, ale aj v ostatných tituloch prispieva k tomu, aby hra reagovala na vaše podnety svižnejšie.
Overené na Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Aero OC 12G
Ako pomáha DLSS a Frame Generation zvýšiť výkon, overíme na grafickej karte GigabyteGeForce RTX 4070 Super Aero OC 12G. Zaujme atraktívnym dizajnom v žiarivo bielej farbe. Karta je vybavená rozmerným trojslotovým chladičom s tromi protibežnými ventilátormi. Jeho súčasťou je veľká medená základňa, ktorá chladí nielen čip, ale aj pamäte. Na karte s príkonom 220 W má výkonný pasív veľkú rezervu, vďaka ktorej nie je hlučná.
Vo výbave karty je aj adresovateľné podsvietenie RGB, duálny BIOS a kovový kryt, ktorý ju spevňuje a chráni zadnú stranu plošného spoja. V zadnej tretine krytu je veľký otvor, ktorý umožňuje ohriatemu vzduchu prechádzať skrz chladič priamo nad kartu a zlepšuje tým chladenie.
Nárast výkonu pri využití DLSS a Frame Generation umožňuje hrať aj na lacnejších kartách hry na vysokých detailoch s náročným raytracingom. Výkon porovnáme v F1 24 s nastavením UltraHigh na zostave s Intel Core i7-13700K s výkonnými jadrami na takte 5,3 GHz.
Raytracing umožňuje zlepšenie kvality osvetlenia, odrazov a tieňov. V hrách sa používa buď vo forme hybridného raytracingu, kde kombinuje tradičnú rasterizáciu s technikami raytracingu kvôli zníženie výpočtovej náročnosti, alebo vo forme pathtracingu. Náročnejší pathtracing využíva komplexné algoritmy, ktoré simulujú priechod svetla od zdroja k objektu v celej scéne, čo poskytuje mimoriadne realistické osvetlenie a odrazy, ale je výpočtovo oveľa náročnejší. GeForce RTX výpočty raytracingu akcelerujú vďaka špecializovaným jadrám RT a optimalizovaným algoritmom na odšumovanie obrazu.
Nebudeme znovu vyťahovať dokonalejšie odrazy, ktorými je raytracing známy. Na ukážkach nižšie máte príklad toho, ako raytracing prispieva k realistickejšej hre svetiel a tieňov a plastickejšej scéne. Najmä na ukážke bez ray-tracingu a s path-tracingom (RT overdrive) sa zamerajte na to, ako sa v scéne šíri svetlo, ktoré objekty by mali byť v tieni, ktoré nasvietené, na svetlo, ktoré vydávajú svetelné panely na stenách podchodu a na to, ako to ovplyvňuje okolie.
Bez RTX:
S RTX s path-tracingom:
Kvalitnejší Ray Tracing vďaka Ray Reconstruction
Poslednou novinkou je technológia ray-reconstruction, ktorá od DLSS 3.5 u podporovaných hier spája do jedného kroku vyhladzovanie šumu pri raytracingu a rekonštrukciu obrazu DLSS a dosahuje tým vyššiu kvalitu než keď boli obe technológie oddelené. Výpočtovú náročnosť potom kompenzuje DLSS a u GeForce RTX 40 aj Frame Generation. K vyššie uvedeným ukážkam z Cyberpunku, kde je Ray- Reconstruction aktívny v režime RT Overdrive, pridáme ešte ukážky z Alan Wake II. Na nich je opäť vidieť realistickejšia hra svetla a tieňov a s tým aj väčšia plastickosť prostredia alebo kvalitnejšie odlesky na povrchoch.
Bez RTX:
S RTX s Ray Reconstruction:
Realistickejšie nasvietenie scény posúva herný zážitok zase o kus ďalej. Aj s maximálnym nastavením detailov pri náročnom pathtracingu si na GeForce RTX 4070 Super zo strednej triedy zahráte vďaka DLSS a Frame Generation na vysokých snímkových frekvenciách.
Raytracing možno ale uplatniť aj v starších hrách vďaka nástroju RTX Remix. Ten umožňuje skúseným modderom v starších hrách vylepšiť herné prostredie a doplniť ho o moderné technológie ako raytracing či DLSS a posunúť kvalitu pôvodnej grafiky o mnoho rokov ďalej. Nižšie je ukážka z titulu Portal: Prelude remasterovaného s využitím technológií NVIDIA RTX.
Nevýrazné prostredie pôvodného Portal: Prelude získava vďaka NVIDIA RTX ďalší rozmer a oveľa väčšiu hĺbku.
Bez RTX:
S RTX:
Máte viac výkonu, než potrebujete? Skúste DLAA
Ak máte naopak prebytok výkonu, trebárs preto, že je obnovovacia frekvencia monitora nižšia než snímková frekvencia v hre, môžete skúsiť DLAA v tituloch, ktoré ho podporujú. Deep Learning Anti-Aliasing je obdobou DLSS, ako základ však používa plné rozlíšenie. Oproti menej náročným technikám vyhladzovania ponúka okrem kvalitnejšieho vyhladzovania aj lepšiu stabilitu obrazu.
V obraze budú menej poblikávať pixely, tenké objekty ako antény alebo vodiče nebudú v pohybe miznúť a rozpadať sa na body a pri pravidelných vzoroch nebude tak zreteľné moaré. Na obrázkoch nižšie je porovnanie z hry RoboCop: Rogue City bez super samplingu s DLAA a DLSS. Všimnite si vedenie na stožiaroch a zábradlie na streche zhruba uprostred obrazu. S klasickým vyhladzovaním sa jemné línie rozpadajú, zatiaľ čo so super samplingom je všetko, ako má byť.
Ukázali sme si rad technológií, ktoré NVIDIA ponúka hráčom. Herné GeForce nájdu uplatnenie aj pri tvorbe obsahu s využitím umelej inteligencie. Na stránkach NVIDIA nájdete množstvo ďalších príkladov, na čo všetko môžete grafické karty NVIDIA využiť.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaje pomaly končia 137
- Decembrové hry 91
- Witcher 4 je už v plnom vývoji 62
- Stalker 2 dostal sľubovaný prvý patch 311
- Zrušená RTX 4090ti karta bola nájdená medzi odpadom vo výpredaji 21
- Kam sa stratil Xbox Series X? 80
- PS Plus predstavuje svoje decembrové tituly 33
- Light of Motiram vyzerá ako klon Horizon Zero Dawn 59
- Stalker 2 dostal druhý menší patch 169
- RECENZIA: Warcraft Remastered Battle Chest 28 zobraziť viac článkov >