Bližší pohľad na NVIDIA grafické funkcie v Star Wars Outlaws |
Ubisoft sa s vizuálom Star Wars Outlaws pohral a pozrime sa na jednotlivé zapracované funkcie.
Star Wars Outlaws vyšiel minulý mesiac a Ubisoft ponúkol nezvyčajne hlboké zapracovanie NVIDIA grafických funkcii. Majú tam teraz totiž úplne všetko, od základného DLSS, až po najnovšie verzie DLSS a pridali aj nové NVIDIA RTX Dynamic Illumination. Aj vďaka tomu je vizuál veľmi pôsobivý a pri hraní pôsobí neuveriteľne celistvo s realistickým nasvietením a všetko pekne zapadá do prostredia.
Nastavenia
Prejdime si najskôr nastavenia, ktoré sú v hre detailne spracované. Pod video nastaveniami si viete nastaviť upscaling, kde je plná ponuka upscalingov, ale hlavne NVIDIA DLSS, spolu s DLSS Frame Generation a DLSS Ray Reconstuction, teda aj najmodernejšou rekonštrukciou lúčov, ktorá vylepšuje detaily Ray-tracingu.
Samozrejme, nechýba tu výber kvality upscalingu, ale aj možnosť fixnutého režimu alebo dynamického režimu, kde sa vám rozlíšenie upraví podľa výkonu. Nechýba ani DLAA pre plné rozlíšenie obrazu a, samozrejme, NVIDIA Reflex low latency pre zrýchlenie odozvy ovládania.
Ďalšie nastavenia pod grafickými možnosťami dopĺňajú možnosť NVIDIA RTX Direct Lighting - RTX DL, čo je možnosť vylepšenia nasvietenia Ray-tracingom. Prepočíta to svetlá a tiene.
V hlbších nastaveniach si viete detailne zapnúť kvalitu na jednotlivé Ray-tracingom počítané efekty, a teda kontaktné tiene, difúzne a zrkadlové odlesky. Viete tak dobre optimalizovať framerate a kvalitu obrazu. Zároveň je automaticky v hre nastavený 21:9 pomer strán aj ak máte 16:9 monitor pre filmovejšie zachytenie, ale viete si ho rozšíriť aj na plný obraz. 21:9 vám však na štandardnom monitore pôjde výkonovo lepšie.
Hra má ešte jednu tajnú špecialitku, a to vtedy, ak hru spustíte s parametrom -unlockmaxsettings, dostanete ešte vyššie ako ultra nastavenia.
Mimochodom, nasledujúce testy sme robili už s patchmi, ktoré hra dostala po vydaní a vylepšili ako Ray Reconstruction funkciu, tak VRAM.
DLSS Super Resolution
Pri upscalingu je základné DLSS Super Resolution stále najlepší upscaling a teda vám funkcia dokáže zvýšiť framerate tým, že zníži rozlíšenie, pričom do cieľového rozlíšenia hru prepočíta cez AI. Dostáva tak obraz veľmi podobný originálu, niekedy aj s detailmi, ktoré originálny obraz stratil.
Tu konkrétne je samotné nastavenie DLSS aj s možnosťou natívneho obrazu a teda DLAA. Ak máte dostatočný framerate, viete si zvoliť toto nastavenie a dostanete kvalitnejší Antialiasing, a to len s minimálnym poklesom framerate.
Konkrétne v tejto scéne sme mali natívny obraz na 42 fps, DLAA je druhú záber, ktorý framerate znížil na 41 fps a ak sme zapli DLSS na Quality nastavenie, dostali sme 64 fps. Quality nastavenie znamená len menší pokles rozlíšenia, ale už tam je pekný nárast framerate. Máte v ponuke aj nastavenia Balanced, Performance alebo Ultra Performance, ktoré znižujú rozlíšenie stále viac a síce framerate stúpa, ale tam už viditeľnejšie klesá kvalita. Ideálne je Quality, ale ak chcete vyšší framerate a nevadí vám kompromis kvality, viete použiť aj nižšie nastavenia. Záleží od veľkosti vášho monitora a rozlíšenia. Napríklad Ultra performance nastavenie bolo vytvorené pre 8K rozlíšenia.
Bližšie porovnanie ako DLAA kvalitnejšie vyhladí scénu a zachová detaily lepšie ako natívny antialising v hre, pri DLSS Quality sa síce mierne detaily stratia, ale vidieť, že drobné detaily vytiahne lepšie ako natívny obraz.
DLSS Frame Generation
V ponuke funkcii nechýba ani možnosť zapnúť Frame Generation, čo je funkcia z DLSS verzie 3.0 a na nových RTX 40 grafických kartách ponúka možnosť zvýšenia framerate generovaním celých frejmov. Teda medzi každé dva frejmy vygeneruje jeden vlastný, a to pomocou AI, čím vygeneruje relatívne celistvý a plynulý medzifrejm.
Je to výrazne kvalitnejšie ako konkurencia bez AI, aj keď, samozrejme, nie dokonalé, ale až tak to nevadí, keďže medzifrejm sa medzi ostatnými stratí. Zároveň je tu vhodné, aby základný framerate pri ktorom zapínate Frame Generation bol okolo 60 fps, keďže pre vygenerovaný frejm sám o sebe zvýši lag ovládania. Na eliminovanie tohto lagu NVIDIA používa svoju NVIDIA Reflex funkciu, ktorá optimalizuje procesy v počítači pre čo najrýchlejší presun obrazu na obrazovku. Pri Frame Generation je Reflex funkcia automaticky zapnutá. Pri 60 FPS s Reflex a Frame Generation, by ste mali dosiahnuť nižšiu ako natívnu latenciu.
Konkrétne v tejto scéne je to nárast z 55 fps na 90 fps, a na treťom obrázku je pridaná aj ukážka malých nedokonalostí v obraze. Mimochodom, ak si necháte zapnutý motion blur, frame generation robí len minimálne chyby, keďže vie dobre zanalyzovať, ako sa čo pohybuje.
Ray Reconstrunction
Zapnúť si môžete aj rekonštrukciu lúčov. Táto funkcia prišla ako súčasť DLSS 3.5, je dostupná pre všetky RTX karty a vylepšuje Ray tracing, ktorý autori aplikovali v hre. Tu nie je plný path tracing, na rozdiel od predchádzajúcich titulov s touto funkciou, ale je tu aplikovaných veľa typov Ray-tracingu, ktoré následne vylepší. Špeciálne odlesky a nasvietenie, keď je zapnuté RTX DI. Ray Reconstruction celú scénu vylepší a efekty budú ostrejšie.
Samotná rekonštrukcia lúčov totiž nahrádza denoiser v engine a AI následne dokáže odšumieť Ray-tracingovú scénu natívne a kvalitne. Celý Ray tracing je tak čistejší. Zároveň vďaka zrušeniu denoisera sa zvýši framerate. Aj keď len v oblastiach s Ray.tracingom vo vonkajších oblastiach môže klesnúť.
Mimochodom, zapnutie Ray Reconstruction automaticky zvýši niektoré Ray-tracingové nastavenia na ultra, keďže potrebuje pracovať s plným rozlíšením.
Detail ukážky skvalitnenia ray tracingu:
NVIDIA RTX Dynamic Illumination
Hra používa aj funkciu RTX Dynamic Illumination, čo je funkcia na nasvietenie, ktoré dynamicky určuje, ktoré svetlá sú v scéne najdôležitejšie a prepočíta ich cez Ray tracing. Mixuje tak štandardné nasvietenie a Ray tracing ktorý podľa nastavení prepracuje v scéne stále viac svetiel a tieňov. Je tu nastavenie od nízkeho, ktoré spracuje len tiene v interiéroch a niektoré svetlá, cez stredné, ktoré už upraví aj tiene v otvorených priestranstvách, a vyššie nastavenia prepracujú aj malé detailné svetlá, ako napríklad svetielka na prístrojoch, ktoré budú žiariť do malého okolia.
Treba vedieť, že pri vypnutom RTX DI sú všetky tiene len predpripravené shadowmapy. Sú ostré alebo nie sú vôbec, pri zapnutí sa tiene renderujú realtime, budú správne prepočítané, rozmazané po okrajoch.
Samozrejme, toto je funkcia, ktorá vytvára vysokú záťaž a je dobré používať nižšie nastavenia. Ideálne je možno používať low až medium. S vypnutým RTX DI nasledujúca scéna išla v 100 fps, a postupne so zvyšovaním RTX DI nastavenia klesala až po 60 fps na najvyššom nastavení.
Všetko v Ultra nastavení vizuálu, ale tu si môžeme pozrieť aj to, ako vyzerá hra, keď ju nastavíte na Outlaw nastavenie. To je nastavenie, ktoré sa dá odomknúť len pridaním spomínaného parametra. Zvýšia sa ním efekty ešte viac.
Mimochodom, v Outlaw nastaveniach s najvyšším RTX DI hra zaberá vo VRAM okolo 14GB v 4K (pri DLSS Quality). Keďže hra to dynamicky mení, je toto maximálne vhodné skôr pre GeForce RTX 4080 s 24GB VRAM, ak máte 16GB tak použite skôr nižšie rozlíšenie alebo niektoré nižšie detaily, zároveň tým získate lepší framerate.
Niekoľko ďalších ukážok vylepšenia RTX DI:
Síce samotná hrateľnosť Star Wars Outlaws má určité medzery, napriek tomu z vizuálneho a technického prepracovania prekvapuje. Hlavne prekvapuje, do akej hĺbky zapracovania moderných grafických funkcií teraz išli autori z Massive a ako to celé aplikovali. Napríklad ich posledný Avatar nemal ani polovicu z týchto moderných funkcií a bolo to na ňom vidieť. Tu sa už viditeľne sústredili na to, ako vylepšiť samotnú kvalitu obrazu. Uvidíme, čo prinesú vo svojej ďalšej hre. Zároveň bude zaujímavé sledovať, aké nové funkcie prinesie Nvidia.
Ideálne Geforce RTX grafické karty série 40 nájdete na alza.sk, pričom vyššie verzie majú Star Wars Outlaws aj pribalené.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- História Call of Duty série 417
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 81
- Ako je to s výkonom grafiky v PS5 Pro verzii konzoly? Má 33TFlops? 295
- Článok: PlayStation 5 Pro 140
- Stalker 2 už má PC požiadavky, sú však podozrivo nízke 86
- Red Dead Redemption má niektoré veci lepšie ako dvojka 33
- PS5 Pro už bola rozobraná 215
- Novembrové filmy a seriály 12
- GTA VI misie budú znovu lepšie, Rockstar vraj zdvihol latku v realizme a AI 73
- RECENZIA: Red Dead Redemption & Undead Nightmare (PC) 45 zobraziť viac článkov >