THE SPIRIT OF THE SAMURAI |
THE SPIRIT OF THE SAMURAI |
Historická japonská kultúra sa výraznejšie objavuje v počítačových hrách po veľkom úspechu Ghost of Tsushima. Čoskoro budeme mať možnosť hrať nový diel Assassin's Creed a nedá mi nespomenúť veľmi atmosférický a originálny Trek to Yomi. Španielske štúdio Digital Mind Games sa vo svojej prvotine Spirit of the Samurai inšpirovalo rôzne, no dohromady to vo finálnej hre spojilo aj so skúsenosťami zo svojich predchádzajúcich neherných projektov. Titul je tak v niečom originálny a inovatívny.
Hra využíva tzv. stop motion animáciu, ktorá bola napr. využitá v animovaných filmoch od Tima Burtona. V tomto prípade ide o plne 3D objekty, ktoré sú však pri hraní z pohľadu zboku a teda v podstate ich vidíme dvojrozmerne. Ide o pomerne náročný proces a prináša rôzne problémy s plynulosťou interaktívnych predmetov alebo postáv. Na hraní mi to miestami prekážalo, lebo animácie boli často nedokonalé a strnulé. Občas som mal pocit, že hra seká, ale bolo to len zdanie. Vizuálne hra pôsobí nápadito a už na prvý pohľad zaujme. Problém s pohybom nastáva predovšetkým v prípade, keď je na scéne priveľa nepriateľov. Zatiaľ čo súboj jeden na jedného je prehľadný, pri väčšom počte vynikajú nedostatky.
Je však vidieť, že na hre pracujú hráči srdcom i dušou, ktorí chceli vytvoriť taký výsledok, aby splnil ich predstavy o dokonalej hre. Jasné, ide o subjektívny pocit a to nik nezapiera. Pre hráčov Souls hier môže ísť o titul, aký môžem opatrne odporúčať. Pre ostatných radšej nie. Ide o výrazne náročný titul, ale má aj miesta, kde si viete pomôcť. Súboje vám tu nedajú nič zadarmo, ale sú férové. Odporúčam rozhodne hrať gamepadom, lebo na klávesnici je to maximálne nepohodlné, hoci funkčné. Dodám, že aj na gamepade zažijete miesta, kedy nebudete rozumieť, čo sa deje, lebo hra občas nevie reagovať okamžite na pohyb. Obzvlášť v boji to zabolí o to viac, keďže tu ide o každý jeden ústup alebo útok.
Hráte za viacero postáv: za samuraja Takeshiho, za jeho bojovú mačku Chisai alebo ducha Kodamu. Ide o temný fantasy príbeh vychádzajúci z japonských legiend, kde stretnete množstvo duchov, príšer a kostlivcov. Skutočne hra je temná, no na druhej strane sa striedajú herné prostredia, pričom niektoré sú naozaj pôsobivé a krásne. Nejde teda o monotónnu krajinu bez nápadov, naopak – natrafíte aj na fakt pestré miesta. Horšia správa je, že to nebude ľahké.
V úlohe samuraja budete primárne bojovať. Použijete luk, prípadne vrhacie nože kunai, hlavnou zbraňou je, samozrejme, katana. V titule nechýba RPG systém, môžete si pomerne rýchlo vylepšiť atribúty postavy, ale herne vám to extrémne nepomôže, umierať sa tu bude aj tak často. Môžete si vylepšovať silu, odolnosť, hybnosť alebo lukostreľbu. Funguje tu aj tajomný systém obety, kedy môžete obetovať suroviny, ktoré počas hrania nazbierate. Zo zaujímavých predmetov možno spomenúť pakľúče, ktorými sa dostanete na miesta, kde síce nemusíte chodiť, ale je tam ďalšia korisť, ako elixír zdravia, šípy do luku, kunai a iné predmety.
Medzi zaujímavosti môžem zaradiť možnosť kombinovať útoky a skladať si vlastné kombá. Tie počas hry postupne objavujete a chvíľu potrvá, kým pochopíte ako ich správne nastaviť. V zásade to obohacuje súbojový systém. Ten celkovo nie je zložitý. Za samuraja je rozhodne najpestrejší. Funguje tu útok zo skrčenej pozície, útok dohora, dopredu – dá sa s tým vyhrať. Rozhodne je najdôležitejšie aj vedieť načasovať úskok, prípadne pomoc lukostreľby buď s obyčajným šípom, alebo účinnejším horiacim.
Keďže nejde o metroidvaniu, tak bude pomáhať systém záchytných bodov, ale na niektorých miestach je enormne nevhodne zvolený a smrť tu skutočne fyzicky bolí. Totiž nepriateľom nie je len živý protivník, ktorých je tu požehnane, ale aj rôzne pasce, ohne a samotná neprehľadná mapa. Možno z dôvodu, že ide autorskú prvotinu, je tu množstvo nejasných miest, kde môžete stúpať a kde nie. Výsledkom je množstvo opakovaní a nie z dôvodu neschopnosti hráča, ale naopak kvôli chybám samotných vývojárov.
Rovnako to platí o celku ako takom. Až systémom pokus-omyl zistíte ako niečo prekonať. Za mačku Chisai tu hráte v podstate len skákacie pasáže, rôzne sa skrývate pred nepriateľmi a ani toto nie je zvládnuté dobre. Chápem, na chybách sa má učiť, ale umierať za každú cenu len preto, že neviete, kam si môžete dovoliť skočiť a kam nie, je za mňa príliš. Napíšem to na rovinu – od hrania s mačkou som mal vyššie očakávania, možno kvôli chytľavému titulu Stray. Naopak, najzábavnejšie bolo hranie za ducha, ten má krásny vzhľad, ktorý je originálny. Máte možnosť strieľať na diaľku akési kúzla a dopĺňať si vlastný život za duše padnutých nepriateľov. Každá jedna pasáž má svoje čaro.
Dopredu ma ťahal dej a rozprávanie príbehu, predelové animácie – skrátka a dobre, po tejto stránke som úplne spokojný. A skutočne graficky je to spracované fakt príťažlivo. Horšie je na tom samotná hrateľnosť. Titul je mimoriadne náročný na sústredenie sa, sledovanie prekážok v teréne, ale aj na šikovné prsty na ovládači. Určite preverí vašu trpezlivosť.
Pre nazretie do japonskej kultúry sa však treba obzrieť inam – možno čoskoro do nového diela od firmy Ubisoft (Assasin‘s Creed Shadows) alebo je tu spomínané Ghost of Tsushima. Spirit of the Samurai je skôr pre odvážlivcov, ktorí majú radi náročnejšie hry a ani tí nemusia byť najspokojnejší. V tomto smere bolo lepšie Trek to Yomi. Aktuálne recenzovaný titul, bohužiaľ, stráca výrazne body na neskúsenosti autorov a na odvahe použiť inovatívne princípy v animácii (teda aj v grafickej prezentácii).
Na záver nemôžem zabudnúť na hudbu a najmä dabing. Tu sa to mimoriadne podarilo a bol to aj jeden z aspektov, čo ma zaujal a vtiahol. Tajomný duch líšky, ktorý vás sprevádza hrou a pomáha, má obzvlášť dobrý hlas. Ale nezaostávajú ani zvuky rinčania zbraní, vrešťania umierajúcich alebo celkovo hudobná zložka ako taká. Nedostatky, čo hra má, sú predovšetkým systémové, inak je ale je v pomerne dobrom technickom stave a na pády som nenarazil. Zhrnuté a podčiarknuté – pevne verím v nejaký ďalší titul od autorov, ale dúfam, že sa ponaučia a nabudúce už to bude bez zásadných chýb.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Kwalee / Digital Mind Games Štýl: Bojovka / Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|