FINAL FANTASY VII REBIRTH (PC VERZIA) |
FINAL FANTASY VII REBIRTH (PC VERZIA) |
Doba pokročila a konzolové herné symboly sa vracajú v remakoch či aspoň remasteroch a s tými sa už väčšinou počíta aj v PC verzii. Na tú si síce treba niekedy chvíľu počkať, ale začína byť samozrejmosťou, že to najlepšie z Playstation či iných platforiem sa transformuje a udomácňuje na „písíčku“. K mnohým hráčom, ktorí primárne šermujú myškou a klávesnicou, sa tak po prvý raz v histórii dostávajú legendy, ktoré je zaujímavé spoznávať. Najnovšie tu teraz máme druhý diel z remaku trilógie Final Fantasy VII, ktorý sme minulý rok zhodnotili na PS5 a teraz sa k nemu vraciame na PC.
Nebudeme podrobne rozoberať všetky aspekty hry, o tých sa viac dočítate v pôvodnej konzolovej recenzii. Ale vypichneme a priblížime aspoň tie najvýraznejšie, zvlášť sa zameriame na špecifické prvky PC verzie a celé si to zhrnieme. A hneď začneme tým, že ak ste nehrali prvý diel, bude pre vás úvod zrejme trochu zmätočný. Nastúpite totiž do už rozbehnutého vlaku, fakticky uprostred deja, aj keď s krátkou výpravou do minulosti v prvých hodinách. Aby ste sa však necítili úplne stratení, v hlavnom menu hry nájdete video rekapituláciu predošlých udalostí. Je teda optimálne začať predošlou časťou, ale aj bez nej sa napokon pomerne rýchlo adaptujete.
Takmer od začiatku už máte rovno pripravenú niekoľkočlennú zostavu postáv, ktorých osudy sa splietli už skôr a teraz fungujú ako dobre zohraný tím. Všade idú spolu. Aj keď v istých momentoch sa nútene nakrátko rozdelia, zakrátko sú opäť všetci pokope. Do bojov sa síce zapája len trojica, pričom si viete nastaviť tri ľubovoľné variácie, ale zvyšok skupiny je nablízku. A vo výnimočných prípadoch môže tiež zasiahnuť.
Boje predstavujú veľkú časť zážitku a sú naozaj veľmi komplexné. Prebiehajú v reálnom čase s tým, že môžete používať základné útoky a obranu, ľubovoľne si prepínate postavy z trojice a zvyšné bojujú automaticky. Pritom sa postavám dobíja energia ATB (Active Time Battle), ktorá umožňuje používať pokročilé útoky a schopnosti, kúzla, často založené na elementoch (oheň, blesk...) a predmety z inventára. Teda väčšinou odvary čo liečia a doplňujú manu a oživia padlého spolubojovníka. Pri ich výbere sa pritom hra pozastaví, takže môžete vyberať v pokoji a nastaviť si tak aj ostatné postavy. To je základ, ku ktorému sa ale pridávajú spoločné synergy kombá dvojíc, vyvolávanie dočasných pomocníkov a nejaké ďalšie aspekty. Skutočne je to rozsiahly a premyslený systém.
Boje s bežnými nepriateľmi sú rýchle a nápadité. Pomerne často však natrafíte na odolnejších protivníkov a bossov a súboje s nimi už vyžadujú viac premýšľania, sú zdĺhavejšie, niekedy až príliš rozťahané a miestami nevyvážené. Pre takéto prípady je v hre možnosť ľahšej obťažnosti, navyše sa môžete rozhodnúť, že namiesto aktívneho bojového systému, kde robíte všetko manuálne, si prepnete klasický, ktorý je vlastne poloautomatický. V praxi to znamená, že základné pohyby a krytie bude vykonávať aj vami práve ovládaná postava i bez vášho pričinenia. Vám stačí vyberať schopnosti, kúzla a veci z inventára na pokročilé úkony. Hoci som spočiatku využíval aktívny systém, neskôr som prešiel na klasický a naozaj mi pripadal praktický, hlavne pri častých a pridlhých bojoch.
Za najväčšiu slabinu hry považujem akútny nedostatok výbavy postáv. Výstroj predstavuje len zbraň a dva doplnky k obrane, čo môže byť nejaký náramok, vesta, šperk. Samotných zbraní nájdete v hre veľmi málo. Každá postava síce môže zmeniť svoju výzbroj s ohľadom na svoje zameranie, ale takú možnosť má len ojedinele. Po desiatich hodinách hry som mal napríklad len jeden alternatívny meč pre hlavného hrdinu Clouda, so strapatým účesom Šmajdu zo Superstar. Aj keď treba dodať, že každý predmet výbavy sa upgraduje a má sloty, kam sa vkladá materiál (materia), ktorý prináša bonusové vlastnosti, či už priamo zbrani, útokom alebo postave. Dá sa s tým pekne vyhrať a materiál rôznej akosti a s rozličnými efektmi meniť. Napriek tomu vám ale v hre môže chýbať ten dobrý pocit, keď máte bohatý výber zbraní a výbavy, ktoré meníte na postavách hrdinov. A tiež aj nadšenie zo získanej koristi je menšie. Hoci z bojov, truhlíc aj pri vyhľadávaní v krajine si odnesiete množstvo nálezov, sú to väčšinou materiály, byliny, suroviny a nejaké odvary. Nález meča či inej zbrane je rarita, stáva sa to veľmi ojedinele.
Všetko vyzbierané ale radi zužitkujete pri vlastnoručnej výrobe, takzvanej transmutácii. Keď máte dostatok surovín, vyrobiť si viete prakticky všetko, od odvarov, až po doplnky výbavy, aj keď je to podmienené vaším remeselným levelom. No čím viac nových vecí zhotovíte, tým viac poskakuje vaša majstrovská úroveň a pribúdajú recepty. Samozrejmosťou je aj všeobecné levelovanie všetkých vašich postáv, ktorým potom môžete u špecialistu alebo v automate za získané body pridávať nové schopnosti. A zvyšuje sa aj tímový level, väčšinou plnením vedľajších úloh, pomáhaním a budovaním vzťahu s vašimi druhmi. Výsledkom sú účinnejšie spoločné kombá a nové možnosti v boji.
Hra obsahuje viacero veľkých otvorených regiónov, kde môžete ísť striktne po príbehovej línii, ale príjemné je objavovanie nepovinných súčastí a úloh. Zahrňuje to unikátne miesta, minihry, aktivovanie vysielačov, ktoré vám odhalia zaujímavosti v okolí, výzvy so špecifickými druhmi nepriateľov a podobne. Popritom sa občas dostanete aj do uzatvorených koridorových priestorov. Návraty na známe miesta uľahčuje rýchly transport pomocou bodov na mape. A veľmi vám pri prieskume a prekonávaní vzdialeností pomôžu roztomilé operené bytosti chocobo pripomínajúce pštrosy. Nielenže na nich môžete jazdiť, ale aj plávať a dokážu vyňuchať a vyhrabať zakopané predmety a neskôr aj kadečo iné. Kam sa na ne hrabú kone a tuctové „mounty“ z iných hier, ktoré vás maximálne tak niekam rýchlejšie dopravia.
V mestách a teréne natrafíte na rôznych obchodníkov, pričom niektorí vyžadujú odlišnú menu. Okrem nejakých odvarov a pár špecifických vecí je ale ich ponuka chudobná a nezaujímavá. Navyše sa sortiment väčšinou vôbec neobmieňa. Často jednoducho nemáte čo kúpiť. Lepšou voľbou zostáva vlastná výroba. Postup je sprevádzaný dialógmi, ktoré sú občas aj vtipné, ale voľby rozhodnutí sú len ojedinelé, symbolické a nemajú vplyv na ďalší vývoj deja. Vyčerpané a zranené postavy z bojov zregenerujete jednoduchým posadením na lavičky, len pri tom niekedy potrebujete aj podložku.
Ovládanie hier na PC, ktoré boli primárne robené pre konzoly, bolo hlavne v minulosti kameňom úrazu. Porty niekedy vôbec nepodporovali myš a bez gamepadu bolo hranie peklom. Našťastie, firmy sa väčšinou naučili, ako má vyzerať vhodné ovládanie na tejto platforme a už je to vo všeobecnosti lepšie. Ovládače sú, samozrejme, podporované aj v PC verzii FF VII Rebirth, čo zahrňuje aj DualSense a DualShock, ale autori si zaslúžia pochvalu za rozumné implementovanie myši a klávesnice. V hlavnom menu používate koliesko na myši a tlačidlom potvrdíte svoju voľbu, priamo v hre myška veľmi pekne robí všetko, čo má. V praxi to znamená, že sa pomocou nej pekne rozhliadate a meníte uhol pohľadu v krajine. Hoci máte ešte dodatočné klávesy na precízne polohovanie kamery, to využijete prakticky len pri špecifických činnostiach, hlavne keď chocobo niečo hľadá v zemi.
Myšku dobre využijete aj v boji pri smerovaní a vyvolávaní základných útokov. Uplatní sa aj pri iných činnostiach, napríklad pri posúvaní mapy a voľbe bodov, kam sa chcete presunúť. Ďalej v minihrách, na aktiváciu spínačov či zbieranie surovín v teréne, ktoré sú pekne viditeľné vďaka značkám so zvislou čiarou a stačí na ne kliknúť, hoci aj zo sedla. Klávesy sú rozumne nastavené, čo oceníte aj v bitkách pri intuitívnom otvorení menu s ATB schopnosťami, kúzlami a inventárom s prednastaveným klávesom „C“. Aplikovanie synergií a skupinových komb je síce trochu zložitejšie, ale dá sa to zvládnuť. Podľa potreby si zmeníte v nastaveniach klávesy, takže si všetko prispôsobíte podľa potreby.
Grafika hry je veľmi pekná. Na niektorých miestach sa nájdu menšie rezervy, predovšetkým v interiéroch, ale pohľady v otvorenej krajine sú často úžasné a nádherné. Dobre vyzerajú aj tmavšie úseky, napríklad šero v podzemí, kde je pekne využitá hra svetla a tieňov. Postavy hrdinov sú väčšinou v typickom anime a manga štýle, takže majú charakteristické znaky a vyzerajú trochu viac komiksovo. Tento štýl je aj u nepriateľov a NPC, ale niektoré osoby majú realistické tváre, bez veľkých kukadiel a alabastrovej pleti a vyznačujú sa jemnejšími detailmi, vrátane tieňovania či vrások. Tvorcovia si dali záležať aj na rôznych efektoch, či už priamo v boji alebo pri iných činnostiach. Určite pri pohybe postrehnete odlesky, respektíve zmeny farebnosti veľkého meča, ktorý nosí Cloud na chrbte. Môžete si urobiť pekné zábery vo foto móde, ktorý je aj súčasťou vedľajších fotografických úloh.
Hardvérovo pritom nie je hra veľmi náročná a autori pripravili tri prednastavenia, ktoré si ale viete doladiť. Na stredne výkonnej zostave si môžete dopriať vysoké až ultra nastavenia a s vysokou frekvenciou snímkovania. Ray Tracing tu síce nenájdete, ale nechýba podpora DLSS. Len v úvode ma trochu prekvapila voľba Borderless Full screen alebo Windowed s pevne stanoveným nižším rozlíšením, ako podporuje môj monitor. Po prepnutí a návrate do pôvodného režimu už sa mi dalo zvýšiť rozlíšenie (v mojom prípade 2560 x1440, s GeForce RTX 3080 a utra/high nastaveniami) a už bolo všetko v poriadku. Priamo pri hraní všetko bežalo plynule, bez sekania a akýchkoľvek problémov. Hrať môžete aj na SteamDecku.
Final Fantasy VII Rebirth je určite zaujímavou voľbou pre fanúšikov série, ale s hrou sa rýchlo dokážu stotožniť aj hráči, ktorí sú zvyknutí skôr na RPG západného typu, aké najčastejšie hrávame v Európe. Môže to byť aj dobrý štart ako sa zoznámiť s FF kolekciou, hoci pre lepšie pochopenie deja je na úvod vhodnejší predošlý diel FF VII trilógie. Herné princípy a možnosti v Rebirth sú skvelé, niektoré vyslovene unikátne. Chýba tu však bohatá korisť, ktorá by priniesla množstvo zbraní a výbavy z výprav, aj keď to do istej miery supluje upgradovanie výstroja so slotmi. Inak ale veľká spokojnosť s obsahom aj prevedením na PC, kde sa hra pekne hýbe, vyzerá aj ovláda.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS5 Vývoj: Square Enix / Square Enix Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|