FRONTLINE: KURSK |
FRONTLINE: KURSK |
Keby sme urobili prieskum, aké témy sú najvďačnejším objektom vývojárov, nepochybne by na poprednom mieste figurovala druhá svetová vojna. Píše sa rok 2007 a do tejto kategórie sa úspešne zaraďuje ďalší titul Frontline: Fields of Thunder, ktorý bude v našich končinách známy ako Frontline: Kursk.
O čo ide? Samozrejme o boje a podľa názvu už zrejme tušíte aj to, kde sa budú odohrávať. Hlavným dejiskom je konflikt v Kursku, situovaný do roku 1943. Dve kampane vám umožnia prežívať napäté chvíle v úlohe nacistických dobyvateľov a utláčaných Rusov. Kampaň za Nemcov (Wehrmacht) obsahuje najmä ofenzívne misie, kde treba prelomiť pozície obrancov a zničiť húževnatých odporcov. Sovieti (WPRA) sa naopak snažia odraziť útoky a vytlačiť „náckov“ zo svojej domoviny. Celkovo to činí dvakrát desať misií, čo vám zaručí zábavu na dosť dlhý čas. Určite k tomu prispeje aj vysoká obtiažnosť, ktorá miestami doháňa k zúrivosti. Ak nepatríte medzi hard-core hráčov, tento fakt vás môže pomerne rýchlo odradiť.
Hŕstka tankov a prieskumné lietadlo, s tým začínate.
|
Mnoho vašich tankov padne za obeť mínam a nepriateľskému delostrelectvu skôr, ako dorazia k cieľu.
|
Nemci väčšinou útočia, Sovieti sa bránia.
|
Zabrať vám dá hneď prvý scenár a bude to už len horšie. Misie sú obvykle zložené z viacerých úloh, ktoré sa (po splnení tej predošlej) vám postupne odhaľujú. S ďalšou úlohou obvykle pribudne aj hŕstka nových jednotiek. To sa hodí, pretože bojujete len s tým, čo je vám nadelené a obvykle vám to len tak- tak vystačí na splnenie jedného cieľa. Všetko by bolo jednoduchšie, keby vaše jednotky každú chvíľu nenarazili na mínu a opravárenské vozy boli schopné opraviť viac ako dve-tri vozidlá. No neraz budete zúfalí z toho, keď vám zostane skupina tankov s roztrhanými pásmi, čo sa nebudú schopné pohnúť a možno k splneniu úlohy bude chýbať len jediný nepriateľ, ku ktorému sa skrátka nedostanete. V máloktorej hre oceníte ukladanie a nahrávanie pozícií počas misie tak, ako tu.
Niektoré úlohy sú naozaj nezmyselné. Napríklad v jednom scenári ovládate dve tankové divízie a máte sa prebojovať do mesta, kde preberiete kontrolu nad počítačom ovládanými jednotkami. Hneď pri prvom pohľade je vám jasné, že Nemci sú uzavretí medzi vašimi armádami a ideálne by bolo zaútočiť na nepriateľa spredu a súčasne urobiť výpad odzadu. Lenže vy namiesto toho musíte vtrhnúť do mesta a odtiaľ sa vrátiť s posilami približne do pôvodnej pozície. Zbytočný krok, pri ktorom viac stratíte ako získate. Potom máte vyzdvihnúť veliteľa (nesmie umrieť), ktorý neváha vtrhnúť sám medzi nepriateľské tanky a ak prežije, opäť sa vraciate do toho istého mesta. Treba k tomu niečo dodať?
Okrem hry pre jednotlivca sa môžete vyblázniť v nepochybne zábavnejšom multiplayeri. Obsahuje desať scenárov, ktoré si zahráte na lokálnej sieti aj internete. Konflikty so živými protivníkmi sú osviežujúce a nie len preto, že AI v hre je na dosť nízkej úrovni.
Pechota sa hodí na odhaľovanie nepriateľa, hlavnú silu však predstavujú tanky.
|
Tanky vchádzajú do mesta, aby ho bránili.
|
Brífing je jednoduchý a vecný.
|
A s čím to vlastne bojujete? Základom armády sú tanky, ktoré dopĺňa pomerne málo efektívna pechota, naopak účinné delostrelectvo, obrnené a úžitkové vozidlá. Hoci Frontline vychádza z titulu Blitzkrieg II (kto vie prečo), ignoruje v podstate všetky inovácie, ktoré ste tam mohli nájsť. Poďme pekne poporiadku. Kampane sú lineárne a postupujete v stanovenom slede od jednej misie k druhej. Tvorcovia síce argumentujú tým, že sa držia dobových faktov a chcú takto zachovať správny vývoj udalostí, no v praxi to znamená oklieštenie taktických možností. Zrušilo sa prideľovanie veliteľov a vylepšovanie jednotiek, čo dodávalo hre Blitzkriegu II šťavu.
Schopnosti ako rýchlostreľba, zakopávanie, streľba počas pohybu a ďalšie zostali, ale už sa o ne nemusíte snažiť, jednoducho vaše vojská ich všetky ovládajú. Motivačný faktor sa v tomto prípade rovná nule. Čo ešte tvorcovia „odrezali“? Obľúbené posily počas misíí, kde ste si vyberali z bohatej ponuky pozemných a leteckých vojsk sú pasé. Nie sú zrušené úplne, ale obmedzili sa na chudobnú ponuku s letectvom. A aj tieto posily môžete privolávať len v určitom čase a v minimálnom počte.
Čo nám teda zostalo? Lineárne misie s jednoduchým brífingom a niekoľkými úlohami, kde nesmiete bezhlavo postupovať, lebo máte striktne obmedzený počet jednotiek. Občas nepriateľa pokropíte bombami z privolaných lietadiel, čo vám aspoň trochu uľahčí masochistické scenáre. Oplatí sa využívať ďalekohľady, ktorými sú vyzbrojení velitelia pechoty a následne silu ďalekonosného delostrelectva. Teda, ak ho máte. Ale určite najviac sa oplatí využívať ukladanie hry. Viem, že už som to spomínal, ale naozaj je dobré na to nezabudnúť. Ak sa dopracujete k víťaznému koncu, získate skúsenosti a vyššie hodnosti.
Čiže zhrnuté a podčiarknuté, obsah hry zodpovedá náplni tuctových stratégií, ktoré sa povaľujú kade-tade ako smeti na chodníku a nenájdete tu nič navyše. Upravené charakteristiky a dizajn jednotiek si sotva povšimnete. Tvorcovia hry dosť krutým a spiatočníckym spôsobom naplnili svoje slová, ktoré hovoria o návrate ku klasickým stratégiám. Kto by si bol pomyslel, že v ich ponímaní to znamená zabitie akýchkoľvek inovácií?
Jednotky pokojne zváľajú ploty aj stromy.
|
Boje bývajú husté...
|
Vraj obliehaná dedina, ktorá potrebuje oslobodiť. (Tie tanky patria obliehaným.)
|
Samotné mapy nie sú navrhnuté zle. Terén je plastický, s možnosťou rotácie a priblíženia. Väčšinu objektov môžete zdemolovať. Vaše tanky môžu zničiť domy, pováľať ploty a stromy, skrátka všetko, čo im príde do cesty. Nechýbajú pekné výbuchy a efekty. Sympatická 3D grafika určite nikoho neurazí. To ale nie je výsada Frontline, pretože aj grafický engine hry pochádza z Blitzkrieg II. Na rozdiel od herného systému, tu však chvalabohu nie sú žiadne nekalé zásahy, hoci čiastočne sa zmenil dizajn užívateľského rozhrania. Ikony s povelmi sú väčšie, hoci ťažko povedať, či praktickejšie.
Frontline: Kursk je prvou hrou zo série Veľké vojny. Ak kolekcia nebude pokračovať, zrejme si preto nikto nebude búchať hlavou do steny. Frontline je skrátka absolútne všedná vojnová hra, ktorá ako sa hovorí, zíde z očí, zíde z mysle. Veľkolepé boje v Kursku ťahá ku dnu vysoká obtiažnosť a absencia inovácií a nezachráni ju ani vydarená grafika. Nevidím dôvod, prečo by ste mali hrať tento vlažný klon známej RTS, keď si môžete zahrať podstatne lepší originál, teda Blitzkrieg II.
S opravármi a muničnými vozmi je ťažko, ale bez nich ešťe ťažšie.
|
Táto dedina je naša!
|
V hre nájdete aj prehľadnú encyklopédiu jednotiek.
|
RECENZIE HRÁČOV |
10
TOMEK_MI
17.3.2007
Podla mojho nazoru to je fakticky skvele prepracovana hra , ktoru sa oplati vyskusat . Som presvedce...prečítať celé
|
PC
Vývoj: Paradox Interactive / CENEGA Slovakia / Nival Interactive Štýl: stratégia / realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|