CRACKDOWN |
CRACKDOWN |
Realtime Worlds, firma ktorú založil tvorca pôvodného GTA, práve vydáva svoj prvý titul a je ním Crackdown. Netradične založená akčná adventúra s neobmedzenou voľnosťou, supersilami, zloduchmi a svetom s obrovskou dohľadnosťou. Hra ignoruje zaužívané štýly vedenia príbehu, aké ponúka GTA alebo Saint's Row a prináša čistý sandbox mód, teda pieskovisko, na ktorom si počas hry upracete. Mesto Pacific City, v ktorom žijete, je totiž v dezolátnom stave, ohrozované gangmi, korporáciami, priekupníkmi a jedine (ne)superpolicajti, ako ste vy, v ňom dokážu spraviť poriadok.
Vaša úloha je v hre jednoduchá, prejsť postupne celé mesto rozťahané na štyroch ostrovoch, zničiť všetkých mafiánskych lordov a popritom sa zabaviť ako najviac viete. Budete sa môcť zúčastňovať časoviek na autách, úlohách na vaše schopnosti, popritom bude obsadzovať zásobovacie miesta agentúry (save pointy) a zbierať stovky bonusových upgrade pointov rozhádzaných po celom meste a hlavne na strechách budov. Strechy, tie totiž budú základom celej hry. Hra je v princípe niečo ako skákacia platformovka presunutá do 3D sveta a preto práve to, čo si budete najviac užívať, je skákanie. Dokonca ani šoférovanie desiatok rôznych vozidiel nebude také úžasné ako skákanie po strechách domov, alebo nájdenie cesty na najvyšší mrakodrap v meste a následne sa kochať pohľadom na slnkom zaliate mesto.
Pacific City na vás čaká.
|
Či už samého alebo s priateľom.
|
Vy sa tešíte na explózie.
|
Vaša postava je superpolicajt, genetické monštrum, ktoré sa neustále vylepšuje v niekoľkých parametroch. Základom je už spomínané skákanie, ale vylepšujete si aj svoje šoférske schopnosti, postupne sa zdokonaľujete aj v streľbe, kde zameriate nepriateľov rýchlejšie a na väčšiu vzdialenosť, v hode granátov, sile, pomocou ktorej budete môcť ako pravý superhrdina zdvíhať ťažké veci a hádzať ich po nepriateľoch. Všetko ale budete musieť poctivo trénovať, alebo zbierať upgrade pointy po meste a vylepšovať si schopnosti týmto spôsobom. Autá superhrdinov sa dajú morfovať a môžete si ich rôzne vylepšiť. Je to ale závislé od vašich šoférskych schopností, ktoré si budete postupne vylepšovať a zo šoférskeho dreva sa nakoniec stane naozaj dobrý jazdec.
Mesto je primerane rozľahlé, veľmi pekne navrhnuté čo do rozmanitosti a na ostrovoch si užijete, ako džungľu veľkomesta, tak aj pláže, hornaté oblasti plné skalnatých kopcov a zapadnutých domčekov. Stereotypu sa báť nemusíte, a aj keď trochu trvá zorientovanie sa v zložitej infraštruktúre ciest, kde zo začiatku hľadáte cesty, ako sa dostať k cieľu, neskôr si ľahko poradíte. Postupne sa naučíte, ako a kam zamieriť, kam je lepšie sa presunúť autom a kam si radšej doskáčete po strechách. Neprehľadná mapa vám v navigácii veľmi nepomáha, ale aspoň viete, ktorým smerom sa máte vydať. V zásade tu veľa cieľov vašich ciest nebude, akonáhle poobsadzujete zásobovacie body, už sa vám na mape zobrazujú len mafiánski bossovia, o ktorých sa musíte postarať.
Nepriateľských bossov je cez dvadsať a každý je zašitý vo svojej diere obklopený stovkami svojich poskokov. Akonáhle sa k jeho hniezdu priblížite, začína peklo. Streľba z každej strany, sniperky, raketomety, samopaly, autá. Nepriatelia do vás šijú všetkým, čo majú po ruke (trochu je tam problém zorientovať sa, nepriatelia sú presní a vy sa často nemáte kam skryť, aby ste sa regenerovali). Ale vy ste superpolicajt, a aj keď zásahy nie sú nič príjemné, niekoľko ich prežijete a nepriateľov si postupne podáte rad radom (niekedy sa dá aj prebehnúť a preskákať priamo k bossovi a zložiť ho, skôr ako vás zabijú). Poskokovia nemajú väčšinou žiadne brnenie a pár ranami ich skolíte, zato boss má vždy niekoľkonásobné brnenie, regeneruje sa a poradiť si s ním je trochu komplikovanejšie. Navyše do vás strieľa, rovnako ako ostatní ešte živí nepriatelia.
Budete strieľať,
|
jazdiť na vozidlách,
|
a hlavne skákať po budovách.
|
Zo zaujímavostí, hra v sebe nemá takmer žiadne skripty, žiadne predpripravené scény na vás nečakajú, je to živé mesto bez obmedzení. To, čo budete robiť, je čisto len na vás. Teda, nie je určená žiadna cesta, ako prísť k boosovi, žiadne predpripravené náháňanie nepriateľských vozidiel, žiadne prestrihové scény, drámy, nič. Aj keď absencia týchto vecí je daná štýlom hry, miestami by sa hodila nejaká tá scéna, ktorá by vás vyviedla zo stereotypu skákania a strieľania.
Na odreagovanie mimo misií sú tu len časovky s autom (bez protivníka), časovky na skákanie a mimo toho poteší len niekoľko kaskadérskych skokov, ktoré sa budete snažiť prekonať autom. Trochu škoda tejto slabšej ponuky vedľajších úloh. Po takých 15 hodínách hry už zisťujete, že v meste neobjavíte nič nového a ostáva vám len vyzbieravať upgrade pointy. Na rozšírenie hry je tu jedine možnosť kooperačnej hry s priateľom cez Live, kde si prejdete mesto bok po boku s partnerom, budete sa navzájom kryť a likvidovať nepriateľské hniezda. Prípadne, ak sa vám nechce, môžete len tak likvidovať prostredie, páliť po sebe, alebo si užiť spoločné jazdy. Ale je to už viac menej čisto pre zábavu. Kooperácii chýba hlbšie prepracovanie. Deathmatch multiplayer by nebol na škodu.
O štýlovú cel shadovanú grafiku sa stará starý dobrý Renderware engine, ktorý zaručuje extrémnu dohľadnosť v meste a aj stabilnú rýchlosť enginu. Síce sa detailnosť prostredia nedá porovnávať so Saint's Row, ale o to tu ani nejde, hra má svoj komixový nádych, ktorý dotvára superhrdinskú atmosféru hry. Napriek štýlu autori nezabúdajú na realtimeové tiene, explózie, deštrukcie a hlavne výkon next-gen konzoly umožnil ulice osadiť oveľa väčším počtom ľudí, vozidiel (oproti GTA), kde to už vyzerá ako naozajstné mesto a nie oblasť v karanténe. Veľmi pôsobivý je beh desiatok ľudí a chaos okolo miesta tragédií (buď vyvolaných vami, ale náhodnými zrážkami áut, alebo prestrelkami). Dokonca aj s pohľadom z niekoľkých kilometrov si pekne vychutnáte stovky áut prechádzajúcich mestom, prípadne si z vysokých mrakodrapov poziete mravčích ľudí, motajúcich sa po meste.
Štvrte v meste sú rôzne ladené.
|
Nikde vás nebudú mať radi.
|
Ručne-nožne-stručne si to všetko vybavíte.
|
Zaujímavou grafikou a hrateľnosťou ale Crackdown s prekvapeniami nekončí, a pre nás bude zaujímavé hlavne to, že hra je plne lokalizovaná do češtiny. Celou hrou si budete vychutnávať hlas koordinátora z agentúry starajúceho sa o dodávanie aktuálnych informácií a vaše občasné pochválenia, prípadne upozornenia, že vaša šanca na splnenie cieľa predstavuje 0,01 %. Je to ale jediný hlas, ktorý v hre počujete. Nie sú tu žiadne ďalšie rozhovory, len prestrihové scény informujúce vás o vašom ďalšom cieli. Ako som spomínal, je to sandbox, žiadny hlboký príbeh, žiadne rozhovory, ani kolegovia, s ktorými si pokecáte. Ste len vy, prípadne váš parťák v coope (s ktorým sa porozprávate cez headset). Zvyšok sú už len výkriky a nadávky mŕtvych nepriateľov. Hudbu by som radšej nespomínal, síce štýl rovnaký ako GTA, Saints row, ale neznáme skupiny, priemerné skladby, nič čo by hre pomáhalo.
Celkovo veľmi netradične spracovaná hra, ktorá vás zaujme tak, že si absenciu príbehu ani nevšimnete. Jediné vytknutie by som mal k samotným bojom, ktoré mohli byť spracované trochu prehľadnejšie. Inak je to veľká zábava, ktorá vyvrcholí, až keď budete mať so svojej postavy naozajstného superhrdinu. Na druhej strane, ak sa vám nepáčilo GTA a nemáte radi tento štýl hier, nečakajte, že by vás Crackdown zaujal. Mimochodom autor hry David Jones už pracuje na novej hre tentoraz postavenej na Unreal engine, uvidíme, čo z toho vznikne a prisľúbený je aj Crackdown 2.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox 360
Vývoj: Microsoft / Microsoft Slovakia / Real Time Worlds Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|