FORZA MOTORSPORT 2 |
FORZA MOTORSPORT 2 |
Poznáte ten pocit, keď viete, že o 5 dní máte termín skúšky a musíte sa učiť? A napriek tomu stále robíte hocičo iné, dokonca doma aj smeti zodpovedne vynesiete, len aby ste už nemuseli začať s učením? Tak podobné pocity som prežíval pri písaní recenzie na Forza Motorsport 2 (FM2) s tým rozdielom, že som si pri hraní vravel, že ešte tento pretek zmáknem na zlato, ešte toto auto si musím kúpiť a ešte otestujem iné nastavenie nových vylepšení... predsa nebudem o tak super hre písať po prejdení pár tratí, že?
Od 29. mája, kedy vysoko očakávaná Forza 2 uzrela svetlo hráčskeho sveta, uplynulo už pár dní a po prvom (naozaj oprávnenom) nadšení si môžme teraz dovoliť hodnotiť z pozície, kedy tisíce hráčov odohralo milióny hodín herného času. Splnila Forza 2 očakávania miliónov majiteľov konzoly Xbox360?
Forza 2 nasleduje svojho predchodcu Forza Motorsport, ktorá vznikla ako exkluzívny titul pre Xbox a prakticky ostala do konca životnosti tejto konzoly od Microsoftu jediným serióznym racing titulom s charakteristikou „simulácia“. Forza 2 prišla rovno na Xbox360, opäť exkluzívne a zdá sa, že opäť bude hrať prvé husle medzi simulátormi pretekov štvorkolesových tátošov. Zatiaľ to má pomerne jednoduché, nakoľko prakticky jediného konkurenta predstavuje prvá Forza, bežiaca na 360-ke pod compatibility módom. Forza 2 prináša nielen lepšie rozlíšenie a grafické efekty (ktoré sme sa žiaľ naučili brať ako hlavný prínos next-gen hier), ale tiež množstvo nových možností, áut a tratí, módov, ešte lepší tuning s použitím licencovaných dielov, zlepšený deštrukčný mód, nehovoriac o stabilných 60 fps a najmä značne vylepšený fyzikálny a jazdný model, kde sa všetky parametre auta porovnávajú 360 krát za sekundu.
Reálne existujúce okruhy Suzuka, Mugello, Sebring, Laguna Seca, Road Atlanta, Tsukuba, Silverstone, Nürburgring (celkovo 12 okruhov ponúka 47 rôzných tratí) v kombinácii s vyše 300 štvorkolesovými nádherami od asi 50 reálnych výrobcov, okorenené stovkami autosúčiastok a upgradov, sú priam neodolateľná kombinácia pre každého milovníka hlučného motošportu. Možnosť každé auto vylepšiť a následne sa hrať s nastaveniami, to už zaváňa ťažkou závislosťou. Inak ako fetišizmom nemôžem nazvať všetky možnosti vizuálneho tuningu, kde si skutočne môžte vytvoriť jedinečný dizajn postupmi ako v reálnom živote.
Prvá obrazovka so skúpym „press A“ je zaujímavá najmä pre majiteľov volantu, pretože práve v tejto obrazovke sa rozhodne, ktorým ovládačom budete hrať. Výber medzi gamepadom a volantom nechám na vás, mne sa páčilo jednoduché riešenie výberu ovládača, ktoré oproti napr. Test Drive Unlimited umožňuje mať pripojené oba ovládače a jednoducho si medzi nimi voliť ten aktívny bez odhlasovania a prihlasovania sa. Ja som testoval volant od Microsoftu, teda ten, ktorý ste si mohli nedávno vyskúšať aj na našom Sector Evente v Nitre a konštatujem, že volant môže byť výhodou, ale rozhodne nezaručuje úspech v hre oproti zručným hráčom s gamepadom.
Úvodné menu ponúka Arcade hru, kariéru, multiplayer a nastavenia. Poďme sa rýchlo pozrieť, čo môžte očakávať. Arcade obsahuje Time Trial, kde na definovanej trati s vopred určeným vozidlom musíte pokoriť časovku. Odmenou je odomknutý ďalší pretek a nové auto do arcade garáže, takto pokračujete v desiatkach pretekov. Druhý mód, Exhibition, ponúka pretek s AI šoférmi, volíte si z množstva odomknutých áut rôznych tried alebo zo svojej garáže z kariéry. Aby ste odomkli nové trate v tomto móde, musíte skončiť na prvých troch pozíciách. Ak skončíte ako prvý, odomknete 3 nové autá, ak druhý, tak 2 a ak tretí, tak len jedno. Všetky preteky môžte jazdiť znova a znova, takže môžte zlepšovať svoje výsledky. Posledná ponuka Arcade je Free Run a už z názvu je zrejmé, že ide o voľnú jazdu, kedy otestujete odomknuté trate a autá.
Kariéra je hlavný mód Forzy, tu začínate, podobne ako v prvom diely, s pár kreditmi na konte kúpou prvého auta najnižšej kategórie a postupne sa presadzujete v pretekoch od najmenej náročných „Proving grounds“ až po profesionálne a vytrvalostné preteky podľa jednotlivých tried (od sériovo vyrábaných modelov z D triedy až po superšporty). Za každý úspešný pretek zarábate kredity, ktoré postupne ako z RPG známe „experience points“ postupne zvyšujú váš level a tiež level auta, v ktorom ste vyhrali. Maximálny level hráča je 50 a jeho zvyšovaním odomykáte kariérne preteky, postupne môžte kupovať dovtedy zamknuté vozidlá a občas získate auto do daru od sponzora. Získaný level auta odomyká zľavy na rôzne autosúčiastky a upgrady, čo je zaujímavé, tak sa niektoré aj kumulujú, ak napríklad levelujete viacero áut od toho istého výrobcu na maximum. Zľavy sa zídu, nakoľko za získané kredity jednak kupujete autá, ale najmä si platíte za lepšie komponenty a tuning.
Upgrade vozidla ponúka 4 oblasti, tzv. „performance tuningu“, t.j. týmto zlepšujete výkonnosť vozidla, s dizajnom sa vyšantíte v samostatnej obrazovke. V „Engine and Power“ môžte zlepšovať naozaj všetko od inštalácie lepšieho výfuku, či turba až po výmenu celého motorového bloku. „Platform and Handling“ ponúka upgrady podvozku, bŕzd, tlmičov, prevodovky apod. „Tires and Rims“ umožní nahodiť lepšie odľahčené disky, zmeniť kompletne pneumatiku z bežne dodávanej až po profesionálne športové modely a zlepšiť tak dôležitý grip, priľnavosť a celkovú schopnosť udržať sa v stope. „Weight and Aerodynamics“ je o redukcii hmotnosti, inštalácii spojlerov, znižovaní odporu vzduchu a vylepšovaní gripu zvyšovaním prítlaku.
Forza ponúka viacero levelov upgradov, street (pouličná zmes) ponúka stredný nárast výkonu za nízku cenu, sport prinesie vyšší výkon za vyšiu cenu a race upgrady poskytnú to najlepšie za najväčšie sumy kreditov. Dôležité je upgradovať premyslene tak, aby zosilnený výkon vozidla bolo možné zvládať počas pretekov aj v kritických situáciách a nezabúdajte, že postupné zlepšovanie auta môže zvýšiť jeho triedu (a aj zvýši, hehe!) a v niektorých pretekoch, limitovaných na konkrétnu triedu, môže vylepšené vozidlo ostať na chvoste. Tu pomôže Performance Index, ktorým Forza 2 ohodnotí každé vozidlo aj s namontovanými upgradmi číselne a máte tak prehľad, koľko ešte bodov si môžte dovoliť zvýšiť, ak chcete ostať v rovnakej triede.
Tuning, teda zmena nastavení je dostupná v plnej miere po aplikácii upgradov, ktoré umožňujú meniť parametre, a je veľmi dôležitý pri skrotení dodatočných koní či kilowattov, veľmi sa mi osvedčilo najmä pri RWD (autá s pohonom zadných kolies), kedy pár drobných úprav od zmeny tlaku v pneu, nastavenie tvrdosti tlmičov, výšky podvozku, prítlaku spojlerov dokázali zázraky a z nezvládateľného tátoša sa stala poslušná kobylka, ktorá mi dokázala vyhrať pretek, kde som inak nevedel získať ani 3. pozíciu. Pohrať sa môžte s prakticky každým nastavením, všetko je slušne vysvetlené a samozrejme si to môžte otestovať jazdou aj meraním parametrov. Rozhodne odporúčam, keď máte pocit, že auto nezvládate.
Preteky v kariére môžte odjazdiť sami, alebo využiť služby AI šoféra, ktorého si najmete za kredity (vezme si podiel z výhry). Samozrejme, po odrátaní mzdy šoféra vám ostane výrazne menej, akoby ste zajazdili trať sami a ani skóre za takýto pretek nebude figurovať v online štatistikách. Na druhej strane, je to užitočná voľba. AI šoféri majú rozny skill a čím vyšší, tým sú drahší, tí naj si vezmú 100 % zarobených kreditov. Takto vám spomalia nárast ako vášho, tak aj levelu auta. Pri problémovom preteku, kde potrebujete získať zlato a v kvalifikácii sa auto umiestnilo na prvej priečke, postačí vám pri ľahkej obtiažnosti aj najlacnejší šofér, získate tak cca 45 % výhry pre seba. Jedna drobnosť, pri najmutí AI šoféra sa grafika počas preteku akoby zhoršila, keďže nie som odborník, tak poviem, že bola taká zrnkovitá, hehe. Zrejme daň za AI vodiča.
Multiplayer, ako už je zvykom pri 360-ke, je výborne spracovaný. Okrem klasického split screenu (obrazovka rozdelená podľa počtu hráčov) ponúka aj system link (odskúšali ste si v turnaji na Sector Evente) a samozrejme Xbox Live! Cez live menu sú prístupné exhibícia, kariérne preteky (tu tiež zbierate kredity a levelujete ako v kampani) a turnaje (séria pretekov, tiež zarábate kredity). Novinka v moto svete je aukcia, teda dražba, kde jednak môžte kupovať dražené vozidlá, ale aj môžte svoje auto dať do dražby a skúsiť tak zarobiť peniaze. Pri predaji často zaváži skôr vizuálny tuning, ktorý si môžte ako tvorca aj uzamknúť a teda pri pokuse nového majiteľa o zmenu v dizajne sa ten váš pôvodný zmaže. Upgrady sa dokupovať dajú aj na vydražené autá. Dražba je naozaj premakaná a pripomína tie v reálnom svete. Samozrejme, všetko je real-time online, takže to ponúka aj isté vzrušenie zo sveta biznisu. Vymakaného miláčika môžte kamarátovi tiež darovať, jednoducho niekomu z friend listu pošlete vybrané auto z menu FM2 a jemu sa objaví po spustení hry a prihlásení sa na Live. Super, že? To sme tu zatiaľ nevideli. Poteší tiež Forza Motorsport TV, tu sú k nahliadnutiu práve bežiace online preteky, podobný mód sme však videli už v poslednom PGR.
Forza 2 obsahuje množstvo štatistík, klasické typu kto ako rýchlo zajazdil ktorú trať, filtre na priateľov sú samozrejmosťou, ale aj novšie, ako história (ne)úspechov AI šoférov, ku každému autu najazdené km a hodiny, hodnota investície do upgradov a opráv po búračkách, celková hodnota vozidla, počet majiteľov, pôvodný majiteľ, koľko pretekov auto vyhralo a pod. Teda čísla, ktoré dokážu z tátoša spraviť raritný žiadaný model a na aukcii zabodovať. Forza 2 pri Live multiplayeri využíva Trueskill, pomocou ktorého vyberá hráčov podľa ich preukázaných schopností v pretekoch. Samozrejmosťou je kedykoľvek počas preteku či voľnej jazdy dostupná telemetria, kde sú v reálnom čase rátané a monitorované údaje o rýchlosti, teplote, zrýchlení, využití tlmičov a desiatky ďalších, to sa ani zapamätať nedá.
Tých možností vo FM2 je toľko, že som takmer zabudol na deštrukčný model. Ten si môžte nastaviť (ako takmer všetko v hre) podľa svojich preferencií, ja jazdím zásadne s tým najbližším realite, ktorý hra ponúka. Teda okrem vizuálneho poškodenia hra simuluje aj poškodenie častí motora, podvozku a pod a teda aj výkon, ovládateľnosť atď. Deštrukčný model doceníte najmä pri dlhších pretekoch, kedy sa prejaví opotrebenie pneu, pri kolíziách aj poškodenie spojlerov, prevodovky, bŕzd, motora, diferenciálu, tlmičov atď., čo má za následok zmenu jazdných vlasností až tak, že niektoré preteky ani nedokončíte. Totiž v boxoch vám síce mechanici dotankujú, prezujú pneu, ale rozbitú prevodovku už neopravia. Forza po preteku opraví poškodené auto automaticky, ale odráta z výhry aj adekvátne množstvo kreditov. Takže burani, jazdite opatrne! BTW, mne deštrukčný model pomohol k pár víťazstvám, kedy protivníci porozbíjali autá a ja na mojom pomalšom ale nerozbitom, som došiel do cieľa ako geroj.
Ešte by som mohol básniť o nádherne spracovanej oblohe a svetelných efektoch slnka na oblohe, o tieňoch a odrazoch na autách, ktoré očaria svojou vernosťou, o tom, ako výborne sadne do ruky fyzikálny model a cítite sa viac v aute ako pred konzolou, mohol by som spomenúť ešte krajšie spracovanú trať New York City, ktorá som mal rád už v PGR3, ale mohol by som aj pár hanlivých slov na rub hudby, kde mnohé skladby sme počuli už v Burnoute (Burnout rulez!) a ďalšie boli tak nevýrazné, až škoda o nich hovoriť. Mohol by som tu poukázať na fakt, že niektoré vozidlá nemajú dokonale nadefinované kolízie a pri zrážke akoby sa ponorili (stalo sa mi raz) alebo to, že pri pokuse o totálnu deštrukciu auto nie a nie sa totálne rozbiť.
Mohol by som sa posťažovať na chýbajúci pohľad z interiéru auta, ktorý ponúkli už PGR3 a TDU. Ale spomeniem len iritujúco dlhé časy loadingov trate pred pretekom, kedy som nameral 33 sekúnd od zvolenia trate po možnosť štartu a tiež „neskutočne“ dlhé (cca 4s) časy na savegame. Treba však uznať, že Forza 2 počas loadingu simuluje kvalifikáciu, na základe ktorej sa umiestnite na štartovacom poli, ale aj tak, koho baví pred každým pretekom pol minúty pozerať na prázdnu obrazovku?!
Foto mód pre fetišistov je k dispozícii kedykoľvek počas pretekov, možnosť ihneď uploadnuť snímok na web tu nechýba a na rozdiel od TDU aj funguje, tiež môžte uložiť na pevný disk video replay z posledného preteku a následne si z menu oboje prezerať. Z mnou neotestovaných možností určite môže zaujať pár hardcore fanúsšikov (skalní v ofsajde, muhehe) možnosť multi-screen nastavenia, kedy pomocou viacerých konzol, viacerých originálov FM2 a viacerých monitorov môžte vytvoriť virtuálny kokpit a už len pridať kreslo s force-feedbackom a simuláciu gravitačného preťaženia a ste skoro ako v aute. Ako lacnejšie sa mi ukázalo naštartovať to modré, čo stojí pod oknom, aj keď bez upgradov a tuningu, ale predsa len to je realita.
Na záver len jedno, Forza Motorsport 2 je rozhodne vydarené pokračovanie úspešného predchodcu, ktoré prináša mnoho očakávaných vylepšení, ale aj inovácie, ktorými nás autori príjemne prekvapili. Ak máte radi simuláciu pretekov s reálnymi autami, alebo sa vám páčila Forza 1, tak určite táto hra pre vás bude mať svoje čaro. Navyše plná lokalizácia v češtine poteší hráčov aj u nás.
Update: už 23. júla má prísť update FM2, ktorý vyrieši pár vecí v online hre (napr. zruší možnosť hosta vykopnúť hráča počas preteku), dočasný ban na Lotus Elan v scoreboards a MP (problém s vyváženosťou parametrov, ktorý niektorí hráči zneužívali k ľahšej výhre), možnosť zakázať darovanie či ďalší predaj áut s vlastným dizajnom, opravy v scoreboards a iné.