HEAVENLY SWORD |
HEAVENLY SWORD |
Konečne? Konečne ďalšia? Konečne ďalšia exkluzívna? Konečne ďalšia exkluzívna hra po tak dlhej dobe? Konečne sme sa dočkali. Opantala nás červenovlasá bojovníčka s diabolským kukučom až tak, aby sme vyslovili, že sa kvôli Heavenly Sword oplatí kúpiť PlayStation 3? V tejto recenzii sa odpovede na túto otázku konkrétne nedočkáte, ale dočítate sa o zatiaľ najepickejšej masovej vyvražďovačke so sexi hrdinkou odsúdenou už na samotnom začiatku na smrť. Tak, čo beriete?
Som chodiace prekliatie
Ústrednou postavou Heavenly Sword je čevenovláska Nariko, nechcená dcéra majstra Shena, vodcu klanu strážcov meča, ktorého sa zmocnila slabosť, keď chcel svoje jediné dieťa hneď po pôrode zabiť len preto, že nie je chlapec. Nariko bola napriek tomu vychovaná v bojovníčku, aby raz, keď nadíde správny okamih, mohla prebrať dedičstvo a zasvätiť život stráženiu čepele z nebies, ktorej sa nikdy žiadna ľudská ruka nedotkla. Členovia klanu radikálne odmietajú, aby ich viedla žena, ale keď príde k zvratu vo vývoji udalostí, dostanú rozum.
Nariko počas útoku masívnej armády kráľa Bohana berie do rúk Nebeský meč, čím si podpisuje rozsudok smrti a stavia sa do prvej línie odporu krátko potom, ako mocichtivý panovník unesie jej otca, majstra Shena. Tak, ako je pre Nariko prekliatím meč, pre Heavenly Sword je to krátka hracia doba. Šesť, prinajlepšom osem hodinová jazda je kompenzovaná nadrozmernosťou celej akcie. Od samého začiatku ide o rýchlu a ničím neprerušovanú strmhlavú jazdu až na samý koniec.
Vy nebudete chcieť vedieť, čo je to za meč, nebudete chcieť poznať jeho pôvod, ani vás nebude zaujímať, či Nariko zomrie, lebo je isté, že jej osud je od začiatku spečatený (pred očami vám zomrie), ale budete chcieť zabiť každého bastarda, ktorý na vás vytiahne meč. Heavenly Sword reprezentuje ďalší z radu súbojov boja dobra proti zlu, boja proti bezpráviu a mocichtivému kráľovi, ktorý si chce ukradnúť Nebeský meč pre seba a využiť jeho v legendách popisovanú moc na podrobenie si celej krajiny za každú cenu bez ohľadu na dôsledky a straty na životoch. A v tomto boji rozhoduje jeden meč.
Ukážkovo zvládnutý motion capture a mimika tvárí.
|
Viem, že v moje dlane zvierajú smrť
Heavenly Sword nie je God of War. Majoritná časť akcie osciluje niekde medzi otvorenými plochými bojovými poľami v Dynasty Warriors a uzavretými arénami v duchu Devil May Cry. A niekde medzi tým sa nachádzajú gentlemanské súboje s bossmi. Ako ste sa už mohli dočítať v preview, hra úplne ignoruje potrebu bloku, ako aj skoku. Súbojový systém tým netrpí, drží sa pri zemi, no i tak o útoky vo vzduchu neprídete. Nariko odráža automaticky výpady nepriateľov (ak práve neútočí), ale iba vtedy, ak máte vhodne zvolený postoj.
Okolo nepriateľov, ktorí majú na vás zálusk sa v okamihu útoku objavuje aura a vy podľa jej farby viete, akým postojom sa je vhodné brániť. Postoje sú tri (rýchly, silný a skupinový) a ich aktivácia je otázkou zatlačenia L1 alebo R1. Zmena postoja je vlastne výmenou zbrane a sady úderov. Pri rýchlom postoji sú to dva meče, pri silnom zase obojručák a pri skupinovom sa z Nebeského meča stanú čepele na reťaziach, tak charakteristické pre Krata z GOW. Posledný menovaný postoj je najslabším článkom flexibilného bojového systému.
Využijete ho pri situáciách, kedy potrebujete odraziť šípy, či chrstnúť do ksichtu nepriateľov trosky alebo celé stoly aj s vybavením. Ponúka sa aj možnosť vytvorenia odstupu od útočníkov v obkľúčení, v tejto fáze je však vhodnejšie riešenie tuknúť do pravého analogu, ktorý donúti Nariko spraviť kotúľ do vybranej strany. Skupinový postoj je previazaný aj na vzdušné kombá, ale vzhľadom na zlú detekciu pohybu zo SIXAXIS-u je vhodné prejsť na aktiváciu cez tlačítka. Vzdušné kombá sú efektné (krájanie protivníka v spomalovačke vždy hreje pri srdci), v zápale boja však dáte prednosť hrubej sile a rýchlosti. Na každého zabitého nepriateľa sa vám naplní teplomer super komba, po aktivácii ktorého dochádza k filmovej animačke a krutej poprave nepriateľa v spomalenom zábere. Takto sa stanete svedkom lámania väzov, rúk, nôh, ale aj tlakovej vlny po pristátí v rozkroku prekvapeného protivníka, ktorá odhodí všetkých vôkol.
Spadol Nebeský meč z neba?
Súbojový systém ponúka širokú paletu komb pre každý postoj. Od rozbíjačov obrany, cez okamžitý výpad do dopade na zem, útoky ako pirueta smrti, akrobatické kopačky s odrazom od meča a úderom do hlavy, až po mimoriadne účinné counter attacky. S presným načasovaním hneď po odrazení výpadu protivníka môžete prejsť do protiútoku, uštedriť mu poriadny kopanec, alebo ho úderom paralyzovať, čo vám dá čas na dorazenie. Táto technika je obzvlášť účinná pri súbojoch s bossmi, ktorí sú slizkí ako hady. Nenechajú do seba len tak rúbať a predstavujú asi najväčšiu pauzu v plynulom vyvražďovaní všetkého všade na okolí.
Strhujúco monumentálnou bitkou hra začína aj finišuje.
Bojovať budete v uzatvorených arénach, na schodoch, v úzkych chodbách stredovekým raketometom, na otvorených pláňach, kde bude vašou úlohou masaker stoviek vojakov. Akcia sa s prostrediami neustále mení, čo vás ženie konštantne vpred, navyše je obohatená mnohými oddychovými chuťovkami, ako hádzanie štítov kvôli aktivácii mechanizmov a kontrola letu SIXAXIS-om, prehadzovanie pák, streľba z diel a ničenie obrovských katapultov, takisto s korigovaním letu vystrelnej gule ovládačom, no a potom je tu druhá hrateľná postava Kai.
Kai je nevlastná sestra Nariko, žije si vo vlastnom svete, rozpráva sa s vymyslenými kamarátmi a obľubuje pojedanie dážďoviek. Kai je taký malý diablik s mrštnými pohybmi a jednou obrovskou kušou na chrbte. V bojoch si neporadí, dokáže však skákať cez prekážky, preskakovať útočníkov a čo je najdôležitejšie - strieľať. Šípy, podobne ako gule z kanónu, rakety z raketometu, korigujete SIXAXIS-om a môžete ich nasmerovať do rozkroku, brucha alebo hlavy. Nepriateľ po zásahu realisticky skuvíňa a zvíja sa od bolesti na zemi. Šípy sa dajú aj zapáliť a naviesť na výbušný obsah sudov. Explózia potom rozohrá ohnivé divadlo.
Postave Kai je venovaná jedna zo šiestich kapitol, ktorá patrí medzi najlepšie. Hra konštantne pendluje medzi oboma postavami a bojom odohrávajúcim sa v niekoľkých úrovniach. Kai sa svojským spôsobom zabáva na hornom poschodí arény, kde Nariko zvádza súboj na život a na smrť s jedným z bossov. Hra takto vo vás buduje napätie a prehlbuje zvedavosť. Častým striedaním scén doplnených o teatrálne výstupy pološialených generálov v službách Bohana, si vás získava na svoju stranu špičkovým hereckým výkonom a štipľavými poznámkami.
Súbojový systém mohol byť o kúsok flexibilnejší, ale napriek tomu ponúka dostatok úderov a špecialných útokov.
Čítajte mi z pier
Spokojne by ste mohli v hre vypnúť dabing, z pier by ste odčítali, čo hovoria postavy a na ich tvárach by ste videli, či sú smutné, nahnevané, alebo majú strach. Heavenly Sword má bezkonkurenčne rozanimované postavy a maniakálne prepracovanú mimiku. Motion Capture sa vyrábal na mieru v štúdiách WETA (vznikali tu trikové scény napr. k trilógii LOTR) pod dohľadom Andyho Serkisa, herca, ktorý stvárnil Gluma či chlpáča vo filme King Kong. Autori si toho boli vedomí a postavám dali dostatočný priestor v detailných záberoch na ich tváre, aby ony na oplátku ukázali svoj charakter a zámery. Aby ste získali lepšiu predstavu o kvalite motion capture, v hre doslova vidíte, ako sa hýbu mimické svaly!
Produkčná hodnota Heavenly Sword je skutočne nebeská. Kontrastom k dokonalým výrazom postáv, ktoré dostali dušu, pôsobia vynechané fázy animácií pri niektorých činnostiach. Pri kotúli Nariko na kratučký okamih zaváha, až potom sa rozbehne. Vidieť to aj pri zmene postojov alebo ak necháte hrdinku nečinne stáť. Za zmienku stojí aj zlá detekcia tlačítok počas minihier ala God of War. O žiadnu tragédiu však nejde. Technická stránka je zvládnutá na jednotku. Heavenly Sword produkuje dostatočne kvalitný vizuál, aby ste zostali stáť a kochali sa scenériou okolo, či žasli, ako sa môže na obrazovke pohybovať stovka nepriateľov bez toho, aby dochádzalo k poklesu frameratu.
Heavenly Sword pôsobí ako prológ k niečomu väčšiemu, niečomu, čo nás v budúcnosti odfúkne. Viete od začiatku, ako končí, viete, proti komu budete bojovať, ale pôjdete do toho znovu a na vyššej (hell) obtiažnosti, aby ste si odomkli všetky bonusy. Jazda od začiatku až po emotívny koniec, po ktorom sa môže v niektorých očiach zalesknúť slza.
RECENZIE HRÁČOV |
8.5
DICKIE
5.4.2009
Dnes ráno som sa zobudil s mierne nostalgickou náladou. A keď som tak prechádzal okolo mojej poličky...prečítať celé
|
PS3
Vývoj: SCEE / SONY Slovakia / Ninja Theory Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|