SKATE. |
SKATE. |
Možno to bude znieť ako čistá provokácia, ale tú vetu si skrátka neodpustím. Totižto, s parádnymi hernými titulmi, šitými presne na mieru Xboxu360 sa v týchto dňoch doslova roztrhlo vrece a hity ako Bioshock, Halo 3, NHL 08 tak jasne dávajú najavo, ktorá zo znepriatelených strán má po tejto stránke jednoznačnú dominanciu. A ak by ste si náhodou z toho množstva nevedeli vybrať, ešte stále tu je nespočet úzko špecializovaných hier, ktoré len čakajú na vaše dlane, až si ich ošaháte. Práve jedným z takýchto osobitne zameraných titulov je aj nový prírastok do oblasti skejťáckych simulácií s názvom Skate., ktorým chce EA konkurencii menom Tony Hawks ľudovo povedané vytrieť kocúra.
Osobne mi prístup EA (napchať sa všade tam, kde sa dá) príliš nevonia, ale v tomto prípade musím spraviť výnimku. Originálne a navýsosť chytľavé ovládanie, realistickejšie poňatie doskového fenoménu či v neposlednom rade aj tony a tony zábavy, to všetko totižto robí zo Skate. ideálneho nástupcu Tonyho Hawka, titulu, ktorý povedzme si pravdu, už pomaly ani nemá čím zaujať. Dosť už ale pridlhého úvodu, je načase si vyskúšať, o čom ten skateboarding skutočne je!
Už zo samotného herného menu je vidno, že koľko ľudí, toľko odlišných prístupov. Pohodová muzika, jednoduché, ale pritom prehľadné možnosti, osobitné grafické spracovaniet, EA rozhodne nie sú amatérmi a tak je pohyb medzi jednotlivými hernými voľbami skutočne príjemný. Samotná ponuka sa nesie v duchu klasických žánrových klišé a tak okrem kariéry (ku ktorej sa o chvíľu dostanem) tu prakticky nenájdete nič, čo by stálo za výraznejšie povšimnutie. Čo to pre vás znamená? Prekvapivo nič tragické, keďže aj ponúkané módy predstavujú v porovnaní s konkurenciou to najlepšie, čo si môže fanúšik tohto "undergroundového" športu priať.
Tak napríklad položka Free Skate. Sloboda jednania a pohybu, nulové percento obmedzení (až na tie fyzikálne), voľba ľubovolného skejťáckeho charakteru, doslova milióny možností, ako sa v hernom prostredí realizovať, to všetko a ešte omnoho viac si užijete, ak sa rozhodnete pre voľnú a ničím neprerušovanú jazdu. Samozrejme, ak máte dostatočné pripojenie, dozaista vás zaujme aj možnosť multiplayeru, poskytujúca okrem širokej škály súťaživých módov aj nespočet možností, ako svoje schopnosti prezentovať priamo v komunite hráčov. A či to bude autormi stanovených 20 sekúnd sústavných nepodarkov alebo majstrovsky zvládnutých trikov, už bude čiste len vo vašej réžii.
Ako som už ale spomínal, hlavnou atrakciou, po ktorej dozaista siahne každý z vás, bude kariéra. Obohraná pesnička vo svojich útrobách ukrýva desiatky a desiatky hodín zábavy bez ohľadu na to, či sa vám forma prezentácie príbehu bude páčiť alebo nie. Pýtate sa, prečo tie pochybnosti? Skrátka štýl, akým sa dostanete k tvorbe vášej postavy, má podľa mňa veľmi blízko k hlúpostiam typu Viva La Bam a prehrávanie niektorých hercov je tak očividné, až je to často krát nechtiac zábavné. Nič to, tento štýl už asi neodmysliteľne patrí k skejťákom a tak ho budete musieť chtiac nechtiac akceptovať. Samotná customizácia vášho zverenca sa nesie v duchu klasického profilovania postavy, tvárových čŕt a podobných serepetičiek, pričom samozrejme nechýba ani množstvo viac či menej známych licencovaných odevov (vrátane firiem, zaoberajúcich sa výrobou skejtov), takže s ošatením a vybavením vášho miláššeka by ste nemali mať problém.
Problém ale naopak nastane v prvých minútach kontaktu zo svetom, tu prezentovaným vo forme imaginárneho mestečka San Vanelona. Rozľahlé, ale pritom premyslené zóny malebnej metropoly vás totižto dokonale očaria, rovnako ako aj sloboda pohybu neprerušovaná loadingami ani ničím podobným. Je síce pravda, že kvôli rozľahlosti hernej plochy vám presun na boarde z jedného konca na druhý zaberie 10 minút, ale tieto minúty budú zakaždým to najlepšie, čo vás počas poflakovania postretne. Pre nedočkavých tu samozrejme existuje systém metra, ako aj jednoduchý teleport v rámci náhľadu mapy, ale nič nie je krajšie, ako bezstarostná jazda naprieč prekrásnymi scenériami.
Navyše, autori vcelku solídne zapracovali na variabilnosti jednotlivých zón, takže napríklad old town zo svojimi historickými budovami dokonale kontrastuje zo susedným downtown, po hranice preplneným výškovými budovami. Ak by som to teda mal nejako zhrnúť, konzistentný a samostatne si žijúci svet (autá si jazdia ako za normálnej prevádzky, chodci si pochodujú sem a tam, skrátka, virtuálny život ako sa patrí) titulu Skate. predstavuje jedno z najväčších lákadiel pre potencionálnych záujemcov a verte mi, že podľahnúť sa mu dá až príliš ľahko.
Obyčajným skejtovaním si ale na seba veľa nezarobíte a tak si pre vás autori prichystali doslova desiatky a desiatky úloh, ktorých rozmanitosť vás rozhodne nenechá chladnými. V prvom rade ide o špecialitku s názvom SKATE. Vrámci tejto kompetitívnej hry sa postavíte zoči voči druhému skejťákovi a svoje sily si zmeriate prostredníctvom predvádzania trikov. Prvý skejťák predvedie svoj trik a vy ho potom musíte zopakovať. Skejťák sa rozbije a vy ukážete svoj vlastný trik. Skejťák sa pri kopírovaní vášho triku opäť rozbije, za čo dostáva prvé písmenko, teda S. Skejťák, ktorý ako prvý nazbiera všetky písmená SKATE, prehráva. Jednoduché na pochopenie, ale o to ťažšie na zvládnutie. Ďalšími častými úlohami sú best trick, resp. jam.
V oboch prípadoch sa postavíte hneď proti niekoľkým súperom a máte presne stanovený čas, v ktorom musíte prostredníctvom trikov nahonobiť spomedzi všetkých najväčší počet bodov. Raz ide o čo najhodnotnejší trik, inokedy o celkový bodový súčet. Tak či onak, s pribúdajúcimi odohranými hodinami stúpnu aj skejťácke schopnosti protivníkov a tak sa v závere hry budete musieť sakramentsky obracať, aby ste sa vôbec dostali čo i len na druhú priečku. Dobre, čo ďalej? Tak napríklad foto, resp. filmovacie kšefty. Jednoducho sa vám na určitých miestach (a po zvládnutí určitých úloh) objaví ikonka foťáku, resp. kamery, čo znamená lukratívnu ponuku.
Ak dokážeš behom 30 sekúnd zgrindovať trojicu prekážok, zrailovať dokopy 10 m a navyše k tomu pridať aj 1250 bodov, ocitneš sa na prednej strane populárneho magu. Ak to nezvládneš, nik sa o tebe nedozvie. Komprende? Alebo ešte lepšie. Sprav počas 30 sekúnd jazdu, v ktorej si do sýtosti užiješ manualov a hell flipov, to všetko v zóne, stráženej SBS-kármi. Trúfneš si na to? Pokiaľ budete pomýšľať na bohatstvo a slávu, tieto a podobné ponuky budete musieť skôr či neskôr splniť. A verte mi, neskoršie filmovačky vás zamestnajú na poriadne dlhú dobu. Výsledné jazdy si môžete okamžite v strihovom editore vyčačkať, nastrihať podľa muziky a potom ich zavesiť online.
Z ostatných súťaží mi ešte nedá, aby som nespomenul atypické Pro Challenges, ako aj špecifické trikové lokácie označené osobitným symbolom šípky. V prvom prípade ide akúsi formu výzvy, kedy vás jeden z profesionálnych skejťákov požiada, aby ste v určitej lokalite predviedli nejakú osobitnú zostavu. Akonáhle jeho úlohu splníte, dostane sa vám možnosti získať sponzora a tak prísť nielen k špeciálnym druhom odevov, ale si aj slušne privyrobiť. U druhých menovaných stačí len povedať, že sa jedná o akési špecifické časti prostredia, ktoré ak využijete na realizáciu triku, získate nejakú tú prestíž navyše. Námatkovo len uvediem dlhočizné zábradlie, ktoré vás priam vyzýva, aby ste ho zgrindovali a počas grindingu predviedli aj čo-to zo svojich kúziel. No a aby som kauzu hernej variability nejako ukončil, už len doplním, že všetko to súťaženie a predvádzanie robíte hlavne kvôli popularite, ktorá vám zaručí nielen titulky prestížnych časopisov, ale aj dostatok finančne zaujímavých filmárskych ponúk. A o to predsa v tomto športe ide, nie? Samozrejme až po zábave...
… ktorá by bez adekvátne kvalitného ovládania a spracovania nestála ani za starú bačkoru. To ale nie je prípad Skate. Autori si totižto veľmi umne poradili so schémou pohybu a prevádzania trikov a tak po vzore ostatných EA titulov, aj v prípade toho dnešného sa k hlavnému slovu počas hrania dostanú oba analógy. Ľavá páčka na smerovanie postavy, pravý analóg na uskutočňovanie trikov, k tomu sada čudlíkov na popoháňanie sa, resp. grabbing a hurá za fraktúrami (zobrazovaných formou röntgenu :-)). Viete, prvých pár minút s hrou sa dá najlepšie prirovnať k prvým krokom dieťaťa. Avšak, akonáhle absolvujete vcelku nevyhnutný tréning, stane sa pre vás pohyb, ako aj prevádzanie trikov prirodzenou aktivitou.
Žiadne “X“ pre skok postavy či “O“ pre grinding, gro všetkých trikov začína a končí pri vašej schopnosti správne narábať z páčkami. Chcete, aby vaša postava so svojim skejtom spravila primitívne ollie? Stačí, ak pravú páčku nakloníte k sebe a následne od seba. Chcete kickflip? Opäť pritiahnete analóg k sebe, ale namiesto priameho smeru ho odklonením vychýlite doprava. A čo takto ollie to manual? Jednoducho spravíte ollie, ale pri dopade jemne vychýlite páčku do manuálnej polohy. Je to jednoducho pecka! Geniálne ovládanie, vďaka ktorému sa každý predvedený trik stane pýchou vášho ega a každá nová kreácia výbuchom nekontrolovanej radosti. Tak neskutočne na mňa ovládacia schéma zapôsobila.
Navyše, vďaka prehľadnej tabuľke trikov si môžete kedykoľvek naštudovať hoci ktorý z nich a učiť sa ho do tej doby, než ho majstrovsky zvládnete. Žiadne „keď získam milión bodov, otvoria sa mi nové triky“; v titule Skate máte hneď od začiatku prístup ku každému z nich a bude len na vás, kedy a kde sa ich rozhodnete natrénovať. Okrem toho mojej pozornosti neunikol ani štýl kamery, ktorým je váš skejter sledovaný. Žiadny 3rd person pohľad. Pekne pri zemi sledujete skejt, tak ako sa to na hru tohto žánru patrí. Síce ste tým ochudobnený o freelook, ktorý by v niektorých lokalitách prišiel vhod, ale aspoň sa môžete naplno venovať tomu, kvôli čomu ste do tohto titulu zainvestovali.
Nemá zmysel diskutovať, či Skate. patrí alebo nepatrí do kolonky next-gen. Veď koniec koncov, stačí sa vám pozrieť na okolité obrázky a hneď vám musí byť jasné, ktorá bije. Povinne špičkové animácie, detailne modely postáv, krásne a oku lahodiace prostredia, čo viac si priať? Možno vyššiu detailnosť niektorých textúr (napr. trávnik), možno prepracovanejšiu mimiku tváre, každopádne, jedná sa len o drobné pehy, ktoré celkovú krásu titulu ani pri najmenšom nepokazia. Po zadu neostala ani fyzika, ktorá vám v prípade nepodarených trikov jednoznačne ukáže, čo všetky tie fraktúry a hematómy skutočne znamenajú. Bodku za výborným technickým spracovaním už len dáva audio stránka, ktorá v podobe vhodne zvolených songov a ešte vhodnejšie namixovaných ambientných zvukov ukazuje, že EA na audio-vizuáli rozhodne nešetrili.
Je ťažké napísať recenziu na hru, ktorá sa svojou komplexnosťou nebezpečne blíži ku klasickým hard-core RPG-čkam. Veď som ani nespomenul veci ako skejťákov, ktorí vás zacvičia do osobitných trikov, SBS-károv, ktorí vás budú v určitých zónach ohrozovať, či špeciálne in-door arény vyzývajúce k realizácii tých najbláznivejších trikov. Práve variabilita a sloboda sveta, doplnená o dokonalé technické spracovanie a ovládanie robí z titulu Skate. jednoznačný hit, ktorý by ste si rozhodne nemali nechať ujsť. V porovnaní s týmto je séria Tony Hawk len povrchným odvarom toho, čo skutočný svet skateboardingu ponúka.
RECENZIE HRÁČOV |
PS3
Xbox 360 Vývoj: EA BIG / EA Czech / EA Vancouver Štýl: Šport Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|