ENEMY TERRITORY: QUAKE WARS

ENEMY TERRITORY: QUAKE WARS

8.0

Stroggovia sa rozhodli podmaniť zem a vy im v tejto multiplayerovej akcii môžete kľudne pomôcť.

Recenzia na PC verziu

Máme herný svet, ktorý ľudia milujú, máme veľa fanúšikov, ktorí nám budú verní, prečo to nevyužiť? Takéto otázky si mohli klásť ľudia v id Software pri rozmýšľaní, do akej ďalšej prácičky sa po minutí všetkých peňazí na športové autá, exotické dovolenky a príliš málo odeté tanečnice, pustiť. Výber bol v podstate jednoduchý, posledná časť Quake zožala celkom slušný úspech a tak bolo rozhodnutné. Použijeme tento svet, ale aby nikto nepovedal, že varíme dookola tú istú polievku, spravíme z toho multiplayerovku. A (možno) tak vznikol Enemy Territory: Quake Wars.

Nie žeby bol príbeh pri multiplayerových FPS hrách nedôležitý, ale... Ale vlastne áno, je. Nikoho nezaujíma. Keby ste naozaj potrebovali dôvod k nakopávaniu nepriateľských zadkov, vedzte, že Stroggom ide o zničenie Zeme a naopak ľuďom združeným v organizácii Global Defence Force (GDF) o čo najrýchlejšie vypoklonkovanie biomechanických kreatúr z našej domoviny. Iste tušíte, že Quake Wars vám ponúkne hru za obidve na smrť znepriatelené strany, pričom zážitok z každej z nich by mal byť aspoň trochu odlišný. To sa autorom celkom podarilo, no my sa poďme najprv venovať miestam, kde sa tuhé boje uskutočnia.

Severná Amerika, Pacifik, Afrika a Európa. 4 kampane, každá pozostávajúca z 3 misií. Zatiaľ čo africká a európska kampaň majú jasného útočníka i obrancu (všetky 3 misie sa v Afrike bránia Stroggovia, naopak v Európe sa bránia pozemšťania), Severná Amerika a Pacifik ponúknu zmiešaný útočno-obranný obsah (2 obranné, jedna útočná misia) pre obe bojujúce frakcie. Vysvetlenie pojmu obrana a útok v prípade Quake Wars zaberie viac vysvetľovania, než napríklad v podobne orientovanej hre Battlefield. Tu totiž nestačí len obsadiť, resp. ubrániť vlajku, ktorá slúži ako spawnovací bod pre posily, ale pre víťazstvo je nutné splniť niekoľko úloh.

Zoberme si napríklad európsku kampaň, kde Stroggovia útočia a ľudia sa bránia. V prvej mape s menom Arc je úlohou Stroggov najprv vyradiť z prevádzky generátor, následne aktivovať gigantický laser, ktorý umožní vstup do základne ľudí a nakoniec zničiť určité vybavenie základne. Ľudia sa musia najprv pokúsiť zastaviť ničenie generátora, ak zlyhajú, vrhnú svoje sily proti aktivácii lasera a ak sa im nepodarí ani to, ostáva posledný zúfalý odpor vo vnútri základne. Celkové víťazstvo na mape sa teda neurčuje fragmi, bodmi ani ničím iným, ale splnením poslednej úlohy. Obrancovia získavajú bod za víťaznú mapu, ak sa v časovom limite kola (väčšinou 20 minút) nepriateľovi nepodarí zničiť prístroj v základni. Po odohratí tejto mapy nasleduje druhá misia Quarry, v ktorej musia Stroggovia opätovne zničiť generátor a následne inicializovať autodeštrukčný mechanizmus havarovanej vesmírnej lode, ktorá by mohla v rukách ľudí znamenať nebezpečnú taktickú výhodu.

Enemy Territory: Quake Wars

Takmer romantický záber.
Enemy Territory: Quake Wars

Biele obrysy znamenajú, že niekto na tomto mieste onedlho postaví vežičku.
Enemy Territory: Quake Wars

Jediná lietajúca jednotka Stroggov.

Kampaň uzatvára mapa Salvage, kde majú Stroggovia splniť ďalšie tri úlohy. Jednoduchá matematika vraví, že ak jedna strana vyhrá prvé dve kolá, o výsledku je rozhodnuté a preto sa často stáva, že po dvoch odohraných mapách a istej výhre sa mnoho ľudí z daného servera odpája. Navyše každý internetový server, na ktorom beží Quake Wars, ponúka v režime Campaign len jednu kampaň a to znamená, že na ňom neustále rotujú tri mapy. Okrem tohto režimu je možné vyskúšať si aj mód Objective, v ktorom sa hrá len na jednu mapu, prípadne Stowatch, kde sa hrá na čas, ale oba tieto módy sú málo rozšírené a hrávané. Hranie proti botom nesmie v QW chýbať, no je skôr len takým doplnkom, ktorý použijete na zoznámenie sa s ovládaním a viac ho nebudete potrebovať.

Výrazne odlišné bojujúce strany poskytli autorom dostatočné množstvo materiálu na relatívne slušné odlíšenie Stroggov a GDF a to nielen po stránke dizajnu, ale aj po stránke funkčnosti a technológie. Základným kameňom pozemskej armády sú radoví vojaci, ktorí nájdu svoje uplatnenie jednak v obrane, ale i v útoku. Okrem toho môžu používať výbušniny, čo sa im zíde pri ničení nepriateľskej techniky, resp. pri plnení „questových“ úloh. Medici majú na starosť oživovanie padnutých spolubojovníkov, ich doliečovanie a tiež privolávanie zásob dymovým granátom. Hlavnou úlohou inžinierov je stavba a opravovanie vybavenia a techniky.

Pomocou špeciálneho ďalekohľadu môžu na vybraté miesta nechať dopraviť protipechotné, protitankové alebo protiletecké obranné veže; často je povolanie tiež kľúčové pri plnení úloh. Field ops majú na starosti zásobovanie vojska muníciou a určovanie koordinátov pre kobercové nálety. Posledným do partie je sniper, ktorý podobným spôsobom ako inžinier dokáže postaviť radar a jeho hackerský skill je nevyhnutný pri prieniku do nepriateľských elektronických zariadení. Vozový park ľudí ponúka malú, ale rýchlu štvrokolku Husky, jeep Armadillo, APC, mohutný tank Titan, dopravný vrtuľník, útočný vrtuľník a čln.

Stroggovia majú hlavne čo sa týka zásobovania vojska trochu inú stratégiu. Základný vojak, Aggressor, plní rovnaké úlohy ako jeho ľudský proťajšok. Úplne iný prístup má k výkonu svojej práce stroggský Technician. Ten je zároveň doktor i hlavný zásobovateľ muníciou, pričom základnou náplňou jeho práce je vysávanie tzv. Stroymentu z ľudských tiel. Navyše dokáže ľudskú mŕtvolu premeniť na dočasný spawn point pre svojich bratov v zbrani, čo z neho medzi vojakmi GDF robí asi najnenávidenejšieho nepriateľa. Výpočet povolaní doplňuje Constructor, Opressor a Infiltrator, čo sú v podstate ekvivalenty inžinierov, fieldops a sniperov, ale s väčšími či menšími úpravami vo vybavení. Stroggovia disponujú menším počtom vozidiel. Miesto štvorkolky budete používať skákací jetpack Ikarus, z ktorého je možné bombardovať nepriateľov granátmi. Štítom vybavené vozidlo Hog a hovertank Descarator sú základom obrnenej divízie, na ktorej čele stojí gigantický mech Cyclops (Descarator i Cyclopsa sa dajú prepnúť do tzv. siege módu, v ktorom sú menej zraniteľný a dostávajú bonus k útoku, ale nie je možné s nimi pohybovať). Jedinou lietajúcou jednotkou je hmyzoidný Tormentor.
Enemy Territory: Quake Wars

Cyclops budí rešpekt aj v "posadenom" stave
Enemy Territory: Quake Wars

Čože? Nepriateľské APC u nás v základni?
Enemy Territory: Quake Wars

Ďalší zárez na mojej pažbe.

Každé povolanie si môže vybrať z niekoľkých zbraní a prináležia mu aj rôzne doplnky vybavenia (diaľkovo ovládaná kamera pre ľudského snipera, malý pohyblivý a nepríjemne prudko vybuchujúci lietajúci robot u ostreľovačov z národa Strogg). Všetky postavené veže ostávajú aktívne aj po smrti hráča až pokiaľ ich nepriateľ nezničí, resp. pokiaľ jej konštruktér nezmení povolanie na niečo iné. Platí tiež, že inžinier môže mať postavenú naraz len jednu vežičku. Aj vozidlá majú jedno nepríjemné obmedzenie – nie je možné nasadnúť do nepriateľskej techniky. Na jednej strane je to pochopiteľné (človek by zrejme nedokázal pilotovať stroggského walkera), ale na druhej strane to určite zamrzí.

Plnenie úloh je hlavným hnacím motorom gameplayu, bohužiaľ je rovnako aj jeho najväčším problémom. Jednotlivé úlohy totiž vyžadujú spoluprácu všetkých hráčov (väčšinou sa hráva na servroch s limitom 24 hráčov, ale maximum je 32) a súhru niekoľkých povolaní. Hlavne pri útoku je spolupráca kritická, a ani uber naskillovaný jednotlivec väčšinou nedokáže zvrátiť priebeh bitvy vo svoj prospech. To je asi najväčší rozdiel oproti Battlefieldu, kde jeden naozaj dobrý hráč s výsledným skóre 200:20 dokázal nepriateľovi ubrať veľké množstvo tiketov a vyhrať celú bitku. V Quake Wars to nefunguje. Spolupráca je nutná (viem, opakujem to už tretí krát, ale je to naozaj dôležité) a keď sa dostanete na server, kde hráči jednoducho nevedia, alebo nechcú hrať tímovo, zábava sa veľmi rýchlo mení na frustráciu a znechutenie.

156-ty pokus o nahackovanie sa do nepriateľskej konzoly končí vašou 156-tou smrťou, lebo vaši spoluhráči radšej zbierajú fragy na druhom konci mapy a vás nemá kto kryť, do konca mapy ostávajú dve minúty, nikto zatiaľ nedokázal postaviť radar a o obranných vežičkách radšej netreba ani snívať. Vaša armáda nemá splnenú ešte ani prvú z troch úloh, vy stláčate klávesu ESC a odpájate sa zo servera. Bežný moment z hrania. Situácia je o to smutnejšia, že hoci hra ponúka vytvorenie FireTeams (obdoba squadov z Battlefield), teda skupinu ľudí, ktorí majú záujem plniť spolu dané úlohy a ktorým môže ich veliteľ jednoduchým spôsobom dávať príkazy, za celý čas môjho hrania som videl len jednu (!!) takto vytvorenú čatu. Ak sa však dostanete do partie zohraných hráčov (resp. ani nemusia byť zohraní, ale majú chuť hrať tímovo), okamžite to na bojisku vyzerá inak a zábava rastie exponenciálne.

Aby sme mohli Quake Wars porovnať s jeho zrejme najväčším konkurentom, už niekoľkokrát spomínaným Battlefieldom, treba sa ešte pozastaviť pri zbieraní experience, povyšovaní a odomykaní lepších zbraní a vybavenia. Skúsenosti (experience) získavate pri hraní takmer za všetko, či už je ničenie súperovej pechoty a techniky, stavanie vežičiek, liečenie, oživovanie, opravovanie atď. Najdôležitejším zdrojom exp je plnenie úloh. Úlohy sa dajú rozdeliť do dvoch skupín, na primárne (teda tie, ktoré vedú k víťazstvu vašej strany na danej mape) a sekundárne. Počas hrania sa môžete medzi jednotlivými úlohami ľubovoľne prepínať a na HUD-e vidíte, ktorý z vašich spolubojovníkov má zvolenú rovnakú úlohu ako vy. Zoznam sekundárnych misí je aktualizovaný podľa vašeho povolania, ak ste medik, vidíte v ňom všetkých ľudí vyžadujúcich ošetrenie, ak ste vojak s výbušninami, máte prehľad o potencionálnych cieľoch. Veľmi vdačnou je funkcia dynamického pridávania úloh pre spoluhráčov. Ak napríklad ako inžinier zbadáte nepriateľskú vežičku, označíte ju a všetkým jednotkám s ťažkými zbraňami táto veža pribudne do zoznamu cieľov. Nie teda že by kolegovia zvykli plniť vaše prosby o pomoc, ale nik nemôže povedať, že v hre taká vec chýba.

Enemy Territory: Quake Wars

Aj v Quake Wars nájdete útok na prímorské opevnenie.
Enemy Territory: Quake Wars

Tentokrát staviam radar radšej ja. Nik iný nebol schopný.
Enemy Territory: Quake Wars

Na HUD-e budete musieť sledovať niekoľko dôležitých údajov.

Za nazbierané bodíky sa vám postupne začnú odomykať rôzne bonusy, či už podľa povolania (rýchlejšie opravovanie) alebo všeobecne (rýchlejší beh). Všeobecné bonusy pribúdajú nezávisle od zvoleného povolania, špecifická samozrejme len vtedy, ak sa danému povolaniu venujete ozaj intenzívne (upgrady pre ľudí nájdete na tomto obrázku, pre Stroggov zase na tomto). Dôležité upozornenie je, že po skončení kampane (teda po odohraní troch máp) sa vám všetky bonusy vynulujú a začínate od znova. Tým sa zrejme mali znevýhodniť hráči, ktorí majú nahraté stovky hodín a oproti zelenáčom by mali neadekvátne lepšie zbrane a vybavenie. Osobne mi takýto systém nevyhovuje, pretože si myslím, že harcovníci by mali mať oproti príležitostným hráčom výhody. Chápem ale tiež začínajúcich hráčov, ktorí nielen že majú problém s hrou ako takou, ale navyše sú vybavení slabšími zbraňami. Starí mazáci so stovkami odohraných hodín získavajú len vyznamenania, vyššie hodnosti a môžu sa kochať rôznymi štatistikami.

To, že nové Enemy Territory vychádza z pôvodného Doom 3 enginu je viac ako zrejmé už pri prvom pohľade na modely postáv. Pridaná funkcia Megatexture a ďalšie zmeny enginu sa postarali o detailné exteriéry, ktoré, čo sa týka kvantity, dominujú v hre nad interiérmi. Grafika je na relatívne vysokej úrovni, aj keď napr. oproti beta demu Unreal Tournament 3 je pri o trochu menšej kvalite viac hardvérovo náročná. Menším sklamaním sú vysoké pingy na herné servery, pod 50 ms sa ani s naozaj rýchlou linkou takmer nie je šanca dostať. Bežne sa hráva na serveroch s pingmi 100 - 150. Dúfajme, že sú to len drobné problémy v sieťovom kóde a že s ďalším patchom sa situácia vylepší.

Netvrdím síce, že Quake Wars je zlá hra, práve naopak, svojimi kvalitami sa môže vyrovnať aj populárnemu Battlefieldu. Lenže všetko kazí jedno veľké, priam gigantické mínus. Ak nehráte (hlavne pri útočení) s aspoň trochu rozumnými ľuďmi, nemáte šancu zvíťaziť. Na druhej strane, ak viete, že túto hru budete mať s kým hrávať, resp. veríte, že sa vám podarí spoznať na serveroch dostatok kvalitných hráčov, Quake Wars je pre vás tým pravým. Rýchla, kvalitná, akčná zábava založená na vzájomnej kooperácii medzi hráčmi s rôznymi povolaniami vás chytí a nepustí. Škoda, že sa rovnako ako predchádzajúce Enemy Territory nedistribuuje aj tento titul zdarma, mal by ešte väčšiu šancu na úspech.
Enemy Territory: Quake Wars

Keď hráte za ľudí, treba sa od mecha držať čo najďalej.


Enemy Territory: Quake Wars

Boje v interiéroch.


Enemy Territory: Quake Wars

Zničenie nepriateľskej techniky = body pre mňa.



napísal je2ry 15.10.2007
Páči sa mi!
8.0
Ohodnotiť
ENEMY TERRITORY: QUAKE WARS
+ dynamická akčná zábava
+ systém úloh
+ rozdiely medzi bojujúcimi stranami
+ systém povyšovania
- bez spolupráce hráčov takmer nemožné vyhrať
- systém povyšovania
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Pentium 4 2,8 GHz, 512 MB RAM, GeForce 5700 alebo Radeon 9700


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Activision / CD Projekt / id Software/Splash Damage
Dátum vydania: 23. november 2007
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29282)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk