TIMESHIFT |
TIMESHIFT |
Manipulovať s časom... hmm, vedel by som si na to zvyknúť. Veď si len predstavte, akú moc by ste mali v rukách. Potrebujete nejaké peniaze? Nie je problém. Vojdete do banky, stopnete si čas, pohodlne vybrakujete miestnu pokladňu a o pár minút už sedíte v nóbl reštike bohatší o pekných pár tisícok. Alebo prípad zastavenia policajnou hliadkou, obzvlášť ak ste pred jazdou nasávali. Opäť si elegantne zastavíte tok času a uniformovaných necháte pekne za sebou. To by bol život, však? Mať takú moc a pritom ju využívať len pre svoj prospech by vás asi ale čoskoro začalo nudiť a tak by ste popri svojich potrebách riešili aj tie celosvetové. Odvracanie teroristických útokov, záchrana ľudí pred smrťou, cieľavedomé ovplyvňovanie budúcnosti, odstraňovanie nepohodlných ľudí pre dobro nás všetkých; skrátka, stali by ste sa akýmsi supermanom vo svete, kde superman poletuje akurát tak vo filmoch.
Túto problematiku si zobrali na svoje plecia ľudia z tímu Saber Interactive, ktorý nám po útrapnom vývoji konečne prinášajú svoju víziu toho, ako by ovplyvňovanie času v rukách človeka mohlo vyzerať. A čuduj sa svete, aj napriek viacerým odkladom má Timeshift stále čo ponúknuť a pokiaľ nie ste vyslovene zaujatý, určite by ste si tie bullet-timy a stop-timy nemali nechať ujsť. Tak teda, super-hyper-futuristický oblek na seba, ideme odvrátiť alternatívnu budúcnosť!
Osobne si veľmi na prestrihové animácie nepotrpím, ale v prípade Timeshift musím hneď v úvode spraviť výnimku. Totižto, tak majstrovsky zvládnutý úvod do príbehu som už poriadne dávno nezažil. Krásne a efektné obrazy, doplnené chytľavou muzikou vás tým správnym spôsobom naštartujú do blížiacej sa akcie a mrzí ma len fakt, že obdobne kvalitný filmík si už počas hry ani raz neužijete. Nič to ale nemení na fakte, že aj pozliepaný a zmysel nedávajúci príbeh dokáže byť vďaka profesionálnym animátorom podaný neskutočne chytľavo, vďaka čomu si jeho slabiny uvedomíte až s poriadne dlhým časovým odstupom. A čože mám teraz na mysli? Jeden bad guy, jeden nemý good guy, záchrana sveta a prekvapenie na konci.
Úvodné stretnutie s masívnym mecho-pavúkom vás nechá v nemom úžase.
|
Chlapíka rýchlobežca bol problém aj sfotiť, nieto ešte zabiť.
|
V pozadí si môžete všimnúť Bobba Fetta, teda 2, teda 3...
|
Skrátka, jedno veľké klišé. Samotný dej sa teda točí okolo dvoch super tajných a super futuristických oblekoch, umožňujúcich cestovanie časom. Samozrejme, dokončenú verziu si uchmatne ten zlý, ktorý sa následne teleportuje do minulosti a svojim pričinením tak zásadne zmení reálie budúcnosti, ako inak v štýle útlaku a násilia. No a náš hrdina sa pre zmenu hodí do verzie beta a časovým skokom sa dostane do doby, kedy je obraz ľudstva totálne v troskách. A práve svojou prítomnosťou (a schopnosťami) sa bude musieť postaviť svojmu niekdajšiemu kolegovi, aby v závere napravil to, čo sa zdanlivo napraviť nedá.
To, či sa samotná hra odohráva v budúcnosti, v minulosti či nebodaj v súčasnosti sa ale skrátka nedozviete. Môžete len z okolitých fragmentov dedukovať, že sa jedná o alternatívnu minulosť (alebo budúcnosť??) a že to pochodujúce trojnohé čudo predstavuje akéhosi Stridera, ktorému sa skôr či neskôr postavíte. Celkovo mi herný príbeh pripadá ako jeden totálny nepodarok a nepomáha tomu ani fakt, že okrem úvodnej animácie sa v niekoľkých ďalších cut-scénach už o pozadí danej situácie nič nedozviete. Možno akurát tak skutočnosť, že meniť vývoj našej spoločnosti sa rozhodne nevypláca.
A kam vaša cesta za záchranou sveta povedie? Prekvapivo všade tam, kde by ste to u FPS akcií očakávali. Samotný úvod vo vás ale dozaista vyvolá spomienky na jeden titul. Útek zo zdecimovaného mesta za pomoci rebelov, rozličné buzerácie zo strany vojenských jednotiek, oboznamovanie sa s možnosťami obleku či v neposlednom rade pochodujúci trojnohý pavúk (nie nepodobný tomu, videnému vo Wild Wild West), to všetko vo vás automaticky vyvolá spomienky na Half Life. Inšpirácia populárnym titulom tým ale ani zďaleka nekončí. Dokonca aj štruktúra misií si čo to prevzala z tejto ikony FPS žánra a tak sa po misiách vo vnútri dostanete na čerstvý vzduch, kde si okrem niekoľkých adrenalínových prestreliek zajazdíte aj na štvorkolkách (či vlakových súpravách), aby ste v závere opäť vhupsli do tiesnivých sci-fi interiérov.
Našťastie, vďaka uvedenému konceptu je variabilita prostredia na vcelku obstojnej úrovni a občas som sa dokonca pristihol, ako obdivujem jednu alebo druhú lokáciu bez toho, aby som si čo i len všimol prilietavajúci granát. Úvodné rozbombardované mesto, zasnežená krajinka so stroskotanou vzducholoďou, US Steel či púštna oblasť s množstvom hliadok; to všetko budete musieť skôr či neskôr prekonať a pokiaľ nie ste vyložene náročný, počas tejto doby sa budete výborne baviť. Kvalitnej zábave napomáha aj pestrá škála úloh, ktoré musíte počas misií splniť. Síce sa v závere o slovo prihlási stereotyp, ale aj tak je infiltrácia do prísne stráženej budovy, záchrana väzňov, likvidácia výrobného zariadenia či nebezpečné tankovanie paliva do ozrutného zeppelinu natoľko zaujímavé, že vám možnosť prerušiť hru ani náhodou nepríde na um.
Čo robí Timeshift v porovnaní s ostatnými tuctovými FPS-kami výnimočným, je proklamovaná schopnosť manipulovať s časom, podobne ako to dokázal Max Payne, prípade hrdina FEARu. Autori ale išli v tejto sfére ešte o poznanie ďalej a tak vám dávajú do rúk vskutku božskú moc. Prvou a pravdepodobne najpoužívanejšou sa bez diskusie stane schopnosť spomaliť čas, teda tzv. bullet time. Jednoducho si to proti vám šinie mnohopočetná presila a vy, aby ste si uľahčili prácu, aktivujete príslušnú schopnosť. V tom okamihu sa tok času efektne spomalí, kdežto vy sa pohybujete normálnou rýchlosťou, rovnako ako aj projektily, vypálené z vašej automatickej pušky. Výsledky takejto akcie už potom nepotrebujú komentár.
Rovnako netreba komentovať ani druhú schopnosť, ktorou nie je nič iné, ako kompletné zastavenie času. Aj keď tento efekt netrvá dlho, dá vám dostatok cenných sekúnd na to, aby ste svoju situáciu bez problémov vyriešili s milým bonusom v podobe možnosti ukradnúť zbraň protivníkovi, ktorému tak po skončení časo-stopu ostanú v rukách len veľké otázniky. Treťou a pravdepodobne najmenej používanou, sa stane možnosť vrátiť čas naspäť, vďaka čomu si umožníte prechod cez inak neprístupné zóny, akými sú ventilátory či iné nebezpečné zariadenia. Odhliadnuc od faktu, že po smrti už túto schopnosť aktivovať nemôžete, dostane sa efekt vrátenia času k slovu len veľmi zriedka, pričom v drvivej väčšine prípadov pôjde len o riešenie kvázi logických problémov, tu a tam osviežujúcich inak chytľavú hrateľnosť.
Samotný priebeh akcie tak bude zvyčajne vyzerať nasledovne: na radare si skontrolujete pozíciu protivníkov, aktivujete slow-motion a presným mierením zneškodníte tých najvzdialenejších. Na moment sa skryjete do úkrytu a počkáte, kým k vám vyrazí zbytok nepriateľov. Vo vhodnom okamihu pre zmenu stopnete čas a za výdatnej pomoci brokovnice ich premeníte na sitká. Vybavené. Práve vhodným kombinovaním jednotlivých schopností dokážete na bojisku vykúzliť doslovné orgie a to pritom nemám na mysli ani značnú brutalitu s akou končia telesné pozostatky vašich obetí. Skrátka, skrvavené bezhlavé, bezruké a beznohé torzá, na ktoré je občas až zle pozerať. Ale čo, realita je krutá a z tohto hľadiska nesmiem zabudnúť ani na krehkosť vašej maličkosti, ktorá sa taktiež môže stať terčom masakru a ak máte radí spomalený let telesnej schránky, autori vás neraz milo potešia.
Čo by to ale bola FPS-ka, keby nemala pestrú a hlavne dostatočne účinnú zbraňovú politiku? Aj z tohto hľadiska sa Timeshift radí medzi výrazný nadpriemer a koho nepresvedčí originálna plameňometná automatická pištoľ či kuša s výbušnými šípmi (identická kópia tej, videnej v rukách Marcusa Phenixa), dozaista ho zlomí variabilita jednotlivých módov streľby. Nechýba ani evergreen v podobe granátov a keď vám poviem, že protivník vie s nimi vcelku efektívne narábať, určite nebudem trepať do vetra. Apropo, protivníci. Z tohto hľadiska si hra drží zabehnutý štandard a okrem klasických viac či menej elitných vojakov sa sem tam stretnete aj so špeciálmi, akými sú jet-packoví obrnenci či ich super rýchli kolegovia, obdarovaní aspoň čiastočnou schopnosťou ohýbať čas. A bossovia? Keď tak tak uvažujem, nič také tu nenájdete. Dokonca aj záverečná bitka sa odohrá v inom duchu, než ste si predstavovali a ak ste sa teda tešili na epické bitky s originálnymi šéfmi, radšej sa poobzerajte inam.
Deštrukčné prostredie si našlo cestu aj do Timeshiftu.
|
Jazdu na štvorkolke si užijete hneď v dvoch leveloch. Stojí to za to!
|
Šéf odboja a jeho kumpán. Okrem sústavného komandovania vašej maličkosti nedokážu nič svetaborné.
|
Samozrejmosťou každého akčne ladeného titulu je multiplayer a ani z tohto hľadiska si Timeshift neurobí hanbu. Okrem klasických aj menej klasických módov zaujme využitím spomínaných časových schopností, kde v podobe troch odlišných granátov aktivujete v určitom mieste príslušný efekt, priamo ovplyvňujúci najbližších protivníkov. O potenciáli takýchto časových paradoxov tak ešte určite budeme počuť a pevne verím, že keď aj nie v profesionálnej, tak aspoň v tej rekreačnej sfére si nájde multiplayer Timeshiftu dostatok fanúšikov.
Optimalizovaný engine, krásna a plne dostačujúca grafika, parádna fyzika, čiastočne zničiteľné prostredie. Dosť vlastností na to, aby som mohol o Timeshifte prehlásiť, že sa jedná o technický špičkovo zvládnutý titul, bez sebamenších bugov či fatálnych problémov. Ostré a vysoko detailné textúry, kvalitné animácie či v neposlednom rade aj parádna porcia všakovakých efektov tak vytvára pastvu pre oči a nebyť slabého soundtracku, dozaista aj radosť pre uši. Nič to ale nemení na skutočnosti, že dlhodobý vývoj sa na vizuálnej stránke Timeshiftu v žiadnom prípade nepodpísal a vďaka priemerným hardvérovým požiadavkám si ho užije doslova každý.
Dlho očakávaný a často odkladaný titul rozhodne nenaplnil všetky očakávania, ale vďaka prezentovaným kvalitám si určite nájde dostatok fanúšikov na to, aby vzniklo možno aj o triedu kvalitnejšie pokračovanie (Spoiler: konieckoncov, záver to jednoznačne naznačuje). Ak sa teda radíte medzi fanúšikov FPS akcií a nerobí vám problém si zahrať aj menej prehypovanú záležitosť, rozhodne vám Timeshift ponúkne dostatok kvalitnej zábavy na to, aby ste nasledujúce dni pohodlne prečkali bez krízy. Samozrejme až do doby, keď príde. Potom, potom sa uvidí, kto je skutočným kráľom...
RECENZIE HRÁČOV |
7.8
SARAZIN
3.12.2008
Adrenalínová FPS z alternatívnej histórie sľubujúca inteligentných nepriateľov, zahrávanie s s časom...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: VU Games / CD Projekt / Saber Interactive Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|