Vhodná zápletka pre akčnú sekačku, čo poviete? Prvé dojmy po spustení napovedajú, že by Beowulf dokonca mohol rovnocenne súperiť s Conanom. Krátky turoriál zakončený súbojom s prvým bossom predstaví dva údery, limitované možnosti skákania s šplhania, Carnal Fury mód (Beowulf je v ňom nesmrteľný, po jeho skončení je však chvíľu dezorientovaný) a klasický „mačkací“ prístup k väčším súbojom (t.j. stláčanie správnych tlačidiel v správnom čase pri bojoch s bossmi, čím sa spustí animovaná sekvencia a boss stratí poriadnu dávku energie – videli ste to už v God of War, Heavenly Sword alebo v Conanovi, ak nie, pozrite si krátke video pod článkom). Potom sa ale začnú diať divné veci.
Na palube drakaru totiž budete prvý krát konfrontovaný, a teraz hľadám správne slovo, s Guitar Hero vložkou (dajme tomu). Predstavte si kruh na obrazovke, v ktorom podľa rytmu, resp. podľa zobrazovanej predlohy, musíte stláčať dve rôzne klávesy tak, aby ste sa trafili s predlohou. Znie to komplikovane? Skúste si pozrieť druhé krátke video, na ktorom som sa pokúsil celú minihru zachytiť. Takýto proces treba niekoľkokrát opakovať, aby ste danú činnosť dotiahli až do konca. Stačí pár malých zaváhaní a môžete začínať od znova. Dobre si túto kultúrnu vložku zapamätajte, budete ju počas hrania vídavať často, dokonca tak často, že vám čoskoro začne liezť na nervy. Po zakotvení lode na brehu Dánska totiž zistíte, že život bojovníka vám budú komplikovať vaši poddaní a tí Guitar hero priam milujú.
Skupinka tvrdých šermiarov pod velením Beowulfa, by mohla byť zaujímavým spestrením. Mohla, to by ale museli autori s týmto potenciálom pracovať trochu inak. Za prvé, spolubojovníci sú tupí. Akonáhle začnete bojovať s čímkoľvek väčším od kraba, prípadne obyčajného vojaka, stoja a prizerajú sa, ako je ich pán trhaný na kusy. Za druhé, v režime Carnal Fury je síce Beowulf nesmrteľní, ale jeho údery zraňujú aj spolubojovníkov, takže využitie schopnosti v hromadných bitkách je otázne, i keď možno nie celkom zbytočné (vysvetlím neskôr). Za tretie, a teraz príde to najhoršie, so spolubojovníkmi sa spájajú hnusné, odporné Guitar Hero minihry. Nielen že budete o život stláčať klávesy kvôli veslovaniu, rovnakým spôsobom budete otvárať dvere, spievať pre Grendela, nastavovať otočné mechanizmy a podobne.
Hlavne pri tých akčnejších momentoch vie toto povzbudzovanie prudko vytočiť a tlak začne stúpať do závratných výšok. Predstavte si situáciu: viete, že túto miestnosť musíte vyčistiť a aby ste to spravili, potrebujete zatvoriť masívne dvere. Pošlete spolubojovníkov, aby to urobili (Beowulf to nedokáže) a oni sa pomalinkým, víkendovým tempom pokúšajú splniť váš príkaz. Dajú sa popohnať k väčšej aktivite, musíte sa „iba“ prepnúť do toho nešťastného povzbudzovacieho módu a pripraviť sa na Guitar Hero. To by samo o sebe nebolo až také zlé, ale akonáhle na nich niekto zaútočí, prípadne niekto sekne do Beowulfa, celá sekvencia sa zruší, bojovníci popadajú na zem a chvíľu im trvá, kým obnovia svoju činnosť. Keď sa to stane viackát po sebe, „ukazovateľ“ otvorenia dverí klesne na nulu a vy môžete začať od začiatku. Zatiaľ, čo sa trápite s príkazmi, pribehne do miestnosti asi milión nepriateľov, ktorých nemáte ako zabiť. Jedine, že sa prepnete do Carnal Fury, tam je ale veľké riziko, že pozabíjate svojich, bez svojich neotvoríte dvere a game over, dovi dopo.
A to som ešte nespomenul priebeh samotných bojov. Opäť si pomôžem číslami a urobím si zoznam najväčších nepodarkov. Za prvé, vaše zbrane sa ničia. Hlavne zo začiatku hry je situácia tak kritická, že doslova po pár zabitých nepriateľoch musíte meč/sekeru/kyjak odhodiť a ísť si hľadať inú zbraň, resp. pokúsiť sa ju (stláčaním tlačidiel o život) ukradnúť nepriateľom. Neskôr v hre síce nájdete tzv. shadow a legendary weapons a situácia sa trochu ukľudní, ale ani tieto magické zbrane nevydržia všetko. Za druhé, či už so zbraňami alebo bez nich, ponuka kombo úderov je žalostná. V zozname nájdete kombinácie typu XY, XXY, XXXY, XXXXY a to je asi tak všetko. Núúúúdááááá! Navyše sa kombá nevylepšujú, takže vo väčšine bitiek proti väčšiemu počtu nepriateľov (vojaci, domorodci, piráti, duchovia, trollovia atď) len naslepo mačkáte oba akčné buttony a modlíte sa za prežitie.
Ďalšou nepochopiteľnou súčasťou titulu je adventúrna zložka. Po zdolaní niekoľkých levelov a korunovaní Boeowulfa za kráľa totiž musíte medzi levelmi navštíviť svoj hrad, tu prekecnúť pár postáv, potom si na mape akože vybrať ďalšie smerovanie a až tak môžete začať brúsiť sekeru. Jediný rozumný dôvod návštevy hradu by mohli byť upgrady, to by ovšem museli za niečo stáť. Ako som spomínal, bojovanie v režime Carnal Fury prináša isté sekundárne bonusy. Naopak, nepoužívanie Carnal Fury a snaha starať sa o svojich poddaných, dodá úplne opačné výhody. Jednoducho sa to dá opísať ako rozhodovanie sa medzi dobrým a zlým, tu medzi Hero King a Monster Slayer. V závislosti od toho, na ktorú stranu nakloníte misku váh, si môžete v hrade upgradovať niektorú z 8 vlastností (každá strana má 4), ale jedná sa len o kozmetické úpravy typu zvýšenie dĺžky trvania Carnal Fury, zväčšenie dosahu hrdinského bonusu atď.
Jedným z možných spôsobov boja je použitie jednoručného meča a štítu.
|
Spolubojovníci sú skôr prekážkou.
|
V režime Carnal Fury obrazovka zčervenie a pohyby sa rozmažú.
|
Conana sme nepochválili za grafiku, Beowulfa by sme za vizuál mali rovno zastreliť. Hálo! Páni grafici, spíme? Alebo boli malé odmeny? To, čo sa nám snažíte podstrčiť ako hru pre Xbox 360 a PlayStation 3 vyzerá ako pár rokov stará záležitosť niektorej z old-gen konzolí! Totálne nudný dizajn v totálne nezáživných prostrediach zahalený v totálne nevýrazných farbách. Lesy, pláž, bažiny, jaskyne, ľadová hora – tu končí fantázia? Všetko hnedé, zelené, sivé a k tomu zúfalo neinteraktívne? A do toho neustále sa opakujúce výkriky poddaných, aby som sa už pohol z miesta a že sú mi verní až za hrob? No kde to sme? Ešte že aspoň krvi je v hre požehnane. Lámanie údov, rozsekávanie a ďalšie brutálne útoky Beowulfovi ako tak idú a to je snáď jediná téma, v ktorej by s Conanom mohli nájsť spoločnú reč.
PC verzia hry nedopadla o nič lepšie. Všetky nedostatky ostávajú, navyše sa k nim pridáva ďalší, dosť podstatný. Nestabilný framerate totiž doslova kazí akúkoľvek snahu o rytmické povzbudzovanie spolubojovníkov, otravné minhry sa tak stávajú ešte otravnejšie a klávesnice či myši by sa mali začať obávať o svoj život. Mohli by ste ich totiž v návaloch frustrácie potrestať za niečo, za čo vôbec nemôžu. Keď už sme pri ovládaní, na PC si vystačíte práve s myšou a klávesnicou, no klikacie boss pasáže sa hrajú trochu nepohodlne, takže predsa len odporúčam gamepad. Malou hviezdičkou na inak úplne zatiahnutom čiernom nebi je česká lokalizácia a angličtiny neznalým môže preložený tutorial či titulky dopomôcť k lepšiemu zážitku. O tom však veľmi pochybujem.
Pri hodnotení Beowulfa sa jednoducho nedá vyhnúť porovnávaniu s Conanom. Všetko, v čom Cimmerian vynikal, v prípade Dánskeho kráľa nefunguje, alebo je spracované úplne zle. „Novinky“ typu kultúrne vložky a lá Guitar Hero či neskutočne otravné ovládanie spolubojovníkov ešte viac v zápornom slova zmysle vplývajú na výslednú známku a tak sa netreba čudovať, že moje odporučenie pre všetkých záujemcov je krátke a myslím aj výstižné. Ruky preč! Možno, ale naozaj iba možno, by nad Beowulfom mohli rozmýšľať akurát majitelia PC, keďže na tejto platforme je sekačiek ako šafránu, no i oni by si mali prípadnú kúpu rozmyslieť a ušetrené peniaze radšej minúť inak.