XIII CENTURY: SMRT NEBO VÍTĚZSTVÍ |
XIII CENTURY: SMRT NEBO VÍTĚZSTVÍ |
XIII Century vás vtiahne do víru bojov a postaví do čela po zuby vyzbrojených vojenských šíkov. Poďte spolu s nami do stredoveku, kde sa na bojovom poli stretávajú armády ozbrojencov a rytierov v lesklom brnení, aby si palcátmi a mečmi vydobyli víťazstvo, alebo smrť. Po boji spočítame mŕtvych a ranených, oslávime víťazstvo, alebo zapijeme prehru.
Hra XIII Century kráča v šľapajách obľúbenej strategickej série Total War, lenže, ako zistíte už v úvode, berie si z nej iba jednu zložku. Tou sú veľkoplošné boje, pri ktorých sa stretávajú stovky jednotiek s rôznou dobovou výzbrojou od pechoty s pikami, cez lukostrelcov, až po ťažkú kavalériu. Nečakajte teda žiadne rozsiahle ťaženia, kde budujete sídla, verbujete armádu, loďstvo, špiónov a diplomatov a postupne dobíjate nové územia. XIII Century je naozaj len o bitkách a hoci ponúka až päť kampaní, vlastne sa jedná o sady samostatných misií, ktoré mapujú významné konflikty 13. storočia z pozície piatich rôznych mocností.
Na chvíľu sa tak postavíte na čelo armád Anglicka, Francúzska, stotožníte sa s nemeckými rytiermi, mongolským Džingischánom a povediete k víťazstvu Rusko. Slovné spojenie „na chvíľu“ vhodne vystihuje priebeh kampaní, totiž v každej z nich je len päť misií. Aj keď treba povedať, že tvorcovia vybrali zaujímavé potýčky, ako napríklad boj kráľa Eduarda I. proti Škótom vedeným Williamom Wallaceom pri Falkirku či stretnutie armád Rudolfa I. s Přemyslom II. na Moravskom poli. Kolekciu bojov potom ešte dopĺňa päť bonusových lokalít, ktoré sa odomknú po zdolaní nepriateľov v štandardných ťaženiach.
Na bojisko vstupujete s vopred určenou armádou, ktorej zloženie nemôžete ovplyvniť. Keďže mapy nie sú zvlášť veľké, zato často porastené hustým stromoradím, ktoré je navyše obvykle neschodné, ani terén neposkytuje veľa taktických možností. Uspokoja vás aspoň voľby týkajúce sa prítomných vojsk. To znamená, že môžete meniť formácie, vytvárať združené skupiny, určiť útočný režim a rozostaviť jednotky podľa uváženia. Pri útoku potom môžete pohnať vojakov do behu, čo ich však zbytočne vysiľuje. Je vhodné viesť koordinovaný útok, inak mužstvu klesne morálka a pravdepodobne zdupká skôr, ako zasadí nepriateľovi úder. Hru môžete kedykoľvek zapauzovať a udeliť pokyny, alebo naopak zrýchliť, napríklad aby ste skrátili presun v krajine. Možnosti sú podobné tým, na aké sú hráči zvyknutí v sérii Total War, hoci ich prevedenie je trochu ťažkopádnejšie. Ale aj tak si rýchlo zvyknete. Na čo si však sotva zvyknete, je doslova imbecilita vašich jednotiek, hoci ani tie súperove na tom nie sú oveľa lepšie.
Nepriateľ zvyčajne začína vcelku s rozumným rozložením síl. Inak bežne zatarasí cesty nekrytými lukostrelcami a spravidla sa mu nechce útočiť, kým ho nevyprovokujete a potom sa už zas hrnie bezhlavo a bez rozmyslu. Potom sa však zvykne stiahnuť do pôvodných pozícií a vyčkáva na vašu ďalšiu aktivitu. V prípade vašich jednotiek máte síce veľa možností, ale čo z toho, keď oddiel po ceste zablúdi, alebo keď ho pošlete do útoku na lídra, prebehne ho a ocitne sa na úplne inom mieste, ako ste požadovali. Vyplašené jednotky, ktoré sú na ústupe, neutekajú preč z bojiska, ale priamo v ústrety nepriateľským mečom! Pri obrane zas pramálo pomôže pokyn držať pozície, keď sa celý oddiel otočí v ústrety nepriateľovi, čo prichádza zboku a tak krásne odkryje strelcov, medzi ktorých potom ako nôž do masla vnikne súperova jazda. Ani efektívnosť jednotiek nie je v poriadku. Kavaléria, ktorá vbehne medzi lukostrelcov, často nie je schopná rozprášiť na blízko v podstate bezbranný oddiel. Muži s oštepmi si zas nedokážu poradiť s jazdou, hoci by ju mali bez problémov rozmetať na prach. Skrátka jednotky sú nevyvážené a zážitok z bojov nemastný-neslaný.
Snáď netreba zdôrazňovať, že podobne je na tom voľná hra a multiplayer, kde si aspoň môžete vybrať zo slušného sortimentu dobových frakcií, pričom každá disponuje lídrom, reprezentujúcim danú krajinu. Tu si aj môžete bezprostredne pred bitkou vybrať, ktoré jednotky privediete na bojisko. Za stanovenú sumu nakúpite vojakov pre seba, v prípade počítačových spoluhráčov aj pre vašich oponentov, prípadne spojencov a môže sa ísť na vec. V teréne môže bojovať 6 účastníkov v dvoch tímoch, ďalší dvaja hráči zastanú úlohu pozorovateľov. Pri spojencoch z radov PC opäť vidíte zúfalo slabú AI, keď len tupo postávajú a pokojne dovolia, aby vás súperove armády rozmlátili, pričom ste od „svojich“ sotva na dohodenie kameňom.
Priebeh ťažení vyzerá približne takto...
Grafika hry je prijateľná, ale nijako zvlášť oslnivá. Tvorcovia sa pohrali najmä s objektmi v teréne, ktoré sú však paradoxne skôr na príťaž, sú prebytočné, sťažujú prehľad o bojisku a zvyčajne sú neschodné. Na modely jednotiek sa dá pozerať, ale postrádajú detaily a niekedy majú neprirodzené pohyby. Kamery umožňujú rôzne pohľady na vaše aj nepriateľské sily z rôznych uhlov. Nechýba zoom, hodilo by sa však ešte väčšie oddialenie, aby ste mohli sledovať širšiu plochu bojiska a mali na očiach kompletnú armádu, nie len jej časti. V zábere totiž vždy máte len vybrané úseky krajiny a nebyť minimapy, netušili by ste, čo sa deje za najbližším stromom. Zvuky sú slabé, hudba sa opakuje, takže ju je lepšie vypnúť. Hra má, s ohľadom na nie najmodernejšie spracovanie, dosť značné hardvérové nároky, čo spozorujete hlavne pri hre viacerých účastníkov. Príčinou bude zrejme zle navrhnutý grafický engine. Pre porovnanie, nepomerne lepšie vyzerajúci Medieval II: Total War svižne funguje, aj sa naň lepšie pozerá, na výrazne slabšej zostave ako XIII Century.
O trinástke sa hovorí, že je nešťastné číslo. Neprinesie šťastie ani tvorcom tejto hry, aj keď príčinou nie je ani tak číselné označenie, ako skôr amatérsky výkon vývojárov. XIII Century: Smrt nebo vítězství je nepodarok. To, že sa autori obmedzili len na strety vojsk na bojisku by sa dalo akceptovať, keby jednotky boli vyvážené a disponovali aspoň priemernou umelou inteligenciu. Lenže tupé konflikty bezduchých figúrok na neprehľadných mapách ani pri najlepšej vôli nedokážu upútať. Zahrajte si ktorýkoľvek, hoci prvý diel série Total War z roku 2000 a určite sa pobavíte viac, ako pri tejto béčkovej záležitosti, ktorá je hodná kúpy jedine ak vo výpredaji za symbolickú cenu.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: 1C Company / CENEGA Slovakia / Unicorn Games Studio Štýl: stratégia / realtime Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|