RACE DRIVER GRID |
RACE DRIVER GRID |
Nebavia vás komplikované zdĺhavé simulátory a naopak príliš jednoduché arkády vám pripadajú nudné? Potom asi hľadáte stred, niečo medzi týmito dvomi pólmi tak, ako to hľadali aj v Codemasters. Či sa im to podarilo nájsť a či pripravili niečo pre vás, zistíte až pootočením štartovacieho kľúčika.
Po naštartovaní tohto titulu sa objavíte vo svete, kde sa nejazdí na spotrebu, ale kde benzín tečie prúdom (nafta v prípade Audi RD10) a za každou zákrutou cítiť spálenú spojku. Zavedie vás na rozmanité miesta, postaví pred, alebo lepšie povedané za tých najlepších závodníkov na svete a posadí vás do kokpitu tých najexotickejších áut. Táto cesta však nebude jednoduchá, pretože každý úspech, každé získané auto, každý dolár si budete musieť poctivo vybrzdiť. Áno, budete zarábať peniaze na to, aby ste si mohli dovoliť lepšie autá, plus navyše si budete musieť krvopotne vydobyť aj reputáciu, aby ste sa do tých najlepších a najexkluzívnejších závodov sveta vôbec dostali. Tie sa odohrávajú v troch oblastiach ako sú USA, Európa a Japonsko plus napríklad v Istanbule a v každej z nich máte tri obtiažnostné stupne, ktoré môžete dosiahnuť len precíznym agresívnym závodením.
Dobre zvládnuté agresívne závodenie budete potrebovať pre získanie peňazí na nákup ďalších výkonnejších áut, alebo si môžete výrazne pomôcť inými cestami ako napríklad sponzorskými príplatkami. Počas kariéry si vás všímajú sponzori neskôr ponúkajúc rôzne finančné bonusy za to, že máte ich logo na svojom aute, ale to len v prípade, že splníte rôzne nimi zadané úlohy. Neskôr, keď už máte na výber veľké množstvo sponzorov každého s inými úlohami, tak začnete kombinovať, ktorých si nalepíte na svoje auto a ktorých nie, aby ste zarobili čo možno najväčší balík peňazí. Úlohy zadané sponzormi sa líšia, avšak najčastejšie dostávate peniaze za dokončenie závodu, za to, že porazíte konkurenciu, že skončíte na niektorej pozícii a neskôr zarábate napríklad aj tak, že si najmete spolujazdca do tímu. Neskôr totiž nemáte inú šancu ako zviditeľniť svoj tím a viacej zarobiť iba ako najatím jedného z jazdcov, dať mu províziu z vašich výhier a v prípade úspechu inkasovať peniaze aj za jeho výkony.
Krásne esíčko v SPA.
|
Mám čo robiť, kým budem prvý.
|
Uhniii, tu letím ja!!
|
Samozrejme, že to nie je jediný spôsob, ako si zarobiť a tak ako si môžete vy najať niekoho do vášho tímu, môžu si aj vás najať do iného a hájiť jeho farby. Musíte však počítať s tým, že tu už výhry nie sú také vysoké a ani skóre k reputácii nezískate také veľké, ako keď jazdíte sami za seba. Áno, môžete si nastaviť vaše vlastné tímové farby, aby ste boli zviditeľnení a odlíšení od ostatných tímov. Na výber máte podľa chuti rôzne farby, vinyli, ale to je nanešťastie všetko, čo vám autori dovoľujú s autom robiť. Žiadne úpravy mechaniky, kupovanie lepšieho motora, tmavých skiel, neónov, nič. A to trochu škoda.
Ak by vás už nebavilo bojovať za váš tím a budovať si kariéru či postavenie medzi svetovými závodníkmi, stále tu máte možnosť rýchleho závodu s navolením jeho podrobností, prípadne ešte lepšie multiplayer, s ktorým si v Gride užijete možno najviac zábavy. Je to hlavne vďaka detailnej deštrukcii obsiahnutej v hre, ale aj vďaka slabšej umelej inteligencii v hre pre jedného hráča. Tá v Gride nie je najhoršia, ale predsa len trpí klasickými problémami ako u všetkých racingov ako je napríklad priskoré dobrzďovanie do zákrut, chaotické jazdenie a iné nedostatky, čo sa vám naopak v multiplayeri pri súboji blatník na blatník s niekým skúseným tak ľahko nestane. Tak isto aj spomínané búranie a deštrukcia nie je v hre proti počítaču taká zábava, ako sa rozbiť niekde o mantinel s kamarátom.
O kompletku na šrot sa postará výborne spracovaný deštrukčný model áut, ale aj všetkého okolo. Všetko na aute môžete pokriviť, odlomiť, odtrhnúť, rozbiť a zároveň sa to prejavuje na jazdných vlastnostiach, i keď v tomto smere ide len o základné prejavy poškodenia ako zhoršené ovládanie či znížený výkon auta. Celkovo je grafické poškodzovanie auta na pomerne vysokej úrovni, avšak veľmi arkádové, takže si môžete dovoliť bušiť do iných áut i popri ceste ležiacich prekážok bez toho, aby vás to nejako výrazne spomalilo. Na druhú stranu však nemôžete len tak vpáliť v plnej rýchlosti do mantinelu a potom jazdiť ďalej akoby sa nič nestalo, pretože v tom momente končíte, alebo vlastne nie. Máte ešte jednu možnosť pred úplným reštartom.
Môžete sa efektne cez pretáčanie udalostí vrátiť v čase tam, kam chcete a opäť pokračovať pred tým, ako ste spravili osudnú chybu len s tým rozdielom, že tento krát tú istú chybu už nespravíte. Buďte si istí, že túto možnosť minimálne zo začiatku budete pomerne často využívať kvôli častým chybám, ktoré pri učení sa jazdiť narobíte. Nie je tu totiž žiadny tutoriál, jazdecká škola s tréningom ani úvodné závody pomáhajúce vám vniknúť do podstaty jazdného modelu.
Drift závody na ulici.
|
Mestské závody v peknom prostredí.
|
Jediné auto v Grid na naftu.
|
Ten vás bude zo začiatku, kým si na neho zvyknete, neraz privádzať do rozpakov. Autori sa snažili nájsť stred medzi náročnou simuláciou a čistou arkádou tak, aby bavil čo možno najväčšie spektrum hráčov, čo sa im zčasti aj podarilo. Síce má svoje chyby, miestami je nevyvážený s mnohými nemilými prekvapeniami, ale akonáhle si na neho zvyknete, budete s ním zažívať kopu zábavy. Bude vás neustále nútiť byť v strehu, aby ste to neprehnali s plynom či brzdami, inak si obzriete mantinely zblízka. Bude vás nútiť posúvať svoje hranice jazdných schopností ďalej tak, aby ste hľadali ideálne stopy či vhodné miesta na začatie brzdenia, ale niekedy vás bude nútiť krútiť hlavou svojou nedoladenosťou. V zásade pôsobí ako arkádový jazdný model, do ktorého boli na poslednú chvíľu zakomponované realistickejšie prvky. To by nebol ani tak problém, keby tie prvky fungovali konzistentne, pretože v niektorých situáciách reaguje akoby prehnane na vaše reakcie a niekedy zase akoby zaspal a nechal vás robiť chyby.
Tie pocítite rozdielne vzhľadom na vami použitom ovládaní. Ak zapojíte volant, budete mať pocit, že sa na to nehodí, pretože autá s ním reagujú oneskorene a ako by ste mali zapnuté všetky asistencie. Ak použijete klávesnicu, tak zase budete mať pocit, že auto reaguje až priveľmi citlivo a že potrebujete asistencie naopak zapnúť. V konečnom dôsledku sa ale dajú tieto drobnosti viac či menej doladiť nastavením a potom už len dobre baviť.
Avšak hneď ako sa naučíte dobre jazdiť a prestanete robiť chyby, začnete si viac a viac všímať okolia spolu so spracovaním tratí. Neraz sa vám stane, že pri pohľade na detailne vymodelované scenérie zabudnete odbočiť, alebo že budete mať chuť len tak zvoľniť tempo, stiahnuť okná, vystrčiť ruku z auta a užívať si pokojnú jazdu po rozmanitom prostredí. Zajazdíte si totiž ako na klasických okruhoch po celom svete, tak aj po mantinelmi vymedzených tratiach v meste, ale aj na vidieku v horách štýlom štart cieľ, či na tratiach v meste na ilegálny drift spôsob, kde vám budú neraz zavadzať rôzne prekážky od debien, až po zle zaparkované autá.
Všetky trate sú spracované s dôrazom na detail podobne, ako sú spracované aj samotné autá. Tie si budete obzerať pri každom prekrásne spracovanom replayi z rôznych uhlov len preto, aby ste videli podrobne vymodelované široké spektrum modelov áut. Na výber máte od vrakov na deštrukciu, vyleštené tuningy, cez triedy ako sú GT, WTCC, formule, až po exotické super športy či nadupané Le Mans prototypy. Čo je však na škodu, je použitý filter, alebo použitá paleta farieb v celej hre. Všetky trate, autá, okolie, kompletne všetko je spracované v divných farbách (next-gen žlto-hnedá, pozn. Junker) zanechávajúc zlý dojem. Často budete mať problém rozoznať, či je pred vami cesta alebo mantinel.
Závod v noci v Le Mans24.
|
Pekne spravený interiér.
|
Divno sa ovládajúce formulky.
|
Zvuková stránka je na tom podobne, má síce svetlé momenty ako správne načasované hučanie divákov pri vašich chybách či divokých výstrelkoch na trati, ale komentár či aktuálnosť poznámok je už horšia. Komentátorovi sa často stáva, že komentuje niečo, čo sa nestalo, alebo o tom hovorí príliš neskoro, prípadne úplne odveci. To však nie je veľký problém, väčšina ľudí si to v zápale pretekov ani nevšimne, ale zaručene im bude chýbať hudba. Tá je v závodnej hre tohto typu potrebná ako soľ, bez ktorej to nemá tú správnu chuť. Síce sa občas spustí kvalitný adrenalínový motív, ale zvyčajne, až keď končíte závod 24h Le Mans, alebo pri prehľade tabuľky po samotnom závode, ale to je už neskoro a zbytočne vám to pripomenie ako bolo po celý čas preteku ticho a jediné, čo ste počuli, bol hluk motora. Ten síce nepatrí k najhorším, ale správne techno či rock k prudkému arkádovému rezaniu zákrut rozhodne sadne viac.
Otázka, či vám sadne Grid, asi nebude na mieste, pretože je celý od základu robený tak, aby sadol čo možno najväčšiemu publiku hráčov (čiže určite sadne aj vám), čo však na druhú stranu môže byť aj jeho slabina. Tak moc sa chceli autori zavďačiť všetkým hráčom, až zabudli, kam sa vlastne orientujú, čím vznikla skvelá arkáda s miestami nevhodne zakomponovanými prvkami simulátora. Takto môže aj napriek dobrej zábave, ktorú ponúka, pôsobiť nemastno neslano. Jednoznačne tento titul nie je pre milovníkov simulátorov alebo čistých arkád, ale pre tých, čo si chcú zábavne zajazdiť a neboja sa nejakých tých strkancov od súperov, ale aj pre tých, čo majú radi peknú grafiku, široký výber áut rôznych kategórií a pre tých, čo by si radi zmerali sily s kamarátmi na internete.
Ďalsí pekný okruh a ešte krajšie autá.
|
S rýchlimi strojmi to v meste nie je jednoduché.
|
Divoká jazda po vidieku.
|
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
MX-72
21.7.2009
"Áno dámy a páni do konca závodu ostáva už len niekoľko zákrut a zatiaľ všetko nahráva do kariet fav...prečítať celé
|
8.8
EDUARDO
5.6.2008
Určíte všetci poznáte závodnú sériu hier TOCA Race Driver. Veľmi dobrá kombinácia simulátora a arkád...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 DS Vývoj: Codemasters / CD Projekt / Codemasters Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|