Race Driver Grid |
PC
pridal Eduardo 5.6.2008 o 17:38 pod používateľské recenzie
8.8
Určíte všetci poznáte závodnú sériu hier TOCA Race Driver. Veľmi dobrá kombinácia simulátora a arkády, vydarená deštrukcia vozidiel, v neskorších dieloch mnoho disciplín atď. Autori hry sa rozhodli pomeniť štýl, z názvu zmizol nápis TOCA, ktorý nahradil nápis GRID a hlavne prišla zmena fyzikálneho modelu spolu s enginom z nie pravé vydarenej hry Colin McRae DiRT. Prvé dojmy z gameplay videí neboli práve najlepšie. Divne sa tváriaci jazdný model, autá, ktoré sa na ceste správali skôr ako lode, akcelerácia z 0 na 100 ktorá by mohla prekonať štartovanie stíhačky a to všetko zabalené v nádhernej grafike. Našťastie sa pred vydaním dostavilo na scénu demo ktoré mnohých presvedčilo, že to s hrateľnosťou nieje až tak hrozné, ako to vyzeralo na prvý pohľad. Ja som bol taktiež veľmi prekvapený a tak som si plnú verziu nemohol nechať újsť.
Po spustení ma uvítalo veľmi prepracované hlavné menu, spolu s hlasom spoločníčky, ktorá mi hneď naznačila, že sa v Gride dočkám aj príbehu. Nieje však nejak prepracovaný ale tak po pravde, prečo by aj mal byť? Vaším cieľom a prvými krokmi bude vyhrať zopár závodov pre rôzne tímy aby ste zarobili zopár peňazí na vaše prvé auto. Po splnení tohoto cieľu vám už nič nebráni pustiť sa naplno do vašej kariéry a stať sa jedným z najlepších pretekárov na svete. Kariéra je veľmi prepracovaná a hlavne neskutočne chytľavá. Celkovo sa závody odohrávajú na troch miestach. USA, Európe a Japonsko. Podľa toho kde pretekáte sa menia aj druhy závodov. USA ponúka hlavne závody na takzvaných amerických svaloch, v Európe sa dočkáte klasických okruhov a v Japonsku vás zas čaká hlavne driftovanie. Po každom vyhranom závode získate troch sponzorov. Dokopy ich môžete mať len niekoľko. Každý sponzor má svoje podmienky, ako napríklad: ukonči závod na prvom mieste, ukonči závod bez poškodenia auta (našťastie neplatí pre plechy :) ), alebo len od vás budú chcieť aby ste dokončili závod bez ohľadu na miesto na ktorom skončíte. Každý sponzor vám samozrejme ponúka iné množstvo peňazí za splnenie podmienok a tak je len na vás ktorého sponzora si vyberiete. Ešte pred vstupom do kariéry si však musíte zvoliť meno vášho tímu za ktorý budete pretekať. Po prvých vyhratých závodoch prichádza na rad vylepšenie garáže. Nevylepší sa však len po stránke dizajnu ale vám pribudne aj miesto pre jedno nové auto. Samozrejme ho niekto musí aj šoférovať a tak vám nezostáva nič iné ako zobrať do tímu nového jazdca, ktorý vám bude asistovať pri závodoch.
Na výber ich máte hneď niekoľko. Sú rozdelení podľa ceny a počtu víťazstiev. Pri každom pretekárovi máte aj štatistiky, ktoré charakterizujú ich agresivitu, skúsenosti, reakcie, vedomosti a dôslednosť. Našťastie nedopadli tak ako v NFS:Carbon, kde boli skôr na príťaž, ako na pomoc. Je až radosť sledovať ako sa váš kolega za každú cenu snaží dostať do predu, pričom vás pri predbiehaní informuje na koľkom je mieste. Inteligencia kolegov je veľmi dobrá a za nimi nezaostávajú ani súperi. Vedia sa veľmi dobre vyhýbať prekážkam, lepia sa na vás kým nespravíte nejakú chybu, ktorú okamžite využijú a predbehnú vás ale zas na druhú stranu mi dosť vadilo, že až príliš pribrzďujú v niektorých zákrutách. Často to vedie k hromadnej havárii. Deštrukcia vozidiel je veľmi prepracovaná. Vidieť že sa autori inšpirovali veľmi vydarenou ničiteľnosťou v Colin McRae DiRT. Pri nárazoch vám veľmi efektne odpadávajú plechy, kazí motor alebo sa nakrivuje os kolies. Samozrejme to veľmi ovplyvňuje hrateľnosť, takže budete nútený hrať čo najopatrnejšie. Predsalen dokončiť závod s vykriveným kolesom alebo zdochýnajúcim motorom nieje práve najľahšie.
Ako som už spomínal, dočkáte sa veľa druhov závodov. Dočkáte sa dokonca aj pretekov na formuliach, deštrukčných derby, 24 hodinovky LeMans alebo drift súbojov kde driftuje viacero aut na jednej trati. Podmienkou vyhrania nieje dostať sa do cieľa ako prvý ale nahrať čo najviac bodov. Preto je najlepšie ak pri štarte chvíľu počkáte kým sa súperi vzdialia a až potom sa pustiť do nerušeného driftovania. Jeho princíp je v podstate rovnaký ako v posledných NFS hrách. Čím idete rýchlejšie a čím dlhšie držíte auto v šmyku, tým rýchlejšie vám pribúdajú body. Ak sa dotknete steny alebo narazíte do nejakej prekážky, prídete aj o vaše nahraté skóre. Takmer pri každej zákrute máte červené stĺpiky ku ktorým sa musíte priblížiť čo najbližšie počas driftu aby ste získali bonusové body. Čím bližšie k nim budete, tým viac bodov získate. Deštrukčné derby sú kvalitne spracované a do hry sa vďaka deštrukčnému modelu veľmi hodia. Škoda, že za celú kariéru si užijete len jeden takýto závod. Trať na ktorej sa derby odohrávajú je na to priam stvorená. Vďaka veľmi často sa prekrývajúcim cestám ste v neustálom napätí, kedy len dúfate, že vás niekto z boku nenaberie a nerozfláka po trati. Kariéra je rozdelená na sezóny ktoré trvajú približne 5 závodov. Na konci každej sezóny príde na rad veľmi obtiažny LeMans. Autá sú rozdelené na viacero tried takže nieje podmienkou aby ste vyhrali závod ako prvý. Stačí len keď budete na prvom mieste v triede v ktorej pretekáte. Volá sa to síce 24 hours LeMans ale 24 hodín zas pretekať nebudete. Minúty ubiehajú rýchlejšie ako sekundy a tak celý závod trvá približne 10 minút, pričom sa dočkáte striedania dňa a noci. Formulové závody sa mi veľmi nepáčili a bol som z nich skôr sklamaný. Jazdný model je síce veľmi dobrý ale tá ich výdrž je dosť prehnaná. Miestami sa mi videlo, akoby vydržali viac ako normálne autá a pritom by to malo byť presne naopak.
Tak sa dostávame k hrateľnosti. Musím povedať, že mi tam pri štarte dosť vadí zrýchlenie z 0 na 100 ani nie za sekundu. Vďaka tomu hra pôsobí až príliš arkádovo. Ešte len vyštartujete a už vám tachometer ukazuje cez 200 KM/h. Okrem zrýchlenia je do očí bijúce s akou jednoduchosťou dokážu autá manévrovať aj v rýchlostiach kde by v skutočnosti prinajlepšom len vyleteli z trate. Našťastie sa dá v nastaveniach prestaviť citlivosť ovládania, takže to nieje až také hrozné ako sa to môže vzdať. Ovládateľnosť veľmi záleží aj od vozidla aké používate. Také americké svaly sa ovládajú priam božsky. Pekne cítiť mäkkosť podvozku, kone pod kapotou a rezanie zákrut v šmyku tiež poteší. Ale zas také superšpeciály sú hrozné. Strašne citlivé, stačí aj menši hrboľ a už sa idete prevrátiť (aj keď to je celkom reálne pri takej rýchlosti :) ), jednoducho bez správneho nastavenia citlivosti volantu / analógov budete pekne nerváčiť. Veľmi dobre je spracované keď vybehnete s autom mimo asfaltu napríklad na piesok alebo na trávu. Auto sa hneď stane takmer neovládateľné, silnejšie zatlačenie plynu spôsobí pretáčanie kolies a tak sa často ocitnete v situácií, kedy robíte 360-tku na jednom mieste. Ale tým najlepším vylepšením je vracanie času, ktoré veľmi pomáha ak náhodou zle vyberiete zákrutu a na obrazovku vybehne nápis TOTALED. Prebieha v podobnom štýle ako v hre Prince of Persia, takže čas môžete vracať len o niekoľko sekúnd a len niekoľko krát za závod. To záleží od toho na akej obtiažnosti hráte. Čim ťažšia, tým menej krát môžete vracať čas a taktiež sa aj skracuje jeho dĺžka.
Grafická stránka je na veľmi vysokej úrovni. Dočkáte sa krásnych modelov aut, prepracovaných tratí s kopou objektov, veľkým množstvom ľudí popri trati, lúčmi presvitajúcimi pomedzi budovy. Taktiež particle efekty ako dym z kolies alebo pri búračkách sú veľmi efektívne a skvele dotvárajú atmosféru závodov. Poteší aj spracovanie interiéru vozidiel. Ale zas tento pohľad z vnútra auta miestami aj dosť prekážal. Niektoré autá majú až príliš masívnu palubovku a tak som musel prepnúť na iný pohľad lebo som takmer vôbec nevidel na cestu. Škoda, že nedali 2 pohľady z interiéru ako to bolo v DiRTe. Ešte jeden pohľad bližšie k volantu by určite nezaškodil. Optimalizácia enginu je skvelá. GRID beží na engine z DiRTu, ktorý sa tou optimalizáciou veľmi chváliť nemohol. Stačilo trochu viac aut na trati a framerate klesal rapídne dole. V GRIDe sa našťastie ničoho takého nedočkáte a hra beží úplne plynule aj s mnoho autami. Zvuk je taktiež na veľmi dobrej úrovni. Burácajúce motory, lámajúce plechy, syčanie turbo, to všetko na veľmi vysokej úrovni. Do toho si pridajte ešte skvelú muziku v hlavnom menu a počas niektorých významných závodov. Jednoducho paráda. Škoda len že sa nedá nastaviť aby hudba hrala počas každého závodu.
Celkovo je GRID veľmi vydarená a neskutočne chytľavá arkáda so zopár simulátorovými prvkami, ktorá určite zaujme veľa priaznivcov závodných hier. Veľa aut, mnoho druhov závodov, skvelá a nenáročná grafika, vydarený deštrukčný model, vracanie času, atmosféra závodov, pocit rýchlosti atď atď. Autori si samozrejme neodpustili ani výborné replaye s akčným nádychom ktoré je radosť pozerať. Len škoda, že sa nedajú uložiť. Nechýbajú ani také drobnosti ako komentáre kolegov (nemyslím spolujazdca), ktorý vás informujú napríklad o vašej momentálnej pozícii alebo o haváriach ktoré sa udiali. Bohužial niekedy sú tieto informácie trochu nepresné. Ale zas nič nieje dokonalé. Dočkáte sa aj sem-tam divných bugov. Nie raz sa mi stalo ako som videl plech, ktorý vyletel do povetria akoby naň nepôsobila gravitácia. Správanie volantu je taktiež veľmi divné.A ešte mi tam neskutočne chýba menenie počasia. S takým dažďom počas LeMans by to hneď chytilo inú atmosféru. Tak čo dodať? Rozhodne treba skúsiť
plusy
- kariéra a hlavné menu
- deštrukčný model a hrateľnosť (po správnom nastavení citlivosti)
- grafika a optimalizácia
- zvuky a hudobná stránka
- veľa druhov závodov a AI kolegov
- atmosféra závodov a prepracované trate
- vracanie času a replaye
- pohľad z interiéru
mínusy
- niekedy divný jazdný model
- akcelerácia
- až prílišné brzdenie súperov v zákrutách
- výdrž formúl
- hrateľnosť (v pôvodnom nastavení)
- správanie volantu pri pohľade z interiéru
- nemožnosť ukladania replayov
Po spustení ma uvítalo veľmi prepracované hlavné menu, spolu s hlasom spoločníčky, ktorá mi hneď naznačila, že sa v Gride dočkám aj príbehu. Nieje však nejak prepracovaný ale tak po pravde, prečo by aj mal byť? Vaším cieľom a prvými krokmi bude vyhrať zopár závodov pre rôzne tímy aby ste zarobili zopár peňazí na vaše prvé auto. Po splnení tohoto cieľu vám už nič nebráni pustiť sa naplno do vašej kariéry a stať sa jedným z najlepších pretekárov na svete. Kariéra je veľmi prepracovaná a hlavne neskutočne chytľavá. Celkovo sa závody odohrávajú na troch miestach. USA, Európe a Japonsko. Podľa toho kde pretekáte sa menia aj druhy závodov. USA ponúka hlavne závody na takzvaných amerických svaloch, v Európe sa dočkáte klasických okruhov a v Japonsku vás zas čaká hlavne driftovanie. Po každom vyhranom závode získate troch sponzorov. Dokopy ich môžete mať len niekoľko. Každý sponzor má svoje podmienky, ako napríklad: ukonči závod na prvom mieste, ukonči závod bez poškodenia auta (našťastie neplatí pre plechy :) ), alebo len od vás budú chcieť aby ste dokončili závod bez ohľadu na miesto na ktorom skončíte. Každý sponzor vám samozrejme ponúka iné množstvo peňazí za splnenie podmienok a tak je len na vás ktorého sponzora si vyberiete. Ešte pred vstupom do kariéry si však musíte zvoliť meno vášho tímu za ktorý budete pretekať. Po prvých vyhratých závodoch prichádza na rad vylepšenie garáže. Nevylepší sa však len po stránke dizajnu ale vám pribudne aj miesto pre jedno nové auto. Samozrejme ho niekto musí aj šoférovať a tak vám nezostáva nič iné ako zobrať do tímu nového jazdca, ktorý vám bude asistovať pri závodoch.
Na výber ich máte hneď niekoľko. Sú rozdelení podľa ceny a počtu víťazstiev. Pri každom pretekárovi máte aj štatistiky, ktoré charakterizujú ich agresivitu, skúsenosti, reakcie, vedomosti a dôslednosť. Našťastie nedopadli tak ako v NFS:Carbon, kde boli skôr na príťaž, ako na pomoc. Je až radosť sledovať ako sa váš kolega za každú cenu snaží dostať do predu, pričom vás pri predbiehaní informuje na koľkom je mieste. Inteligencia kolegov je veľmi dobrá a za nimi nezaostávajú ani súperi. Vedia sa veľmi dobre vyhýbať prekážkam, lepia sa na vás kým nespravíte nejakú chybu, ktorú okamžite využijú a predbehnú vás ale zas na druhú stranu mi dosť vadilo, že až príliš pribrzďujú v niektorých zákrutách. Často to vedie k hromadnej havárii. Deštrukcia vozidiel je veľmi prepracovaná. Vidieť že sa autori inšpirovali veľmi vydarenou ničiteľnosťou v Colin McRae DiRT. Pri nárazoch vám veľmi efektne odpadávajú plechy, kazí motor alebo sa nakrivuje os kolies. Samozrejme to veľmi ovplyvňuje hrateľnosť, takže budete nútený hrať čo najopatrnejšie. Predsalen dokončiť závod s vykriveným kolesom alebo zdochýnajúcim motorom nieje práve najľahšie.
Ako som už spomínal, dočkáte sa veľa druhov závodov. Dočkáte sa dokonca aj pretekov na formuliach, deštrukčných derby, 24 hodinovky LeMans alebo drift súbojov kde driftuje viacero aut na jednej trati. Podmienkou vyhrania nieje dostať sa do cieľa ako prvý ale nahrať čo najviac bodov. Preto je najlepšie ak pri štarte chvíľu počkáte kým sa súperi vzdialia a až potom sa pustiť do nerušeného driftovania. Jeho princíp je v podstate rovnaký ako v posledných NFS hrách. Čím idete rýchlejšie a čím dlhšie držíte auto v šmyku, tým rýchlejšie vám pribúdajú body. Ak sa dotknete steny alebo narazíte do nejakej prekážky, prídete aj o vaše nahraté skóre. Takmer pri každej zákrute máte červené stĺpiky ku ktorým sa musíte priblížiť čo najbližšie počas driftu aby ste získali bonusové body. Čím bližšie k nim budete, tým viac bodov získate. Deštrukčné derby sú kvalitne spracované a do hry sa vďaka deštrukčnému modelu veľmi hodia. Škoda, že za celú kariéru si užijete len jeden takýto závod. Trať na ktorej sa derby odohrávajú je na to priam stvorená. Vďaka veľmi často sa prekrývajúcim cestám ste v neustálom napätí, kedy len dúfate, že vás niekto z boku nenaberie a nerozfláka po trati. Kariéra je rozdelená na sezóny ktoré trvajú približne 5 závodov. Na konci každej sezóny príde na rad veľmi obtiažny LeMans. Autá sú rozdelené na viacero tried takže nieje podmienkou aby ste vyhrali závod ako prvý. Stačí len keď budete na prvom mieste v triede v ktorej pretekáte. Volá sa to síce 24 hours LeMans ale 24 hodín zas pretekať nebudete. Minúty ubiehajú rýchlejšie ako sekundy a tak celý závod trvá približne 10 minút, pričom sa dočkáte striedania dňa a noci. Formulové závody sa mi veľmi nepáčili a bol som z nich skôr sklamaný. Jazdný model je síce veľmi dobrý ale tá ich výdrž je dosť prehnaná. Miestami sa mi videlo, akoby vydržali viac ako normálne autá a pritom by to malo byť presne naopak.
Tak sa dostávame k hrateľnosti. Musím povedať, že mi tam pri štarte dosť vadí zrýchlenie z 0 na 100 ani nie za sekundu. Vďaka tomu hra pôsobí až príliš arkádovo. Ešte len vyštartujete a už vám tachometer ukazuje cez 200 KM/h. Okrem zrýchlenia je do očí bijúce s akou jednoduchosťou dokážu autá manévrovať aj v rýchlostiach kde by v skutočnosti prinajlepšom len vyleteli z trate. Našťastie sa dá v nastaveniach prestaviť citlivosť ovládania, takže to nieje až také hrozné ako sa to môže vzdať. Ovládateľnosť veľmi záleží aj od vozidla aké používate. Také americké svaly sa ovládajú priam božsky. Pekne cítiť mäkkosť podvozku, kone pod kapotou a rezanie zákrut v šmyku tiež poteší. Ale zas také superšpeciály sú hrozné. Strašne citlivé, stačí aj menši hrboľ a už sa idete prevrátiť (aj keď to je celkom reálne pri takej rýchlosti :) ), jednoducho bez správneho nastavenia citlivosti volantu / analógov budete pekne nerváčiť. Veľmi dobre je spracované keď vybehnete s autom mimo asfaltu napríklad na piesok alebo na trávu. Auto sa hneď stane takmer neovládateľné, silnejšie zatlačenie plynu spôsobí pretáčanie kolies a tak sa často ocitnete v situácií, kedy robíte 360-tku na jednom mieste. Ale tým najlepším vylepšením je vracanie času, ktoré veľmi pomáha ak náhodou zle vyberiete zákrutu a na obrazovku vybehne nápis TOTALED. Prebieha v podobnom štýle ako v hre Prince of Persia, takže čas môžete vracať len o niekoľko sekúnd a len niekoľko krát za závod. To záleží od toho na akej obtiažnosti hráte. Čim ťažšia, tým menej krát môžete vracať čas a taktiež sa aj skracuje jeho dĺžka.
Grafická stránka je na veľmi vysokej úrovni. Dočkáte sa krásnych modelov aut, prepracovaných tratí s kopou objektov, veľkým množstvom ľudí popri trati, lúčmi presvitajúcimi pomedzi budovy. Taktiež particle efekty ako dym z kolies alebo pri búračkách sú veľmi efektívne a skvele dotvárajú atmosféru závodov. Poteší aj spracovanie interiéru vozidiel. Ale zas tento pohľad z vnútra auta miestami aj dosť prekážal. Niektoré autá majú až príliš masívnu palubovku a tak som musel prepnúť na iný pohľad lebo som takmer vôbec nevidel na cestu. Škoda, že nedali 2 pohľady z interiéru ako to bolo v DiRTe. Ešte jeden pohľad bližšie k volantu by určite nezaškodil. Optimalizácia enginu je skvelá. GRID beží na engine z DiRTu, ktorý sa tou optimalizáciou veľmi chváliť nemohol. Stačilo trochu viac aut na trati a framerate klesal rapídne dole. V GRIDe sa našťastie ničoho takého nedočkáte a hra beží úplne plynule aj s mnoho autami. Zvuk je taktiež na veľmi dobrej úrovni. Burácajúce motory, lámajúce plechy, syčanie turbo, to všetko na veľmi vysokej úrovni. Do toho si pridajte ešte skvelú muziku v hlavnom menu a počas niektorých významných závodov. Jednoducho paráda. Škoda len že sa nedá nastaviť aby hudba hrala počas každého závodu.
Celkovo je GRID veľmi vydarená a neskutočne chytľavá arkáda so zopár simulátorovými prvkami, ktorá určite zaujme veľa priaznivcov závodných hier. Veľa aut, mnoho druhov závodov, skvelá a nenáročná grafika, vydarený deštrukčný model, vracanie času, atmosféra závodov, pocit rýchlosti atď atď. Autori si samozrejme neodpustili ani výborné replaye s akčným nádychom ktoré je radosť pozerať. Len škoda, že sa nedajú uložiť. Nechýbajú ani také drobnosti ako komentáre kolegov (nemyslím spolujazdca), ktorý vás informujú napríklad o vašej momentálnej pozícii alebo o haváriach ktoré sa udiali. Bohužial niekedy sú tieto informácie trochu nepresné. Ale zas nič nieje dokonalé. Dočkáte sa aj sem-tam divných bugov. Nie raz sa mi stalo ako som videl plech, ktorý vyletel do povetria akoby naň nepôsobila gravitácia. Správanie volantu je taktiež veľmi divné.A ešte mi tam neskutočne chýba menenie počasia. S takým dažďom počas LeMans by to hneď chytilo inú atmosféru. Tak čo dodať? Rozhodne treba skúsiť
plusy
- kariéra a hlavné menu
- deštrukčný model a hrateľnosť (po správnom nastavení citlivosti)
- grafika a optimalizácia
- zvuky a hudobná stránka
- veľa druhov závodov a AI kolegov
- atmosféra závodov a prepracované trate
- vracanie času a replaye
- pohľad z interiéru
mínusy
- niekedy divný jazdný model
- akcelerácia
- až prílišné brzdenie súperov v zákrutách
- výdrž formúl
- hrateľnosť (v pôvodnom nastavení)
- správanie volantu pri pohľade z interiéru
- nemožnosť ukladania replayov
napísal Eduardo 5.6.2008
Páči sa mi!
8.8
RACE DRIVER GRID
PC
PS3 Xbox 360 DS Vývoj: Codemasters / Codemasters Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|