SHAUN WHITE SNOWBOARDING |
SHAUN WHITE SNOWBOARDING |
Neviem po koľký krát prezentovala trojica vývojárov v stánku Ubisoft Shaun White Snowboarding, no z ich tvárí sa dala vyčítať neuveriteľná radosť z vlastného produktu, no zároveň aj obavy, čo sa tým hnusným novinárom nebude páčiť. So širokým úsmevom a neustálym podpichovaním sa prepracovali až na koniec a potom začali odznovu. Opäť s vnútorným uspokojením, že im kód beží stabilne a že zo stánku odchádzajú ľudia tváriac sa spokojne, či už to bolo kvôli hre alebo pre biele tričko s oranžovým logom hry, sa už nedozvedeli.
Neviem presne, koľko bolo v miestnosti snowboarderov (okrem vývojárov), no ja som im ten prazvláštny výraz rebelujúceho tínedžera a zodpovedného dospeláka zároveň, závidel a chápal ho. Keď sme po prezentácii prehodili bez predstavenia zopár slov (pretože tak to medzi snowboarďákmi chodí), hovorili sme o skutočnom jazdení, rezortoch, vlastnom štýle a samozrejme hre. Keď som dostal otázku, či sa mi páči. Bez váhania som vyhŕkol: „Máte tam big mountain a backcountry, čo preboha chcete viac?“
Shaun White Snowboarding je pre Ubisoft prvým veľkým športovým titulom a vôbec prvým extrémnym športom. Áno, vieme, že aj nováčik ako Skate dokáže zadiktovať tak, že aj veteránom ako Tony Hawk padajú sánky na zem. Ubisoft len preskúmava teritórium a živnú pôdu pod nohami, ktorú teraz tvorí iba tenký ľad. Nechce do toho skočiť s veľkou vervou ako to urobila EA, ale skúša a to možno nie je dobré. Zvolenú stratégiu s populárnym menom v názve možno brať aj za akúsi záchrannú kotvu, ak fanúšikovia hru odvrhnú, tak sa ujme práve vďaka kampani mladého zabijaka a viacnásobného víťaza podujatí X Games. Snowboardových hier je ako maku a práve preto môže prehra prudko a dlho bolieť.
Ak označíme sériu SSX za arkádovú a pretrikovanú a v úzadí stojacu Amped za viac realistickú, tak Shaun White Snowboarding stojí na úrovni druhej menovanej. Je viac o slobode, voľnosti a celkovej pohode. Žiadne vymedzené sekcie, žiadne predpripravené trate a hlavne žiadne krkolomné triky vo vzduchu s točiacou sa doskou okolo tela, iba čistý a realistický snowboarding. Ovládacia schéma tejto orientácii zodpovedá. Ľavým analogom kontrolujete smer jazdy (prenášate váhu jazdca), pravým zase kontrolujete manualy a switche. Vo vzduchu sa ich funkcie zmenia na graby, flipy a rotácie.
Skok pre základný trik ollie obhospodaruje pravý trigger. Ako silno ho zatlačíte, tak vysoko vyskočíte (donútite jazdca k hlbšiemu pokrčeniu kolien). Na pravý trigger je namapovaný boost, s ktorým môžete zreťaziť akúkoľvek činnosť na doske, môže to byť strmhlavá jazda, otočka alebo skok. Ovládacia schéma ma strmú krivku zdokonaľovania sa, prvých 10-15 minút (no môže to byť kľudne aj hodina) s ním bojujete. Neviete spraviť ani obyčajnú 360°, pri jibbingu maximálne dáte 50 to 50, ale boardslideu nedáte punc frajeriny nejakým tým finišom (180° out).
Shaun White Snowboarding bude ponúkať 4 hory, kopce, rezorty, strediská (ako len chcete). V nich môžete jazdiť kdekoľvek a kedykoľvek. Vidíte nafúkané jazyky na zábranám proti lavínam? Zjazdite ich. Chcete dať napapať doske prašanu medzi borovicami? Čokoľvek uvidíte, môžete tam ísť a jazdiť, aj celú horu od samotného vrchu až po spodok so stánkami s teplými párkami. Takáto jazda má podľa slov autorov trvať niečo cez 10 minút. V strediskách funguje systém lanoviek, ktoré vás dovedú kam siahajú káble, no nie na samotný vrchol. Sem vás privezie jedine vrtuľník, z ktorého sa dá skákať (heliboarding).
Byť slobodný nestačí
Napriek otvorenosti prostredí sú strediská posiate prirodzenými aj umelo vytvorenými prekážkami a príležitosťami na nejaký ten trik až prekvapivo nahusto. Zatiaľ čo na ľadovci sú to prevažne rôzne previsy, praskliny v skalách, v nižšie položených miestach sú to kickery, funnyboxy, strechy budov a v mestách zase zábradlia, autá zafúkané snehom či steny v zákrutách vyzývajúc k elegantnému wallrideu. Prostredia sa do pamäte nahrávajú naraz, čo znamená, že na svoj obľúbený spot sa môžete teleportovať prakticky okamžite. Jediný loading v podobe U-rampy, kde sa môžete zahriať, uvidíte po zvolení rezortu na začiatku hry.
Shaun White Snowboarding dovoľuje kdekoľvek na kopci položiť marker, čím si označíte svoj spot, kde ste dali napríklad svoju prvú 1080°, neskôr sa k nemu vrátiť a ukázať kamarátom diktát. Cieľom autorov je podporovať naraz 32 hráčov, no zatiaľ je ich počet obmedzený na polovicu. Prechod do multiplayeru je rovnako plynulý ako v Burnout Paradise. Po prijatí pozvánky sa hry zosynchronizujú a svojho kamaráta okamžite vidíte na svojom kopci. Môžete len tak jazdiť, točiť videá a potom ich uploadovať alebo sa pustiť do jednej z 80 výziev.
Challenge sú odstupňované podľa náročnosti, nájdete tu bežný race alebo jibbing contest, ktorý prebieha nasledovne. Na štartovnú čiaru sa postaví osem jazdcov, pričom jeden dáva triky v parku a zvyšok ho sleduje. Úlohy sa po každej jazde vymenia. Nie je to práve najšťastnejšie a najrýchlejšie riešenie, no snowboarding je o pohode a odsledovať triky od iných je vždy k niečomu dobré. Aj k víťazstvu o prachy, o ktoré sa môžete vsadiť. Pre vyznávačov adrenalínu je tu jazda pred strhnutou lavínou – Death Race. Víťazí ten, kto nahrabe čo najviac bodov za triky a dostane sa do bezpečnej zóny. Bohužiaľ (alebo našťastie) sa nedá na lavíne zjazdiť celý kopec až do mesta. Protivníkov môžete bombardovať snehovými guľami a presným zásahom ich dezorientovať. Death Race je oveľa nebezpečnejší, ak prepnete na pohľad z vtáčej perspektívy a adrenalínovejší, ak sa na dianie pozeráte z vlastných očí.
Koho zošrotuje lavína, vypadáva z hry a tým končí aj challenge. Autori nás však ubezpečili, že ak sa jeden z hráčov odpojí, tak bude okamžite nahradený AI súperom, aby ste sa necítili sami a mali dôvod ísť až na doraz. V online multiplayeri sú snowboarďáci buď živí hráči alebo počítačom ovládaní jazdci. Nie je ich toľko ako u nás medzi vianočnými sviatkami, no ich prítomnosť vzbudzuje pocit, že jazdíte v skutočnom stredisku.
Dokonalé počasie, ideálne podmienky
Shaun White Snowboarding poháňa rovnaká technológia ako Assassin's Creed, autori si dali mimoriadne záležať na animáciách a postoji jazdca, ktorý sa mení v závislosti od kvality snehu. Pri jazde v hlbokom prašane vidíte, ako má prenesené ťažisko na tail a pri jazde po čerstvom menčestri má ťažisko presne v strede. Svoje alter ego môžete vyšperkovať za získané body (prachy) lepším oblečením a kvalitnejšími doskami rozdelenými medzi freestyle, freeride a niečo medzi tým. Výmena dosky za lepšiu sa okamžite odrazí v rýchlosť, rezaní zákrut a držaní stopy. Výbava bude pravdepodobne rozširovaná cez sťahovateľné balíčky.
Na horách bude prevládať väčšinou slnečné azúro, na vrcholkoch vždy narazíte na čerstvo napadaný sneh a dolu na perfektne upravené zjazdovky. Vrtochy počasia priamo ovplyvňujúce viditeľnosť tu budú zastúpené iba efektom rozfúkaného snehu či jemnej hmly. Takisto v hre nenarazíte na nočné jazdy alebo extrémny zjazd z vrcholku v kuželi svetla vrtuľníka. Obrovská škoda, že autori nezohľadnili ani teplotné rozdiely na horách. Zamrznutý sneh na ľadovci a roztopená brečka dolu v meste by rozšírila možnosti a priniesla by strategický element do výberu vhodnej dosky a voskov.
Ubisoft má ambície pokračovať v sérii ďalej, majú rozhodne čo zlepšovať a dopĺňať. Ak aj Shaun White Snowboarding nebude patriť medzi to najlepšie medzi snowboardingovými hrami, svoje prvenstvo si získa pre ťažkú pohodu a slobodu, ktorá k tomuto športu patrí. Navyše prichádza aj na platformu PC, ktorú podobné hry po dlhé roky obchádzali.