STAR WARS: THE FORCE UNLEASHED

STAR WARS: THE FORCE UNLEASHED

6.5

Sila bola uvoľnená a spolu s ňou aj stratená epizóda, ktorej by viac svedčala filmová ako herná podoba.

Recenzia na PS3 verziu

To, čo sa dnes dočítate, ste už určite počuli. To, čo dnes uvidíte, ste už videli. To, čo dnes nezažijete, neoľutujete. To, že máte penu okolo úst, konzultujte s príbalovým letákom alebo sa poraďte s vaším lekárom. Text neobsahuje spojlery, ale ak si myslíte, že je nimi posiaty, tak ste poriadne nepozerali obrázky a videá k hre.

Je jedno, do akej miery študujete materiály k pripravovanej hre, jedného dňa je predstavivosť vybičovaná do takých rozmerov, že vás to môže stáť veľa. Mňa napríklad stála nervy. Pri určitej hranici narazíte na problém. A nie malý. S rastúcimi očakávaniami si začínate predstavovať to, čo možno ani nebude splnené. A keď ju už hráte, poviete si: hmm to som už videl, o tom som čítal. Obviňme teraz všetci naraz videodenníky vývojára a iné materiály, ktoré tak vhodne spojlujú udalosti v hrách. Osobne by som ich zakázal, alebo ich nechal len ako bonusy na disku.

Pri Star Wars: Force Unleashed môžeme hráčov rozdeliť na tých, čo hre nevenovali ani sekundu, na tých, ktorí netrpezlivo prešľapovali do vydania a samotných fanúšikov Hviezdnych vojen. Hoďme poslednú menovanú skupinu do jedného vreca a povedzme, že všetci akceptujú, čo sa stalo so značkou, prečíslovaním epizód a natočením novej trilógie s milovaným Jar Jar Binksom. Ja patrím do tej druhej menovanej a ako hráč očakávam, že hyperbola Sily bude aplikovaná na herné prostredie bez pomocných koliečok, barličiek, nitiek. Budú spretrhané a bude skutočne nespútaná, ako názov naznačuje a ako nám dlhé roky tĺkli do hlavy autori.

Krabica sem, debna tam

Sila v podaní Force Unleashed je nevyvážená. Prakticky celá hra by potrebovala vybalansovať. Zásadným problémom je nespútaná Sila a technológia za ňou. Tajný učeň Darth Vadera vychovaný v mukách a Temnou stránkou v mysli je vypustený z reťazí. Jeho sily sú ďaleko za silami rytierov Jedi a dokáže divy. Dvihnúť Storm Troopera do vzduchu obúchať ho o steny, nabiť bleskami a hodiť ako odistený granát medzi kolegov, kde exploduje. Túto parádičku vie efektne aplikovať aj na krabice, výbušné kontajnery a jednotlivé úkony kombinovať medzi sebou. A to je v skratke všetko z jeho mocných schopností. Protesty si pre zatiaľ odložte stranou.

Star Wars: The Force Unleashed
Star Wars: The Force Unleashed Úvod hry patrí Darth Vaderovi.
Úvod hry patrí Darth Vaderovi.


Star Wars: The Force Unleashed Rozkrojiť AT-ST? Žiaden problém!
Rozkrojiť AT-ST? Žiaden problém!


Star Wars: The Force Unleashed Pozriete sa na známe, ale i menej známe planéty.
Pozriete sa na známe, ale i menej známe planéty.





Starkiller sa dokonale naučil techniku Force Grip, v ktorej sa teraz snúbi aj Force Push, Force Pull a Force Repulse, čo je tá frajerinka, kedy vyletí do vzduchu a vypustí guľu plnú Sily na všetky smery. Na jednotku takisto zvláda aj Force Lightning a jej ďalšie variácie. Suma sumárum sú to dve základné Sily. Pýtam sa, kde je diabolský Force Choke, obľúbené mučeníčko Darth Vadera? Zabudol ho naučiť? Ok. Kde je vytrhávanie zbraní? Nie je. Kde je boostovanie rýchlosti a skoku? Nepotrebné. Kde je manipulácia s mysľou na diaľku? Kde je dočasná neviditeľnosť? Zato tajný učeň vie geniálne kombinovať Force Push a Force Lightning na všetko a všade. Vie presne hádzať krabice a debny, samozrejme v kombinácii s týmito Silami.

A viete, čo je na tom najlepšie? Že hádzanie krabíc je najefektívnejšie likvidovanie protivníkov!!! Sú všade, na každom kroku, tak prečo jednu z nich nedvihnúť a nehodiť smerom k bežiacim vojakom? Prečo nevytrhnúť kus zo steny vesmírnej stanice a bleskami si nevytvoriť explodujúci granát? „Využívanie prostredia“ patrí medzi najúčinnejšie likvidovanie desiatok nepriateľov všeho druhu. Spôsobuje najväčší damage a ak si prirátate k tomu AI spúšťanú skriptami, tak si ruky vôbec nezašpiníte. Vec sa má tak, že často nepriateľov vidíte skôr ako oni vás, čo sa dá okamžite zužitkovať.

Na druhej strane sú ich strely z blasterov presné, vidia vás aj za rohom, tí, ktorí sa naučili Force Grip vás hodenou krabicou zasiahnu kdekoľvek. Aby boli sily vyrovnané, útočia na vás v skupinách, v malých armádach, s pomocou veľkých monštier. Bombardovanie nepriateľov krabicami je niekoľko násobne účinnejšie ako oháňanie sa svetelným mečom. Šermovanie sa progresom v hre zlepšuje a spolu s ním sa odomykajú aj nové kombá a možnosti ako ich medzi sebou kombinovať.

Spravodlivosť pre všetkých

Súbojový systém vo Force Unleashed sa radí medzi chytré hack'n'slach, tj. sekanie s nutnosťou používať bloky. Rýchlosťou odozvy a flexibilitou sa nevyrovná kráľom akčného žánru GOW, DMC. Kombá sa nedajú prerušiť, postava vždy dokončuje animácie a má tendencie robiť parádičky, ktoré by sa skôr hodili k duelom; nemôžete počas nich nič robiť, iba umierať. Po zásahu granátom sa hrdina pozbiera zo zeme figúrou Force Repulse, levitáciou a vypustením sily do bezprostrednej blízkosti, pri odrazení útoku nepriateľa obaja účastníci bitky efektnými piruetami odskočia od seba, zatočia mečmi a sledujú sa navzájom. Chýba už len provokačné gesto prstami „Come on“.

Ak už máte za zadkom skupinu nepriateľov, zabudnite na dvíhanie sutín, kanistrov či Storm Trooperov. Jeden zásah a vaša koncentrácia je rozhádzaná. Môžete to skúšať odznovu, ale neuspejete. Nepriatelia cheatujú rýchlosťou, rýchlejšie chargujú Sily, dokonca ich blesky vás dokážu na pár dlhých sekúnd paralyzovať, zatiaľ čo tie vaše ich len pošteklia. To platí aj o block breakeroch. Vašu obranu rozbijú silným kombom, ale vy sa natrápite, aby ste ich položili na lopatky a na zemi upražili. Od efektnosti eliminácie sa odvíja aj kumulovanie bodov potrebných na levelovanie. Je však nastavené tak, aby ste prbližne v ¾ mali odomknuté všetky kombá a upgradnuté na maxime tie najpoužívanejšie schopnosti.

Star Wars: The Force Unleashed

Na každého nepriateľa bez rozdielu sa dá aplikovať rovnaká taktika (systém omráčenia tlakovou vlnou, paralýza bleskami, alebo odhodenie Foce Push), oni vám vaše útoky oplácajú podobnými atakmi, z čoho vznikajú dramatické momenty ako pretláčanie „kto z koho“ (Silou, mečmi atď). Súboje s bossmi patria medzi najsvetlejšie momenty Force Unleashed, ide o takú čerešničku na torte a zásluhy na vašej krížovej výprave cez levely. Získanie svetelného meča súpera je okorenené skutočnosťou, že bossovia sú takisto vybavení nespútanou Silou a tak vzduchom lietajú rôzne objekty, a nedarujú vám nič zadarmo.

Bohužiaľ aj súboje s bossmi postihla nevyváženosť a tak obtiažnosť kolíše, pokiaľ nenájdete vhodnú taktiku, ako na nich. Práve u bossov, kde je uzamknutá kamera, sa ukáže slabina zlého lockovacieho mechanizmu. Aj keď stojíte od nepriateľa na meter ďaleko, hra nedokáže zamerať a vám nezostáva nič iné, len sa presunúť a skúsiť blesky vypustiť z inej pozície. Lockovací systém často vedie k smrti. Nehovoriac o tom, ak chcete odraziť hodený balvan, či postaviť sa blížiacej sa Force Push. Ovládanie si však celkovo udržuje svoju dynamiku a ak si naň zvyknete, tak pieseň smrti rozosejete kdekoľvek. Ak patríte medzi odporcov Quick Time Eventov (to sú tie sekvencie mačkania tlačítok počas animácií), tak sa pripravte na jedno z najhorších spracovaní a zlú odozvu.

In an episode not so far away

Nosnými piliermi Force Unleashed sa stala spomínaná sila a technológia, mixujúc obľúbený middleware Havok a rátaním animácií v reálnom čase Euphoria. V prvých momentoch sa nestačíte čudovať, ako dokáže vákuum vysať všetko, čo je v dosahu prasknutého okna na vesmírnej stanice skôr, než ho bezpečnostný systém zavrie kovovou platňou. Neveríte vlastným očiam, ako sa sklo po náraze rozsype na tisíc kúskov, ako hodená krabica exploduje a tlaková vlna odhodí vôkol stojacich trooperov. Ako Force Push dokáže olúpať kôru stromu, ako sa kmeň ohýba tam, kde ste ho zasiahli, ako pazúr vytrhávate z rastliny atď. Potom príde vystriezvenie a všetky sutiny, mŕtvoly, kúsky dreva, kovu, rozbitých debien miznú pred očami možno skôr ako sa dotknú virtuálnej podlahy.

Kúzlo nespútanej Sily vyprchá v okamihu, keď zistíte, že levely sa dajú prebehnúť rovno k bossovi bez toho, aby ste niekoho zrušili, že stavba úrovní je schematická a že z likvidácie nepriateľov sa stala rutina. Autorov dokonca netrápilo, že prostredia (až na malé výnimky) nie sú interaktívne, že s takýmto fyzikálnym enginom sa dajú stvárať skutočné nespútané veci. Klasické enviromentálne puzzle sa obmedzili na vyrazenie dverí Silou alebo ohnutie konštrukcie, aby vám na hlavu nepadala horúca láva. Kam sa podel kolaps celých budov, vytrhnutie kovových chodníkov, deformácia materiálov vo váš prospech? Nakoniec vám naozaj zostanú iba tie krabice a debny, ktoré sa váľajú absolútne všade.

Star Wars: The Force Unleashed
Star Wars: The Force Unleashed Počas hry stúpa tuhosť nepriateľov, vám rastú sily a k tomu si môžete modifikovať aj svetelný meč.
Počas hry stúpa tuhosť nepriateľov, vám rastú sily a k tomu si môžete modifikovať aj svetelný meč.


Star Wars: The Force Unleashed Papuľa smradľavého Rancora sa bude od bolesti neraz zvíjať.
Papuľa smradľavého Rancora sa bude od bolesti neraz zvíjať.


Star Wars: The Force Unleashed Pečeme! Sila dostala štedrý priestor, hra ho nevyužila naplno.
Pečeme! Sila dostala štedrý priestor, hra ho nevyužila naplno.





Fyzika je na jednej strane úžasná, no na druhej robí psie kusy. Chôdzou dokážete posunúť ťažké objekty, oceľové trámy, rozbiť sklo atď. Pri neúspešnom Force Gripe padnú na zem aj tí protivníci, ktorých ste nedržali vo vzduchu, levitujete meter nad zemou, alebo sa do nej prepadávate, zasekávate atď. No nie sú to len chybičky takéhoto charakteru. V jednej úrovni som sa snažil otvoriť ťažké dvere pomocou Force Pull, ale konštantná paľba blasterov ma odhodila smerom k bráne. Zrazu som sa ocitol na druhej strane, ale hra zistila, že som ešte neotvoril vráta, tak ma pred ne postavila. A čo nevidím? Dvojkrídlové dvere sú ohnuté dokorán a po nepriateľoch ani stopy. Hra by si rozhodne zaslúžila ešte nejaký ten mesiac ladenia a balansovania, aby ste sa nemuseli pozastavovať nad otázkou, prečo môžem dvihnúť Tie Fighter, ale nie Troopera, ktorí nemá okolo seba auru pohlcujúcu Silu?

Episode 3,5

Najväčšou prednosťou Force Unleashed je vysoká produkčná hodnota, ktorá sa odrazila na výbornom grafickom spracovaní sveta s bohatou históriou a špičkovým ozvučením v DTS. Autori naliali nemalé prostriedky aj do renderovaných filmov (v nich by si však zaslúžil väčšiu pozornosť motion capture pohybov a ostrejšie textúry), výberu hercov a v neposlednom rade aj do zostavenia dôveryhodného príbehu. Je ľahko čitateľný, no nijako dramaticky prekvapivý vzhľadom na pozíciu príbehu medzi obe trilógie a položené základy celej Star Wars ságy.

Napriek tomu sa im poradilo zostaviť napínavý a pozornosti hodný mix, ktorý tak milujeme. Je tu romanca, jasne definovaný sidekick, nepriateľ a cieľ. Tajný učeň si ide za svojim aj cez mŕtvoly a ako už ukázalo demo, vie zametať na obe strany rovnako dobre. Impérium ťaží z jeho anonymity a rebeli nestíhajú varovať sami seba o novej hrozbe, ešte väčšej ako zákerný plán Imperátora Palpatina. Ako námet pre film by fungoval na jednotku s hviezdičkou. V hre je postavený zoči voči spracovaniu, ktoré premrhalo potenciál Sily. Prvá next-gen Star Wars hra je iná ako tie predchádzajúce. Je plná protikladov a drobností, ktoré kazia výsledný dojem (okrem chýb, aj také maličkosti ako loading každej položky v menu).


napísal spacejunker 19.9.2008
Páči sa mi!
6.5
Ohodnotiť
STAR WARS: THE FORCE UNLEASHED
+ kontrola nad Silami
+ hrateľný Darth Vader
+ zvuky a hudba
+ fyzika
+ alternatívny koniec
- málo interaktívne prostredia
- zle vybalansované lokality, súboje, bossovia
- poddimenzovaný svetelný meč
- kolísajúca obtiažnosť
- chyby
- loadingy


RECENZIE HRÁČOV
Star Wars: The Force Unleashed
7.0
CARNY15    5.1.2011
Long, long time ago, in a galaxy far far away... Túto vetu musí pozna...prečítať celé
Star Wars: The Force Unleashed
7.0
BBOYRYXO    3.1.2010
Na uvod hry ked sa Darth Vader vydá na lov wookieov narazý na malého chlapca držiaceho svetelný m...prečítať celé
Star Wars: The Force Unleashed
9.0
STARWARS    2.1.2010
Kľudne by sa táto hra mohla volať aj Star Wars Episode 3,5 lebo dej hry sa odohráva v období medzi e...prečítať celé
Star Wars: The Force Unleashed
6.9
SEPHIRON    10.12.2008
Snad ani slovy se nedá popsat, jak moc jsem se na StarWars- The Force Unleashed těšil. I když jsem n...prečítať celé
PS3
PS2
PSP
Xbox 360
Wii
DS
PS Vita

Vývoj: LucasArts / CENEGA Slovakia / LucasArts
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2008
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Skladací alebo pevný herný sto... (4)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Steam deck - nonsteam games se... (5)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Speňaženie youtube - privyrába... (1)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29398)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk