TOM CLANCY'S ENDWAR |
TOM CLANCY'S ENDWAR |
Môže real-time stratégia primárne určená pre konzoly, zaujať v prevedení na PC? Ubisoft Shanghai si myslí, že áno. Značka Tom Clancy by azda tejto snahe mohla pomôcť, alebo žeby nie? Konzolová stratégia, ktorá sa pokúša uspieť na PC. Keby to bolo naopak, mohli by sme benevolentne poznamenať: „ No dobre, nech ochutnajú aj hráči na konzole, ako chutí stratégia, hoci bude oklieštená obmedzenými možnosťami ovládania ". Pokus priviesť pôvodnú (akože) stratégiu z PS3 a Xbox 360 na PC znie však dosť strašidelne. Vývojári EndWar si ale myslia, že objavili kameň mudrcov, vďaka ktorému dokážu vyrobiť zlato. Inak povedané, veria, že prišli na revolučný spôsob ovládania stratégií na konzolách, vďaka ktorému tu už tento žáner nebude tri kroky pozadu.
Hlasové ovládanie jednotiek je vskutku dobrý nápad. A hoci Ubisoft na túto myšlienku neprišiel prvý, nedá sa mu uprieť snaha o praktické zakomponovanie daného prvku do hry. A dá sa povedať, že to s pokrikovaním na jednotky namiesto stláčania kláves a gombíkov nedopadlo najhoršie. Ani na PC. Hoci niekedy sa musíte popasovať so správnou výslovnosťou, keď si zvyknete, prídete tomuto spôsobu na chuť. Budete sa cítiť ako pravý veliteľ, ktorého slovo je ako hlas boží, ktorému sa všetko na bojisku podvolí.
Nie každý hráč však využije mikrofón, či už preto, že ho nemá, alebo kvôli tomu, že hra ani za b.. , teda ani za nič nepochopí, že chcel od tankov, aby sa pohli z bodu A do bodu B. V tom prípade je na PC verná a neprekonateľná myš a doplnkové klávesy. S ich samotným použitím vlastne problém nie je a v princípe to funguje ako v štandardnej PC stratégii. Klávesami koordinujete hlavne prácu a uhol kamery, myšou vyberáte jednotky a ukážete im, kam sa majú presunúť. No to by tu nemohlo byť viacero „ale“, kvôli ktorým sa tá chamraď vojenská ovláda nepohodlne.
Čo sa týka kamery, je vždy viazaná na určitú jednotku. To znamená, že sa s ňou môžete zvŕtať v okruhu vybraných helikoptér či pešieho oddielu. Nie je tu však skutočne voľná kamera, ktorá by umožnila, aby ste bojisko sledovali z pohodlného nadhľadu a takto si prehliadali terén. Čiže vždy máte vybranú nejakú formáciu (alebo viaceré) a okolo tej sa môžete obzerať, no a samozrejme ju presúvate na požadované miesto a stanovíte povel na útok. Možno je to len otázka zvyku, mne však takéto oklieštenie veľmi nevyhovovalo, pretože zapríčinilo horšiu orientáciu a prehľad o rozložení síl na mape. A minimapa tento dojem veľmi nezlepšila, hoci lokality v hre vôbec nie sú rozsiahle. Každá mapa má veľkosť, čo by kameňom dohodil.
Skupiny pešiakov, ktoré sa presúvajú ako jeden celok, sa v stratégiách vyskytujú dosť často. Pri vysokých počtoch človiečikov je to praktické a pochopiteľné. Nepamätám si však RTS, kde sa výlučne po skupinách pohybovala aj technika a letectvo. V EndWar sa však vaše tanky zásadne presúvajú v kope alebo idú v tesnom rade za sebou, ako kačičky. Tak isto vrtuľníky letia tesne blízko seba, akoby ich priťahoval magnet. Nechcem polemizovať o tom, že v realite by sa takéto formácie v boji pokladali za vrchol hlúposti a tieto zhluky by nepriateľ zostrelil aj poslepiačky. Zamrzí však, že takto hráč prichádza o možnosť takticky rozložiť svoje sily, čo je u stratégie dosť zásadná chyba.
Vhodné rozmiestnenie a posun každého jedného tanku či transportéru v teréne, by umožnilo vytvoriť rôzne obranné či útočné variácie s odlišným efektom. V EndWar však môžete jedine presunúť celý konvoj rýchlou a priamou cestou, alebo urobiť hromadnú obchádzku. Pravdaže, zvyčajne máte ešte ďalšie skupiny jednotiek, takže povedzme, že niektorým grupám nariadite priamy útok a iným obchvat, ale tým ste už vaše taktické možnosti naozaj vyčerpali. A pritom vojenských skupín na bojisku môžete mať vždy len niekoľko. Je tu síce zvyčajne možnosť povolávať posily, ktorých počet vzrastá po obsadení kontrolných staníc, ale obvykle len nahradia iné, už zničené formácie.
Absencia taktických prvkov sa nedá oklamať ani možným presunom pechoty do budov a vežičiek so zvýšeným dostrelom a obranným bonusom v lese. Stále je to totiž málo na zosnovanie kvalitne plánovaného postupu a hráč sa nezbaví pocitu zviazaných rúk. So sterilnými jednotkami, navyše s diskutabilnou AI sa totiž neľahko vedú vojnové výpravy. Rozhodne sa ťažko hovorí o stratégii, bojisko skôr pripomína arkádu. Aj to nepodarenú, keďže všetky jednotky sa neuveriteľne pomaly pohybujú a hra sa nedá urýchliť. Elitná pechota má rýchlosť jednonohej korytnačky a ani technika na tom nie je oveľa lepšie. Transportéry by predbehla aj babka na bicykli a to aj keby pedálovala do kopca. Vďaka tomuto slimačiemu tempu hra veľmi stráca na dynamike. Na druhej strane, suché misie vám aspoň namiesto troch minút zaberú desať.
Hra síce má niekoľko rôznych módov, vrátane kampane, ale až na multiplayer, kde postupne okupujete územia, je to všetko dokonalá nuda. Na bojisku je vždy vašim cieľom buď úplne vyhladiť nepriateľov, alebo sa ubrániť útoku, v lepšom prípade musíte obsadiť nadpolovičnú väčšinu kontrolných staníc a udržať ich, kým neuplynie stanovený limit. A je jedno, či hráte misiu, alebo voľnú hru, všetko je to na jedno kopyto. Naozaj nebyť prijateľného multiplayeru, nebolo by v hre čo robiť.
Mohli by sme ešte hovoriť o efekte jednotiek, u ktorých menšiu úlohu zohrávajú povýšenia, ale inak platí, že každá zložka je proti niečomu vysoko efektívna a proti niečomu inému bezmocná, čiže napríklad ťažká pechota ľahko zničí tanky, tie zas spravia krátky proces s transportérmi, ale pre tie sú zas jednohubkou vrtuľníky. Porovnávať EndWar s titulom World in Conflict nemá zmysel, WIC je totiž úplne iná liga. Ale možno sa aspoň tí, čo začínajú so stratégiami, chytia.
Aspoň, že sa na hru celkom dobre pozerá. Hoci prostredia pôsobia dosť sterilne a umelo, jednotky a efekty nevyzerajú zle. Štýlové sú hlavne prelety vrtuľníkov pod vašim velením a explózie zbraní hromadného ničenia. Ozvučenie však už opäť pokrivkáva, no ak používate hlasové ovládanie, možno si to ani veľmi neuvedomíte.
Ak sa chcete o EndWar dozvedieť viac o hre, zaostrite na recenziu konzolovej verzie. Myslím však, že text, ktorý máte práve pred sebou, poskytuje dostatočný obraz o (ne)kvalitách danej hry. EndWar je nuda. Hlasové ovládanie je asi jediným pozitívom, ktoré hru zachraňuje od úplného zatratenia. Aj to keď ho používate v multiplayeri. A aj k tomu môžu mať niektorí užívatelia výhrady. Povedzme si rovno, keď hra neoslovila ani mnohých majiteľov konzol, ktorí si nemajú v prípade stratégií veľmi z čoho vyberať, prečo by mala osloviť užívateľov na PC, čo sa môžu prehŕňať v bohatej ponuke omnoho lepších RTS ? A zvlášť tento rok.
RECENZIE HRÁČOV |
8.0
IXTREME
1.3.2009
Tom Clancy. Kto by nepoznal toto meno? Meno človeka, ktoré výtvory zasiahli do každej časti ...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Ubisoft Romania / Playman / Ubisoft Štýl: Akcia / Realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|