BROKEN SWORD: SHADOW OF TEMPLARS DIRECTOR'S CUT

BROKEN SWORD: SHADOW OF TEMPLARS DIRECTOR'S CUT

9.0

Slávny Broken Sword ako mýtický Fénix vstáva z popola.

Recenzia na DS verziu

Tiež občas mávate nostalgické chvíľky, kedy máte chuť vykašľať sa kompletne na celú dnešnú komerčnú scénu a v mysli sa vraciate späť do čias, kedy ešte vývoj hier nebol v rukách ľudí, čo by mohli tvoriť taký menší štát, ale zopár ľudí si v priateľskej atmosfére kódilo doma hry pre hráčov, nie pre zisky? Jednoduché, ale účinné koncepty akčných hier, racingy so skutočným pocitom rýchlosti a v neposlednom rade dnes už pomaly spráchnivené adventúry. To všetko z dôb (možno nie až tak) dávno minulých si rád pripomeniem určite nie len ja sám. Na svete je dnes mnoho ľudí, ktorých by si nejeden herný holobriadok dovolil označiť za pamätníkov, no toto pomenovanie je mylné. Ide o fajnšmekrov a trh sa aj im prispôsobil – na online službách všetkých platforiem si môže hráč zakúpiť krásny kúsok svojej minulosti a táto ponuka sa v týchto dňoch pre platformy Nintenda rozrastá o jednu z príbehovo najdokonalejších herných klasík. Skutočný umelecký masterpiece má meno Broken Sword.

30. september roku pána 1996 sa zapísal do kroník videohier zlatým písmom. To bolo lemované platinou a stránka skrášlená miliónmi diamantov. Charles Cecil a Revolution Software vydali hru Broken Sword: The Shadow of The Templars, netrvalo dlho a z hry sa stal kult. Porty na PS1, GameBoy Advance, mobily a pokračovania boli priam povinnosťou. Posledné dve časti sa síce svojim predchodcom rovnať nemohli, no aj tak šlo o nadpriemerne kvalitné kúsky. O piatej časti ani chýru ani slychu, tak sa v Ubisofte rozhodli hru preniesť na najmasovejšie herné systémy súčasnosti v rozšírenej edícii, ktorá, podobne ako filmové režisérske verzie, obsahuje pasáže vystrihnuté z pôvodnej hry. Možno si pokladáte otázku, či dokáže úplne nová kapitola, ďalšie nové elementy v obsahu a ilustrácie Davea Gibbonsa priviesť k hre aj jej pôvodných hráčov. Jednoznačne áno, titul nestarne, ba dokonca zreje ako víno a pre milovníkov adventúr je povinnosťou.

Vyzerá to tak, že náboženstvo, templári a veci s tým súvisiace vždy boli a aj ostanú vďačnou témou. Hlavne v rukách majstra pera. Knihy sú bestsellermi, filmy do kín prilákajú ešte aj slepcov a v hrách aj mizerný kus dokáže aspoň takýto príbeh zachrániť. Templári proste zažívajú svoj comeback a to skutočný, na ktorý sa v tejto hre pozriete bližšie. V úvode spoznávate francúzsku kočku Nico Collard, novinárku v bulvárnom denníku, okolo ktorej sa ako keby zrazu začali diať tie najzamotanejšie udalosti na svete. Maskovaný vrah vždy v inom prevleku už zniesol zo sveta 2 významné osoby, Nico je svedkom tretej vraždy a trochu cynický americký turista George Stobbart natrafí počas výletu v Paríži miestneho klauna pri jeho vrcholnom čísle – vyhodení kaviarne do vzduchu. Ako spolu môžu súvisieť vraždy 4 úplne rozdielnych osôb? Nedokážem už viac zaspoilovať, to by bol hriech, za ktorý sa nedá získať rozhrešenie.

Broken Sword: Shadow of Templars Director's Cut

Vražda, ktorej ste svedkom je opradená tajomstvom.
Broken Sword: Shadow of Templars Director's Cut

O dejové zvraty v hre nie je núdza.
Broken Sword: Shadow of Templars Director's Cut

Svoje k príbehu povie aj parížska polícia.


V hre si pripadáte ako pri čítaní skvelej knihy, ktorej dej ale naozaj prežívate a ovplyvňujete. Jedna zodpovedaná otázka v tomto detektívnom príbehu vyplavuje na povrch niekoľko nových otázok a vy nemáte dosť, kým celú záhadu nevyriešite. Navyše zakomponovanie úplne novej (prvej) kapitoly vyšlo na výbornú, čiže aj veterán série Broken Sword môže prežívať úplne nové zážitky a objavy. Príbeh je síce napísaný skvele s kopou zvratov, tragických, ale i komických udalostí, no gro jeho dokonalosti tvoria geniálne dialógy. Ani jedno slovo v hre nepadne zbytočne. Často sa vďaka dialógom dostávate do humorných situácií a tak o rôznorodosť pri hraní nie je núdza.

Každá z dvoch hrateľných postáv má pritom unikátny a pre danú postavu typický spôsob vedenia dialógov. O tom, že sa v nich skrývajú hinty na riešenie hádaniek hádam ani nemusím hovoriť. Vykreslenie rôznorodých charakterov je potom priam výtvorom génia, zvlášť rôzne „druhy“ angličtiny pri postavách v iných krajinách. To však stále nie je všetko, pri všetkom tom pátraní a riešení hádaniek sa na pozadí odvíja romantický príbeh postupne budujúceho sa vzťahu medzi Georgom a Nico, ktorý sa nenásilne dostáva do povedomia hráča a úprimne, mať Pilcherová takto rozpísané svoje romány, tak jej mám plnú knižnicu.

Dialógy však nie sú jedinou vecou, v ktorej bude môcť táto hra ešte dlhé roky školiť konkurentov. K adventúram síce hádanky patria, no mladší hráč nebude mať o pojme „puzzle“ poňatia, kým si neskúsi tento kúsok. Niekedy sú dokonca tak skryté, že ani nepostrehnete, že práve nejakú riešite. Nie je to len aplikácia predmetov na seba a ich nasledovné využitie niekde inde. Prakticky počas celej doby hrania budete niečo riešiť a je jedno, či je to iba vyčistenie kalicha alebo otvorenie zložitého zámku. Vaša šedá kôra si tu oddychu neužije. Autori však aj mysleli na tých hráčov, ktorí majú v náročnejších hrách často nutkanie k pocitom menejcennosti. Ku každej situácii sú k dispozícii pomôcky od najvšeobecnejších postupne k najkonkrétnejším, ktoré vám od slova do slova napíšu, čo máte urobiť.

Hovorte si, čo chcete, ale nech bude grafické spracovanie v dnešných adventúrach hoc aj na úrovni reality, nikdy tie hry nebudú mať také čaro, ako ručne kreslené hity môjho detstva. Tým teraz nemyslím len túto hru, to bolo pre ilustráciu. Je radosť hru nie len hrať, čítať, ale aj pozerať. K spomínaným krásnym Gibbonsovým ilustráciám si pridajte nádherne kreslené prostredia a rozprávka je na svete. Bohužiaľ pri DS verzii práve táto stránka hry utrpela najviac. Na malej obrazovke sa často z niektorých situácií stával pixelhunting. Hráč aj tuší, čo má spraviť, len jednoducho na obrazovke nevidí vec, ktorú potrebuje, lebo je veľmi malá. Potom ostáva len chodiť stylusom po obrazovke a hľadať nejaké interaktívne miesto. Možno to znie ako malá chybička, no v hrateľnosti dosť zaváži a tráviť niekedy čas prechádzaním obrazovky pixel po pixeli, lebo niečo nevidíte, je aj trochu otravné.

Broken Sword: Shadow of Templars Director's Cut

Okamih výbuchu sa navždy zapísal Georgovi do pamäte.
Broken Sword: Shadow of Templars Director's Cut

Z nápaditých hádanok budete mať radosť.
Broken Sword: Shadow of Templars Director's Cut

A nakoniec tu nájdeme aj tradičnú lovestory s happyendom.


Zvuková stránka je jednoduchá, ale účelná. Hlasy určite budú chýbať počas hrania, no zas ozvučeniu prostredí nie je čo vytknúť. Tak trochu sa to dá prirovnať k starým nemým filmom, ktoré sprevádzal orchester. Nech bola jeho hudba akokoľvek dobrá, nikdy sa to nevyrovná tomu, keby boli popri nej použité aj hlasy. Treba však brať do úvahy aj možnosti handheldu. )

Vrátim sa k lokalitám. Často býva problémom v tomto žánri ich recyklácia. Tu nastáva tiež, no je ich naozaj mnoho, takže vám hra ako okukaná ani nepríde. Veľa častí Paríža, Sýrie, Írska, Španielska vás dokonca neraz aj niečo naučia, hlavne z dejín a aj po opätovnom návrate vám miesta ponúkajú nové zážitky.

Čo viac dodať. Hra bola skvelá už keď vyšla, časom len dozrela ako kvalitné víno. Zub času sa síce podpísal na jej výzore, no ručná maľba s výnimkou postáv stále vyzerá skvele. Okrem absentujúceho dabingu tu už nie sú žiadne tmavé stránky. Dodnes hádam najlepšie dialógy a neopakovateľné hádanky robia z titulu jasnú kúpu. Príbeh je už iba sladučkou polevou na torte, ktorá tomu celému dáva formu a podstatu. Nico je navyše ešte stále kočka.


napísal matus_ace 16.4.2009
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Broken Sword - Launch
| BROKEN SWORD - LAUNCH
[27.3.2009]
9.0
Ohodnotiť
BROKEN SWORD: SHADOW OF TEMPLARS DIRECTOR'S CUT
+ atmosféra
+ príbeh
+ dialógy
+ nezabudnuteľné postavy
+ rozvoj vzťahu na pozadí dejovej línie hráča zaujme
+ pridaná epizóda
+ žiadna krátkodobá záležitosť (10-11 hodín cca)
+ zvuky a ručne kreslená grafika
- v malej verzii utrpela prehľadnosť na malom displeji
- bez dabingu


RECENZIE HRÁČOV
Broken Sword: Shadow of Templars Director's Cut
9.0
DICKIE    17.5.2009
Blog Georga Stobbarta, pondelok 18. máj 2009Pomaly, ale isto sa nám blíži leto a s ním aj ča...prečítať celé
DS
Wii

Vývoj: Ubisoft / CENEGA / Revolution Software
Štýl: Adventúra
Dátum vydania: 27. marec 2009
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29304)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk