COMMAND & CONQUER 4: TIBERIAN TWILIGHT |
COMMAND & CONQUER 4: TIBERIAN TWILIGHT |
Predstavovať Command & Conquer je ako nosiť vodu do studne. Každý, kto aspoň trochu pričuchol k stratégiám, túto kultovú sériu pozná. Tento rok čakáme nový prírastok a my sme ho už stihli trochu prevetrať. Preliali sme prvú krv a vybojovali úvodné bitky o vzácne tibérium. A ani príval guliek nám nezabránil priniesť vám túto reportáž z prvej línie.
Ak ste mali také šťastie, ako my a stali ste sa súčasťou beta testu, viete, že obsahuje výlučne multiplayer. Už dizajn úvodného menu naznačil, že tento diel tvorcovia spravili naozaj po novom. Na bojisku sa to rýchlo potvrdilo, hoci vhupnutie do konfliktu bez akéhokoľvek tutoriálu bolo trochu šokujúce. Princípy hry sa totiž výrazne zmenili a menší návod by nebol na škodu ani v testovacej verzii. Avšak záchvat paniky netrval dlho, herný systém nového Command & Conquer 4 je totiž veľmi jednoduchý. Ale pritom premyslený a vôbec nie zlý. Štvorku poňali tvorcovia veľmi akčne a mnohým sa to zapáči. Niektorým ale bude chýbať babranie sa s tibériom, výstavba základne a precízne plánovanie postupu. Tieto faktory sú totiž výrazne v úzadí, tvorcovia ich obmedzili na minimum. Alfou a omegou hry sa stala rýchla produkcia jednotiek a ich okamžité nasadenie do boja.
V úvode si každý hráč vyberie frakciu (GDI alebo NOD) a jednu z troch mobilných báz a umiestni ju na štartovacie pole, kde začína s tímovými kolegami. Po krátkom časovom limite je základňa v teréne a môže doslova kráčať, prípadne lietať po oblasti. Hráči musia obsadiť ložiská roztrúsené po krajine a to prostým priblížením pozemných jednotiek. Pravdaže, ak už miesto neobsadil súper a vtedy si ho treba vybojovať. Ložiská kumulujú body a víťazí družstvo, ktoré prvé dosiahne stanovený počet.
Všetky jednotky sa vyrábajú v mobilných bázach a to aj počas presunu základne. Na povrch však vylezú, až keď sú budovy v pokojovom stave a ustálené na zemi. Na výrobu jednotiek netreba zhŕňať žiadne suroviny, jediným limitovacím faktorom je maximálna kapacita. V závislosti od akosti posíl sa odvíja rýchlosť výroby a väčšie jednotky skôr naplnia stanovený limit. Produkovať môžete stále, doslova ako na bežiacom páse. Popri tom sa dá aplikovať niekoľko vylepšení a v závislosti od výberu bázy je príležitostne možné postaviť pár obranných budov. Inak sa však nestavajú žiadne stavby, zabudnite na baráky, letiská alebo továrne na tíbérium.
Ak si chcete dožičiť obranné vežičky, alebo bunkre, treba si zvoliť defenzívnu základňu. Tieto objekty môžete stavať v okolí bázy, keď je utáborená, inak produkuje hlavne pechotu a ľahké jednotky. Ich sila spočíva predovšetkým v počte a využívaní bunkrov. Ofenzívna základňa produkuje ťažké bojové stroje vhodné do prvej línie. Napokon podporná základňa ponúka predovšetkým letecké sily. Rozdielny sortiment núti hráčov v tíme, aby spolupracovali. V ideálnom prípade na nepriateľa útočia ťažké pozemné kolosy, nad ktorými poletujú napríklad Orca bombardéry a kontruje im pechota. Netreba prízvukovať, že každá jednotka má určité výhody aj slabiny. Po zničení bázy hráč nie je eliminovaný, len musí chvíľu počkať, aby si vybral novú základňu a môže to byť dokonca iný druh. V teréne sa okrem kľúčových ložísk vyskytujú aj miesta s malým množstvom tibéria. Akoukoľvek pozemnou jednotkou sa dajú preniesť do tímovej zóny a prinášajú užitočné bonusy. Napriek tomu ich v zápale boja nebudete až tak často zbierať. Bude totiž stále rušno, nečakajte oddych od prvej do poslednej minúty hry.
C&C 4 je skutočne rýchly a dynamický, má však aj svoje úskalia. Súvisia hlavne so zvyšovaním úrovní hráčov, ktoré sú permanentné a platia pre všetky nastávajúce zápasy. Za úspechy na bojiskách, bez ohľadu na to, či vyhral, alebo prehral, získava každý hráč skúsenosti a levely. Nová úroveň však neznamená len vyššiu hodnosť a nejaký lacný bonus. Pri každom postupe sa odomkne jedna, alebo viac jednotiek plus nejaké vylepšenia, ktoré sa dajú aplikovať v boji. Je to pre hráčov skvelá motivácia. Avšak na druhej strane to znamená výrazný postih pre menej skúsených hráčov, keď bojujú proti súperom na vyšších úrovniach. Hoci sa môže jednať o rozdiel napríklad len troch-štyroch levelov. Niekedy skrátka môžete robiť čokoľvek, ale takýchto súperov nemáte šancu poraziť, pretože ich jednotky sú niekoľkonásobne silnejšie. Príkladom je zápas, kde sme bojovali v trojčlenných družstvách. Môj tím ovládal takmer všetky ložiská, body utešene pribúdali, súper bol na kolenách. Lenže jeden z protivníkov, s pokročilým levelom, si potichu vyrobil armádu lietajúcich kolosov a on sám zroloval všetky naše základne a obsadil ložiská.
Svojské sú aj opravy inžiniermi, ktorých má každá základňa. Opravujú a doliečujú, to je v poriadku. Lenže keď niekoľko silných jednotiek nie je schopných zničiť jediného súpera len preto, že má za zadkom desať inžinierov, ktorí opravujú rýchlejšie, ako je stroj poškodzovaný, je to čudné. Pripomínam, že keď je nablízku súperova základňa, nestíhate ničiť ani tých inžinierov. V podstate sa teda nehnete z miesta a nemáte šancu preraziť. S touto taktikou a rafinovanosťou hráčov EA zjavne nepočítala.
Musím povedať, že prvé hodiny hrania vo mne vzbudili o Command & Conquer 4 veľký záujem. Ten ale začal opadávať, keď som si uvedomil úskalia, ktoré odkryl multiplayer. Ani teraz nespochybňujem atraktívny systém, ktorý bude zaujímavé využívať v singleplayerovej kampani. Vývojári by však mali upraviť niektoré parametre hry a efekt určitých jednotiek, aby dosiahli vyvážený a férový multiplayer.
Pri príležitosti vydania najnovšieho pokračovania stratégie Comand & Conquer bola vypustená plná verzia hry Command & Conquer: Tiberian Sun aj s datadiskom Firestorm. Je to vítané spestrenie, ktoré skráti čakanie na aktuálny prírastok. Zdá sa, že po menej výrazných hrách z posledného obdobia série, nás čaká opäť svieži kúsok v kultovej stratégii. Len niektoré veci rozhodne treba doladiť.