RUNAWAY: OSUDOVÝ ZVRAT |
RUNAWAY: OSUDOVÝ ZVRAT |
Vtedy je koniec, keď povedia, že je koniec. Pendulo Studios potrebovali dve pokračovania, aby sa dostali v štýlovom kruhu, akým sa ukončujú veľké trilógie, na začiatok. K výbornej road adventúre, k svojej prvotine. Zároveň potrebovali na dokončenie jedného cyklu tretí diel, ktorý sa zbavuje číselného hodnotenia a tým aj nálepky „pokračovanie". Maskovacia technika hodná politických slovných hračiek sa nedá prekuknúť až do momentu, keď je obyčajne neskoro.
Pendulo hrajú na dve strany. Tí, ktorí posielali výhražné listy s tikajúcim obsahom na adresu Španielov po ignorovaní poriadneho zakončenia v Korytnačom sne, môžu jasať, pretože príbeh Osudového zvratu má nielen vysvetlenie o tom, ako Brian zachránil Ginu, ale aj to, prečo začína pohrebom hlavného hrdinu a dáva aj odpovede na otázky, či je naozaj mŕtvy. Kto Runaway nikdy nehral, bude po stránke pomaly rozbiehajúceho sa príbehu v kompaktnejších prostrediach, kde nemá veľa priestoru pre gradáciu, a celkovú krátkosť, mierne sklamaný. Bude sa dobre baviť, ale prepojenia na predchádzajúci diel v stratenej epizóde s dôležitými momentami a situáciami z predošlých dvoch dielov vypichnutých formou rozhovoru, vyšumia do stratena. Chémia medzi postavami takto nebude fungovať, má však šancu vyvolať záujem o predchodcov. Čo je len dobre.
Runaway spravila sedemročné kolečko a dostala sa tam, kde... začala. Osudový zvrat je nostalgický návrat k pôvodnému charakteru veľkého road movie bez toho, aby ste sa nacestovali a zodrali pneumatiky. Výmena lokalít na úrovni miestneho okresu nevadí a je vybraná presne tak, aby ste spočiatku boli nesvoji a po pretnutí ciest Briana a Giny došlo k hlasnému plesknutiu na čelo. Osudový zvrat má dva začiatky a jej zdvojená osobnosť sa v jednej fáze roztrojí, kde na scénu vstúpi tretia postava. Kooperácia s cudzincom vyústi do zaujímavého gameplayu s hľadaním odpovedí v navonok obyčajnej konverzácii. A keď sme u tej kooperácie, tak aj medzi hlavnými hrdinami príde na výmenu predmetov a názorov.
Hra osudu
Rozoberané problémy dospievajúceho vzťahu, snahy o jeho definovanie a zápach predsvadobného života zaváňa dobrou romantickou komédiou, kde dochádza k napätiu, hádkam, udobrovaniu, objatiam, ale aj rozoberaniu pochybnej minulosti. Stále to medzi nimi iskrí. Vedeli ste, že Gina sa živila ako tanečnica v nočnom klube a že Brian je večný šprt, ktorý tajne nad hanbatými časopismi s podobnými dámami dúfa v spasenie? Spolu dali na kokos mafiánom, prežili výlet do púšte s nepodarenou skupinkou transvestitov, aj haváriu lietadla. Podarení hrdinovia. Pendulo pridali na scenári, už nejde o okatú vykrádačku filmov, poschovávané vtipy a narážky nebijú do očí, fungujú. Parodovanie nevychádza nazmar, ale dokáže sformovať kútiky úst do úsmevu.
Kompaktné scény o rozlohe niekoľkých obrazoviek sú nasekané do piatich kapitol, ktorými prejdete približne za 10 hodín. Nebyť používania starých trikov atakujúcich komfort pri hraní, skúsení by to zvládli aj oveľa rýchlejšie. Postavy v Osudovom zvrate už konečne počúvajú na dvojklik, no v niektorých lokalitách stále vystavujú na obdiv svoju lážo-plážo chôdzu práve vtedy, keď tadiaľ prechádzate už po stýkrát. Pendulo má stále problém s miznutím hotspotov, ktoré aj po preskúmaní stále okupujú obrazovku, a pixelhuntingom našťastie eliminovaným pomocníkom na zvýraznenie aktívnych miest. Kurzor nie je inteligentný, ale pravým myšítkom musíte prepínať medzi jeho funkciami a k pohodlnejšiemu hraniu nepomáha ani inventár na separovanej obrazovke. Veľký dôraz sa kladie na prieskum prostredí, zbieranie predmetov a ich vzájomné kombinovanie a neskoršie používanie, ale ak ani po použití nemiznú, dochádza zo strany hry k zavádzaniu.
Po prvýkrát sa v sérii Runaway objavuje aktívny pomocník, ktorý je vyriešený šibalsky – volaním na horúcu linku Pendulo Studios. Vzhľadom na to, že po dokončení hry nik nie je v kanceláriách, o podporu sa stará upratovač Joshua. A nie je sám, kto dostal vhodnú rolu, objavujú sa aj starí známi mafiáni, ale aj mnohé nové šialené postavy ako stroskotaný bezdomovec či čašník s hereckými vlohami. Ich sny sú nakoniec dokonale zneužité v prospech hrdinov. Hádanky, triky a prekážky sú vzhľadom na nízku rozlohu herného prostredia rafinovane zakomponované, že im musíte zatlieskať. Aj také odlákanie bodyguarda alebo pôvodná idea, že sa ho fingovaný taliansky boss bude báť, či spôsob akým sa vytiahne predmet zo studne alebo spod pohovky, sú zaujímavé. Snaha o inovovanie aj na poli inak intuitívnych a automaticky vykonávaných riešení je hodnotná hlavne pre znalcov.
Mokré sny
Nie je snáď fanúšika, ktorí by nechcel priamo ovládať Ginu. Osudový zvrat plní sny mnohým, Gina poslúcha na slovo a teraz je to ona, kto tak povediac zachraňuje kožu Brianovi a hláškami „určite by povedal, že sa to takto nedá,“ si ho aj doberá. Komentovanie veľmi napomáha k napredovaniu, pozoruhodné je, ako slepo dokážete nasledovať zákazy Giny. Verte, že ak povie, „do toho nestrčím ruku ani keby som mala na sebe rukavice,“ tak ich vyskúšate použiť. Postavy sú výborne nadabované a zvolené hlasy aj s prízvukmi výborne dopĺňajú ich šialený charakter. Česká lokalizácia je iba v podobe českých titulkov, čo v tomto prípade kvitujeme.
Adventúry Runaway si vždy udržiavali vysokú úroveň ručne animovanej grafiky, Osudový zvrat ide o niečo ďalej v práci so svetlom, odtieňmi a celkovo vložením animovaných postáv do inak statického prostredia. Odzvonilo trikom, kedy boli kľúčové predmety či objekty odhalené živšími farbami, postavy presne sedia aj vrhajú tiene, navyše sa ich veľkosť prispôsobuje uhlu kamery a vzdialenosti, kde sa pohybujú. Plynule prechádzajú z pozadia do popredia aj dokonale pracujú s prostredím pri podávaním predmetov alebo ich používaní.
Je koniec?
Počas hrania Osudového zvratu sa neviete zbaviť pocitu, že ide o časť niečoho väčšieho, čo je asi najväčším problémom. Znalosť predošlého dielu je vítaná, ak nie kľúčová pre pochopenie konania všetkých postáv. Tretí diel Runaway na to rovnako ako Korytnačí sen dopláca. V aktuálnom horúcom období ide o príjemné, povedal by som až dovolenkové spestrenie, ktoré nemá prchavosť kratučkých letných lások.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
|
9.0
|
PC
DS Vývoj: Focus Home / Hype / Pendulo Studios Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|