Runaway: Twist of Fate |
Tretí diel konečne prišiel! Je dôstojným ukončením série alebo len jej ďaľším pokračovaním?
9.0
Séria Runaway má pomerne dlhú históriu. Jej príbeh sa začal písať ešte veľmi dávno , keď adventury mali najlepšie obdobie za sebou a keď ešte väčšina hráčov vedela , čo tento pojem znamená. Nároky na každú novú hru boli vysoké a hoci sa nerodilo toľko kvalitných titulov čo predtým hráči vedeli , čo od každého kúska očakávajú a autorom , ktorí chceli v tomto smere preraziť nestačilo vytvoriť len praobyčajnú hru. Museli inovovať , prísť s niečím novým , prezentovať sa kvalitným príbehom a veľmi dômyselne navrhnutým herným konceptom. Niektorým sa to podarilo , niektorým nie. Avšak medzi to málo kvalitných titulov patrila aj hra s názvom Runaway. Krátko po vydaní získala nielen popularitu , ale aj kladné ohlasy od hráčov a hoci sa navonok príbeh uzavrel , niektorí tušili , že príde pokračovanie. A to po určitej dobe prišlo. Všetci boli nadšení , príbeh bol ešte uletenejší než predtým a skvele zaplnil pár hluchých miest prvého dielu. Všetci mu dokázali odpustiť chyby ktoré obsahoval , ale len máloktorým nenavrela na čele vráska po dohratí titulu , kedy sa s nimi hra rozlúčila so slovami: „pokračovanie nabudúce.“ Príbeh sa tak dostal späť na začiatok a všetkým nezostávalo nič iné ako ešte nejaký ten piatok počkať , kým sa dozvedia ako sa to všetko skončí. Po dlhom čakaní titul vyšiel a s ním sa vynárajú aj otázky: „Stálo toto čakanie zato? Prináša nám rovnako kvalitný a do hĺbky prepracovaný príbeh ako prvý diel? A Je dôstojnou bodkou za celým dobrodružstvom?“
Hneď po spustení vás hra privíta niekoľkými zmenami. V prvom rade je to tvorba hráčskeho profilu , kde si vyberáte vaše užívateľské meno , obrázok vášho avatara a heslo , pričom toto všetko je asi zbytočné , ak nemáte niekoho, kto rád hráva vami rozohrané hry. Ďalšou zmenou je hráčske rozhranie, ktorého inovácia prišla na rad až v tomto dieli. Po náhľade na hornú časť obrazovky sa vám zobrazí niekoľko ikon ,ktoré sú od seba odlíšené obrázkami charakterizujúcimi ich význam. Autori sa rozhodli ,že vám s Hard-core obtiažnosťou (s ktorou vyrukovali v druhom dieli) pomôžu a preto máte možnosť spýtať sa na odpoveď samotných tvorcov. Teda za predpokladu ,že sú práve vo svojej firme. Lenže tí sa rozhodli zobrať si dovolenku a preto vás počas celej hry sprevádza upratovač Joshua , pripravený kedykoľvek vám poradiť v akejkoľvek bezradnej situácii. Druhá ikona , ktorá sa tu nachádza dopĺňa prvú a zároveň je riešením na problémy s pixelhuntingom , ktorý sprevádzal od začiatku celú sériu , no na tomto dieli si vylámal zuby. Treťou ikonou je inventár rovnako prehľadný ako v prvom dieli , po prezretí akéhokoľvek predmetu sa vám zobrazí jeho trojrozmerný náhľad okomentovaný o Brianove alebo Ginine postrehy. Jediné , čo mu azda možno vytknúť je animácia hernej postavy pri kombinovaní predmetov , kedy nevidíte čo postava robí , ale ako pri väčšine novodobých adventur sa výsledok zobrazí v inventári. Táto drobnosť je viac menej zanedbateľná a hoci niektorým môže jej absencia pripadať ako vhodný krok , podľa mňa je to škoda , nijako nekazila zábavu ale naopak navodzovala taký vierohodnejší pocit. Štvrtá ikona slúži na oživenie si udalostí z už pozretých animácií , ktoré ale nemôžete znovu vidieť. Autori sa rozhodli nezdržovať vás ich opakovaným pozeraním , namiesto toho vás Gina alebo Brian veľmi ochotne informujú o podstatných informáciách a faktoch, ktoré v nich odzneli. Plejádu ikon završuje posledná s nastaveniami , ktoré sa oproti prvému titulu nijako nerozšírili a sú zostručnené tak ako to len bolo možné.
Grafika je to , čo robilo túto sériu na prvý pohľad jedinečnou a inak tomu nie je ani v tomto dieli. Vysoké rozlíšenie a grafická hĺbka s nestrácajúcim sa citom pre detail potešia oko azda každého hráča a vyčarujú na jeho tvári spokojnosť. Lenže pod týmto pojmom sa skrýva omnoho viac. Vďaka práci so svetlom postavy vrhajú tiene , bez trhania sa pohybujú po obrazovke , pri prechode po nerovnom teréne (ako je napríklad schodisku), alebo využití rôznych predmetov telo postavy na nich takpovediac leží a vytvára dojem , že postava naň skutočne reaguje.
Hrateľnosť je z technického hľadiska rovnako bezchybná ako v predošlých dieloch a celá séria tak vytvára pocit dokonalosti. Počas celého hrania som sa nestretol zo žiadnymi technickými závadami či grafickými nezrovnalosťami. Jediným bugom v celej hre boli občas sa veľmi rýchlo opakujúce rozhovory znejúce ako ozvena. Pre tento problém bol vydaný Patch riešiaci aj ďalšie neduhy, akými boli problémy na určitých grafických kartách alebo drobné technické chyby vyskytujúce sa v druhej kapitole. Z herného hľadiska hra ponúkla niekoľko vylepšení ,pričom rozhodnutie o tom, či sú kladnými alebo zápornými nechám na vašom uvážení. Za zmienku stojí možnosť ovládať Ginu (najviac očakávaná od začiatku série možno i vo vašich snoch alebo vyskytujúca sa v narodeninových želaniach) , tiež pasáž, kedy hráte za Kordsmeiera (i keď nie tak ako si väčšina z vás pri prečítaní tohto riadku predstavila) , spojenie síl pri hraní vynikajúce možnosťou kedykoľvek sa prekliknúť do rozhovoru vášho pomocníka a rýchle sa premiestňovanie po obrazovke pomocou dvojkliku. Ten tentoraz neslúži len na opustenie danej lokácie , ale aj na interakciu s predmetmi , hoci občas sa vyskytne taký, ktorý vám túto možnosť odoprie a práca s ním bude rovnako neefektívna a zdĺhavá ako predtým. Autori nezabudli ani na zarytých hráčov a poskytli im možnosť zabaviť sa pri hraní košatým rozhovorom s Mickeym alebo hádaním výjavov z filmov s Marcellom. Áno , tušíte správne , oboje aktivity sú úplne zbytočné , no na predĺženie hernej dĺžky nie sú zlým riešením.
Konečne sa dostávam k príbehu , ktorý vás ako prvý dostane do kolien a získa si váš záujem ihneď po zhliadnutí prvej animácie. V nej na vaše vlastné prekvapenie zisťujete ,že sa neocitnete znovu na ostrove Mala a že nebudete objavovať skryté krásy jej fauny a flóry. Namiesto toho sa dozvedáte šokujúcu správu. Brian Basco , dobrák a hrdina celej série ochotný pre Ginu položiť svoj vlastný život je odsúdený pre vraždu Kordsmeiera a vďaka tomu , že si nič nepamätá dostáva sa do psychiatrickej liečebne Happy Dale. Gine volá krátko nato Brianov lekár pričom správa , ktorú jej prináša jej spôsobí väčšiu bolesť než čokoľvek iné , čo prežila vo svojom živote. Oznamuje jej strašnú tragédiu , ktorá sa stala v sanatóriu. Zlomená Gina identifikuje Brianovho telo a s plačom sleduje ako sa valí na rakvu hlina , v ktorej sa nachádza láska jej života. Po pohrebe jej však zazvoní telefón a v ňom hlas svojho milovaného priateľa , dozvedá sa že žije i to , že je sledovaná nájomnými vrahmi a musí mu pomôcť dostať sa z hrobky...
Toto je len zlomok zo spletitého a napínavého príbehu , ktorý vás nenechá ani na okamih vychladnúť. Neustále vám bude poskytovať paralelne s vysvetlením nové a nové otázky týkajúce sa celej Kordsmeierovej smrti , Brianovho úteku ako i udalostí , ktoré predchádzali Gininej záchrane pri návrate Trantonitu Trantoriánom . Poskytne vám teda všetky potrebné informácie a uspokojí vás i svojím atypickým záverom. To , že autori sa ho rozhodli prerozprávať z pohľadu oboch hlavných hrdinov hodnotím ako plus , pretože vďaka tomu ho spravili oveľa atraktívnejším. Počas hrania sa stretnete s menším počtom nových NPC postáv , ale to neznamená automaticky ich nedostatok. Naopak , hra sa vás nesnaží zdržiavať rozmýšľaním nad novými charaktermi a sú iba akousi záplatou prázdnych miest príbehu či gameplayu. Autori na nich popracovali do takej hĺbky , že nemáte problém sa s nimi stotožniť a uveriť faktu , že by ste ich mohli stretnúť v skutočnom živote. Blázni v Sanatóriu sú takí blázniví ako sa od nich očakáva , nájomní zabijaci tvrdší než skala a pomocníci štátu a strážcovia zákona nekompromisní ako pri všetkých ich prípadoch a kauzách.
Animácie sú tak vierohodné a prepracované do dokonalosti , že by mohli byť súčasťou prvotriedneho kresleného filmu. Navyše sa s nimi tentoraz stretnete nielen na jej konci , ale aj priamo pri hraní samotnej kapitoly , čím vás hra núti javiť o ňu neustály záujem a nedovolí vám opustiť ju len kvôli hard-core obtiažnosti , ktorá môže byť neraz hlavnou príčinou týchto nerozvážnych a temných myšlienok.
S animáciami kráča ruka v ruke i anglický dabing , o ktorom možno povedať len to , že je najlepší zo všetkých dielov série. Začal rásť na počiatku série v českých rukách , no k dokonalosti sa dostal až v tomto dieli. Samozrejme, tí náročnejší si možno potrpia na občasné nedostatky , ale tie sú prehliadnuteľné - každý dialóg rozhovoru je nahovorený s veľkým citom pre detail, k čomu prispel i výber hercov, za ktorý si autori zaslúžia tú najlepšiu známku. Konečne sme sa dočkali aj emócií pri rozhovoroch u Briana a Giny, ktorí pochopili , že dobré vysvedčenie si musia niečím zaslúžiť a že suchosť , s akou sa prezentovali im k tomu rozhodne nepomôže. Emócie sa na vás valia prúdom , zasypávajú vás ako piesok , dostávajú sa vám pod kožu a neustále vás svrbia urýchliť si hranie nápovedou ,aby ste sa konečne posunuli k rozuzleniu. Prekvapenie , napätie , smútok , plač , strach... s týmto všetkým sa stretávate od úvodných minút. Častokrát si vďaka nim nevšimnete zvukové efekty sprevádzajúce vás počas celého hrania , no oni sú tu a sú úplne identické s tými , s akými sa stretávate v bežnom živote. Škripot pneumatík , zvuk streľby , výbuchy ... toto všetko v hre nájdete. Soundtrack vás častejšie sprevádza i pri hraní a jeho umiestnenie do jednotlivých lokácií je veľmi precízne vybrané. Pri hraní sa vám nestane , žeby ste nepočuli kvôli nemu zvuky výrazne ovplyvňujúce hranie , neprekrýva sa s nimi a tým pádom nepôsobí nijako rušivo. Keby hra nemala taký spád a emócie nehrajú prím , dalo by sa hovoriť o jeho zaostávaní za predchodcami , kde vás sprevádzali krajšie tóny. No v tomto dieli je to ale úplne zanedbateľné.
Hracia doba je u adventur veľmi široký pojem , pretože všetko záleží len a len na vašej šikovnosti , pozorovacom talente a vcítenia sa do prostredia a myslenia tvorcov. Myslím si , že by vás priemerne mohla hra zabaviť (bez používania nápovedy) na nejakých dvanásť hodín ,čo nie je najmenej a stačí pre potreby príbehu. Nikto by sa určite nehádal, ak by bola hracia doba dlhšia , no keby sa autori mali uchýliť k takémuto kroku tak jedine v prípade , že by sa vyhli monotónnosti a stereotypu , s akým ste sa mohli stretnúť na niektorých miestach inak výborného predchodcu.
Čo dodať na záver? Je veľmi veľa slov, ktorými by som mohol opísať emócie, aké sa ma zmocnili po dohratí hry, kedy som na jednotlivé udalosti nemohol prestať myslieť. Pocit smútku ,že sa toto dobrodružstvo skončilo vo mne pretrvával ešte niekoľko dní a spôsobil , že mi všetky adventury pripadali obyčajné a nezaujímavé. Myslím si, že o toto autorom išlo od začiatku , kedy začali tvoriť túto sériu a že predošlé pocity právom svedčia o jej zaradení medzi klenoty hernej a adventurovej histórie. Lúčim sa preto nostalgicky s Brianom , Ginou i ostatnými postavami , vďaka ktorým som sa dozvedel čo skutočne znamená význam slova dobrodružstvo a teším sa na stretnutie s autormi v ich ďalšej adventure.
Plusy:
+ Príbeh odpovedajúci na všetky nezodpovedané otázky
+ priam puntičkárska detailnosť pri nadväznosti na predchádzajúce diely
+ prekvapivý úvod do hry a uspokojivý záver série
+ atmosféra
+ paralelná hrateľnosť za Ginu a Briana a niekoľko drobností spestrujúcich žáner
+ dĺžka zodpovedajúca príbehu
+ možnosť pohybu dvojklikom
+ konečne vyriešený problém s pixelhuntingom
+ výborný dabing (aj u Giny a Briana :)
+ zvuková stránka hry
Mínusy:
- zmena užívateľského rozhrania nemusí byť pre každého
- niekomu možno chýbajúce animácie v inventáre
- pre niekoho znemožnenie prezretia animácií znovu nahradené stručným výkladom
- dĺžka výrazne oklieštená príbehom
PC
DS Vývoj: Focus Home / Pendulo Studios Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|