História Black Isle Studios |
V našom historickom okienku sa teraz pozrieme na tituly od legendárneho Black Isle Studios (Fallout, Baldurs Gate, Icewind Dale), ktoré bolo v roku 2003 zrušené, aby mohlo byť v roku 2012 znovu vzkriesené.
V našom historickom okienku sa teraz pozrieme na tituly od legendárneho Black Isle Studios, ktoré bolo v roku 2003 zrušené, aby mohlo byť v roku 2012 znovu vzkriesené. Prejdeme si ich tvorbu a vydané hry od roku 1998, kedy zahviezdili Falloutom 2, následne pomohli rozmachu RPG titulov a zároveň naštartovali aj rovnako legendárne štúdio BioWare.
Fallout 2 (1998)
Firma dostala ťažkú úlohu, vytvoriť pokračovanie pre jedinečný Fallout. Prebrali síce celý pôvodný herný systém, ale vytvorili rozsiahlejší svet, rozsiahlejší príbeh a zaujali. Vďaka úspechu hry štúdio odštartovalo svoju cestu medzi najlepších RPG vývojárov.
Hra skočila s priemerom recenzii 86%, ale žiaľ viac sa k nej už Black Isle nedostalo. Respektíve dostalo, ale až o 5 rokov neskôr, kedy už bolo pre firmu neskoro. Následne sa však značka dostala do rovnako dobrých rúk v Bethesde, ktorá už stihla priniesť Fallout 3 a Fallout New Vegas. Svojho času sa pokúšal o MMO verziu aj Interplay, ale keďže predal svoje práva na hru Bethesde, musel ju zrušiť.
Baldur's Gate (1998)
Hneď spolu so svojim prvým titulom Fallout vydávajú Baldurs Gate od BioWare, druhú značku, ktorá pre zmenu ustanovila štandardný vo fantasy svete. Titul nevyvíjali sami, ale neskôr značku prebrali a odpichli sa od nej podobne ako od Falloutu. Na jednej strane pomohli sebe a na druhej vtedy ešte malému BioWare, ktorý v titule získal svoju prvú hitovku. Hra hodnoteniami prekonala aj Fallout 2 a získala 91% priemer v recenziách.
Planescape: Torment (1999)
Baldurs Gate sa ujal a tak BioWare chcelo spraviť vlastnú fantasy RPG na Infinity engine od BioWare. Hra síce excelovala s 91% hodnotením, ale tržby boli malé, firma sa už po tejto značke neskôr neobzrela. Na druhej strane získala skúsenosti pre ďalšie tituly.
Baldur's Gate: Tales of the Sword Coast (1999)
Rok po pôvodnej hre vydalo Black Isle expanziu Baldurs Gate, ktorá pridala 20-30 hodín hry a štyri nové oblasti. Príbeh pôvodnej hry sa nezmenil, ale pridalo sa množstvo kúziel a zbraní. BioWare sa na nej začalo učiť vyvíjať expanzie, ako vieme tieto skúsenosti neskôr využijú v pridaní skutočných koncov do Mass Effect 3.
Icewind Dale (2000)
Keďže Planescape nevyšlo, skúsilo Black Isle použiť novú značku. Prerobili do hry trilógiu R.A. Salvatoreho - IceWind Dale. Nasledoval masívny úspech ako predajný, tak aj hodnoteniami, kde priemer stúpol na 92%. Hrateľnosť tentoraz viac upravili na Diablo štýl a hudba bola priam jedinečná.
Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2000)
Spolu s Icewind vydáva Black Isle aj ďalší BioWare titul Baldurs Gate II, ktorý sa znovu vylepšil a 95% hodnotenia hovoria samé za seba. Nová verzia Infinity enginu, ADD 2nd pravidlá a multiplayer posunuli hru vpred. BioWare teraz do enginu pridali aj Open GL podporu, s ktorou následne engine transformovali do 3D vo svojej Nevewiner Nights sérii, tá už ale nebola distribuovaná cez Black Isle.
Icewind Dale: Heart of Winter (2001)
V roku 2001 sa zmenilo Black Isle na vydavateľa expanzií a ako prvý prišiel Hearth of Winter pre IceWind Dale. Pridal kompletne novú kampaň a množstvo zmien do pôvodnej hrateľnosti. Jediným mínusom bola krátkosť, ale nakoniec bola to len expanzia.
Baldur's Gate II: Throne of Bhaal (2001) (recenzia 9.1)
V expanziách ho nasledoval Thorne of Bhaal pre BG2, ktorý priniesol nový dungeon a ďalšie vylepšenia. Pre zaujímavosť Baldurs Gate 1 a 2 chce práve oživiť Beamdog a Atari vo vylepšených verziách.
Icewind Dale: Heart of Winter - Trials of the Luremaster (2001)
Icewind dostalo v jednom roku hneď dve expanzie, konkrétne tentoraz to bola expanzia expanzie, ktorá rozširuje Heart of Winter novým dugeonom a ďalšími možnosťami. Toto je už skôr DLC obsah, keďže bol len na stiahnutie a Black Isle ním predbehlo dobu o niekoľko rokov.
Baldur's Gate: Dark Alliance (2001)
Popri čisto PC tituloch Black Isle spolupracovalo na konzolovej verzii Baldurs Gate, ktorá už bola výraznejšie vzdialená od svojho originálu a ťahalo ju skôr do hack and slah žánru. Dokázala však na konzolách zaujať, aj keď hodnotenia sa pohybovali okolo 80% podľa platformy.
Icewind Dale II (2002) (recenzia 8.5)
Pokračovanie úspešného Icewind Dale na seba nenechalo dlho čakať, aj keď tentoraz už tak nebodovalo a 83% v hodnoteniach naznačilo rozporuplnosť v nových prídavkoch do hry a na danú dobu už slabšej grafike aj keď, Ion Zur po hudobnej stránke exceloval.
Lionheart: Legacy of the Crusader (2003)
V roku 2003 skúsil Black Isle spolu s Reflexive Entertainment niečo nové a SPECIAL system z Falloutu zapracovali do fantasy RPG. Hra bola umiestnená do renesancie, kam sa dostávame ako nasledovník Richarda Lvie Srdce a stretávame napríklad Leonarda da Vinciho. Hra však nezaujala vôbec a 57% hodnotenia naznačili, že Black Isle tu šliaplo vedľa.
Nedá sa povedať, že by to bol dôvod zrušenia firmy v roku 2003, ten súvisel s krachom materskej spoločnosti Interplay, ktorej došli peniaze a najlepšie RPG štúdio danej doby rozpustila.
Baldur's Gate: Dark Alliance II (2004)
Posmrtne ešte Black Isle vydáva Dark Alliance 2, konzolové pokračovanie Baldurs Gate série, ktoré tentoraz vyvíjali sami a postupne sa dostávali do konzolového vývoja. Bolo to už z donútenia materskou firmou, ktorá v danej dobe zháňala peniaze, kde sa dalo. Napriek tomu kvalita sa ešte ako tak zachovala, aj keď hodnotenia už boli pod 80%
Zrušené tituly
Firma má v inventári aj niekoľko zrušených projektov od remaku Stonekeep 2: Godmaker (2001), cez zaujímavo vyzerajúci Torn (2001) až po killer tituly, ktoré vyvíjali v roku 2003 - Fallout 3 (Van Buren), Baldur's Gate III: The Black Hound a Baldur's Gate: Dark Alliance III.
Black Isle is Back (2013)
Týmto heslom chce Interplay oživiť legendu Black Isle Studios a priniesť najlepšie RPG hry. Žiaľ firma v roku 2003 padla práve ich nezodpovednosťou a ostáva len dúfať, že sa pomocou firmy pokúsia oživiť skutočné RPG hry a nie len vytĺcť peniaze zo známeho mena.
Zatiaľ neohlásili prvý titul firmy, ale môžu si vybrať - Baldurs Gate, IceWind Dale, prípadne aj Dark Alliance. Žiaľ Fallout už predtým predali Bethesde a teda, jediné čo v tejto oblasti môžu robiť, je dopredávať Fallout 1,2 a Tactics do konca roku 2013.
Nakoniec si zhrňme ich pôvodnú tvorbu v rýchlom zostrihu:
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 381
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 86
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 22
- Filmová recenzia: Gladiátor II 55
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75
- Prichádza aj remaster Tomb Raider: Legend trilógie 28 zobraziť viac článkov >