GOD OF WAR: ASCENSION

GOD OF WAR: ASCENSION

8.5

Čas vrátiť sa na začiatok krvavej cesty

Recenzia na PS3 verziu

Jedna vec sa na hrách God of War nemení. Nahnevaný Kratos. Bábka v rukách bohov, ktorá sa vymkla spod kontroly a poháňaná pomstou pobila svojich pánov. Perzeus by vedel rozprávať, keby s jeho hlavou nezmeral Kratos šírku múru. Svoje by vedeli povedať aj Áres, Zeus, Aténa, Hádes, Poseidón. Sedel na tróne Boha vojny a na chrbte titánov dobyl Olymp, aby ho potom rozdupal. Grécky panteón padol a s ním všetky symboly zomierajúce v ukrutných mukách. 

Od kedy sa otvorila pandorina skrinka, hry God of War sa diel od dielu navzájom prekonávali čo do epiky, rozmerov úrovní aj miery brutality, ktorá zodpovedala silnejúcemu hnevu. Odpovedať na veľkolepú trilógiu prequelom je trúfalé aj na Sony Santa Monica. God of War: Ascension prichádza o časté momenty prekvapenia, ktoré nás sprevádzali posledných sedem rokov.

Koho ešte Kratos nezabil? V Ascension sú to predovšetkým sestry fúrie pozorne sledujúc tých, ktorí porušujú sľuby. A jedným z nich je aj Kratos, bohužiaľ (pre nich). Nemieni sa zdržovať dumaním nad hriechmi spútaný v reťaziach. Netrvá dlho a už ráta kosti kreatúram. Netreba snáď nikomu dodávať, že sestry zomrú mimoriadne bolestivou smrťou v duchu pravidiel God of War. Hra God of War: Ascension sa môže smelo postaviť bok po boku ktorémukoľvek dielu, ktoré jej berú všetok vietor z plachiet. 

Zopakovať momenty, aké ste už prežili, jednoducho nestačí. Hra navrhnutá podľa overeného a nutno dodať, že fungujúceho dizajnu kombinujúceho strhujúce bitky, lozenie po stenách a občasného puzzlu vychádza naďalej z gréckej mytológie, ktorá je v ponímaní God of War vyschnutou studnicou nápadov. Ak by bol Ascension prvým, bol by najlepším z celej série, no vychádza po trojici fantastických hier plných nezabudnuteľných scén. Používa rovnaké triky, čo z nej robia predvídateľný zážitok. Nie je to však vinou hry samotnej, ale vyčerpanosti predlohy, kde už niet koho popraviť. 

God of War: Ascension
God of War: Ascension  Tak schválne, koľko sekúnd vydrží v takomto zovretí Kratos?
Tak schválne, koľko sekúnd vydrží v takomto zovretí Kratos?


God of War: Ascension  Lozenia a šmýkania je tentoraz pomenej, gro hry sa sústredí na akciu a puzzly.
Lozenia a šmýkania je tentoraz pomenej, gro hry sa sústredí na akciu a puzzly.


God of War: Ascension  V bojoch nečelíte nikdy iba jednému nepriateľovi ani pri súboji s bossmi.
V bojoch nečelíte nikdy iba jednému nepriateľovi ani pri súboji s bossmi.





Cesta Krata je tak lemovaná stretmi s recyklovanými kreatúrami. Znovu budete z brušnej dutiny vyvrhávať črevá kentaura, vypichnete oko kyklopovi, zajazdíte si na kerberovi. Ich správanie sa nezmenilo ani priebeh bojov nie je odlišný, dokonca ich dorážate identickými finišmi. Z tých najcharakteristickejších monštier najväčšími zmenami prešla medúza. Nielen že svoju taktiku vsadila na rýchle pohyby, ale než jej zapichnete čepele do tela, vzpiera sa natoľko, že ste svedkami evolúcie quick-time eventov. 

Na mnohé bude stačiť presne stláčať symboly, u medúzy a ďalších si finiš musíte zaslúžiť. Bráni sa a používa všetky triky, aby vás striasla z tela, zatiaľ čo vy sekáte hlava nehlava. Keď prichádza výpad alebo oslepujúci pohľad, musíte uhnúť, inak sa vytrhne zo zovretia. 

Súbojový systém je z celej série najkomplexnejší, nie je úplne bezo zmien, ale nie tak zásadných, aby pôsobil cudzo. Naučené kombá z minulých hier fungujú aj v Ascension. Novinkou je rozdvojenie reťazí na predlaktiach hrdinu. Jednou pridrží nešťastníka a druhou odráža zvyšok skupiny. Nové je aj používanie zbraní, ktoré už nemáte v trvalom držaní. Nemenné sú iba reťaze, kladivo, meč či oštep sa opotrebúvajú a naraz odnesiete iba jednu. Obyčajne na ne narazíte v momentoch, kedy sa do arény vkradne nepriateľ, ktorý sa útokom takouto zbraňou nedokáže brániť. Reťaze sa úspešnými zásahmi zapaľujú štyrmi elementami (oheň, ľad, blesky a nemŕtvi), čím naberajú údery na vedľajších účinkoch a útoky sú obohacované mágiou. Používanie kúziel neodpadá úplne, stále môžete zoslať búrku bleskov, drvivý ohnivý výpad alebo povolať nemŕtve sily, ktoré spotrebúvajú manu. 

Súboje sú oproti predchodcom početnejšie a z tohto ohľadu pôsobia aj svižnejšie. Nútia vás učiť sa slabiny každého nepriateľa a zabíjať ich rýchlo a efektívne. Reťaze si tentoraz so všetkým neporadia a nestačí už iba bezhlavo sekať. Štíty satyrov musíte vytrhnúť, inak ich nezabijete. Mnohým neublížite, ak nepoužívate správny element alebo neviete vystihnúť kedy uskočiť. Hru robia náročnejšou kombinácie navzájom sa doplňujúce druhy nepriateľov. Extra silnému slonovi (mimochodom nechutným spôsobom mu Kratos otvára lebku) robí predvoj roj rýchlych satyrov. Sirény s paralyzujúcim účinkom bleskov sú smrteľné v kombinácii s medúzami. A čo situáciu ešte komplikuje, nepriatelia sa prestali ponúkať a útočia z viacerých strán naraz.

Úplnou vychytávkou je absencia akýchkoľvek bossov. Teda, nie že by v hre neboli gigantické kreatúry, ale hra ich stavia na jednu úroveň s ostatnými a neoznačuje meračom energie. Z menu zmizli Challenge of the Gods a boli integrované priamo do hry. Ocitnete sa v situáciách, kde ste viac tlačení k stene počtom nepriateľov ako ste ochotní priznať. 

videorecenzia

Nad celou hrou sa vznáša tieň neodladenosti. Nejde ani tak o kritické bugy, ale drobnosti narúšajúc plynulosť zážitku. Kamera sleduje súboje z veľkej vzdialenosti, takže nevidíte, kto je Kratos, alebo obmedzí výhľad natoľko, že nevidíte do strán, kde sa pohybujú nepriatelia. Vzhľadom na to, že používajú aj neblokovateľné výpady, je kľúčové vedieť, kde stoja a odkiaľ príde úder. Postava občas nedoskočí, potom nefunguje zase dvojskok, nevie sa zachytiť na plošinku, nevyskočí na ňu alebo neprešmykne medzi skaly. Občas sa stane, že neviete, kam máte ísť, kam skočiť a neviete odhadnúť vzdialenosť medzi prekážkami, čo vedie k mnohým zbytočným smrtiam. Chybujete aj vďaka tomu, že na obrazovke sa toho deje naraz až príliš mnoho.

K chaotickým situáciám dochádza aj v multiplayeri pre ôsmich hráčov, ku ktorému som osobne pristupoval s veľkými predsudkami. O to väčšie bolo prekvapenie, keď svojou hĺbkou prekvapil natoľko, že by po vzore Killzone 3 a Uncharted 3 fungoval aj samostatne. Jeho základ tvorí mód Favour of the Gods, v ktorom Sparťania a Trójania bojujú o priazeň bohov. Na výber sú štyria (Zeus, Poseidón, Hádes a Áres), v podstate sú ekvivalentom tradičných classov. V závislosti od preferovanej príslušnosti k božstvu disponujete zvýšenou silou úderov, paralyzujúcou mágiou alebo zvýšenou obranou. 

Uspieť vo Favour of the Gods neznamená mať najviac zabití, ale zbierať body za otváranie truhlíc, používanie zbraní, ktoré bohovia zhadzujú do arén, aktivovaním pascí alebo asistovaním. V multiplayeri dostal Kratos červenú a bojovníci majú na výber medzi mečom, oštepom a kladivom, ktoré sa používaním (ako v Infinity Blade) vylepšujú. Podobne je na tom aj zbroj - zložená z helmy a vrchného a dolného dielu - pridávajúca permanentné bonusy k útokom, obrane, rýchlosti nabíjania kúzel a pod. 

Zbroj aj zbrane sa odomykajú levelovaním alebo splnením špeciálnych podmienok, medzi ktoré patrí aj zabitie Polyphema, titana, ktorý je súčasťou púštnej mapy. Nie je jedinou kulisou, v bažinách môžete oživiť sochu gorgony a pre tímových kolegov jej pohľadom premeniť na kameň nepriateľov. Okolo kontrolných bodov sú rafinovane rozmiestnené aj kanóny chrĺiace oheň alebo blízko katapultov. Kradnutie vlajky v Capture the Flag má aj vďaka týmto drobnostiam a pasciam s kopijami adrenalínovejší nádych. Bohovia dokonca pre okorenenie priebehu zhadzujú aj neutrálne bonusové vlajky.

God of War: Ascension
God of War: Ascension  Rozpadajúce sa časti levelov a meniace sa prostredie patrí medzi vrcholy hry.
Rozpadajúce sa časti levelov a meniace sa prostredie patrí medzi vrcholy hry.


God of War: Ascension  Vracanie pôvodnej podoby objektom sa dá aj zneužiť na paralýzu nepriateľov.
Vracanie pôvodnej podoby objektom sa dá aj zneužiť na paralýzu nepriateľov.


God of War: Ascension  Mutiplayer nie je nutným prídavkom, ale obstojí aj samostatne.
Mutiplayer nie je nutným prídavkom, ale obstojí aj samostatne.





Prvých pár hodín sa v multiplayeri snažíte stráviť množstvo vecí, ktoré sa dajú na mapách robiť (zo stien vyletujú kopije, môžete loziť po stenách alebo sa nechať vystreliť výťahom). Nie sú vôbec statické a jedna z nich sa dokonca odohráva na kockách, ktoré voľne visia a hojdajú vo vzduchu, čím sa delí na dve časti. Podľa počtu hráčov sa načítavajú veľké alebo malé verzie, ktoré sú viac menej iba arénami. Aj v nich môžete skopávať nepriateľov do bezodných priepastí alebo uhýbať pred Herkulom v móde Trial of the Gods, v ktorom zabíjate v časom limite. Naučiť sa čo najefektívnejšie zabíjať, je kľúčové. Trial of the Gods sa dá hrať aj kooperačné, nielen sólo a už len kvôli tomuto módu sa oplatí levelovať postavu.

V multiplayeri môžete naraz levelovať štyroch hrdinov, ktorých si pred každým zápasom môžete vyšperkovať predmetmi s podpornou mágiou alebo trvalým perkom. Úprava vzhľadu sa obmedzuje iba na zbroj (bez strelených módnych doplnkov), môžete zmeniť nanajvýš farbu pokožky, telesná stavba je identická u každého. 

Až do vydania God of War: Ascension bol najkrajšou hrou pre PS3 Crysis 3. Už nie je. Odhliadnuc od plynulého prechodu medzi renderovanými sekvenciami a hrou, ktoré sa nedajú medzi sebou rozlíšiť, treba vyzdvihnúť fantastickú prácu so svetlom, reflexnými materiálmi a architektúrou levelov narážajúcou na limity konzoly. Hneď v úvode budete svedkami boja v rozpadajúcej sa kocke, s ktorou sa hrá ako mača s klbkom titan. V závere vás zase dostane monumentálnosťou poškodená stavba obrovitánskej sochy Apolóna. Z dizajnérskeho hľadiska patrí medzi špičku, dokonale kombinuje arény pre súboje s logickými hádankami, mechanizmami, interiérmi aj exteriérmi. 

Pri riešení puzzlov použijete nové artefakty, ktoré dokážu rozdvojiť Krata alebo vrátiť zničeným stavbám pôvodnú podobu. Je pozoruhodné, čo dokázali Sony Santa Monica vyžmýkať z PS3 a ešte si rezervovať výkon na mimoriadne čistý zvukový prejav v DTS formáte. 

God of War Ascension je obeťou kvalít vlastnej série. Hra má mohutný multiplayer a strhujúci spád naprieč celou desaťhodinovou kampaňou, čo je na štvrtý diel série obdivuhodný výkon. Kratos je správne nahnevaný, v hre tečú litre krvi, padajú kilometroví bossovia. Všetko je v poriadku až na jednu drobnosť, toto všetko tu už bolo. Trikrát.


napísal spacejunker 7.3.2013
Páči sa mi!
8.5
Vo svete
7.9
Ohodnotiť
GOD OF WAR: ASCENSION
+ pohyblivé levely
+ bezkonkurenčná grafika a mohutný zvuk
+ multiplayer s množstvom obsahu

+ stále vysoký spád strhujúceho príbehu
- obohraný a vyčerpaný námet

- používanie rovnakých trikov a nasadenie recyklovaných nepriateľov
- drobnosti kaziace celistvosť a plynulosť napredovania v príbehu

- neposedná kamera


RECENZIE HRÁČOV
PS3

Vývoj: SCEE / SONY Czech / Santa Monica
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 15. marec 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29283)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk