História Lucasarts Star Wars hier |
V druhej časti histórie Lucasarts sa po adventúrach pozrieme na druhú výraznú ponuku firmy a to Star Wars hry.
V druhej časti histórie Lucasarts sa po adventúrach pozrieme na druhú výraznú ponuku firmy a to Star Wars hry. Sú to tituly, na ktorých sa LucasArts prehupol z 2D doby do 3D a veľmi úspešne v mnohých hrách pridával inovácie do samotných žánrov ale žiaľ rýchle tempo a vysokú kvalitu udržal len niečo cez 10 rokov. Firme sa totiž nepodarilo dostať cez bariéru aktuálnej generácie a prakticky skončila ako so Star Wars sériou tak aj s vývojom kvalitných hier. Ostali už len licencované tituly od tretích firiem.
Prejdime si ich niektoré ich výrazne Star Wars tituly po jednotlivých sériách:
Star Wars: X-Wing séria - 1993 - 1999 - PC
Rok 1993 bol pre Lucasarts prelomový a viac menej aj pre hráčov. Firma sa v ňom z 2D adventúr preorientovala na skutočne 3D akcie, adventúry boli síce ešte dominantné a v tejto rok vydali ešte dve, ale hneď ich striedalo päť Star Wars hier, z ktorých X-Wing a Rebel Assault ostali legendami.
X-Wing nám umožnil prebrať pilota vesmírneho stíhača a prechádzame vesmírnymi bojmi, aby sme sa nakoniec dostali až k samotnej Hviezde Smrti.
X-Wing v roku 1993 a 1994 ešte rozšírili dve expanzie Imperial Pursuit a B-Wing, ktoré pokračovali v príbehu, aby otvorili cestu impériu v titule Tie Fighter v roku 1994. Tu rovnako ešte v ten rok rozšírila expanzia Defender of the Empire. Namiesto X-winga sme v hre prebrali Tie Fighter stíhač a bojovali za Impérium.
Séria si následne dala pauzu a v roku 1997 ju Lucasarts znovu naštartoval a spojil v titule X-Wing vs Tie Fighter, ktorý bol hlavne multiplayerovo ladený a singleplayer bola viac menej len zbierka samostatných misii.. Hra dostala dve expanzie Balance of the Power ešte v rovnaký rok a Flight School v roku 1998.
Sériu v roku 1999 uzavrel X-Wing Alliance, v ktorá pokračovala v príbehu oboch predchádzajúcich hier a prebrali sme mladého pilota z klanu obchodníkov. Hra pridala novinku a to let na veľkých lodiach s posádkou.
Star Wars: Rebel Assault - 1993-1995 - PC, Sega, 3DO, PS1
Druhá Star Wars séria Lucasartsu bola on-rail strieľačka a tentoraz na rozdiel od čisto PC X-wing série aj multiplatformová, kde prvý Rebell Assault prišiel na Segu a 3DO a druhý Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empires ukázal na PS1.
Prvá hra Rebel Assault bola viac menej mix scén z filmov a prerenderovaných scén do 3D, po ktorých nás autori v postave Rookie One pilota previedli v troch vesmírnych scénach a jednej pozemnej aby sme nakoniec zničili Hviezdu Smrti. Druhá hra Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire bola prvá, ktorá zapracovala filmovaných hercov k 3D renderovaným prostrediam. Štýlom však rovnako sprevádzala po predpripravených prostrediach.
Star Wars: Jedi Knight - 1995-2004 - PC, PS, Xbox, Gamecube
Vroku 1995 spustil Lucasarts svoju najlepšiu hernú Star Wars sériu začínajúcu Dark Forces titulom, v ktorom sme prebrali nájomného žoldniera Kyle Katrana a vo fps pohľade likvidovali temné sily impéria. Zatiaľ čo v príbehu prvej hry sme bojovali ako žoldnier, druhá hra dostala nový podtitul Jedi Knight: Dark Forces II (1998) a Kyle začal využívať laserový meč a svoje nové sily. Hra k fps, pridala aj zmenu pohľad na tretiu osobu pri bojoch s mečom. Kyle následne v expanzii Mysteries of the Sith spoznal a tajomstvá Sithov.
V roku 2002 sa séria dočkala pokračovania Jedi Knight II: Jedi Outcast, ktorý vyvíjal Raven software a znovu nás vtiahol do postavy Kyle Katrana. Ten sa tentoraz vydal po stopách Dark Jediho Desanna.
Rok 2003 sériu uzatvára Jedi Knight: Jedi Academy, ktorá pokračuje v príbehu prvých hier, ale hráči už preberú postavu nového jedi študujúceho v Jedi akadémii a prijmajú misie od Kyle Katrana a Luka Skywalkera.
Star Wars: Rogue Squadron - 1998- 2001 - N64, Gamecube, PC
V tradícii X-wigu spustili v Lucasartse paralelnú simulačnú sériu Star Wars Rogue Squadron, ktorá však bola už viac arádová a určená pre konzoly. Prvá časť síce vyšla aj na PC ale následne Rogue Leader a Rebel Strike už boli len pre Gamecube. V hre sme prebrali Luka Skywalkera ako pilota X-Wingu.
V podobnom štýle vypustil v roku 2001 Lucasarts novú leteckú arkádovú strieľačku Star Wars Starfighter, ktorá bola previazaná s prvou epizódou a v ktorej hráči museli obraňovať Naboo pred útokom. V roku 2002 pokračovala titulom Jedi Starfighter, ktorý predchádzal Epizódu 2 a hráči obraňovali planétu Geonosis.
Star Wars: Galactic Battlegrounds / Empire at War - 2001- 2006 - PC
V roku 2001 sa Star Wars séria dočkala aj realtime stratégie Galactic Battlegronds, ktorá síce fungovala len na pár rokov starom Age of Empires engine, ale fanúšikov stratégii mohla uspokojiť a v roku 2002 rozšíriť ich boje aj v Clone Campaigns expanzii
Druhá realtime stratégia do Star Wars série Empire at War vyšla v roku 2006, tentoraz bola od Petroglyph Games a spolu s Forces of Corruption expanziou ponúkla slušnú atmosféru a veľmi pôsobivú kvalitnú grafiku, ale škoda slabšej AI a nevýraznej kampane. Fanúšikovia Star Warsu si však znovu mohli vychutnať nový pohľad na Star Wars univerzum.
Star Wars: Battlefront - 2004-2009 - PC, Xbox, PS2, PSP, NDS
V roku 2004 spustil Lucasarts ďalšiu legendu a to Battlefront sériu, ktorú pre Lucasarts vytvoril Pandemic a primárne bola zameraná na multiplayer, kde sme na bojiskách obsadzovali kontrolné body v Conquest móde Battlefieldu. V roku 2005 sériu rozšírilo pokračovanie Battlefront II, ktoré pridalo do kampane viac príbehu, ale multiplayer bol stále základom.
Star Wars Knights of the Old Republic - 2003-2005 - PC. Xbox
Na sklonku kvalitných Star Wars hier nemohol Lucasarts spraviť lepší krok ako najať si Bioware na vytvorenie RPG Star Wars titulu. Tí sa odtrhli od filmového sveta a presunuli 4000 rokov do minulosti do vesmíru plného Jediov a Sithov. Kvalitný herný štýl dopĺňalo neokukané prostredie a príbeh starý ako história sama. Následne Bioware dalo vytvoriť expanziu Obsidianu a aj keď bola mierne slabšia, stále bola jedným z najlepších Star Wars titulov. Zároveň bola aj posledným kvalitným Star Wars titulom.
Star Wars Republic Commando - PC, Xbox - 2005
V roku 2005 spravil Lucasarts pokus o oživenie akčných fps Star Warsov a vypustilo Republic Commando. Nezabodoval. Stereotyp, krátkosť a už ukazovali nový typ prichádzajúcej generácie hier a ako rýchlo hra skončila, tak rýchlo na ňu aj hráči zabudli.
Star Wars: The Force Unleashed - 2008-2010 - PC, Xbox360, PS3, PS2
Druhý pokus o oživenie značky spravil Lucasarts v roku 2008, ale ani Force Unleashed nezabrala. Kratučká kampaň a zlá hrateľnosť už hráčov nechytili. Rovnako to bolo aj s Force Unleashed II v roku 2010, ktorá dopadla ešte horšie ku krátkej dĺžke sa pridal aj slabý príbeh. Lucasarts už úplne stratil iskru a jeho zánik bol od tohto bodu nezastaviteľný.
Veľké série dopĺňalo ešte niekoľko ďalších Star Wars titulov od tretích strán to dve MMO kde Star Wars Galaxies od Sony rýchlo nahradil Star Wars Old Republic od EA, kde ani jeden nezažiaril tak ako by si autori želali. Úplne na opačnej strane spektra bola však licencovaná Lego Star Wars séria, ktorej sa ako jedinej podarilo v aktuálnej generácii presadiť a spolu s ňou aj mobilnému Angry Birds Star Wars. Oba tituly akoby naznačovali budúcnosť značky, už totiž vieme, že Disney Star Wars značku vopchá aj do svojho Disney Infinity.
Lucasarts mal veľmi dobrý nábeh na nové rozbehnutie Star Wars sérii v novej generácii, kde vyvíjali dva prídavky do Battlefront série a veľmi zaujímavý Star Wars 1313, žiaľ nestihli to vydať a Disney, ktorý firmu odkúpil celý vývoj zrušil a značku bude už len licencovať. Ostáva len dúfať...
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Dragon Age: The Veilguard 225
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 44
- RECENZIA: Call of Duty: Black Ops 6 101
- Za akú cenu poskladáte herné PC s novými Intel Ultra procesorom? 159
- Aké boli najpredávanejšie hry v USA za posledných zhruba 20 rokov? 89
- DOJMY: Indiana Jones and The Great Circle 42
- Novembrové hry 27
- Google dostalo v Rusku pokutu väčšiu ako celosvetové HDP 88
- GTA San Andreas má 20 rokov, technický riaditeľ spomína na pôvodné plány hry 101
- Očakávaný procesor Ryzen 7 9800X3D bol oficiálne predstavený 185 zobraziť viac článkov >