F1 2013 |
F1 2013 |
Priniesť výrazné novinky v športových tituloch, ktoré sa objavujú v pravidelných, je nesmierne obtiažne. Chápeme. Pravidlá hry nezmeníte, nedostanete ako špeciálne odomknuteľné vozidlo jednorožca, ktorý za sebou ťahá dúhu a novinka teda balansuje na tenkom ľade opakujúcich sa prvkov pred fanúšikmi. Lenže platí staré, známe: čerstvý ročník je vždy lepší, než ten predchádzajúci a ťažko sa budete k staršiemu vracať bez toho, aby váš neškrelo, že máte k dispozícii čerstvé mäso. Platí to aj pre F1 2013?
Všetko však s mierou. Kvalitu celej série F1 od Codemasters nik neupiera, je zábavná, na pohľad príjemná a užijete si v nej kopec, niekedy aj dva, zábavy. Isteže, zatrpknutí fanúšikovia drsných simulátorov budú prskajúc síru hromžiť pästičkou do vzduchu, že to nie je ako v skutočnosti, pretože monopost sa nespráva ako besná kobyla. Nie, to istotne nie ani pri nastavení najprísnejších kritérií, ale od F1 nikto nikdy nečakal alternatívu k rFactor. Takže sa hneď takto skraja vyhneme zbytočným komplikáciám: F1 2013 je (ako minule a vlastne aj predminule) príťažlivým mixom medzi arkádovým a kvázi realistickým jazdením vo formulách.
Oficiálne licencie na jednotlivé monoposty, pretekárov, reklamy a celý interface počas pretekov nemá cenu rozoberať. Sú tu. Samotné jazdenie je zábavné, teda vlastne ako vždy pri hrách od Codemasters, hlavne pre bohaté možnosti nastavenia. Pokojne si zapnite všetkých asistentov, takže vám formula bude do zákruty aj brzdiť a zahráte si také nudnejšie Need for Speed. Alebo sa stane samotný pretek výzvou, naučíte sa každú zákrutu na trati prechádzať čo najlepšie a jednoducho sa po celý čas sústrediť.
Presne toto v celej sérii už veľmi dobre poznáme a rovnako aj F1 2013 dokáže pri správnom nastavení bez problémov pohltiť na dlhé hodiny. Úroveň nastavovania vlastností monopostu ostala na minimálnej úrovni, avšak hrabanie sa „pod kapotou“ nie je to, čo od hry môžete očakávať. To dôležité sa odohráva na okruhu. Aplikácie nových pravidiel (DRS zóny a pod.) prebehli bez problémov, výrazne sa prejavuje vplyv pneumatík. Zaleží nielen na výbere preferovaného typu, ale aj na štýle jazdy. Opotrebovanie každej zmesi je odlišné, pri nešetrnej jazde strácajú vlastnosti a pocítite to na stabilite monopostu. Pred výjazdom z boxov už treba zvažovať, aký typ a kedy ho obuť.
Do F1 2013 sa vrátila klasická voľba rýchleho preteku, ale novinka to rozhodne nie je. Okrem dlhodobej kariéry na päť sezón medzi módmi nájdete aj skrátenú, kde sa jazdí kvalifikácia na jedno kolo a samotná veľká cena je výrazne skrátená. Táto rýchlovka je ohromnou výhodou pre tých, ktorí nemajú náladu alebo čas (často však oboje) piplať sa dlhé hodiny s plnohodnotnou kariérou. Ani tentoraz nechýbajú rôzne scenáre, ktoré vám zaberú niekoľko minút, no ich brilantné splnenie vyžaduje hodiny drilu a bezchybnú jazdu. Variácií na predbehnutie niekoho či vytvorenie časovej rezervy, je hneď niekoľko a sú zábavné - meníte jazdcov a stajne a hlavne ich dokončenie je otázkou niekoľkých minút.
Medzi najhorúcejšie novinky patrí propagovaný klasický mód, v ktorom zasadnete za volant starých tátošov z 80. a 90. rokov. Isteže, nik nečakal masochistické orgie ako v Grand Prix Legends, ale vynikajúcu a alternatívnu zábavu to áno. Codemasters sklamali na plnej čiare. Celkový vzhľad (UI, vyblednuté farby) síce korešponduje s minulosťou, no to nie je dôležité.
Tak za prvé, ak si nekúpite špeciálnu edíciu alebo si nezakúpite balíček „klasických tratí“ (za ľudových 7,99 EUR) a balíček „klasických formúl“ z 90. rokov (rovnako za 7,99 EUR), uvidíte v menu hry len dve trate (Jerez, Brand Hatch) a šesť monopostov od Ferrari, Lotusu a Williamsu, ku ktorému je priradená hviezda predchádzajúcich liet (Schumacher, Hill). Skrátené sezóny sú absolútne nezaujímavé a štartové pole je orezané na tucet zavíjajúcich vysávačov s turbom.
Oplatí sa investovať do novej F1? Áno aj nie. Dá sa zohnať v krabicovej verzii aj za skromnejší peniaz (než digitálna na Steame), no majitelia predchádzajúceho ročníku sa môžu spokojne pustiť do hry a nájsť päť rozdielov. Výrazné novinky totiž nenájdete: penalizačný systém je stále nedostatočný a trestá vás niekedy aj za chyby iných, keď to nestihnú pred vami ubrzdiť a pod.
Lákadlom nie je ani technické spracovanie. Dvojicu komentátorov budete počúvať budete asi rovnako ako priateľku/šéfku/učiteľku. Vnímate, usmievate sa, prikyvujete a s vážnou tvárou súhlasíte. Ozvučenie si drží vysoký štandard, hlásenia z boxov majú svoju informačnú hodnotu, no chcelo by to bohatší repertoár. Grafika to nezachráni a vidieť, že EGO engine tretej generácie už pomaly dosluhuje. Formule sú detailne vymodelované a zamilujete sa do nich na prvý pohľad.
F1 2013 trpí nedostatkom inovácií a pri predstavení noviniek v Codemasters vsadili na nesprávnu kartu. Už keď dokonalý pôžitok z jazdy, tak nech okopírujú nakláňanie hlavy jazdca z NFS Shift, nech zapracujú na dokonalejšom deštrukčnom modeli (nielen vizuálnom, aj keď tu licencie nepustia a toto nie je Burnout) a keď už kariéru, nech ju neobmedzujú na pár sezón, ale nám hodia mladé ucho v podradnejšej súťaži a šplhaj sa za Alonsom od piky.
Nová F1 2013 určite nie je zbytočnou hrou. Už len pre tých, ktorí minulý ročník nevlastnia. Tí sa dosýta vyšantia. Minimum noviniek však núti poctivého pretekára zamyslieť sa, či je nový ročník, posledný pre dosluhujúcu generáciu konzol, vhodným adeptom na utratenie peňazí.
Stále však platí, že F1 2013 sa hrá a vyzerá výborne. Ide o skvelý mix medzi arkádou a simulátorom, vtiahne vás na dlhú dobu, aby ste sa naučili krúžiť na trati desiatky minút a pracovať s plynom a brzdou plynule alebo naopak skočili do monopostu a po pár minútach ukázali Vettelovi, že jediné, na čo sa bude pozerať, je váš chrbát. Ale to môžete aj v F1 2012.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
RE-KEEPAWAY
14.10.2013
Keď sa povie „Vyšla nová športová hra“ každého napadne, že ho v nej nič nové neprekvapí. Naneštas...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Codemasters / Conquest / Codemasters Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|