FORTRESSCRAFT EVOLVED |
FORTRESSCRAFT EVOLVED |
Úspech Minecraftu predpovedal málokto, no potvrdil sa dovtedy potichu šepkaný fakt, že hráči chcú tvoriť a dokážu investovať peniaze do projektu len preto, aby si z kociek postavili svoj vlastný hrad. Ako malé deti? Možno, no funguje to! Virtuálni stavitelia sa môžu baviť vlastnou tvorbou a popúšťať uzdu svojej fantázii. Bolo len otázkou času, kedy sa objavia klony a kópie - niektoré podarené viac, iné menej. Jedným z tých lepších pokusov je FortressCraft, ktorý sa pred rokmi objavil na Xboxe 360 a teraz skúša preraziť v špeciálnej Evolved verzii aj na PC.
Kockaté okúzlenie
Hneď na úvod však jedno úprimné priznanie - kúzlu Minecraftu som neprepadol, len som obzeral a obdivoval neuveriteľné kúsky, ktoré s ním dokážu iní hráči a občas som si vykopal nejakú dieru v kópii tohto fenoménu. Desiatky hodín s virtuálnymi kockami som jednoducho nestrávil. Nie však preto, že by bola moja budovateľská túžba príliš slabá, no kombinácia voľného času a možností v skutočnom živote, postupne hovorí v neprospech výletov do virtuálnych svetov. Ak však prišla ponuka na vyskúšanie si betaverzie pomerne uznávaného konkurenta Minecraftu, nedalo sa odolať. To, že išlo o osudovú chybu, ktorá stála nevinného mladého muža niekoľko hodín spánku, ukrutne chýbajúcich v práci, netreba ani dodávať.
FortressCraft Evolved predstavuje tradičnú schému známu z Minecraftu, stále však len v betaverzii, takže sa niekedy zdá, že toho viac nefunguje ako beží správne. Navyše absentuje podpora viacerých hráčov. Preto budú dojmy z hrania možno vyzerať ako príliš okresané, no na druhú stranu sa majitelia Early Access na Steame môžu dokonale vybúriť a nechať vyniknúť svoje budovateľské ego. Na výber sme mali dve možnosti - Survival a Creative - všetko ostatné bolo v menu označené ako " under construction" , dokonca sa z rozohranej mapy nedá ísť späť do menu, (hoci tu tá položka je) ale musíte hru vypnúť. Mnoho vecí ešte nefunguje, avšak v žiadnom prípade to nedegraduje hrateľnosť.
Lego pre dospelých
Oproti konzolovej verzii sa FortressCraft dočkal v Evolved rozšírení a výrazného vylepšenia vizuálnej stránky. Unity engine dokáže vyšperkovať voxelové svety pomerne výrazne a navyše ponúka takmer nekonečné možnosti editovania. Počítače disponujú niekoľkonásobne väčšou pamäťou, čo spraví mnoho. Napriek totožnej myšlienke s Minecraftom, ponúka FortressCraft aj čosi iné. Hrateľnosť založená na stavaní vlastných svetov, budov, predmetov z kociek, je ešte viac vysunutá do popredia. Kreatívny mód vám ponechá vo všetkom voľnú ruku, dá k dispozícii všetky druhy kociek z rôznych materiálov bez akéhokoľvek postihu a boj o prežitie v Survival je taktiež založený viac na získavaní surovín a hrabaní sa v zemi, ako na boji s nepriateľmi.
Je samozrejmosťou, že nenásilné herné prvky veľmi rýchlo vyradia z boja akciechtivých jedincov. Napriek tomu, že sa Creative a Survival mód na prvý pohľad od seba príliš neodlišujú a tvoria alternatívu k sandboxom, je ich zameranie skutočne rozdielne. Skôr, než sa budeme venovať každému zvlášť, treba vyzdvihnúť rozlohu svetov, ktoré sú v podstate nekonečné. Oproti Minecraftu je možné prekopávať sa tisícky blokov do zeme, či stavať gigantické vzdušné zámky. Obmedzenia v tomto prípade takmer vôbec neexistujú. Samozrejme, nekonečný výťah do neba nepostavíte, no podľa vývojárov sú to milióny blokov, ktoré môžete na seba ukladať. Dostávame tak k dispozícii gigantickú plochu, kde je možné takmer čokoľvek. Tomu zodpovedá aj dohľadnosť, ktorá je dostatočná a vzdialená krajina tak nie je zbytočne zahalená do hustej hmly.
Kreatívna nirvána
Postaviť si obrovský komín z kociek nás bavilo ešte v časoch, keď sme sa tešili na skladanie sľubu iskričky (mladšie ročníky prepáčia), avšak vždy len do momentu odhalenia monotónnosti tejto činnosti. Dlho to netrvalo. Podobne aj vám vo FortressCraft Evolved po určitom čase skúšania tých najväčších zverín skrsne v hlave nápad, na vytvorenie čohosi aspoň čiastočne zmysluplného. Domček si postavíte ľahko a hoci bude vyzerať tak, že by ste oň ani káblik od myšky neopreli, radosťou začnete výskať. Použité materiály a kocky rôzneho charakteru máte k dispozícii okamžite. Postačí vám to na dlhé hodiny úmorného snaženia o výstavbu vlastného hradu. Áno, je to detsky infantilné, ale s jazykom vyplazeným od sústredenia veľmi rýchlo zabudnete na ubiehajúci čas.
Ak sa vám napokon vaše majstrovské dielo, poskladané z kociek, bude zdať dokonalé a prebudí sa vo vás deštrukčné ja, nie je nič jednoduchšie, ako nechať úradovať padajúci meteorit. Áno, podobne sme si užívali zemetrasenie v starom SimCity a tu je to rovnaká zábava. Určite si vyskúšate aj takzvanú superbuild ponuku. Zvolíte si objekt (kváder, guľa, valec), jeho základné parametre v jednotlivých osiach x,y,z a či má byť dutý alebo vyplnený. Ak si zvolíte maximálne rozmery a bachnete kocku len tak na zem, sami zistíte, že to nebol až tak dobrý nápad, odhliadnuc od niekoľko desiatok sekúnd trvajúceho generovania. Alebo chcete zostrojiť mesiac na oblohe? Žiadny problém! Fantázii sa skutočne medze nekladú a tento pomocník vám po niekoľkých nepodarených pokusoch ušetrí mnoho času a zbytočného klikania.
Len tak sa hrať s kockami je zábava, no po čase sa vám začne zdať ponuka mnohých desiatok preddefinovaných modelov príliš obmedzená a málo pružná. Ak už máte postavený vlastný domček, zatúžite po dekorácii alebo čo i len obyčajnej stoličke. Workshop je jedným z výrazných prvkov hry, ktorý podporuje kreatívnych hráčov, ochotných vytvoriť dômyselné predmety. Môžete si postaviť vlastnú dielňu a zostaviť si vlastný tvar a zloženie editovateľnej kocky. Maximálne rozmery sú obmedzené ôsmimi malými kockami, no úplne to stačí a výsledok je perfektný. Stačí sa s editovaním dostatočne pohrať, skúšať a všetko plánovať. Práve komunita môže dodávať nesmierne bohatý obsah do už i tak rozsiahleho portfólia jednotlivých súčiastok. Ako písaný text je možno popis workshopu príliš strohý, no opak je pravdou. Tu sa bude lámať chlieb a sami zistíte, že radosť z vytvorenia akéhokoľvek predmetu (napríklad takého kvetináča) vás nechá okúpať v príjemnom opojení z vlastnej tvorby.
Hra o prežitie
Druhým módom je survival a jeho primárne zameranie na ťažbu surovín otvára nové možnosti. Musíte kopať, distribuovať energiu a zdroje, ukrývať sa pred mrazivou fujavicou zúriacou vonku. Väčšinu času strávite zahrabaní v podzemí, kde budete kutať, s cieľom získať nové suroviny. Ide o odlišný typ hrateľnosti, ktorý môže niektorým hráčom vyhovovať viac, ako voľné stavanie výtvorov na gigantickom pieskovisku. Použiť môžete len to, čo si nahrabete a navyše sa musíte starať napríklad o zdroje svetla, nakoľko je okolitý svet často zahalený do tmy. Komplexnejší Dungeon Keeper bez rohatých potvoriek, zameraný výhradne na hĺbenie – aj tak sa dá popísať survival mód.
Medzi drobnosti, ktoré potešia, patrí napríklad plynulá zmena denného cyklu (v kreatívnom móde môžete čas ľubovoľne posúvať) či zmena poveternostných podmienok. Síce nemá žiadny vplyv na samotnú hrateľnosť, no poteší. O grafickej stránke je zbytočné písať, všetko vidíte naokolo a napokon, hra je to nedokončená, takže občasné lapsusy a zaseknutia sa jej odpustíte. Príjemne potešila hudba, meniaca sa počas vykonávanej činnosti a občas sa vynikajúco trafí do vašej činnosti. O technické spracovanie ale až tak nejde. Podobne ako Minecraft, aj úspech FortressCraft Evolved bude založený na práci komunity. Jej výsledok zatiaľ nemožno vidieť, z dôvodu obmedzenej funkčnosti hry, no ak to celé klapne, budeme mať pred sebou skvelú alternatívu a zdravú konkurenciu pre kockatý fenomén. Navyše za pár drobných a s podporou Steam Workshopu.
Xbox 360
PC Vývoj: Digital Tribe / ProjectorGames Štýl: Logická Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|