Oxfordské štúdie zistili, že nie násilný obsah, ale frustrujúca hrateľnosť spôsobuje agresivitu hráčov |
Jedna z nich nechala hráčov hrať upravený, nenásilný Half-Life 2. Výsledky sa ale nedostavili.
Nový výskum pripravili a zrealizovali Oxford Internet Institute a Univerzia v Rochestry. Síce netvrdia, že násilný obsah hier nemá žiadny vplyv na hráčovu agresivitu, ale oveľa podstatnejšou sa ukázala byť frustrácia z vlastnej neschopnosti alebo zo stroskotaní na chybách samotnej hry.
Súčasťou výskumu bolo šesť samostatných štúdií. Najzaujímavejšou z nich bola asi štúdia, ktorá použila originálnu aj upravenú verziu FPS Half-Life 2. Jedna skupina testovaných ľudí teda dostala za úlohu hrať Half-Life 2, v ktorom nepriateľov nezabíjali, iba ich označili a oni nenásilne zmizli. Agresivita tejto skupiny hráčov sa však nijako významne nelíšila od agresivity tých, ktorým bola predložená originálna hra. Výskumníci teda konštatovali, že odstránenie násilného obsahu z hier by neprinieslo taký efekt, v aký mnohí odporci násilia vo videohrách dúfajú.
Avšak výskumný tím si zároveň všimol výrazne menšiu mieru agresivity u hráčov, ktorí absolvovali herný tutorial. Tí mali potom neboli zmätení z ovládacích prvkov a priebeh hry mali celkovo viac pod kontrolou.
"Hráči majú psychologickú potrebu byť v hre ktorú hrajú naozaj dobrí", konštatoval dr. Andrew Przybylski z Oxford Internet Institute pre BBC News. "A ak sa hráč cíti byť poškodený ovládaním hry alebo herným dizajnom, dostavujú sa u neho známky agresivity naozaj rýchlo. Neuspokojená potreba zvíťaziť sa tak ukázala byť oveľa dôležitejším faktorom než prítomnosť násilného obsahu."
Richarda Wilsona, výkonného riaditeľa britskej siete obchodov s videohrami TIGA, táto správa ani najmenej neprekvapila: "Ak vývojári pripravia pre hráčov efektívny gameplay, znížia tým u nich pocit podráždenosti a iritácie. A o to sa dobrí vývojári pokúšajú tak či tak. Väčšina videohier aj tak nie je primárne o násilí."
Pre hráčov samotných asi tiež nebude žiadnym prekvapením, že bugy a kolísajúca náročnosť sa na ich hardvéri podpisujú výraznejšie, než hocako dobre animovaná krv striekajúca z tepien protihráčov. Koľkí z vás už potrestali neschopný gamepad, joystick či myšku?
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Alza spustila nové zľavy 29
- Elon Musk podvádzal v Path of Exile 2 hre, a keď ho Asmongold odhalil, reagoval ak 96
- Prvý pohľad na Nintendo Switch 2 153
- Aké sú vylepšenia výkonu RTX50 grafík oproti RTX40 generácii bez frame generation? 179
- Dizajn PS6 čipu je vraj už hotový 183
- TikTok bol v USA vypnutý 201
- Článok: Najlepšie hry roka 2024 41
- DOJMY: Sid Meier’s Civilization VII 22
- Ako Crysis zadefinoval nároky na grafiku? 93
- AMD RX 9070 a RX 9070 XT karty sa objavili v ďalšom obchode aj s cenami 43 zobraziť viac článkov >