THE ELDER SCROLLS ONLINE |
THE ELDER SCROLLS ONLINE |
Po osemnástich prírastkoch v priebehu dvoch dekád vstupuje Elders Scrolls na pôdu MMORPG. Taký bohatý a zaujímavý svet si o to vyslovene koledoval. Podarí sa novej hre prečúrať už zabehnuté stroje na peniaze s World of Warcraft na čele? Cestu bude mať ťažkú, no dopomôcť by jej mohlo meno, ktoré má vo svete RPG hráčov cveng.
Príbeh sa datuje stáročia pred všetky hry Elder Scrolls, kedy deadrický princ Molag Bal a jeho prisluhovači využívajú politickú nestabilitu Tamrielu a pomocou Temných kotiev a portálov ju ešte viac rozrušujú deadrickými démonmi. Je na vás, aby ste si vybrali jednu z troch zúčastnených frakcií kontinentu a pokúsili sa nastoliť rovnováhu. Bude to Aldmeri Dominion v čele s Altmérmi, Bosmérmi a Khajítmi, alebo Daggerfall Covenant s Bretónmi, Redguardmi a Orsimermi, či radšej zvolíte Nordov, Dunmerov a Argonianov v pakte Ebonheart?
Každá aliancia začína svoj príbeh písať v inej časti Tamrielu, na niekoľkých rozľahlých mapách, kam ostatné aliancie nemajú prístup. Plnením questov sa postupne prehrýzate až do Cydoriilu, kde si môžete navzájom dolámať krky. Cestu tam osviežujú tri guildy, ktorým môžete upísať svoju dušu. U mágov budete stúpať v rebríčku vyhľadávaním dôležitých kníh, pre guildu bojovníkov stačí zatvárať portály a ničiť deadrické monštrá a u dobrodruhov sa najviac cenia zárezy na prejdených kobkách. Temné bratstvo a ani zlodejská guilda sa do hry nedostali - možno v datadisku?
Všetky boje prebiehajú takmer identicky s predchádzajúcimi dielmi, teda ľavým tlačidlom myši útočíte a pravým blokujete. Ich kombináciou prerušíte špeciálny útok súpera a na moment ho omráčite. Do spodnej lišty s piatimi slotmi vkladáte kúzla a útoky zo stromu skúseností, ktoré sa sprístupňujú podľa toho, ako často využívate a teda levelujete konkrétnu zbraň. Slotov je síce len päť, no od levelu 15 odomknete druhý set pre sekundárnu zbraň. Ich prepnutie ruší všetkých summonov aj buffy predchádzajúceho setu, čo je škoda hlavne u čajových mágov. Špeciálny slot je určený pre "ultimátku" ako kamenný golem, nova, či preťaženie. Všetko podľa toho, ktorú zo štyroch tried zvolíte na začiatku. K dispozícii je Dragonknight, Nightblade, Sorcerer alebo Templar.
Najväčšie plus si zaslúži voľnosť a množstvo vecí, ktoré môžete robiť. Môžete sa stať najlepším kováčom, výrobcom odevov, alchymistom, kúzelníkom, truhlárom, či kuchárom. Ku všetkému však potrebujete zdroje, ktoré je potrebné najprv nájsť a vyťažiť. Každé remeslo vie predmet svojho záujmu rozobrať a získať tak z neho materiály alebo drahý kameň. Novinkou je aj výskum, ktorý slúži na osadenie predmetu drahým kameňom, no po preskúmaní sa vec nenávratne zničí. Pre každý typ palice, luku, meča, či brnenia treba urobiť výskum osobitne a reálne trvá od pár hodín až po rádovo dni. To v prípade predmetov, kde už je veľa preskúmaných kameňov.
Vyrobenú a osadenú vec môžete ešte očarovať, čo jej účinok znásobí, no aj toto umenie musíte ovládnuť. Očarovanie je možné pomocou glyphu, ktorý je potrebné najprv vyrobiť z troch druhov rún. Runy nájdete všakovakým spôsobom na mape alebo získate rozbitím starých glyphov. Aby toho nebolo málo, tak všetky predmety sa dajú vylepšiť z normálnej až na legendárnu úroveň, no samozrejme sú potrebné ťažko dostupné suroviny a pri transformácii môžete o predmet takisto prísť.
Kováč po novom ukuje už len ťažké zbrane a brnenie. Luky, štíty a kúzelné palice sú odteraz doménou truhlára. Vzdušné róby mágov a kožené brnenia vie zas zhotoviť len odevnícky fach. Každých desať úrovní je potrebné materiál na výrobu vymeniť za kvalitnejší, takže sa veľmi rýchlo dostanete k miestu, kde si budete musieť chtiac-nechtiac vybrať, čo budete zbierať, pretože miesta v inventári a banke sú obmedzené. Síce sa dajú rozšíriť, no za celkom nekresťanské peniaze.
Vo svete Tamrielu je k dispozícii niekoľko stoviek questov, ktoré sú väčšinou o odnášaní, prinesení, vymlátení niekoho a niekam, no môžete si aj zachytať ryby, grindovať suroviny alebo mobov, či skúsiť vstúpiť do skupinového dungeonu. Práve tu, kde by ste osamote ako prst neprežili ani dve miestnosti, sa ukazuje sila TESO. Jednotliví hráči musia spolupracovať a do party je potrebné zobrať aj slabého liečiteľa, ktorý vie zvrátiť celý boj, a nie len nabúchané tanky. Odmeny sú pre každého a tak sa netreba za lootom ponáhľať a obávať sa krádeže.
Čo by to bolo za MMORPG, keby v nej chýbali poriadne PvP súboje. Tie sa odohrávajú v Cyrodiile, centrálnej časti Tamrielu. Pomocou katapultov, balistu a prakov sa preťahujete o opevnenia súperiacej frakcie, ale môžete sa pokúsiť aj ukradnúť zvitok z chrámu, či robiť špionáž na nepriateľskom území. Za to ste odmeňovaní aliančnými bodmi, ktoré určujú dosiahnutú hodnosť a odomykajú nové vlastnosti v skill tree frakcie. Ale tiež za ne kupujete nové dobyvačné mechanizmy a opravárenské sety. Stret dvoch armád vyzerá epicky a je ľahké stratiť prehľad, čo sa vlastne deje. Pokiaľ však bitku nikto neorganizuje, tak to skôr vyzerá ako stret sedliakov. Jeden vpredu beží - všetci bežia. Jeden útočí, aj tak všetci bežia.
Niečo zhnité ale páchne v kráľovstve Tamriel. Hra má neskutočný počet bugov a nedorobkov. Občas sa zasekne kompas a neviete kam ísť, chýba potrebná NPC postava, alebo je vyznačené zlé miesto questu, či rovno celá cesta k nemu. Niektoré postavy nie sú nadabované, iné rozprávajú hlasmi viacerých dabérov a interface sa tiež vie poriadne zaseknúť. Často dostávate zlý feedback od enginu a hry, napríklad, že teraz sa nemôžete odhlásiť, aj keď ste sa o to nesnažili, alebo že nie je možné urobiť toto a hento, aj keď to možné je. Často sa nezobrazujú questové predmety alebo shardy, aj keď vidíte, že ostatní hráči ich evidentne berú. Väčším problémom sú ale nesplniteľné questy aj po relogu alebo všadeprítomní (pravdepodobne) čínski farmári, ktorí spamujú chat reklamou, či okupujú záverečných bossov v jaskyniach pomocou skriptov. Vtedy máte len pikosekundu na to, aby ste sa boja zúčastnili a odfajkli si tak vyčistenie ďalšej kobky.
Všetky tieto problémy sú odstrániteľné a Bethesda už aj pravdepodobne koná, čo je vidieť aj na častých odstávkach servera, rádovo aj na niekoľkých hodín. Nepríjemné je tiež zasekávanie celej hry na starších, respektíve menej výkonných konfiguráciách, hoci aj na pár sekúnd, čo je v MMORPG otázkou života a smrti (na dvoch testovaných rovnaký problém). Na silnejšom PC sa ale táto závada neprejavila.
Dosť som postrádal niečo v zmysle aukčného domu alebo tržnice, pretože kopec materiálu vaša postava nepotrebuje a NPC obchodníkovi ho predáte za 0 peňazí, naopak ostatní by ho využili. Môžete síce vykrikovať do chat okna, čo chcete predať alebo kúpiť, no je to nepraktické, zdĺhavé a hlavne sa to medzi reklamami od spamujúcich farmárov stratí raz-dva. Jedinou možnosťou je tak odovzdať nepotrebné veci guilde hráčov - ak ste sa teda do nejakej dostali.
Poslednú výčitku by som mal ku grafike, ktorá si neudržiava štandard v rámci samej seba. Niektoré frekventované miesta dostali na starosť pravdepodobne skúsenejší grafici a tie menej potrebné asi tí málo zabehnutí, pretože tie vyzerajú otrasne. Každú rasu reflektujú jedinečné architektúry v ich svete. Orkovia podľa ich "polmesačných" stanov žijú viac ako kočovníci a Nordi sa približujú architektúrou Vikingom. Vôbec najkrajšie mi pripadali elfské domčeky na stromoch a dungeony pod ich koreňmi.
The Elder Scrolls Online sa vydal cestou mesačných poplatkov, no spomedzi konkurencie výrazne neprečnieva. Spôsobené je to hlavne veľkým množstvom bugov, ktoré sú už v podstate trademarkom Bethesdy a keď sa pozriete na taký Daggerfall, tak sa dá len sucho podotknúť, že sa história opakuje stále dookola. Zostáva len dúfať, že sa tvorcom podarí najvážnejšie chyby zaplátať čo najskôr. Fanúšikom Elder Scrolls ale nie je možné inak, než hru odporučiť, pretože ponúka dlhý herný čas a mechanizmy z predchádzajúcich tradičných RPG, ktoré máme tak radi.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Bethesda / Zenimax Online Štýl: MMO / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|