WOLFENSTEIN: THE NEW ORDER |
WOLFENSTEIN: THE NEW ORDER |
Ak ste už v roku 1992 hrávali hry, určite vás neobišiel titul, ktorým Id Software rozbehli celý FPS žáner a to Wolfenstein 3D. Ako prví vtedy tvorcovia ponúkli textúrované 3D prostredie, ktoré doplnili zaujímavými lokalitami, silnými zbraňami, tajnými chodbami a nakoniec aj masívnymi nepriateľmi. Síce to vtedy boli ešte prostredia jednoduché a postavy len 2D animácie, ale malo to štýl, ktorý doteraz nemá veľa hier. Jedinečnú prvú hru nasledovalo niekoľko rozšírení a pokračovanie Spear of Destiny. O desať rokov neskôr prišiel aj kvalitný Return to Castle Wolfenstein s jedinečným multiplayerom a neskôr ešte nevýrazná snaha o reštart v titule Wolfenstein.
Teraz, o 22 rokov neskôr, prichádza Wolfenstein: The New Order, skutočné pokračovanie jednotky, ktoré otvára novú epochu hry a aj celkom nový svet na preskúmanie. Hra sa totiž tentoraz posunie až do roku 1960, presnejšie do alternatívneho roku 1960, v ktorom nacisti po vyhranej vojne ovládajú svet. Hlavný hrdina B.J. Blazkowicz bol mimo hry a nemal im v tom kto zabrániť. Teraz sa však vracia a nový svet sa má na čo tešiť - a rovnako aj vy. Autori totiž vytvorili pôsobivý atmosferický svet, ktorý vám ukáže, ako sme mohli skončiť. A nie len to. Vývojári spojili to najlepšie, čo ponúklo 22 rokov vývoja FPS akcii a priniesli v 12-hodinovej singleplayer kampani, oldscholovú hrateľnosť spojenú s modernými prvkami.
Hra tak ponúkne adrenalínovú akciu, klasické zbieranie lekárničiek, nábojov, alebo aj odkrývanie mapy. Celé je to doplnené o perky, upgrady zbraní alebo možnosť úpravy príbehu rozhodnutiami. Základom sú netradičné lokácie, silné zbrane a ešte silnejší nepriatelia a autori nezabudli ani na príbeh a postavy. Hra má v sebe jednoducho všetko, čo singleplayerová FPS potrebuje a všetko spracované na vysokej úrovni.
Príbeh hry začína ešte počas druhej svetovej vojny, kedy preberáte úlohu kapitána B.J. Blazkowicza počas misie, v snahe znovu dolapiť šialeného doktora Deathheada. Všetko však nevyjde podľa predstáv, B.J. končí ranený a k životu sa preberá v sanatóriu o 15 rokov neskôr. Prebúdza sa do sveta, ktorý nespoznáva, do sveta, v ktorom je každý nacista a kto nie je, aspoň sa tak tvári, aby neskončil vo väzení alebo ešte horšie. Spolu so svojou ošetrovateľkou Annou uteká pred nacistickými čistkami a vydáva sa hľadať priateľov z odboja, s ktorými by mohol uštedriť novému svetu tvrdú ranu.
Spolu tak prejdete 16 kapitol v skutočne rozmanitých prostrediach doplnených príbehom o pomste, o prežívaní v ťažkých časoch, ale aj o láske a priateľstve. Hra veľmi dobre zachytáva zaujímavý a skutočne do detailov prepracovaný svet. Užijete si ho ako v prestrihových scénach, tak aj v oddychových kapitolách v hlavnom stane odboja a samozrejme hlavne v misiách, ktoré vás prevedú rozmanitými časťami sveta, na ktorých autori ukazujú čo sa všetko mohlo stať. Dostanete sa k obyčajným ľuďom, aj do pokusných vedeckých zariadení, ale aj do väzení a všade vás budú naháňať stovky nacistov a ich hračiek. Popritom nájdete výstrižky z novín, nahrávky, plagáty a aj postavy, ktoré vám o tomto svete porozprávajú viac.
Samozrejme, nebude to len obyčajný svet, v ktorom náhodou nacisti vyhrali vojnu. Do celého príbehu sa dostávajú aj tajné experimenty, konkrétne teraz už žiadne nadprirodzené alebo okultistické záležitosti, ale prepojenia s tajnými spoločnosťami a ich tisícky rokov starými tajomstvami. Postupne sa z príbehov postáv dozvedáte, čo sa vlastne stalo a ako sa to nacistom podarilo ovládnuť svet, ale aj vytvoriť z miest betónové pevnosti, vyrobiť zbrane poháňané elektrinou a aj mechanických robotov, ktorí vyzerajú ako naftový predchodcovia Titanov z Titanfallu. Náležite obdobiu a technológiám sú spracované zbrane. Síce je tu kompletná ponuka štandardných zbraní od pištolí, cez brokovnice, samopaly, ale nájdete aj energetické zbrane a hlavne laserové rezačky, ktoré autori zapracovali ako jednu z hlavných mechaník titulu. Totiž pomocou nich si budete môcť cez kovové otvory a ploty vyrezávať vlastnú cestu a ak nič iné, môžete ich použiť aj na boj s nepriateľmi. Ponúkajú tak zaujímavé oživenie samotnej akcie a prestreliek.
Prestrelky sú ako sa na Wolfenstein patrí - hlučné a brutálne. Nepriatelia vás nešetria a rovnako vy nešetríte ich. Všade bude striekať krv, po zemi ostanú znetvorené telá alebo len krvavé kaluže po výbuchu vojakov. Prípadne aj súčiastky, keďže o mechanických nepriateľov nebude núdza. Čakajte silné zbrane, s ktorými sa s bežnými nepriateľmi nenatrápite, ale napriek tomu vám ich počty dajú zabrať, a ak sa k tomu pridá a niekoľko "mechaňákov", máte o zábavu postarané. Ale nie vždy je potrebný boj a autori ako malý doplnok zapracovali stealth systém, ktorý prekvapí. Nie je dokonalý, ale výrazne hlboký. Vidíte, ako ďaleko sú najbližší nepriatelia a čo vlastne počujú. Ak začujú streľbu, spustia poplach, ktorý sa šíri stále ďalej. Je to plne voliteľný prístup a ak si radšej chcete vystrieľať celé strážne stanovište nacistickej hliadky, prosím.
Pri hraní treba pamätať na to, že toto nie je Call of Duty. Tu automaticky postava náboje a brnenia nezbiera a rovnako tu nemáte autohealing, ktorý vás za pár sekúnd plne vylieči. Je tu síce malé liečenie, ktoré vám o pár percent zdvihne zdravie, ale vždy zastaví na ďalšej desiatke a na doplnenie zvyšku ste odkázaný na hľadanie a zbieranie lekárničiek, alebo na neustále umieranie a reštartovanie checkpointov. Rovnako je to aj s nábojmi. Je viac ako vhodné prechádzať okolo každého nepriateľa a manuálne zozbierať to, čo po ňom ostane. Inak ľahko skončíte bez nábojov a v obkľúčení. Nôž vás vtedy nezachráni.
Nôž vám však pomôže v rozbíjaní všetkých možných krabíc a hľadaní v nich skrytých nábojov, jedla, alebo aj upgradov zbraní. K tomu môžete v leveloch hľadať tajné dokumenty, Enigma kódy, alebo aj mapy levelov. Hra totiž podporuje klasickú funkciu máp a tak si môžete kedykoľvek pozrieť, kde sa na objavenom území v leveli nachádzate, kde ste ešte neboli, alebo aj kam máte ísť. Design prostredí je síce uzavretý, ale nie je tu len cesta vpred. Popri putovaní môžete hľadať vedľajšie chodby a miestnosti, kde nájdete spomínané bonusy. A ak ich nenájdete na prvýkrát, hru sa určite oplatí prechádzať znovu, keďže urobíte hneď na začiatku jedno zásadné rozhodnutie, ktoré ovplyvní vaše možnosti prechádzania levelov a aj zmení jednu z hlavných postáv. Výber síce v zásade príbeh neovplyvňuje, ale oživuje druhé prechádzanie hry inými možnosťami, ako aj spoznávaním druhej postavy.
Hra však nemá vlastný multiplayer a teda si musíte vystačiť s príbehovou kampaňou. Má však pridaný multiplayerový bonus a to vstup do beta testu multiplayeru pre novú Doom hru. Nikto však nevie, kedy ho Bethesda otvorí a tak je to zatiaľ len virtuálny bonus. V každom prípade, hru je potrebné brať ako singleplayerovku, do ktorej autori naplno investovali všetok čas, vyhradený na vývoj a to je na finálnom produkte aj vidieť.
Čo mierne hru sťahuje dole je idtech grafický engine. Ten síce zvláda pôsobivé scenérie, pekné efekty, ale megatexture technológia napriek mega-giga textúram nedokáže ponúknuť ani len strednú kvalitu detailov, na aké sme zvyknutí. Jej problém je v tom, že takmer všetky textúry sú rovnako kvalitné, čo pri stenách a prostredí nevadí, ale odráža sa to na objektoch, ktoré majú textúry s nízkym rozlíšením. Na dnešnú dobu je to už slabé - hlavne na PC. Nehovoriac o rôznych technických problémoch a spomaleniach načítavania textúr, ktoré sa enginu držia od časov Rage a zdá sa, akoby na nich tvorcovia vôbec nezapracovali.
Na druhej strane si autori dali záležať na prestrihových scénach, ktorých je veľké množstvo a plynule dopĺňajú akciu a pomáhajú nám spoznať BJ Blazkowicza z druhej strany. Zároveň však vidieť, že miestami autori zabudli na plynulé prechody príbehu a niekedy sú jednotlivé časti hry priam useknuté a presunuté na inú lokalitu. Je to drobnosť, ale dalo sa s ňou popracovať. Oproti tomu sa na zvukovú stránku nedá sťažovať. Duniace zvuky sú základom pre silné zbrane a aj pre nacistický svet, plus bonusové známe skladby prerobené do nemeckého štýlu pridávajú na atmosfére. Nikde inde si nevypočujete Beatles po nemecky, alebo japonskú hymnu prepracovanú do nemeckej dychovky.
Autori z MachineGames nezabudli ani na retro odkaz série a pridali aj spomienku na staručkého Wolfensteina 3D, do ktorého sa môžete dostať vo sne a užiť si klasické modré steny a pixelovaných 2D vojakov. Všetko samozrejme s moderným herným systémom a tak proti pixelom budete môcť využívať nakláňanie sa, alebo moderné zbrane. A samozrejme, nechýba ani zbieranie zlata, ktoré sa prenieslo aj do novej hry, vďaka čomu sa zdá, že vaša postava je kleptoman a berie zlato, kde sa len dá. Okradne dokonca aj chudobnú poľskú rodinku.
Celkovo MachineGames ponúklo doteraz najlepší mix všetkých kvalitných prvkov FPS akci. Nesnaží sa o posun vpred, nesnaží sa kopírovať štýl COD, skôr naopak, ukazuje smer, ktorým by sa mohli automatické "jednotlačidlové" moderné akcie uberať. Mali by sa obzrieť do svojej minulosti a nabrať odtiaľ veci, ktoré v honbe za nenáročným publikom poodstraňovali. MachineGames je v tomto ohľade priam dokonalé. Možno oldschoolový systém nesadne každému a nutnosť zháňania lekárničiek a manuálne zbieranie nábojov bude niekoho otravovať, ale toto je spôsob hry, v ktorom sa musíte snažiť prežiť, nie štýl, v ktorom sa o vás hra stará tak, aby ste ani raz nezomreli. Wolfenstein: The New Order to celé uzatvára jedinečnou atmosférou, príbehom, hrateľnosťou a nádejou v ďalší návrat do tohto netradičného sveta.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
LUK
1.2.2015
Moje herné začiatky, na ktoré si ešte občas zaspomínam, sú nenávratne spojené s id Software, lege...prečítať celé
|
8.0
|
9.0
|
8.0
|
8.0
|
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One Vývoj: Bethesda / MachineGames Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|