Wolfenstein: The New Order |
Ako by vyzeral svet, keby nacisti vyhrali druhú svetovú ?
8.0
Úvod
Predstavte si, že svet v ktorom žijeme je ovládaný diktatúrov a prísnymi pravidlami nacistického režimu. Jedná mocnosť by ovládala celý svet, všade kde by ste sa pozreli by viali červeno-biele vlajky s čierným hakovým krížom v strede. Každý váš pohyb by bol prísne monitorovaný a všetko čo by ste povedali je zaznamenávané. Ľudia, ktorí by sa tomu vzopreli, by boli na mieste zastrelení alebo odvedení do táborov, kde by museli pracovať ako otroci.
Žiadna sloboda, zakázane prejavovanie vlastného názoru, pravidla určujúce kto bude môcť žiť, alebo kto bude odstráneny pre vrodenú vadu. Ak si to stále neviete predstaviť, tak obraz o tom by vám dokázala poskýtnuť táto hra, ktorá vás prevedie po svete a predvedie vám, ako by to vyzeralo, keby druhá svetová vojna skončila víťazstvom nacistov.
Dej
Modrooký, empatický hlavný hrdina, Blazkowicz, je americký vojak, ktorý ako jediný má dosť odvahy na to, aby sa postavil proti celej nacistickej armáde. Hra sa začína útokom zo strany Ameriky proti nacistom, aby im zabránili dobiť celú Európu. Všetko sa to značne skomplikuje.
Hlavný hrdina bude “prefackaný“ zo všetkých strán, no najhoršie ho ešte len čaká „Šrapnel v hlave!“ kvôli jednému z nevydarených útekov zo spárov brutálného doktora a úhlavného nepriateľa prezyvaného “Deathshead“. Blazkowicz bude síce zachránený, ale upadne do stavu bdelej kómy, svoj čas strávi v poľskom blázinci po dobu štrnástich rokov. Počas toho stihli nacisti dobiť celý svet.
K prebudeniu hlavného hrdinu dopomôže brutalita nacistov, ale aj jeho novonájdená láska, ktorú chce ochrániť. Napriek tomu, že sa hlavný hrdina nedokázal celých 14 rokov ani len pohnúť, svet okolo seba vnímal, jeho srdce prepadlo láske ku poľskej sestre, Anye. Jej láskavosť a staroslivosť o každého pacienta v ňom prebudila cit, na ktorý už dávno zabudol a rozhodol sa, že spraví všetko, aby ju ochránil a dokázal rozvrátiť nacistický režim.
Gameplay
Hra je klasická FPS strieľačka, na ktorej sa dá veľmi dobre zabaviť, no nieje to len strieľanie a ničenie, narazíte aj na hlavolami, pri ktorých bude potreba zapojiť mozog, no aj napriek tomu, niesú až tak zložité. Mapa bude vaším dobrým priateľom a vďaka nej sa budete môcť navigovať k hlavnej úlohe, alebo vám ukáže miesta označené otáznikom, kde na vás čakajú odmeny, buď vo forme enigma kódov pre odomknutie bonusov, vylepšenia zbroje a zbraní, alebo len nachádzania pokladov. Tiež vám na nej bude ukazovať pozície, kde sa nachádzajú dôležití nepriatelia, určite nebudete chcieť aby si vás všimli.
Celý váš arzenál bude pozostávať z pištolí, samopalov, laserových pušiek, sniperu, rýchlo palných brokovníc a samozrejme špeciálnej zbrane “laser cutter“ , ktorú bude možné postupom hry vylepšovať. Veľmi príjemným doplnkom je možnosť mať rovnaké zbrane v oboch rukách, keď budete chcieť narobiť poriadny bordel, tak si stačí vziať rýchlo palné brokovnice a začať “armageddon“.
Zaujímavý je “stealth“ postup, kde môžete likvidovať nepriateľov bez toho, aby si vás všimli, buď to použijete pištoľ s tlmičom, vrhacie nože, alebo proste si to vychutnať s nožom v ruke a zabodnúť nepriateľov zo zadu. Hra vám dáva na výber, môžete si zvoliť štýl “rambo“ alebo “silent assasin“, niekedy sa ale nebudete môct rozhodnút pre tichý postup, tak vám nezostavá nič iné, ako vziať svoju nablýskanú zbraň a prederaviť svojích nepriateľov.
Je škoda, že v hre nieje žiadny raketomet, iba možnosť sekundárneho útoku zo samopalu, ale celkom to vynahradia jednorazové zbrane od silnejších protivníkov, klasický rotačný alebo laserový guľomet. Viaceré zbrane majú možnosť sekundárnych útokov, ktoré sú veľmi efektívne.
Na začiatku hry dostanete možnosť výberu koho zachránite zo svojho tímu, Wyatta alebo Fergusa, poďla toho ako sa rozhodnete bude pokračovať hra, kde vám bude zachránený parťák niekedy asistovať.
Postup hry je tuneloidný, nemáte voľnosť, môžete spraviť pár rozhodnutí, ale obrovský vplyv to nemá. Hra dokáže ohúriť svojímy “script“ momentmi, za ktoré by sa nehanbili ani fanúšikovia Call Of Duty.
Máte možnosť plniť vedľajšie úlohy, lenže je to celkom nuda typu „stratil som niečo a ty mi to dones“, odmena je väčšinou vo forme vylepšenia zbraní. Ďalšie veľké mínus hry je to, že týchto úloh je zrejme dokopy 5, ak nie menej, ale aj to, že ak sa náhodou pomýlite a začnete hlavnú misiu, tak už sa k ním vrátit nebudete môcť.
Systém ukládania je prostredníctvom checkpointov, ktoré sú celkom dobre rozmiestnené, aspoň ja som s nimi problém nemal. Obtiažnosť hry je veľmi nízka, hral som na štvrtom stupni “I AM DEATH INCERNATE!“ zo začiatku to bolo veľmi jednoduché, až pred koncom hry mi to dávalo zabrať. Napriek tomu si ani neviem predstaviť prvý stupeň obtiažnosti, ktorý má vystížny názov “CAN I PLAY, DADDY ?“, kedy by zrejme túto hru prešlo aj batoľa.
Je smutné, že rôznorodosť nepriateľov je veľmi malá, štandartní vojáci, obrnení vojáci, droni, roboti - všetci rovnakí. Ďalej obrnené psy, alebo robo-psy + cca dvaja bossovia, to je tak všetko... Žiadne tanky ani obrnené vozidlá, ani lietadlá, až na jednu jedinú helikoptéru.
Správny ťah vývojárov bolo motivovať hráčov systémom “perkov“, tie si musíte zaslúžiť plnením ich požiadavok, napr. zneškodniť 5 nepriateľov vrhacími nožmi, alebo si navýšiť život tak, aby to presiahlo hodonutu 200... Po ich splnení dostanete odmenu odomknutia určitého “perku“, ktorý vám navýši možnosť nachádzania munície, rýchleho menenia si zbraní, atď.
Zajazdíte si autom, no asi tak na 5 sekúnd ( chcel som to spomenúť, pretože kratšiu jazdu som v hre nezažil, osobne nechápem, prečo tam túto možnosť dali, kľudne to mohli spraviť len ako “script“ ). Dokonca sa ponoríte pod vodu na ponorko-skútri. Zrejme najlepšia jazda bola útek z väzenia na robotovi, ale všetko trvá veľmi krátko a než si to do sýtosti užijete, je tomu koniec a zas ste na nohách.
Postupne narážate na ustrížky novín, ktorých je najviac na stenách v bunkri, slúži to najme k tomu, aby ste sa dozvedeli ako nacisti vyhrali druhu svetovú vojnu, prečo sa Amerika vzadala a ako porazili rusov a číňanov, určite doporučujem si všetky prečítať, sú veľmi zaujímavé. Občas natrafíte na humorné vety v článkoch, ako : „Vodca vyhlásil, že chce mier pre ľudstvo a je ochotný zaň bojovať až na smrť.“
Grafika + Prostredie
Hra vás zavedie na lokácie ako nacistický hrad, väzenie v Berlíne, niekedy budete vo svojom útočišti v kanáloch pod Berlínom, Londýn, koncentračny tábor, dokonca navštívite nacistickú základňu na mesiaci.
Musím uznať, že MachineGames spravili dobrú hru a vidno, že sa na nej pohrali, ale po grafickej stránke cítiť nedostatky, použily “engine“ idTech 5, ktorý ste mohli vidieť v hre Rage. Potenciál využili a niektoré časti hry spracovali pekne, ale neostré textúry, slabé tienie a dosť nereálne výbuchy tomu ubrali kvalitu. Čo musím pochváliť je pekná fyzika pri padaní tiel nepriateľov, možnosť rozstreľovať určité textúry, alebo veľmi pekná možnosť orezávať želežné skatuľe a pletivo pomocou “laser cutter“.
Prostredie a celková jeho atmosféra je špičkou tejto hry, až priam cítiť tu nacistickú pachuť na jazyku, kamenné a železné budovy, všade samí vojaci, žiadna zábava ani smiech, len práca a otroctvo tým čo sa tomu nepoddajú. Počas hrania som si veľa krát uvedomoval, že takto to naozaj mohlo vyzerať, keby vyhrali vojnu. Vtiahlo ma to a ja som cítil, aký som bezmocný a ako tažko môžem niečo zmôcť proti celému svetu, ktorý majú pod palcom. Kde vôbec začať a ako to zmeniť?! Takto silnú atmosféru som naposledy cítil pri hre Metro 2033 a dobre viem, že ak nejaká hra dokáže dať človeku pocítiť takto svoju atmosféru, tak je kvalitne spracovaná.
Záver
Splnilo to moje očakávania, bola to hra ktorá mala výborný dej , veľmi zábavný “gameplay“ systém, taktiež dodáva motiváciu znovuhrateľnosti, aby ste videli aké bude mať následky vaše rozhodovanie na priebeh hry. Alebo proste len pre to, aby ste našli všetky enigma kódy a otvorili si bonusove módy, zprístupnili všetký “perky“, alebo si to len vyskúšali na vyššej obtiažnosti.
Celkovo má hra nesklamala a tých 14 hodín čo som pri nej strávil kým som ju celú neprešiel, neľutujem. V tejto dobe je 14 hodín viac než dobrá dĺžka na FPS hru. Potešil ma tiež dobrý soundtrack, čo má ale sklamalo bolo to, že veľa “bossov“ v hre nieje, dokopy možno 2-3. Další mínus, z hry vyhodili možnosť multiplayeru, ktorý by sa celkom hodil. Občas ma zarazili nelogickosti hry, napríklad, Blazkowicz sa po 14 rokoch nečinnosti odrazu preberie a vyčistí celý blázinec od náckov. Udrží v oboch rukách samopale, človek už po roku kómy, keď sa prebudí tak “serie“ mesiac do plienok a musí sa opeť naučiť chodiť, ale je to hra ja viem, hlavne je to američan a tých nič nezastaví.
Koniec hry nechali otvorený a uvidíme časom, či sa dočkáme dalšieho dielu, ak áno, tak verím v to, že hlavný hrdina po sebe zanechá ešte väčší cintorín náckov než ten v tomto dieli. Moje hodnotenie 8/10.
Plusy: Mínusy :
- Zaujímavý dej - Slabšie textúry a tiene
- Výborna atmosféra - Nezáživné vedľajšie úlohy
- Zábavný gameplay - Žiaden multiplayer
- Perky - Malá rôznorodosť nepriateľov
- Znovuhrateľnosť - Málo “bossov“
- Dĺžka hry
- Super soundtrack
- Výrazné postavy
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One Vývoj: Bethesda / MachineGames Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|