MURDERED: SOUL SUSPECT |
MURDERED: SOUL SUSPECT |
Keď vás niekto brutálne zmláti, vyhodí z okna a potom ešte na chodníku do vás vystrieľa 7 dier, tak vás chce mať skutočne mŕtveho. No niekedy ani to nie je neprekonateľnou prekážkou a aj keď veľkou okľukou, aj s dierami v hrudi sa dá ísť ďalej. Len musíte mať aspoň taký tuhý korienok ako detektív Ronan O'Connor. Ten vyšetruje sériu vrážd v malebnom mestečku Salem, ktoré si dokonale stojí za svojou povesťou. Ronanova smrť je len začiatkom jeho cesty a okamihom, v ktorom sa postavy ujímate vy.
Prostredie Salemu v Murdered: Soul Suspect je naozaj čarovné. A nie len preto, že po pár okamihoch hlavný hrdina vstane z chodníka ako duch. Časť mesta máte už takmer od začiatku pre seba otvorenú na skúmanie a túlanie sa. A možno trochu predbieham, no práve týmto sa budete najviac baviť. Mesto je neustále ponorené do noci a hmly, hustej ako hrachová kaša. Na jeho dizajn si nespomeniete, ani po niekoľkých hodinách si nebudete niektoré miesta pamätať, lebo sú skrátka ľahko zabudnuteľné. Ale ta atmosféra, keď sa prechádzate po temnom meste plnom prízrakov a strieda sa v ňom súčasná realita s duchárskou minulosťou, ktorá presvitá na povrch, je naozaj veľmi silná.
Na začiatku si musíte ujasniť jednu vec – Murdered nie je akčnou hrou, aj keď sa možno takou zdá. Princípmi skôr pripomína adventúry, akurát v tomto prípade v podobe a forme, ktoré sú bližšie dnešnému bežnému hráčovi. Akčný nádych tu cítiť, no prím hrá vyšetrovanie a skúmanie prostredia. Vlohy jedinca totiž po jeho smrti zosilnejú a stávajú sa užitočnými schopnosťami. Konkrétne Ronan získal schopnosť nadprirodzene vyšetrovať, odhaliť nejaký aspekt minulosti, prípadne odkryť celok z fragmentu, ktorý v skutočnom svete existuje.
Premisa je to veľmi zaujímavá, no možno až príliš skoro zistíte, že vaše pocity z hry budú až do konca skôr indiferentné. Výbornú atmosféru zráža dolu hneď niekoľko vecí. Napríklad hlavný hrdina. Je to ten archetyp noir detektíva, ktorý si ani po smrti neodpustí cynické poznámky a prenasleduje ho nešťastná minulosť. A to nie je klišé, toto je dnes už schéma, ktorá je taká prevarená, až sa v nej charakter hlavného hrdinu úplne rozplynie. V polovici hry si už ani nepamätáte jeho meno. Na každú situáciu reaguje podľa šablóny a čítate v ňom ako v otvorenej knihe.
Ďalším problémom je, že hlavný Ronanov prípad je v zásade pomerne nezaujímavý. Oživuje ho samozrejme nadprirodzená téma, vďaka ktorej z toho nemáte vôbec zlý dojem, no tiež je to už niečo, čo sme videli/čítali/hrali mnohokrát. Ronan šiel počas svojho života po sériovom vrahovi. Ten sa nakoniec stal aj jeho katom a tak po ňom Ronan ide aj po smrti. Postupne však zisťuje, že to nie je obyčajný vrah, ale má nejaké spojenie s posmrtným svetom. Neviete aké, no musíte to zistiť a hlavne ho musíte zastaviť. Postupne o ňom zisťujete viac a odhalenie jeho identity je pomerne nečakané, aj keď má svoje chybičky.
So svetom po smrti sa musíte postupne zoznámiť. Má svoje pravidlá a tie musíte rešpektovať a využívať vo svoj prospech. Hra vysvetľuje aj to, prečo niekde môžete prejsť stenou a inde nie. A prekvapivo to dáva aj zmysel. Ak je budova posvätená, jej stenami neprejdete. Ibaže už nevysvetľuje, prečo neprepadnete podlahou. Postupne sa naučíte niektoré prekážky v ceste aj zrušiť a najmä odhaľovať, čo je skryté. Až neskôr získate schopnosť teleportovania, ktorá vám mnoho vecí uľahčí a dostane vás na inak nedostupné miesta. Môžete vstúpiť do ľudí aj do mačiek a dostať sa tam, kam je to inak nemožné. A taktiež sa môžete hrať aj na poltergeista.
V Saleme nie ste jediným duchom. Je ich tu mnoho a s každým sa môžete dostať do kontaktu. Niektorí sa chcú len vyrozprávať, iní sú oveľa zaujímavejší a potrebujú pomôcť s tým, čo ich na svete ešte drží. A to je zase najlepšia vec na Murdered. Nemáte pred sebou len jeden hlavný prípad, ale aj niekoľko drobných v rôznych podobách. Kým hlavný prípad je pomerne lineárny, vedľajšie vás nútia skúmať každý kút mesta, aby ste našli niekoho zápisníky, skryté maľby, spomienky na procesy s bosorkami alebo indície viazané na minulé prípady (tieto patria medzi najlepšie a keď k danému prípadu nájdete všetky indície, odkryje sa vám celý jeho príbeh). Lenže je škoda, že takýto duchovia sú v hre len štyria. Celkovo je však v hre mnoho rôznych skrytých predmetov, ktorých postupné odhaľovanie vám odhaľuje drobné, no zaujímavé príbehy. Je trošku paradoxom, že vedľajšie príbehy sú v hre zaujímavejšie ako ten hlavný.
Vyšetrovanie prebieha síce jednoducho, no nie až tak elegantne ako to bolo napríklad v LA Noire. Na nejakom mieste musíte najskôr odhaliť všetky dôkazy. Niektoré sú očividné, iné skryté a musíte ich lepšie hľadať. Čím viac ich máte, tým lepšie viete zhodnotiť výsledok. To však neplatí vždy, často vám môže chýbať kľúčový dôkaz, bez ktorého sa ďalej nepohnete. Keď sa odhodláte pristúpiť k rozhodnutiu, zobrazí sa vám hrdinova mind mapa. V nej musíte spojiť dôležité informácie a Ronan si už z toho v predelovej scéne vyvodí záver. Prirodzene, nie sú to nejaké veľké problémy, väčšie budete mať skôr s hľadaním drobných detailov.
Akčnú zložku reprezentujú pomerne ojedinelé stretnutia s démonmi. Ale nesmiete si ich predstaviť ako bossov z Diabla. Sú to len vznášajúce sa postavy v kapucni, ktoré nepôsobia strašidelne, no zo života vám spravia peklo. Stretnutia s nimi sú otrava a vždy prebiehajú rovnako, akurát počet démonov rastie. Pri prvom je to ešte zaujímavé. Začne vás naháňať a musíte sa schovať v brázdach po iných duchoch. Keď mu utečiete, musíte sa k nemu priblížiť zozadu a vytiahnuť jeho dušu v quick-time evente. Zaujímavé je, že tieto stretnutia sú také otravné, že neskôr budete hľadať kreatívne cesty, ako sa im vyhnúť, pričom sa zabavíte určite viac.
Murdered: Soul Suspect je pomerne lineárnou hrou, ak by ste ňou len prebehli k finálnemu odhaleniu a konfrontácii. Má však tú výhodu, že všetky uvedené vedľajšie úlohy vás vedia zabaviť na ďalšie hodiny. Teda tých základných zhruba 5 hodín ešte slušne narastie, aj keď nízko nastavenú latku náročnosti (hra vás zvykne vodiť za ručičku) ani side-questy a pátranie po zberateľných predmetoch neposúva ani o stupienok vyššie. A navyše sa tu ešte párkrát stratíte, to ale k tomu patrí. Herný Salem nie je veľký, no kľukatý a členitý a kým nájdete cestu tam, kam potrebujete ísť, chvíľku sa túlate a odhalíte niečo viac z príbehov hry.
Airtight Games, autori Murdered: Souls Suspect, už majú dlhodobé skúsenosti s Unreal Enginom tretej generácie, no predsa len je už na ňom badať vek. Hra vyzerá teda kadejako, ale rozhodne nie sviežo a moderne. Nie je ani na zahodenie, no aj okolité obrázky vám jasne napovedajú, že na trhu nájdete aj krajšie hry a nebude to veľký problém. Pozitívom je, že framerate a rozlíšenie nie sú problémom. Minimálne nie na nových konzolách a snáď ani na PC. Hudba je veľmi príjemná, aj keď trochu menej výrazná pri hraní. Dabing je rozporuplný. Ronan je zabudnuteľný, no napríklad Joy, jeho tínedžerská spoločníčka, je vystihnutá veľmi dobre. Celkovo sú vedľajšie postavy veľmi zaujímavé.
Aj keď hodnotenie vyznieva negatívne, hru nemožno pokladať za zlú. Skutočne dlho nebudete vedieť, čo si máte o Murdered: Soul Suspect myslieť. Má veľa nedostatkov, dokonca aj pár technických chýb (napríklad keď sa niekde zaseknete, čo je celkom úsmevné, keďže ste duch), no subjektívny dojem nie je zlý. Ba práve naopak. Atmosféra a mnohé príbehy vás pohltia a k hre sa radi budete vracať. Niekedy vás otrávi, no so zaťatými zubami to prejdete a pustíte sa do hľadania niečoho zaujímavejšieho. Ja som aj napriek všetkým negatívam hru znova rozohral ešte v ten večer, keď som ju po prvý raz dokončil.
RECENZIE HRÁČOV |
5.0
DICKIE
10.9.2014
Skúste si predstaviť, že ste mačka. Motáte sa postrannou temnou a za...prečítať celé
|
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One Vývoj: Square Enix / Airtight Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|